AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.793

Sjunkande värde/pris pga bensinpris!...LÖJLIGT!

Sida 1 av 4
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Jag tycker det är löjligt att bensinpriset ska bestämma priserna på begbilar bara för att dom drar lite mer (dom med lite motor då)!!!

Bilen är ju inte sämre eller mindre värd bara för att bensinpriset stiger!.....

STÅ PÅ ER MED ERA PRISER FÖR ***!!!.........Tycker det är löjligt att man ska sänka priset på sin bil bara för att dom höjer bensinpriset och att min bil drar 1 liter milen!......

Värdet på bilen är ju det samma oavsett bensinpris!!!

LÖJLIGT!!!
Bensinpriset är bara en av alla faktorer som påverkar totalkostnaden för ett bilköp.
I e38ans fall finns det i förhållande till t ex Skoda fabia ingen kostnadsfördel annat än priset (bränsle, däck service, reparationer, försäkring, vägskatt allt är dyrare på en e38 än de flesta andra bilar).

Ju lägre en bils pris bli desto viktigare blir en bils totala driftskostnader, därav att det stora flertalet inte kommer att efterfråga e38or som begbil.

Sedan spelar det ingen roll vad var och en som äger en bil anser att den är värd så länge inte någon köpare håller med....

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker du det är konstigt att bränsletörstiga bilar blir svårsålda när bensinpriset ökar?

Jag tycker det är mycket logiskt.

"Värdet på bilen är ju det samma oavsett bensinpris!!!"
Håller inte alls med, hög bränsleförbrukning är en klar nackdel som blir större ju dyrare bränslet är. Värdet beror helt på vad någon vill betala för bilen och drar den mycket soppa blir den helt ointressant om man inte har råd att tanka den.

En BMW 750i är lika trevlig/rolig/bekväm osv oavsett bensinpriset men värdet påverkas i högsta grad av bensinpriset.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tyvärr är den sura sanningen att det är marknaden som sätter priset.
Går inte en 750 att sälja för tex. tjugo lappar är priset för högt oavsett hur fin den än är.

Det enda man kan göra/bestämma som säljare är att behålla bilen istället när marknaden/köparen
surar.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Är det bara jag som noterat att bensinpriset sjunkit rejält den senaste tiden :-)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Prima soppa går nu att få under 10:-/litern.

Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag håller med trådskaparen, för oss vanliga som kör kanske 2-3000 mil om året skiljer det i runda slängar 10-15000:- om året mellan en 0.8-bil och en 1.2-bil. Det är ju småpengar om man ser till den allmänna värdemiskningen. Lätt att det är värt de fickpengarna för att slippa känna att man valt en undermotoriserad bil.
min första tanke va hur gammal e killen.

ska det åkas ska det låtas 2 som 4 hjul
Bensinpriset har en väldigt stor påverkan på bilvalet. Trots att det oftast är den lägsta kostnaden man har på en bil totalt. Dock är bränslet den kostnad som "känns" då man står där vid macken och betalar 600:- /gång.

Värdeminskning exempelvis märks inte av på samma sätt. Sedan har också miljömedvetandet ökat hos många vilket gör att man väljer bort stora bilar. Inte politiskt korrekt helt enkelt. Detta smalnar av kundgruppen. Vilket i sin tur sänker priserna.

Jag tillhör den kategorin som inte bekymrar mig värst mkt om bilen drar 0,8 eller 1,1. Jag kör kanske 1500 mil per och den kostnaden blir försumbar totalt sett. Jag utnyttjar dock faktum att man kan få bilar som drar 1,1 till riktigt bra priser.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"för oss vanliga som kör kanske 2-3000 mil om året skiljer det i runda slängar 10-15000:- om året mellan en 0.8-bil och en 1.2-bil. Det är ju småpengar om man ser till den allmänna värdeminskningen"

Det är fortfarande en tusenlapp till från den redan beskattade lönen. Småpengar, tja det är väl upp till var och en.
Det drar ju uppenbarligen ner andrahandsvärdet och det är ganska logiskt anser jag.

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det kan tydligen inte sägas för ofta: en bil är värd exakt så mycket som en köpare och en säljare kan enas om vid ett speciellt tillfälle. Självklart spelar bilens bensinförbrukning in vid den bedömningen.

Det är den s.k. marknaden som bestämmer värdet på en bil, inte vad en säljare "tycker". Hur löjligt han än "tycker" att det är.

Mats
BMW CS #5847
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Precis. En bil är i sig själv fullständigt värdelös. Det bara i människors huvuden som bilar har värde. Om ingen människa är villig att lägga upp mer än X kronor så har inte bilen något annat värde.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Om men tycker att 10000-15000 kr/år i skattade pengar är "småpengar", är man antagligen så rik att man inte behöver bry sig...

För oss vanliga inkomsttagare är en tusing i månaden netto däremot ganska mycket...
Cr
1.095
Craile
klart att det är fler faktorer som spelar in på priserna!

Men det e ju samma bil även om bensinen kostar 20 kr eller 10 kr!...........Jag skiter i om dom är svårsålda!......Dom är inte mindre VÄRDA för det!

Folk verkar tro det!.......Om bara folket står på sig så skulle bilmarknaden vara normal.,......Det e den inte idag!!!......Folk tror man kan få en E38 i kanonskick för 25 lax.........Det e ju sjukt!

Sålde min fina 730 95:a för 1 år sedan för 72 lax!..........Knappast att värdet på dessa vagnar har sjunkit så på 1 år!!!
Ja så länge du tycker din bild är värd mer än någon vill betala så kommer du inte få den såld.

Behåll bilen istället. En underbar vagn. Vill du sälja den snabbt så är det priset som gäller. Tyvärr.
Cr
1.095
Craile
jo klart att man kan tänka sig att gå ner i pris om man vill ha den såld kanska så fort!.......Men inte till 25-35.......Det e ju alldeles för lågt!!!

O andra sidan har jag ingen panik o sälja heller!
Du bör kunna få runt 45 - 48 för bilen i slutpris. 35 håller jag med om att det är för lågt.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Cralle skrev:
"Men det e ju samma bil även om bensinen kostar 20 kr eller 10 kr!...........Jag skiter i om dom är svårsålda!......Dom är inte mindre VÄRDA för det!"

Vad för slags värde pratar du om?
"Men det e ju samma bil även om bensinen kostar 20 kr eller 10 kr!...........Jag skiter i om dom är svårsålda!......Dom är inte mindre VÄRDA för det!"

Vem bestämmer värdet?

Att behålla en tidig e38 ett år är inte helt gratis sannolikt. Borde bli slarvigt räknat:

värdeminskning 10000
Skatt 2000
försäkring 6000
Service 3000

Summa 21000 utan att ha konsumerat en liter bensin.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Både köpare och säljare bestämmer värdet. Om du som säljare värderar bilen högre än alla presumtiva köpare så är ju saken biff. Bara att behålla bilen.
Vid en faktisk försäljning är det naturligtvis den sammantagna köparskaran som bestämmer prislappen (om inte säljaren satt priset FÖR lågt från början då :))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.