AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.862

2008 330i Coupé - Så här tycker jag om min nya bil!

Sida 1 av 2
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Hej!
Tänkte dela med mig mina första euforiska intryck av min nyligen uthämtade 330i Coupé.

Design
Ja, vad ska man säga, vilken läckerbit! Safirsvart och M-Sport pkt med svart läder känns helrätt! Bilen ser väldigt aggressiv och låg ut, visst.. lite pizzabagar-känsla men jag har ju faktiskt invandrarötter och då är det okej?! ;-)

Motor:
Ljudet är rått och metalliskt, påminner om E46 M3 på detta vis. Tryck på gasen och man slungas omedelbart fram till tonerna av denna vackra sång. Direkt gasrespons och varvhunger får en att sitta där och flina som en idiot, fan vilket drag! Det är svårt att låta bli att köra aktivt som det heter, rejskänslan är beroendeframkallande!

Helhetskänslan:
Den känns så, i brist på andra ord Together! Samspelet mellan motor, styrning och växellåda är så härlig! Chassit känns mer fokuserat än min förra bil, en E90. Vet inte om det är större skillnader men den känns styvare och mer följsam. HiHi ljudsystemet är det otroligt nog bättre ljud på i E92 än E90! Är inte detta samma högtalare/effekt? Det låter mycket bättre i min mening.

Hälsningar
En glad Pavel ;-)
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Trevlig bil utan tvekan. Hoppas du får många roliga mil i den!

Mvh Johan
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag förstår känslan! Fick ett kontrollerat fyrhjulsställ i Klaratunneln idag. En magisk upplevelse. Känslan, ljudet, närvaron... Om man kan vara kär i en bil så är jag det.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
heltsonika: Din sista mening säger allt!! :-)
(hoppas min sambo inte läser det här)
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Grattis Pavel, jag är glad för din skull!

Javisst känns E92 tightare än E90 och E91, jag som är van vid E92 upplever en klar skillnad.

Bästa hälsningar
/Tobias
grattis till nya bilen... har ingen erfarenhet av e9x-serien men tycker att redan e46 var en underbar bil och det sägs att e9x ska vara bra mycket vassare :D får väl ta o spara ihop till en egen hehe
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Tack till samtliga för era kommentarer!!
Vi ses ute på vägarna!

Hälsningar
Pavel
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Enjoy Pavel!

Förstår denna together feeling. Bilar med M-pkt känns tajtare.

Låter den verkligen rå?
Jag provade en 08a E90 330i med samma motor, den gick tyst :-/
Bilar är olika!

Det är en mycket delikat bil det är säkert!

Hoppas jag kommer förbi Västkusten en dag!
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
fastEddie: Tack min vän!
Den är väldigt tyst när man kör normalt, det råa ljudet kommer vid kick-down och efter 4000 varm.... MUMS!!! ;-)

Planerar montera BMWs sportavgassystem och performace luftbox! Kommer låta som åskan när man axar!
Visa användare
741
fastEddie
Det låter trevligt Pavel!
Det är en annan känsla i 330i än i 335i.
Lite mera chili i latten. 335i kan trots sin kapacitet kännas lite vattenkammad ibland.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
hahaha!! rolig liknelse! Jag tror att 335an maskerar sin kraft mer, det kanske är lite mer "dramatik" med 330n. Siffrorna talar dock för 335an men jag är supernöjd med dramatiken och hyffsade siffor iaf! =)

Hoppas du har vägarna förbi mitt jobb nån gång så du kan ta dig en provtur!

/Pavel
Pavel:
Glöm inte att berätta om du monterar Performance luftboxen, den är jag själv riktigt sugen på.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Riktigt kul att du är nöjd med 330:n med tanke på vad du gått igenom. Det är en riktigt fin bil och med den specen du har så förstår jag att du är nöjd!

Jag är själv mycket sugen på en 330i E91, fast jag, liksom många andra våndas över om man inte ska slå till på en 335i pga liten prisskillnad. Irriterande att BMW inte diffirentierar 330 och 335 mer. Båda har sina förbehåll. Brutal kraft genom hela registret mot mer spänstig sprinter. Sedan finns det något i mig som säger att det vore kul att prova sugmotor och få uppleva riktig respons och varvvillighet. Antar att detta är ett lyxproblem...
Visa användare
741
fastEddie
"Irriterande att BMW inte diffirentierar 330 och 335 mer. "

Ska BMW sänka priset på 330i eller höja det på 335i?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Mycket bra fråga fasteddie!

330i konkurerar prestandamässigt med tex A4 3.2 FSI quattro som har 265 hk. Tittar man vad denna kostar så ligger 330i "rätt" i pris. Så utifrån detta så borde 335 kosta mer än vad den gör. 335 ligger prestandamässigt i nivå med nya S4 som kostar nästan 100 tkr mer.

