|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ok Dr Tinnitus, Den bulten är svetsad i fjädertornet, då är det helt ok. Jag trodde i min enfald att Asken menade en av bultarna som håller fjäderbenet och då är det mindre bra. |
|
|
En fråga till Dr Tinnitus. Vet du något om hur länge laddaren ligger kvar i laddfasen, är det flera dagar ? Jag har laddar just nu på ett äldre batteri som sitter i min veteranbil. Laddaren går gång på gång tillbaka till laddfasen och står kvar i detta läge. om jag startar om laddaren går den direkt på fulladdat läge men när jag tittar till laddaren nästa gång är den åter i laddläge och det kokar lätt i batteriet. Jag har mailat en fråga till CTEK i onsdags men det verkar inte som om de bryr sig om att svara. I manualen finns ju heller ingen hjälp att få i detta problem;-) |
|
|
Att det är rörelse i vattnet bara bra det är en del av avsulfateringen. Det sätter vätskan i rörelser för att få sulfatet att lossna håll ett hököga på det då och då. Skruva ur korkarna när du laddar så det ventilerar bra. Mitt 72ah batteri tog nästan 48 h innan det indikerade färdigladdat. |
|
|
ELPE. Det som söta damen sa var att XS3600 hade 36 timmar som gräns för bulkladdning vill jag minnas. Därefter går den till nästa fas oavsett. Men om det är ett stort men friskt batteri så kanske spänningen ändå inte har hunnit upp i rätt nivå. Då kan man fä starta om laddaren och då får man ju 36 timmar igen, och då batteriet då har en högre startspänning så torde rätt spänningsnivå nås inom tidsgränsen och då går den till nästa steg. Jag tror nog CTEK svarar på email, men det kan ju ta någon dag. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Visst skall vi värna om svenska produkter men... Cetek är ju inte enda tillverkaren av avancerade laddare för bly/syrabatterier. Mycket av det som i manualer osv framhålls som finesser och avancerade övervakningssystem osv beror i själva verket på kemiska system och reaktioner i batteriet, och som ingen laddare i världen kan påverka hur gärna de än vill. Bly/syrabatterier laddas med c:a 14,4V i bulkladdningsfasen och med övergång till c:a 13,7V i underhållsfasen, där den sedan kan ligga i princip hur länge som helst. That´s it, det behövs inga krångligare system eller pulser osv osv. Har man en känd storlek på batteri och en känd laddström så kan en timer enkelt sköta första fasen, och med omkoppling till underhållsladdning därefter. Har man "bara" tillgång till 13,7V från en simpel stabiliserad spänningskälla så duger det alldeles utmärkt som laddare, fast det tar några timmar längre tid bara. Dags att avmystifiera laddning av blybatterier...) Cetek är fine, fast det är inte okänt att många användare blir "lurade" av de rikhaltiga funktionerna och indikeringarna. Många har dessutom tryckt på knappar och aktiverat för hög laddspänning osv med tråkiga resultat. FP |
|
|
Folke. Det är faktiskt liiite mer avancerat med CTEK än du verkar vilja påskina. Det går att ladda enklare som du säger ja, men trots det så sker det div. övervakning och analys av batteriets svar/kondition på CTEK-laddarna, i synnerhet de lite större modellerna som XS7000 och uppåt. Just för att det ska bli både säkrare, mer övervakningsfritt av dig själv, och laddas snabbare och bättre. Just därför har laddarna flera olika faser t ex. Att sen vissa användare klantar sig och klickar fel, kan du väl svårligen skylla på CTEK? Det vore ju som att skylla på BMW för att de monterat en ratt, när någon korkskalle vred åt fel håll och hamnade i diket.... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Det är likväl bara två spänningssteg som gäller för laddning av bly/syrabatterier, många laddare förutom Ctek fixar detta med automatik. Tro mig, jag har många exempel på där användare får FÖR mycket info och valmöjligheter på olika produkter och finns möjligheten t.ex på laddare att välja förhöjd laddspänning eller ett läge som allmän strömförsörjare så kommer användaren att testa detta på sitt batteri. Det är väl inte riktigt relevant att jämföra med en ratt tycker jag. Om du ger kunden en laddare utan möjligheter att välja fel, eller utan 14 (min överdrift) lysdioder i olika färger men som ändå fixar att ladda upp batteriet snabbt och korrekt, då är detta en bättre lösning. Såna laddare finns det gott om på marknaden. FP |
|
|
