|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
ELPE. Men hallå... JAg har ju redan gett dig hela beskrivningen på XS3600 laddfaser i mitt förra inlägg, det du svarade på nu. Kan du inte läsa innantill? Men, ok, jag gör ett nytt försök då... Läs laddfas 2 och 3 i denna länk till just XS3600 Länk Jag saxar in det du frågar efter, så du inte missar det igen, lätt gjort.... ;) _____________________________ 2 Bulk Huvudladdning då ca 80% av laddningen sker. Laddaren levererar maximal ström ända tills polspänningen har stigit till inställd nivå. Efter ett antal timmar övergår laddaren till nästa steg, även om maxspänningen inte uppnåtts. 3 Absorption Färdigladdning, polspänningen bibehålls på inställd nivå. Under denna fas minskar strömmen successivt. Om den maximala tiden för Absorption överskrids så övergår laddaren automatiskt till analys. ______________________________ Påstå nu inte att jag kommer med egna ideér om att det är tidstyrt, tack... :) Visst kan ett knasigt batteri göra att laddaren inte beter sig som den ska, men det som också kan göra att laddaren knasar sig är ju fel även på laddaren, eller hur? Var har jag sagt att man inte behöver titta till laddningen? Visa gärna var jag sagt det.... Hur många ronder till vill du ha...? Jag ska till Vikmanshyttan i morgon, ska jag kika in på CTEK och snacka med deras produktansvarig eller tekniskt sakkunnig om denna sak, så du/vi får svart på vitt vad som gäller, eller...? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Frågan är nog hur man tolkar steg 2. Min tolkning: Fas 2 har en tidsgräns och en spänningsgräns om något av dessa kriterier uppfylls övergår laddaren i fas 3. Alltså, fas 2 är troligen spänningsstyrt med ett friskt batteri vars kapaciet är inom vad laddaren är specifierad att klara av. För stort eller felaktigt batteri medför tidsstyrning och troligen felande fas 3. |
|
|
AKN. Det låter logiskt ja. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
"Efter ett antal timmar övergår laddaren till nästa steg, även om maxspänningen inte uppnåtts." Var hittar du denna mening i maualen ? I den manual jag har finns denna inte med. I min manual står denna mening och endast denna mening under Fas 2 "Huvudladdning då ca 80% av laddningen sker. Laddaren levererar maximal ström ända tills polspänningen har stigit till inställd nivå" Det är detta som gör den stora skillnaden i vårt sätt att tolka laddarens funktion |
|
|
Det står inte i manualen, däremot på produktsidan under "laddning": Länk Ni har nog läst på respektive ställe, därav tvisten. |
|
|
ELPE. Den länk jag gav dig går direkt till CTEK:s egen laddbeskrivning för just XS3600, som man kan klicka sig till på CTEK:s egen sida, för just XS3600. Jag förutsätter, precis som du (?), att CTEK kan sina produkters funktioner. Och är det så att det står olika i manualen och i CTEK:s egen laddbeskrivning för aktuell modell så får du ta det med CTEK. Eller så frågar jag själv morgon om jag får för mig att kika in på CTEK. Men, jag ser ingen vettig anledning att XS3600 inte skulle ha samma tidsgränsfunktioner på samma laddfaser som sina större syskon, inte när CTEK just framhåller att deras laddare är säkra. Nå, hade jag rätt nu? Att det faktiskt finns info från CTEK som säger att XS3600 övergår till nästa laddfas/analys om laddfas 2 el. 3 går över en viss bestämd tid? Vilket betyder att laddaren inte ska kunna ladda maxström hur länge som helst. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
AKN. Jag läste på båda ställena.... ;-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus, En sån luring du är ;-) |
|
|
När jag läser länken från CTEK som AKN infogat har du rätt. När jag läser den manual som jag fick med laddaren när jag köpte den i fredags har jag rätt. Detta eftersom det inte står något om tidsstyrning i fas 2. Frågan kvarstår. Varför sakickar CTEK med en extra lapp som heter VIKTIG SÄKERHETSINFORMATION att laddare måste övervakas manuellt attt den verkligen över går till fas. detta borde ju inte behövas om den har tidsstyrning av fas 2??? Kolla gärna med CTEK vilken uppgift som är den rätta |
|
|
Länken som AKN infogat...? Det är väl ändå jag som infogat ett flertal länkar? AKN har väl inte gett en enda länk? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Jo det har jag :-) | |
|
