|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Caben är avställd och batteriet behöver underhålladdas! Skall CTEK (3600) laddaren vara på kontinuerligt fram till våren eller räcker det med ett dygn i veckan? Timern drar kanske lika mycket som laddaren gör vid underhållsladning, dvs. försumbart! Laddobjektet: Länk | |
| Om laddaren indikerar fulladdat batteri så är det bara bra att laddaren är ansluten. Den sänker då laddningsspänningen men skickar på korta pulser för att motionera batteriet. | |
| CTEK-laddaren är konstruerad att vara ständigt inkopplad - den ser till att batteriet får lagom underhållsladdning. | |
|
"den ser till att batteriet får lagom underhållsladdning" skriver gunnare. Och det stämmer omladdaren indikerar att batteriet är fulladdat. Om laddaren inte går in i denna mode så laddar den fortfarande med full ström vilket gör att batteriet ganska snart kokar torrt, vilket ju inte är så lämpligt. Jag anser det klokt att titta till laddaren någon dag efter den blev inkopplad samt någon gång då och då. |
|
|
ELPE. Nej, du har inte riktigt rätt där, därför att en CTEK-laddare slår ifrån och indikerar fel om batteriet inte når rätt laddspänning inom en viss tid. Just för att undvika kokning. Kolla punkt 2-4 nedan Däremot är det givetvis alltid en bra idé att ändå kolla till bil laddare och batteri lite då och då under vintern. Laddfunktioner för CTEK. 1. Avsulfatering Avsulfatering med pulser för sulfaterade batterier. 2. Start Startläge för laddningscykeln. Startfasen pågår tills batteriets polspänning har stigit över en inställd nivå, därefter övergår laddningen till bulkladdning. Har inte polspänningen överstigit inställd nivå inom en viss tid så avbryts laddningen. Felläge indikeras. Batteriet är då felaktigt eller har för stor kapacitet. Om du laddar ett stort batteri som är djupt urladdat så kan det vara nödvändigt att starta om laddaren efter en viss tid. 3. Bulk Huvudladdning då ca 80% av laddningen sker. Laddaren levererar maximal ström ända tills polspänningen har stigit till inställd nivå. Efter ett antal timmar övergår laddaren till nästa steg, även om maxspänningen inte uppnåtts. 4. Absorption Färdigladdning, polspänningen bibehålls på inställd nivå. Under denna fas minskar strömmen successivt. Om den maximala tiden för Absorption överskrids så övergår laddaren automatiskt till analys. 5. Analys Laddningen avbryts under en kort period och batterispänningen mäts. Om den sjunker för snabbt så är batteriet sannolikt felaktigt, laddningen avbryts. 6. Recond Används för att återställa djupt urladdade fritt ventilerade batterier, rekonditionering av djupt urladdade batterier med skiktad syra. Spänningen stiger med reducerad ström under en begränsad tidsperiod (beroende på batteriets laddningsnivå vid start). Den högre spänningen tillåter batteriet att börja gasa, vilket skapar en omrörning av syran som är bra för både batteriets kapacitet och livslängd. Under denna fas kan batteriet avge explosiva gaser. 7. Underhållsladdning - float Under de inledande 10 dygnen av underhållsladdning underhålls batteriet med konstant spänning. 8. Underhållsladdning - puls Laddningsnivån varierar mellan 95% och 100%. Batteriet får en puls när spänningen sjunker, vilket håller batteriet i trim när det inte används. Laddaren kan vara ansluten månader i sträck. Om batteriet belastas och/eller batteriets polspänning sjunker startar laddaren en laddpuls tills polspänningen har nått inställd nivå. Då avbryts laddpulsen och cykeln upprepas på nytt så länge laddaren är i fasen pulsunderhåll. Om Polspänningen sjunker ner ännu lägre går laddaren automatiskt tillbaka till början av laddkurvan. Kontrollera, om möjligt vattennivån i batteriet. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Fint "klipp och klistra" jobb av Doktornn MEN det stämmer inte på XS3600..... D en har "bara" 4 stegs laddning medan den av Doktorn beskrivna 8 stegs processen gäller XS7000 & XS25000 |
|
|
Fint "klipp och klistra" jobb av Doktornn MEN det stämmer inte på XS3600..... D en har "bara" 4 stegs laddning medan den av Doktorn beskrivna 8 stegs processen gäller XS7000 & XS25000 ______________________________________ Jo det vet jag, men XS3600 har i princip samma säkerhetsfunktioner den med, vilket var det jag ville få förklarat. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