Folke. Det finns folk som inte klarar av ett järnspett utan lyckas göra fel. Ska vi då sluta sälja järnspett? Det finns helt klart fler bra laddare än CTEK, men om CTEK nu bara är en dusinladdare som det finns hur många lika bra eller bättre andra laddare som konkurrenter, hur kan det då komma sig att CTEK har fått både ett flertal utmärkelser för sina innovativa laddare och högt renommé i branschen, från t ex batteritillverkare m fl? Det går att ladda bly ackumulatorer med gamla "hederliga" mackladdare som väger nåt kilo och kostar runt hundringen eller så, och det har vi lyckats ladda med i närmare hundra år säkert. Men var det egentligen så himla bra effektiv eller för batteriet skonsam laddning? Varför tar laddare som CTEK eller liknande mer och mer över marknaden, om de enligt dig är onödigt krångliga och inte nämnvärt bättre än en billig mackladdare med bara av/på funktion och inga rader med lysdioder eller olika val? Att du klagar på att CTEK har för många val och funktioner känns bara som ett utfall av bakåtsträvande helt enkelt. Betänk även att även den enklaste simplaste laddaren ändå kräver att man lyckas få svart och röd kabel, samt nätkabeln anslutna på rätt sätt och till rätt ställe. Det klarar inte heller alla, men är det då fel på dessa laddare? Ok, ratten gick inte att jämföra med. Då tar vi väl värme/ventilation på en bil då. Där finns vanligen flera rattar eller reglage samt knappar, där vi kan göra en rad olika val. Du tycker det är dumt att erbjuda det för många begriper inte detta och kan få imma på rutan och köra omkull och slå sig? Bättre då med bara av/på, eller...? Sen har ju CTEK faktiskt en rad olika laddare. Från de mer enkla med få funktioner till de mer avancerade med många funktioner. Är man en bakåtsträvare light, så kan man då välja den enklaste, eller den flådigaste om man inte har några direkta svårigheter att förstå hur den bör användas. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Nu verkar det som Doktorn går i spinn för att han inte får fullt medhåll igen...) Det har hänt förr.. Jag har aldrig skrivit annat än att Ctek bygger bra laddare, och ibland lite för bra. Det går utmärkt att kika bakåt i flera olika trådar och konstatera detta. Jag råkar ju vara i branchen och det går alltid att gräva fram exempel där de inte lyckats bra eller passar vissa applikationer. Att Ctek är bra hindrar inte att det finns andra som är likvärdiga eller bättre, liksom det givetvis finns sämre och enklare produkter. Simpla ostabiliserade garageladdare kan vara sådana, men varför jämföra sig med dessa? Det är ju bra att elektroniska och spänningsstabiliserade laddare tar över. Man kan t.ex köpa en på Lidl som är mycket lik XS3600 både prestanda och funktionsmässigt, dock är priset mycket förelaktigare. Nu är det kanske inte så att det är jag som har problem att köra en Cetek, kanske jag till och med har en liggandes här, plus ett dussin andra, både enklare och mera avancerade. Men efter rätt många år i branchen och med rätt mycket fakta, frågor och feedback från vanliga användare som Doktorn och andra vågar jag mig på att summera eller föra fram en del om vad som är bra eller mindre bra vad gäller funktioner på t.ex batteriladdare. Det är alltid lätt som svensk att hålla på en svensk tillverkare och visst är Ctek bra på att marknadsföra sig och få utmärkelser osv, av Ferarri t.ex. Det är ju kanske inte direkt raketteknologi det handlar om och vi är kanske inte så stora eller centrala i världen som vi gärna vill tro. Det är bara några timmars färd till Tyskland t.ex, de har garanterat allt vi har x 10, även laddarteknologi, och det finns flera. Doktorn kallar mig bakåtsträvare, det kan bero på att han inte känner mig. Kanske jag har varit med om att ta fram en del egenskaper för laddare och liknande som motsvarar det som en Ctek presterar. Nu är ju inte alla så tekniskt intresserade, alla får inte till inställningarna i en klimatanläggning heller. Till och med motorjournalister brukar klaga i bland på "knapphavet" i nyare Audi t.ex. De bör ju vara någorlunda intresserade och kunna ta in miljön i bilar tycker man. Att ha möjlighet att välja boost och vinterläge osv på en laddare, och tro att folk i allmänhet läser manualer innan de börjar trycka är ett problem, tyvärr. FP |
|
|
Japp, Lördagsspinn var det...... :-) Inga problem Folke, jag vet att du är duktig på detta. Men det verkade ändå som en smygsågning av CTEK trots att det är en väldigt bra laddare. Jag vet också att vår ankdamm är liten, och att det finns flera laddare ute i stora världen som kan konkurera med CTEK, samt väldigt mycket mer avancerade/påkostade laddare (kan ju bara nämna att den strömförsörjning/laddare) som BMW har som krav för att de auktoriserade verkstäderna ska koda in styrboxar m.m. i bilarna är en historia på 20 000 kr eller mer bara den...). Jag vet också att alt för många inte kan läsa världen minst lästa bok, bruksanvisningen, och att det klagas på att bilars funktioner kan vara för knöliga att lära sig och/eller använda, behöver jag nämna Idrive? Men man kan ju inte såga allt som är lite mer teknikspäckat och har lite mer möjligheter och funktioner bara för det, eller hur? Och det kändes faktiskt lite som det var det du gjorde när du så smått grymtade över CTEK. Men jag kanske missuppfattade dig, och det inte alls är så att du vill tillbaka till den enkla rena logiska intuitiva designen som snörstyrda skobromsade lådbilar har...? ;-) Jag jobbar ibland själv (bland annat ute på oljeplattformarna) lite med detta om användarergonomi, och att man ska försöka bygga bort möjligheterna för att människan ska kunna göra fel, för människa är vi och det går inte att ändra på. Så den biten är ja inte helt lost på. Sen är ju frågan ang. Lidl-laddaren. Hur bra kan den konkurrera mot motsvarande CTEK-modell om det kommer till kvalitét, service och garanti t ex? Blir det lika smidigt? Kanske det lite högre priset på CTEK kan försvaras på den biten? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Mjao, kanske det. Jag har reparerat nån Ctekladdare för ett par år sen, men troligen är de inte avsedda att repareras ner på komponentnivå. Hos Lidl repareras det sannolikt inget alls. Å andra sidan så är nog kostpriset under hundringen hos dom, en stunds tjafs med kunden kostar lätt mera, så en ny laddare lär man strax få. Om det finns nån just då vill säga...) Rent garantimässigt lär det inte skilja så mycket, det styrs ju av konsumentlagarna.. FP |
|
|
Har idag kasserat min hastigt avsomnade safir 90 efter att ha använt den i cirka 3 år och kanske 20-talet gånger. Det känns lite snopet, man jag har väl haft otur eftersom Ctek ju hyllas här. Eftersom Lidl inte verkar ha någon till salu nu blir det väl en 7000 denna gång. Den kanske håller längre. Mvh Mikael |
|
|
Intressant att läsa folkes åsikt ang. "moderna" laddare. Men jag förstod inte om folke tycker att pulsladdare verkligen är bättre än konventionella laddare !! Jag har använt mitt hemmabygge i 15 år där jag enkelt styrde när laddningen avbröts med en OP och en spänningsreferens. Det har funkat bra. För några år sedan blev jag nyfiken på detta med pulsladdning och avsulfatering, hittade ett schema i en elektronik-tidning och byggde en sådan. Jag tyckte mig märka en förbättring av ett 6 år gammalt batteri när pulsladdaren användes. Detta trots att pulserna inte alls blev så kraftiga som jag förväntat. Det var p.g.a. detta jag köpte en CTEK. Jag har ännu inte belastat batterierna jag laddat ännu, med jag ska göra detta efterhand för att se om de klarar en belastning bättre när jag laddat med CTEK-laddare. |
|
|
Varken bättre eller sämre. Laddare som pulsar in huvudladdning (och underhållsladdning) finns det gott om. Samtidigt är det medelspänningen som byggs upp i battericellerna som så att säga räknas. Sen beror det på vad puls/pausförhållandet är, vilken pulsfrekvens man väljer osv. Rent generellt så gillar inte batteritillverkarna att det finns rippel på laddspänningen (dvs pulser i en eller annan form), traditionellt så har laddare för riktigt professionella anläggningar där man önskar 10-20+ års livslängd osv, alltid jobbat med ren och väl filtrerad laddspänning. Samtidigt finns det en del namnkunniga laddartillverkare som gärna pratar för sina produkter med pulsande laddning, och sen finns det alla varianter däremellan. Att (försöka) skjuta bort sulfatering med strömpulser är en helt annan sak. Obs att dessa kan ha strömriktning in i batteriet som laddning, eller ut i form av urladdning. Båda varianter förekommer, de senare är "självförsörjande" och kan ha formen av en liten box som bara kopplas över polerna på ett någorlunda laddat batteri. Pulserna är ofta kraftiga, 10A eller mera, men tiden är kort, energimängden därmed liten. Effekten är omstridd, ungefär som diverse mystiska oljetillsatser, och det finns för övrigt (mest förr) diverse mystiska och dyra tillsatser att fylla på batterier med. En sak är alla i branchen överens om, ett "riktigt" sulfaterat batteri kan aldrig räddas tillbaka till normala prestanda. Öppnar man upp och analyserar sulfaterade blyplattor från ett batteri så förstår man varför, det är närmast jämförbart med kalkbeläggningar på rör och kranar osv och det lossnar inte frivilligt. FP |
|
|
Folke. CTEK har väl inget rippel att tala om på sina laddare, och pulsar väl egentligen bara vid just avsulfatering? Underhållsladning finns väl både som FLOAT och PULS, men då inte puls på samma sätt som vid avsulfatering? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Så är det säkert, kan dock inte svara för alla modellerna. Inlägget ovan pekar inte specifikt mot Cetek. Tystor är en annan känd svensk tillverkare som har stor framgång med sina laddare. Som namnet antyder använde (använder fortfarande) man i en av de första modellerna tyristorer som spänningsreglerare. Laddspänningen bestod i princip av helvågsreglerad växelspänning, dvs positiva halvperioder med 100Hz frekvens, helt utan filtrering, precis som i en simpel garageladdare. Inget bra för batteriet, högt rippel som bevisligen skapar värme osv inne i batteriet, dock med spänningsreglering i Tystors fall. Likväl har det sålts stora mängder laddare med denna princip. FP |
|
|
Folke. Jodå, Tyristor-laddarna känner man till. De satt ofta monterade i bussar och lastbilar. Här har du lite att bita i ang CTEK och rippel m.m. Länk Länk Länk Länk Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.