Det är inte dags för mig riktigt ännu att byta bil, ska bygga garage i början av nästa år så jag vet vart stålarna kommer att gå till men sedan är det dags. Får hoppas att bilhandlarna haft ett tufft år 2009 och prutar rejält på en 330i som ligger "fel" i pris från början. Problemet är att antagligen så kommer de inte gå på det argumentet fullt ut... De lär väl rekommendera mig att köpa 335, vilket i o f sig kanske är lika bra så att man inte går och ångrar sig efteråt.
Visa användare
741
fastEddie
"De lär väl rekommendera mig att köpa 335, vilket i o f sig kanske är lika bra så att man inte går och ångrar sig efteråt. "

Jag funderade skarpt på en ny 330i men ändrade mig för 23000 är ju inga pengar direkt i sammanhanget och inte har jag ångrat mig en millisekund sedan dess,tvärtom tycker jag att detta är den bästa FTW bil jag kört-haft.

´Man ska väl inte tycka att 335n borde kosta mer men tar man priset på 330i i beaktande skulle 335n kosta 50kk mer och 330i kosta 25kk mer än 325i.Något i de regionerna give or take 10kk.

Jag rekommenderar helhjärtat gå steget upp. Dessutom dricker den ju mkt modest med soppa. Jag har 1.08l/milen just nu o då har den inte ens 300 mil på mätaren! Och jag har aldrig i mitt liv sparat något krut.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag vet innerst inne att jag kommer att ångra mig om jag inte löper linan ut när det är dags om ett drygt år. Som du vet sen tidigare så tycker jag trots allt är förbrukning spelar en viktig roll (och problemen med lagg låter inte kul, men det verkar ju ha gått åt rätt håll för -09), men om den klarar sig på dina siffror med halvtung fot och auto så kommer jag inte tveka en sekund.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
DLC: Tack för dina kommentarer! Visst känns det extra skönt nu när jag kan lägga den sorgliga historien med förra bilen bakom mig.

När det gäller lagget tror jag du inte har nått att tänka på. -09 är bättre på alla sätt än -08 orna, dessutom har bmw själva erkännt problemet och lovar åtgärda med ny mjukvara i Januari som återställer bilens ursprungliga beteende.

Tänk också på att en automat maskerar lagget mycket bättre än manuell låda som exponerar varenda millisekund av lagg.

I ditt fall som funderar på en Touring är 335i med AT det bästa valet enl mig. Sugmotorn känns mer coupe och sedan, men det är min högst personliga åsikt.

Dessutom är Touringen tyngre och behöver lite mer knuff?

Visst ger 330n mer rejskänsla menar jag som ägt båda,,, men i en Touring tycker jag du ska satsa på vridmoment och inte toppvarv.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag åker en turbobil idag med mycket vrid på låga varv och visst är min körstil lite mer åt det hållet. Samtidigt så är det trevligt att ha en varvvillig motor som inte storknar på höga varv. Hur som helst så blir det ett angenämt val när det är dags. Jag upplever att ägare av både 330 och 335 är mycket nöjda med sina bilar, så hur jag än gör så kommer jag bli nöjd (om man nu vill och kan hosta upp vad det kostar inom en rimlig framtid).

Det går inte att sticka under stol med att 330i har den mest underhållande effektkurvan med stegrande effekt hela vägen till varvstopp (som m-modellerna) och tillräckligt med lågvarvsmoment, samtidigt som 335 har monstruöst med kraft i hela registret. Det blir dock lättare att få ner kraften i backen med mindre lågvarvsmoment (330). Kan tänka mig att antispinnlampan är konstant tänd för 335-ägare mellan oktober till april..

När det är dags om ett år så kommer jag garanterat att rådgöra med er.
Alla:

Jag och sambon har varit i valet och kvalet en längre tid. Bestämde oss först för en 130i som kändes helt rätt. Den såldes dan innan vi bestämde oss..suck! Vi fick sen tankarna på en 335 när en kompis hämtade ut en för några veckor sen. Damen är mer fast vid 130:n, jag har nog mer klivivt över till 3-serien. 335:an var ju helt fantastisk tyckte jag. Jag har haft många 3-serie (e30,e36 & e46) och jag tycker nog att det är ett bättre val än 1-serie. Inte för att 1-serie är fel på nåt sätt men 3:an är så mkt mer bil i mina ögon.
Har inte kört e9x 330, och åsikterna verkar gå isär vilken bil som egentligen är bäst, 330 eller 335. Hur ställer ni er? Hur tänkte ni?

München
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Riktiga bilar behöver ingen överladdning, de litar på förarens förmåga:)
Varmt grattis till en skojbil vad det verkar som.
Mvh
Asken
Som gillar levande bilar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.