XS3600 har helautomatisk fyrastegsladdning och kör följande av momenten beskrivna ovan: 1. Avsulfatering 2. Bulk 3. Absorption 4. Underhållsladdning - puls Har en själv, funkar alldeles ypperligt till cabbar... ( men är lite väl "klen" för snabbladda döda batterier på en förmiddag, annars värd varenda krona) |
|
|
Ja, min XS3600 är ständigt inkopplad under vinterhalvåret. Har haft den till mina 3 senaste sommarbilar utan problem; E24:an, Audi Cabben och min nuvarande E36:a åtnjuter just i denna stund en nummer 4. Underhållsladdning - puls :-) /Magnus Bostongurkan: Länk |
|
|
Individuell bedömning bör ske. Min XS3600 får batteriet att koka på min entusiastbil, så bilen står låst men urladdad i vintergaraget. Blir för jobbigt att behöva kolla till den varannan dag. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
ndividuell bedömning bör ske. Min XS3600 får batteriet att koka på min entusiastbil, så bilen står låst men urladdad i vintergaraget. Blir för jobbigt att behöva kolla till den varannan dag. _____________________________________________________________ Då skulle jag tippa på att det är nåt fel, antingen på laddaren eller batteriet. Vilket läge kör du laddaren på och vilken typ av batteri handlar det om? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Får den bara ditt batteri att koka eller alla batterier du laddar? Mathie kolla vattnet i batteriet, fyll på vid behov och låt laddaren vara ansluten hela tiden. Du vinner nog inget på att köra ett nytt laddprogram varje månad när du kopplar in den. Batteriet mår bäst av att få laddas fullt och sedan ha den på underhållsladdning, inte starta om processen om och om igen. Denna laddare används av 100 tals båt och husvagnsmänniskor som låter den vara inkopplad under långsäsong utan problem. |
|
|
Recond-läget, är det några som använt detta med gott resultat? Låter som en bra funktion. __________ |
|
|
Har provat det ett par ggr, tycker det är lite överskattat. Har ryckt en del batterier ur sopen, för att prova, visst det går att få igång dom och ladda upp men har sulfateringen en gång börjat så är det i stort sett kört, testinstrumentet säger fortfarande "dålig kapacitet" Men man förlorar ingenting på att prova" |
|
|
Dr. Tinnitus påstår att jag har fel när jag skriver att CTEK-ladaren bör övervakas så att den verkligen går i fulladdat läge. Jag har nu fått fram instruktionen som medföljer laddaren ifråga. Där står det så här under rubriken VIKTIG SÄKERHETSINFORMATION "Kontrollera därför alltid att laddaren gått över till underhållsladdning innan laddaren lämnas oövervakad och inkoppalad för längre tidsperioder. Har laddaren inte gått över till underhållsladdning inom 3 dygn måste laddaren kopplas bort manuellt" Detta stämmer väl överens med det jag framfört i mina tidiga inlägg. Antingen vet Dr Tinnitus mer om CTEK-laddarna än CTEK som har konstruerat laddaren eller också är det nog så att det är Dr. Tinnitus inlägg som är fel. |
|
|
ELPE. Det är nog snarare du som tolkar det hela på ditt eget lilla sätt.... Det som står i manualen under Säkerhet som du hänvisar till, avser i första hand om det blivit ett fel på själva laddaren. Om det blir fel på laddaren så är det ju även risk att dess säkerhetsfunktioner inte längre fungerar som de ska, eller hur...? Läs vad som står i de olika laddfaser som jag lade in tidigare, där står hur laddaren normalt ska bete sig om batteriet inte inom en viss tid har nått det mål som aktuell laddfas har. Då går laddaren antingen till nästa fas eller till analysläge. Notera att även jag tidigare skrev att det alltid är bra att kolla till laddaren och batteriet då och då, som det även står i manualen. Så, du är nog lite fel ute även denna gång, när du påstår att jag har fel i detta. Jag säger väl inget som inte stämmer med vad CTEK själva säger vad jag kan se. Dessutom så bor jag ca 20 min från CTEK i Vikmanshyttan, och har varit i deras lokaler, och ringt och snackat med dem om deras laddare ett flertal gånger... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Tillägg till förra inlägget. Laddningen slås av och felindikering tänds om polspänningen inte nått en viss nivå inom en viss tid i laddfas 2. I laddfas 3 så går laddaren med max ström, men bara under en maximal tid. Efter det så går den över till nästa fas (4) i vilken istället spänningen hålls på konstant nivå men strömmen sänks succesivt. Även här finns en maximal tid, och överstigs den så går laddaren in i analysläge. Om då polspänningen sjunker för fort så avbryts laddningen då batteriet sannolikt är defekt. Som ni ser så finns det ett flertal säkerhetsfunktioner i ett flertalet av laddfaserna, som ska tillse att laddningen kan ske säkert och avbryts om något går fel. Men, 100% säkerhet kan man aldrig garantera i alla lägen, därför bör man hålla lite koll på laddningen ändå. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag har själv en XS7000 so jag är mycket nöjd med, ska nog köpa en extra snart då jag har flera bilar. Min XS7000 får stå och ladda min 740iL med 105Ah-batteri hela vintern, och då står bilens original kylskåp och går hela tiden så man har sval skumpa vin och läsk klart när det är dags för vårens första tur, och batteriet är då i toppform. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Nej... Dr Tinnitus. Jag tolkar det inte på mitt eget lilla sätt, och jag är läskunnig! Och det står också i klartext att det är batteriet som orsakar att laddaren ev. inte går i fulladdat läge. Men jag tror jag förstår vad det handlar om. Tråden startades med en fråga ang. xs3600 laddaren. Och jag tror att du hela tiden tänkt på någon annan typ av laddare. Den laddaren tråden handlar om har nämligen ingen laddfas två där den testar om batteriet tar emot laddning som du beskriver i ett av dina inlägg. De laddfaser denna laddare hae enligt CTEK:s info är laddfas 1,3,4 och 8. Studera gärna informationen på CTEK:s hemsida så är nog hela missförståndet löst. |
|
|
ELPE. Detta är laddfaserna för XS3600, vänligen läs noga den sista meningen i Fas 2 och 3. Där finns samma säkerhetsfunktioner som på XS7000 har på samma laddfaser, eller hur? 1. Avsulfatering Avsulfatering med pulser för sulfaterade batterier. 2. Bulk Huvudladdning då ca 80% av laddningen sker. Laddaren levererar maximal ström ända tills polspänningen har stigit till inställd nivå. Efter ett antal timmar övergår laddaren till nästa steg, även om maxspänningen inte uppnåtts. 3. Absorption Färdigladdning, polspänningen bibehålls på inställd nivå. Under denna fas minskar strömmen successivt. Om den maximala tiden för Absorption överskrids så övergår laddaren automatiskt till analys. 4. Underhållsladdning - puls Laddningsnivån varierar mellan 95% och 100%. Batteriet får en puls när spänningen sjunker, vilket håller batteriet i trim när det inte används. Laddaren kan vara ansluten månader i sträck. Om batteriet belastas och/eller batteriets polspänning sjunker startar laddaren en laddpuls tills polspänningen har nått inställd nivå. Då avbryts laddpulsen och cykeln upprepas på nytt så länge laddaren är i fasen pulsunderhåll. Om Polspänningen sjunker ner ännu lägre går laddaren automatiskt tillbaka till början av laddkurvan. Kontrollera, om möjligt vattennivån i batteriet. Sen påstår du.. _____________________ Och det står också i klartext att det är batteriet som orsakar att laddaren ev. inte går i fulladdat läge. _______________________ Var står det någonstans för XS3600? (Det är ju XS3600 du menar att det handlar om, och att jag tar fel som pratar om XS7000....) Det står inte i det du kopierade in i ditt inlägg ovan. ____________________________________ Där står det så här under rubriken VIKTIG SÄKERHETSINFORMATION "Kontrollera därför alltid att laddaren gått över till underhållsladdning innan laddaren lämnas oövervakad och inkoppalad för längre tidsperioder. Har laddaren inte gått över till underhållsladdning inom 3 dygn måste laddaren kopplas bort manuellt" ____________________________________________________________ Det står heller inte i den gamla manualen man kan ladda hem från CTEK. ____________________________________________________ SÄKERHET • Laddaren är konstruerad för att ladda blybatterier från 1,2 till 120 Ah. Använd inte laddaren för några andra ändamål. • Bär skyddsglasögon