AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.795

Sjunkande värde/pris pga bensinpris!...LÖJLIGT!

Sida 3 av 4
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej
Satt och med glädje läste alla inlägg om prisfallet på törstiga bilar och skrattade för mig själv lite grann...
Är trådskaparen lite från en annan planet eller?
Det finns väl ingen människa med någorlunda vett som tror att bilar som dricker närmare 1l/milen inte sjunker i pris liknande en sten som sjunker i vatten???
Det är bara att gilla läget liksom...tyvärr så är de flesta stora BMW mm väldigt många i förhållande till antalet köpare så det är ju så klart efterfrågan/tillgång som styr även här. Bilen i sig är ju säkert både bra och rejäl med fin kvalitet men vad hjälper det när ingen vill köpa den?
För mig känns det bara som att trådskaparen är bitter och inte alls hängt med i finanskris och dylikt....kanske dax att släppa sargen och komma in i matchen, eller?
I vilket fall som helst...lycka till allihopa vare sig ni ska sälja eller köpa

Frasse
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En BMW 7-serie eller en Merca S-klass eller en Audi A8 eller liknande skepp, har ju en funktion som ny, som utmärker sig lite mer från övriga modeller. Nämligen att visa att det finns kulor hos ägaren.
Efter något år har hela den vitsen försvunnit, därför att ägaren förväntas ha en ny bil igen.
Jag kan säga att jag fått tag i ett riktigt seriöst ex av en E38 dessutom med låga mil för biltypen. Jag fick betala 35 000:- och då var det inklusive 20 tums Azev fälgar och 16 tums vinterhjul på originalfälgar. Alltid servad på BMW och alltid originaldelar använda. Inga biltema delar här inte. Detta fall är dock unikt men visar att det går att få fina bilar till bra priser. De som tror att de kan få över 60 för sina E38:or som är 10 år gamla kommer att få behålla bilarna. Kundgruppen är liten helt enkelt. Man måste vara lite knäpp för att köpa en E38 i dessa tider ;)
BMW528M,

var det inte endast 12500mil dessutom?

@simon_en

Det stämmer!
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
BMW528M har ju helt rätt - "man måste vara lite knäpp", men... å andra sidan inte...

Såg ni tråden med den avåkningskvaddade E38an? Tråkigt på pärlan, men å andra sidan gjorde bilens säkerhet mycket till, kanske nåt avgörande.

Det är ju sant att en del delar är bedrövligt dyra, och i kombination med att biltema inte har dom... Då skulle jag iofs ALDRIG sätta in annat än bmwdelar för mångt och mycket, men... torkarblad - 650spänn? Hmm...

Att man "förväntas" byta ofta vete 17. Gemene man ser ingen större skillnad på E38 97, 99 eller 01, elelr för den delen senare. Dom ser däremot skillnad mellan 3, 5 och 7 serie... och gemene man har på samma sätt ingen aning om prisbilden, tror knappt dom vågar kika. Min granne trodde jag skaffat ny miljonbil och min frå skällde ut mig för hon trodde jag ljöd som omsvep för att hon inte skulle bli förbannad för vad bilen kostat... Nu blev hon det i alla fall :)

Och den här litern milen - jag tycker inte det är mycket. Polarn kom i sin nya skitfräcka Alfa, och pratade om 0.5. Då är det en fräck bil och inte nån "KIA nybil 50.000spänn-burk", men å andra sidan... jag sparade nästan 300.000 mot vad han lagt ut, det räcker till en del bensin och service, och fortfarande - komforten i min E38 är bättre än i den nya Alfan.
sn
100
snodas
BMW 740IA -00
Jag kan säga att jag fått tag i ett riktigt seriöst ex av en E38 dessutom med låga mil för biltypen. Jag fick betala 35 000:- och då var det inklusive 20 tums Azev fälgar och 16 tums vinterhjul på originalfälgar. Alltid servad på BMW och alltid originaldelar använda. Inga biltema delar här inte. Detta fall är dock unikt men visar att det går att få fina bilar till bra priser. De som tror att de kan få över 60 för sina E38:or som är 10 år gamla kommer att få behålla bilarna. Kundgruppen är liten helt enkelt. Man måste vara lite knäpp för att köpa en E38 i dessa tider ;)

jag är nog en sån knäppjök.för jag betalade 65k för min 00:a i går..och jag vaknade tidigt i dag med ett smajl :-)
bensinpriset bryr jag mig inte om, utan det var biltypen som lockade mig,,en riktig leksak att rå om...

rs
Gratulerar Snodas!
Jag köpte min i Onsdags och går fortfarande med ett smile.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Vem gnäller på bensinförbrukningen idag undrar jag?? Oljan är nere i 55 dollar fatet och pumppriset på 95 är 10.39 kr där jag bor, så lågt har det inte varit på över 3-4 år.
Det har ju blivit "på modet" att vara livrädd för törstiga bilar sedan i somras, men ärligt talat begrep jag det inte ens då...
För den som kör normallångt årligen gör det ju knappast någon våldsam skillnad med 11 eller 13 kr per liter, men ändå "skänkte" folk gladeligen bort sina "slukande" XC90 och förlorade 100.000-tusentals kronor för att byta ner sig till en V50 Flexifuel...

