AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.794

Sjunkande värde/pris pga bensinpris!...LÖJLIGT!

Sida 2 av 4
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Värdet jag pratar om är det folk tror dom kan köpa bilarna för!.......För det e ju det i slutändan som gäller.....Vad köparen är bered att betala!.....

O då menar jag att folk som tror dom kan få en bil i toppskick för 25-35 tusen!

Kollar man med fordonsvärderingen så ligger min 750 på 68 tusen i värde.........Då märker man vad folk är ute och cyklar!

Men klart att 68 begär jag ju inte.....Men borde lätt kunna få mellan 50-60!......Toppskick liksom!.....Men det verkar ju folk inte heller fatta när dom ringer!

Läser folk inte i annonserna eller?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Fordonsvärderingen bestämmer inte värdet, det gör personerna som köper bilen. Fordonsvärderingen kan gissa vad de kommer att bestämma sig för, men det är bara en mer eller mindre bra gissning.
Med den här annonsen så får du mycket svårt att få det du vill ha för din bil.Länk

Jag skulle aldrig lägga ett bud över 35 tusen om jag bara har den annonsen och framför allt den dåliga bilden på bilen. Annonstexten är ok men bilden på bilen är dålig så in med bättre bilder på en nylackerad bil så tror jag att du lättare får det du vill ha för din bil.
Edit: framför allt den dåliga bilden på bilen att gå på
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Ja bilden e ju inge vidare.....bara en provisorisk bild tills jag får tillbaka den från lackeringen!......Så det kommer det bli ändring på!

E ju inge vidare bra bild nu....det håller jag med om!
Du håller ju på med ett försök om det är du som är citat "ute och cyklar" eller om det är köparna ur ett prisbedömningsperspektiv, eller hur?

Lasse Karlsson
Detta här har ju dryftats förut på detta Forum!! Håller också helt med trådskaparen!! Tragiskt att en fin BMW 7-serie ska bli totalt prisdumpad för att bensinpriset går upp!!

Det finns ingen som tänker så här: jag vill ta mig mellan A och B till en så liten kostnad som möjligt, javisst jag köper naturligtvis en BMW 7-serie!! Vill man ha en sån bil, skiter man i bensinpriset!! Smakar det så kostar det!! Finns ju ingen barnfamilj eller person helt utan bilintresse, som måste ha bil som köper en BMW 750!!!

En fin BMW 7-serie är ingen dussinbil, Svenssonbil eller vad man vill kalla det! I min värld borde det finns människor som vill ha en viss typ av bil, för att man gillar modellen, och är genuint bilintresserad!! Jag har rätt nyligen köpt en M5 E39. Den har jag inte för att impa på grannen. visa status eller dyligt, utan för att jag helt enkelt älskar bilen som sådan!! Sedan kostar den förstås en del, men det skiter jag i!!! Jag vill helt enkelt ha en sån bil! thats it!!

Så håller som sagt helt med trådskaparen!! soppapriset ska inte vara avgörande för en 7-series värde!! Har man ett fint ex är jag övertygad om att med lite is i magen får man i stort ut vad man vill ha för bilen!! Det fanns en jättefin 750iAL-99 tror jag det va för ett tag sen på Blocket. Säljaren ville ha runt 140.000 tror jag. Den försvann fort, och är övertygad om att han fick bra pröjs, för bilen var kanonfin!! sen att det finns gott om lik, som folk inte vill betala för är ju en sak! men har ni ett fint ex och vill sälja!! vänta tills ni får vad ni vill ha! eller behåll bilen!!

Ge inte bort pärlan bara för att soppapriset är högt i dag!!

HA DET!!
65 papp för den. Vilket skämt! Det är vad jag säger när jag ser den annonsen. :-) In med bättre bilder interiört och exteriört och om den är i så fint skick så får du hoppas att rätt köpare kommer och tittar på just din bil.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

"Detta här har ju dryftats förut på detta Forum!! Håller också helt med trådskaparen!! Tragiskt att en fin BMW 7-serie ska bli totalt prisdumpad för att bensinpriset går upp!!"

Fortfarande bara jag som noterat att soppan gått ned och går att köpa för under tian?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hoppas att detta låga bensinpriset håller i sig så att E38's värdeminskning kan plana ut lite!

Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Sedan kostar den förstås en del, men det skiter jag i!!! Jag vill helt enkelt ha en sån bil! thats it!!"