och vänd bort ansiktet när du kopplar till eller från batteriet! • Under laddning kan batteriet avge explosiva gaser, därför är det viktigt att undvika gnistor i omedelbar närhet. • Batterisyra är frätande. Om syra kommer i kontakt med hud eller ögon, skölj omedelbart med mycket vatten och kontakta omgående läkare. • Sörj för god ventilation vid laddning. • Laddaren bör inte övertäckas. • Placera inte laddaren på batteriet vid laddning. • Ladda aldrig ett fruset batteri. ________________________________________ Eller den nya manualen man kan ladda ner från CTEK. ___________________________________________________ Kontrollera alltid att laddaren har gått över till underhållsladdning innan laddaren lämnas oövervakad och inkopplad för längre tidsperioder. Har laddaren inte gått över till underhållsladdning inom tre dygn är det en indikation på ett fel. Då måste laddaren kopplas bort manuellt. Alla batterier blir förbrukade förr eller senare. Ett batteri som går sönder under laddning tas normalt om hand av laddarens avancerade kontroll, men vissa ovanliga fel i batteriet kan uppkomma. Lämna inte laddaren oövervakad under långa perioder. __________________________________________________________ Fortfarande så har XS3600 de säkerhetsfunktioner som XS7000 har på samma laddfaser. Det du har fel i så långt jag kan se, är att du påstod att laddaren brassar på med full ström om laddaren inte går in i fulladdat läge. Det är fel därför att det bara är under laddfas 3 (Bulk) som det laddas med max ström, i alla efterföljande laddfaser så sker det med reducerad ström eller succesivt minskad ström, men med närmast konstant spänning. Och även i laddfas 3 (Blk) så finns en begränsad maxtid för detta, och överskrids denna så går laddaren automatiskt över till nästa fas (Absorbtion) där laddningen sker med succesivt minskad ström. Alltså laddas det inte med maxström som du påstod. Just därför så skrev jag att du inte hade riktigt rätt där, hänger du med, eller ska vi köra 12 ronder.... ? ;-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus...jag är inte intresserad av att gå tolv ronder, men jag gör ett försök till. 1: Du påstår att laddare under bulkfasen efter en viss tid går över till nästa fas. Var har du hittat detta? I alla fall inte i manualen. Jag klippper in info från manualen där detta beskrivs MULTI XS 3600 har en trestegs helautomatisk laddningskaraktäristik IUoUp. Vid början av laddning, levererar batteriladdaren maximal inställd ström till batteriet (0,8 eller 3,6A) och batterispänningen ökar stadigt till en inställd nivå 14,4V eller 14,7V. Vid denna punkt växlar laddaren till konstant spänning och strömmen till batteriet faller gradvis. När strömmen når 0,4A växlar laddaren till pulsunderhåll. Om batteriet belastas och batteriets polspänning sjunker till12,9V går laddaren automatiskt tillbaka till början av trestegs karaktäristiken. Laddningsfaser: 1. Avsulfatering - Avsulfatering med pulser för sulfaterade batterier. 2. Bulk - Huvudladdning då 80% av laddningen sker. Laddaren levererar konstant ström ända tills polspänningen har stigit till inställd nivå. 3. Absorbtion - Färdigladdning upp till nästan 100%. Polspänningen bibehålls på inställd nivå. Under denna fas minskar strömmen successivt för att inte polspänningen ska bli för hög. 4. Puls - Underhållsladdning. Laddningen varierar mellan 95% och 100%. Batteriet får en puls när spänningen sjunker. Håller batteriet i trim när det inte används. Laddaren kan vara ansluten månader i sträck. Det står klart och tydligt att det är när polspänningen uppnått inställd nivå som bulkfasen avbryts. Jag förstår inte hur du kan förneka detta och komma med egna ideer om att detta är tidsstyrt!!!! Du ifrågasätter var jag hittat inormationen att batteriet kan orsaka att laddaren inte avbryter bulkfasen utan övarladdar batteriet. Detta står med i en extra medskickad informationlapp som heter "VIKTIG SÄKERHETSINFORMATION" Till slut. Du har ju själv klippt in information om att laddaren bör övervakas så att den inte överladdar batteriet. Det är ju detta som mitt inlägg i tråden från början handlade om och som du påstår inte behövs |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.