Att man kan köpa en E38 riktigt billigt är inget konstigt alls, det beror inte alls på bensinpriset, (som inte är ett problem) , inte heller på "dessa tider med finanskris och oro" eftersom inköpspriset är småpengar, utan helt enkelt på att även de sista årsmodellerna börjar bli riktigt uråldriga, dom allra flesta är rejält häckiga och har hamnat hos taskiga ägare, modellen är helt enkelt specielt attraktiv längre.

Men lik förbannat går det ju faktiskt att få bra betalt för fina exemplar, det fick jag själv i våras (då det förövrigt kostade 14 kr litern att tanka)

BMW CS #5139
Jag tror som J.L, bensinpriset har nog ytterst lite att göra med värdet på gamla sjuor och liknande bilar. Den största orsaken till lågt värde är att dom är gamla och saknar en egentlig marknad.
Känns av tråden att döma som att det är svårt för köpare och säljare att hitta varandra.....

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

GE skrev.

"Jag tror som J.L, bensinpriset har nog ytterst lite att göra med värdet på gamla sjuor och liknande bilar. Den största orsaken till lågt värde är att dom är gamla och saknar en egentlig marknad."

Ligger mycket i det du skriver. Soppapriset är lite skitsamma om man åker entusiastbil. Själv har jag en vagn som drar 2 - 2.5 liter milen, det handlar om prioriteringar mer. Min kostnad för bränsle ligger på nöjeskontot.
sn
100
snodas
BMW 740IA -00
Ligger mycket i det du skriver. Soppapriset är lite skitsamma om man åker entusiastbil. Själv har jag en vagn som drar 2 - 2.5 liter milen, det handlar om prioriteringar mer. Min kostnad för bränsle ligger på nöjeskontot

jag vill nog instämma att 740 debiteras på nöjeskontot ..fan vilken kul bil:-))

rs
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

2-2,5 liter/mil? Kör du bara kortturer i stan? Jag har haft en 540iAT -00, dvs samma motor och säkert inte många kilos skillnad i vikt och jag var aldrig i närheten av sådana siffror. De dryga 3000 mil jag ägde bilen så snittade den precis över 1,3 och då inkluderar det också en del stadskörning.

___
//Ulf
Hur går det med försäljningen áv bilen som påverkas av den löjliga värdeminskningen?

/Nyfiken
Det är många säljare som inte vill inse att deras käraste inte är värd så mkt som man vill tro. Vill man ha sålt får man gå ner till marknadsvärde. I annat fall får man behålla.

Hur har din försäljning gått Craile? Hur många användarkonton har du här på forumet ;
Det är många säljare som inte vill inse att deras käraste inte är värd så mkt som man vill tro. Vill man ha sålt får man gå ner till marknadsvärde. I annat fall får man behålla.

Hur har din försäljning gått Craile? Hur många användarkonton har du här på forumet ;
di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
Det är inte bensinpriset som styr värdet. Stormotoriserade BMWs värde tar sig raskt ner mot noll när de passerar 10 års gränsen. Fallet går snabbast när bilen går från att vara förra generation till att bli förrförra generationen. Plötsligt är glidarkillarna ointresserade och entusiasterna hittar även de ett väldigt billigt ex av nyare generation. Varför skulle jag betala 65 för en E38 750 när jag kan betala 115 för en betydligt modernare och 6 år yngre E65 745? Detta förhållande i kombination med ekonomisk kris, arbetslöshet och allmänt ointresse för stora bilar gör att du om du vill bli av med bilen.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Har bara ett konto då man inte kan ha mer än ett!

Jo det finns några intressanter på min 750!
Men efter att jag fick hem den från omlackeringen så blev jag sugen på att behålla den......Den blev så GRYMT fin!!!

Men man får se vad det blir!
Ärligt talat, varför deppa över prisfallet på större bilar? Det rådande prisfallet gäller än dock de flesta bilar. Visst, större bilar drabbas kanske lite hårdare men prisfallet finns än dock kvar när säljaren av den stora, törstiga saken, ska köpa en "ny" bil... Det jämnar ut sig i slutändan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.