AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.285

Byta växellådsolja e46

Sida 2 av 2
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Märkligt att det då finns växellådsoljor, kan ju nästan tro på namnet att de är avsedda för att användas i växellådor. :-)

Motorolja fungerar säkerligen bra i äldre lådor (BMW rekommenderade tom. en SAE30 olja med klassning lägre än API-SE). BMW rekommenderar endast sin egna lifetime olja MTL-LT1/LT2/LT3 i nyare BMW. Läser man dock ZFs oljerekommendationer går det bra med en helsyntetisk ATF olja också.

Oljan i en växellåda kan bli uppemot 120 grader varm, ibland är den tom varmare än motoroljan vid motorvägskörning. Slits gör den då den utsätts för "mekaniskt" slitage. Förorenade blir den också, metallspån från synkringar och kuggar samlas i oljan. Äldre BMW hade en magnet i avtappningspluggen, den såg inte alltför trevlig ut efter ett par tusen mil (snälla sådana), pluggen med magnet finns att köpa på BMW, sätter alltid i en sådan i mina nyare bilar vid byte.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Hmm

Intressant inlägg av dig tryggve.
Går helt emot va Dmz har skrivit :)

Åkte till bmw solna för att köpa växellåda olja men fick reda på att dem ej säljer växellåda olja samt att man ej behöver byta växellåda olja för att det är longlife oljor i bmw's växellådor.....

Jag är tveksamt till det svaret att man inte behöver byta växellåda olja....
Får kika ngn annanstans o se om man hittar passande växellåda olja......

BMW M-POWER
DMZ
Tryggve: Jag tog nyss ett prov på motoroljan i min växellåda, oljan var precis lika ren och fin som när den fylldes på för 11 år sedan?? Tom klibbet fanns kvar.
Den får nog hänga med minst 11 år till;-))
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Lyfter lite Tråden ligger högt i sökmotorn ... lådornas tillverkare säger var 10 tunsende mil ska oljan bytas BMW eller snarare personalen har i vanlig ordning fått lära sig fel saker ... Min låda visslar lite nu och ett test kan vara att parkera i uppförslut så oljan lägger sig längst bak Då kan det bli så att växlarna inte greppar på ett tag när man åker iväg Hur som haver inget är evigt och lådan bör ha ny olja var 10 tusende mil anser jag .... och tillverkaren ...

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Jag bytte växellådsoljan på min e46 320 som då gått 16100 mil. Den gamla "livstids" oljan såg inte vacker ut! Och problemen med att växlarna var svåra att få i eller hoppade ur har försvunnit helt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.