Tror det är ganska unikt att man skiter i vad det kostar att äga och bruka sin bil. Och gör man det nöjer man sig vanligtvis inte med en 10-12år gammal bil.

"Fortfarande bara jag som noterat att soppan gått ned och går att köpa för under tian? "

Nja, det är säkert någon mer som sett detta. Det viktigaste är kanske inte vad soppan kostar just idag om du tänkt ha bilen ett tag. Tror inte 10kr/l är nåt pris man kan förvänta sig i längden, tyvärr.
Lasse Karlsson,

när ska du förstå att dina åsikter inte styr hur prisbilden skapas?

Inkluderar en länk som kort beskriver utbud och efterfrågan

Länk

De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Uppenbarligen räknar folk olika.

Jag räknade bakvägen och kom fram till att lite törstigare bil sjunkit i värde. Sen räknade jag på hur mycket den drar, hur mycket jag kör, och kom fram till att om bensinpriset inte höjs med 15 spänn litern ligger jag fortfarande plus på min E38... och då åker jag rätt mycket trevligare än i... det mesta...

Simon_en, din beräkning där vete 17... Service etc blir mer, men värdeminskningen mindre. Inte 17 kommer en E38 mellan 97-99 att ligga på 20papp om 2 år. Då kommer det att bli rusning efter dom... sen går dom UPP i pris igen... ;)

Politiskt korrekt ger jag personligen blanka f**n i. Så länge som en bil mex max komfort och prestanda kostar en bråkdel av vad en liten "miljöburk" kostar... Den mellanskillnaden kan jag åxå tanka för! :)

De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Jag anser att en ägare kan bestämma priset. Om man får en vara såld eller inte till det priset spelar ingen roll. Det finns bruksvärde och ägarvärde i saker dessutom. Behöver man inte pengarna kan man lägga nåt på en hylla så länge, för faktum kvarstår att alla som ringer och prutar ÄR ju faktiskt sugna.

En hög % HAR helt enkelt inte pengarna som krävs. I kombination med att en säljare behöver pengar ger det ett sänkt pris, men det är omständigheter som egentligen inte påverkar bilens egentliga värde...

Eller?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hur kommer man fram till "bilens egentliga värde"?
Depeche mode,

jag uppskattade värdeminskningen till 10000/år på en tidig e38 (som i detta fallet 95-96). Innebär det att en 99 kostar 20KSEK om två år? För 40KSEK slår jag till direkt på en 99:a!..:)

Gällande din förklaring om vem som bestämmer priset så överstiger ägarens bruksvärde det värde en försäljning kan ge blir det ingen försäljning. Att dra slutsatsen att man som ägare kan bestämma försäljningspriset är dock felaktigt.

"En hög % HAR helt enkelt inte pengarna som krävs. I kombination med att en säljare behöver pengar ger det ett sänkt pris, men det är omständigheter som egentligen inte påverkar bilens egentliga värde..."

Kommentar: Du har precis beskrivit hur det kan gå till när köpare och säljare möts och det blir affär. Det du beskriver som det "egentliga värdet" finns inte i det ögonblicket eftersom säljaren och köparen är överens och det blir en affär. Dock finns det naturligtvis sk "marknadsmisslyckanden" när någon betalar alldeles för lite eller alldeles för mycket.

Lasse Karlsson
Simon_en

Nej! det är klart att mina åsikter inte styr prisbilden!! Men hur förklarar du att det bevisligen säljs objekt till priser som vida överstiger de totaldumpade priser som föreligger för närvarande???

Men det kanske är så att soppapris, reservdelar osv är helt avgörande för prisbilden! Men jag har svårt att sätta ihop ekvationen ändå!

Om man ställer frågan så här: Hur mycket ska soppapriset gå upp innan som exempel en BMW 750-99 är i praktiken helt värdelös????? Är den värdelös då ingen har råd att köpa och äga den????

Med ditt/ert sätt att se på saken, skulle det ju inte finnas nån marknad alls för tex M5 eller M3, men även där omsätts ju en del bilar!!

Men det är väl så att en lite äldre 7-serie idag hamnat så långt ner på prisskalan så att väldigt många har råd att köpa bilen men inte äga densamma, bilarna används som slit och slängbil och de riktigt fina och skötta exen blir få, vilket i sin tur gör att misstänksamheten mot bilarna ökar, priserna dumpas ännu mer och sen är man inne i ekorrhjulet!!