Jofan, AKN hade ju smugit in en länkusling. Men det är ju samma länk som ja gett dig tidigare. Läste du den inte då..? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag har nog läst det mesta du skrivit Dr. Tinnitus men inte klickat på några länkar till manualer. Detta eftersom jag haft manualen framför mig och läst direkt ur den. Skulle vara intressant att få veta varför CTEK har olika uppgifter på nätet och i den manual som medföljer laddaren. Det kan ju ge upphov till häftiga diskussioner;-) Ett tack till AKN som löste upp knuten! |
|
|
Ni får väl kolla med CTEK så saken blir utredd. Tittade lite i "nya" manualen och citerar följande instruktioner under "Starta laddningen": "1. Anslut laddaren till vägguttaget. 2. Ställ in rätt ström och spänning genom att trycka på ”Mode-knappen” tills lampan vid rätt inställning tänds. Hur du väljer inställning för ditt batteri finns beskrivet under ”BATTERITYPER OCH INSTÄLLNINGAR”. 3. När du har kontrollerat att batterikablarna är rätt kopplade kan du starta laddningen genom att koppla laddaren till vägguttaget. Om batterikablarna är felkopplade kommer polvändningsskyddet att se till att inte laddaren eller batteriet skadas. Då kommer lampan som indikerar fel att lysa. Börja i så fall om från punkt 1." Kan någon utifrån detta säga om batteriet eller nätssladden skall anslutas först? Notera punkt 1 och 3. Punkt 1 skall uppenbarligen korrigeras till: 1. Anslut laddaren till batteriet. (I "gamla" manualen står det rätt) CTEK bör se över sina publikationer. [Denna post blir inaktuell när CTEK korrigerar sin manual] |
|
|
Idag har jag talat med en trevlig tös på CTEK. Enligt henne, och hon verkade kunna detta som ett rinnande vatten, så har XS3600 sedan ca 04 linknande säkerhetsfuntioner inbyggda som de större laddarna har. Liknande för att det skiljer lite på vissa parametrar och arbetssätt då laddaren har mindre kapacitet och säkerhetslösningarna är anpassade för de. Det betyder att det finns en tidsgräns på laddfas "Bulk" om batteriet inte når rätt spänning. XS3600 har däremot inget analysläge, varför viss information på deras hemsida, eller i gamla manualer kan vara felaktiga eller lite missvisande. Den extra medsända "Viktig Säkerhetsinformation" handlar mest om att det är lagkrav på att man måste skicka med sådan information, även om det inte alltid är aktuellt för alla laddare. Men, det är ändå en god idé att hålla lite koll på laddningen så man ser att allt går som det ska. Jag upplyste henne om att det stor fel på fler ställen i vissa manualer, och hon brukade försöka hinna korrekturläsa dem, och skulle se över detta då det låg en del gamla manualer kvar i systemet fortfarande. CTEK kommer även inom några veckor att lansera ett nytt smart tillbehör. Nämligen ett set med kablar för fast anslut ning till ett batteri med en kontakt för att enkelt kunna ansluta en laddare. I denna kontakt sitter ett chip som kontinuerligt mäter batteristatusen och indikerar med lysdioder om det behövs laddas eller inte. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Tack för alla svar, mycket intressant och uppskattat! Speciellt tack till Dr Tinnitus som lagt ner extra mycket energi! Nu skall den laddas! Länk Mathie |
|
|
Intressant, här är lika mycket information postad som i Cteks manual:)) En Ctek safir ansluten till BMWns pluspol under huven och minuset i en fjäderbult sköter om det som gör att batteriet räcker ett par år till när man använder den kontinuerligt året runt. Samt inte minst, Svea Rikes industriproduktion snurrar lite till varje gång en svensk köper en ctek. Det borde vara varje BMWägares julklapp till sig själv såklart:) Mvh Asken |
|
|
O/T Fjäderbensbult skola det givetvis vara... Mvh Asken |
|
|
Asken, Det är lite risk för dålig kontakt i en fjäderbens bult, om den inte är avsedd som jordpunt förstås med ren metall mellan tornet och muttern. Jag värnar också om svensk konstruktion/produktion men de fatala missarna i manualen (se mitt exempel ovan) kan vi vara utan. |
|
|
AKN E38 har ju batteriet i bagaget original, så de har en egen pluspol under ett "oljelock" på motorn, 740/750 i alla fall, och sen en avsedd jordpunkt i form av en mutter på ena fjäderbenstornet. Kika på denna bild på en 750 så ser du locket med plussymbolen direkt framför högra spjällmotorn, och den gråa stora muttern på till höger på fjäderbenstornet. Länk Tokfan har visst satt på lustgas på tolvan med ser jag.... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.