AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.574

Audi A6

Sida 2 av 2
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Damien: Länk denna?
Precis den jag funderat på, men jag blev lite lessen när ägaren sagt att det fanns 6 ägare och det visar sig enligt vv har funnits 9 ägare varav 2 inom 4 mån och 3 de senaste 1.5 åren
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Han menar kanske faktiska ägare. Flera handlare har säkerligen varit inblandade...

Priset känns vettigt om den är fin och den har en del roliga tillbehör.
Jo men det känns liiiite mycket med tanke på att den är importerad 2001 och haft 9 ägare på ca 7 år

Det har nu dragit sig ihop till dessa 2 bilar

Länk

Hade en rostfläck på ena framdörren och en liten bit av en list borta annars mkt fint skick, tyvärr vägrar ägaren pruta en enda krona på priset

Länk

Vet endast det som står i annonsen om denna förutom att den går att få för ungefär samma pris, åker jag ner så blir det för att köpa så man får i så fall åka lite på chans
Bilen ser ju dock otroligt välbehållen ut i annonsen

Det jag tänker är att lackskadan på bil 1 kommer att kosta ca 2000 att laga och chippa (för att få ut ungefär samma antal hk som i bil 2 kostar ytterligare 6000)
Försäkrigen skulle bli 1000kr/år dyrare på bil 2
Bränslekostnaden blir också dyrare får man väl räkna med ungefär 0.7 på bil 1 och 1.1 på bil 2 eller vad tror ni?
Dock är jag mer sugen på sedan i allmänhet
Men har 2 ungar så kombi skulle vara mer praktiskt

Vad tycker ni?? hjärnan börjar nästan bubbla av alla funderingar
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bil nr. 2 verkar rent spontant betydligt mer tilltalande. Fräschare, mer utrustning etc.
Fattar inte hur man sätta ut en annons med dåliga bilder på en bil med olika fälgar(!) fram och bak?

Förbrukningen 1,1 1,2 på en 2,8 quattro stämmer nog rätt bra. En 1,8T drar snarare runt 0,9. Quattro är helt klart värt ca. 1 dl extra i förb. per mil.

Varför inte en 1,8T quattro?
Hehe...jo fälgarna funderade jag också på så jag frågade honom

Tydligen hade han "tänkt till" lite mer än den genomsnittlige bilsäljaren och ville visa både sommar/vinterdäcken på bilen så han var så seriös att han skruvade av 2 och satte dit vinterdäcken

En lite mer sansad person kanske hade ställt ett däck brevid bilen eller bara tagit ett separat kort

Sen att inte skriva det i annonsen gör ju att bilen bara ser skabbig ut, dock helt okey live
Sådär ja då har jag köpt en a6

Har dock redan ett liiitet problem

Jag blev informerad av säljaren att vattentempen brukar ligga runt 60-70c antar att detta beror på en dålig termostat?

Har dragit på värmen i bilen och tycker endå att den värmer bra..

Inte direkt någon stor kostnad men jag har tvärt blivit tvungen att åka ner till stockholm imorgon (ca 60 mil enkel väg)

Kan man skada motorn på något sätt om man kör med dålig termostat (om det nu är det som är felet)?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ingen större fara om du inte kör så länge. Undvik att låta turbon ladda.

Säkert termostaten eller möjligtvis en tempgivare.

Vad blev det för motor och utrustning?
Det blev en 1.8t

Det lutade länge åt 2.8q som jag länkade ovan men bilen saknade tyvärr både dragkrok och dubbdäck så det hade blivit minst 10k att lägga ut omgående för att använda den till det jag tänkt

Så det blev den "lilla" 1.8t inte sådär otroligt trött som jag trodde men inte någon speedkula heller men jag ska chippa den efter jul så då blir det väl iaf dryga 200hk

Bilen har

elstolar
värme i stolarna
dubbel klima
antispinn
dragkrok
färddator
4x elhissar
elspeglar
helt nya vinterdäck

Speciellt inponerad av bagageutrymmet som rymmer 4 däck utan problem (i 528an jag hade fick jag plats med 2)

Helt nöjd såhär långt men längre fram blir det nog en bmw igen kanske en 330 när minsta grabben inte längre behöver med dig barnvagn och alla andra tillbehör

Helhetsintrycket är mycket fin bil....men det är inte en bmw

Tack till alla som hjälpt mig med mina tusentals frågor om allt från eu moppe till ferarri innan jag tillslut bestämde mig för denna bil
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Grattis!

En uppdatering i styrboxen gör väldigt stor skillnad på 1,8T. I synnerhet vridet blir mycket högre och kommer tidigare. Kostar dessutom inte många kronor i dagens läge...
Är tillbaka efters stockholms svängen och det gick då bara bra att köra

Dock svajjar tempmätaren rätt friskt

Pendlar från 60c (längst ner på nålen) till ca 80c en gång när jag tankade på ok var den även upp och nosade på 90c

Bytte tempgivare för jag trodde det var problemet men fortfarande så svajjar den på allt som oftast är den på ungefär 70c

Bilen värmer dock fortfarande bra, är detta termostatproblem eller finns det andra förklaringar

Luktar även lite små sunkigt i cupen vet inte om detta är pga tidigare ägare ;) eller om det hänger ihop med temp problemet har inte tänkt på om det luktar eller inte när jag har av fläkten

Ni får ursäkta om jag spammar bmw forumet med audi frågor med jag ställde samma fråga där samtidigt som mitt sista inlägg i denna tråd och har inte fått något svar än på deras forum
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Troligen är det termostaten, prova att byta den och kylvätskan. Det skulle kunna vara fel på själva mätaren i instrumentet också...
Den unkna lukten skulle kunna vara kupéfitret som behöver bytas. Det skulle också kunna vara någon dränering till klimatanläggningen som är tät och unket kondensvatten blir liggande...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.