Ett annat exempel på detta är ju M5 E39 99 och 00:an, de hade ju en del barnsjukdomar och är ju idag otroligt svårsålda om man inte backar mycket i pris!!

Tar åter mitt exempel då vi försökte sälja vår 750 för ett tag sen. En kille backar ur affären då han i mitt tycke fått ett kanonpris, men han vill pruta 5000 för att han ska ha råd att komma och hämta bilen!!(40 mil) Sånna ska inte ha en 750!! Sen kommer i stort ingen och ens tittar på bilen trots att vi backar sjukt långt i pris!! Nej! skönt att vi behöll bilen!! I mina ögon har bilar ett värde!! För att ingen vill betala det jag vill ha behöver ju inte innebära att bilen är värdelös!!

Är övertygad om att vi till slut fått det vi ville ha(rätt köpare dyker upp, förr eller senare) men vi hade inte ork att tjaffsa med "kreti och pleti" om ditten och datten! så vi behöll bilen och det är jag glad för idag!!

HA DET!!
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Simon_en, njae... jag beskrev inte hur en säljare och köpare "möts", utan hur en aäljare med panik går en skambudande säljare till mötes. En bra affär har två nöjda kunder. En säljare som pga dålig ekonomi tvingas dumpa blir förmodligen inte nöjd. Därför är det heller inte en optimal affär och i sin förlängning - inte en affär som speglar en korrekt prisbild. ICKE desto mindre påverkar det övriga bilar eftersom affären trots allt är legal. [Skillnad mot en pundare som tar 100 spänn för en 42" ny plasma han stulit - man kan inte säga det ger "rätt prisbild"] :)

Å Lasse - jag tycker du gjorde HELT rätt. Hade gjort på samma sätt.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Grejen med äldre lyxbilar är att "fel" folk köper dem så fort de sjunkt tillräckligt i pris för att de ska ha råd att köpa dem, statusjägarna som inte har råd ätt köpa dem medans de fortfarande är statusbilar. Sen att de är svindyra i service och reparationer gör inte saken bättre.
Visst är det god comfort i en 7-serie men själv åker jag hellre runt i en nyare 3-serie än en äldre 7-serie om jag får välja. Känns mindre getto så att säga.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Lasse Karlsson,
Du verkar ha en annan bredare syn på värde men om vi i detta fall för enkelhetens skull kan säga att värde är vad man hyffsat snabbt kan tänkas sälja bilen för. Alltså värde räknas i kronor vid en faktisk försäljning.

"Hur mycket ska soppapriset gå upp innan som exempel en BMW 750-99 är i praktiken helt värdelös????? Är den värdelös då ingen har råd att köpa och äga den????"

Om vi ska vara extrema för att det ska bli tydligt. Antag att soppan kostar 100:-/litern. Vad skulle man då kunna sälja en 750i-99 för. Tja om jag får gissa knappast mer än 10.000:- för en hyffsat fin bil som en entusiast möjligen skulle vilja ha stående i garaget. Alltså nästintill värdelös.
Men i det läget kommer alla bensindrivna bilar sjunka brutalt.

"Med ditt/ert sätt att se på saken, skulle det ju inte finnas nån marknad alls för tex M5 eller M3, men även där omsätts ju en del bilar!!"

Är väl ingen som sagt att det inte finns en marknad för törstiga bilar som tex 750i eller M3/M5? Det flera försöker förklara är att de sjunker i värde när driftskostnaderna ökar.

"Ett annat exempel på detta är ju M5 E39 99 och 00:an, de hade ju en del barnsjukdomar och är ju idag otroligt svårsålda om man inte backar mycket i pris!!"

Inget svårt att sälja en M5e39-99 om man bara inser vad ett realistiskt försäljningspris är. Finns inga svårsålda bilar bara, missuppfattningar av vad de är värda, dvs hur mycket pengar man kan sälja den för.
Att du upplever din 750i är svårsåld kan nog bara förklaras med att du har för höga förväntningar på försäljningspriset och kanske inte riktigt hängt med när priserna sjunkit.

"...så vi behöll bilen och det är jag glad för idag!!"
Ja men var lite glad då och inte så jäkla bitter på alla idioter som inte vill betala exakt det du begär samtidigt som du själv klagat på nån som begärt lite för mycket för sin M5e39.
Om du gillar stora lyxiga bränsletörstiga bilar är denna prisnedgång egentligen positiv för din del. Sälj din 750i för rimliga pengar och fynda en e65 för 150', otroligt prisvärt tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.