|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte höra om någon skulle kunna ge mej en liten beskrivning om hur man byter oljan i växellådan på ett smidigt sätt, vad man ska tänka på o.s.v. Har varit under och tittat och om ja förstår rätt så måste man pumpa in den nya oljan när man tömt ut den gamla? Gärna tips om hur man ska fylla på ny olja. Mvh//Jimpa | |
| jo nån typ av pump måste du ha. Biltema har en billig handpump som fixar jobbet. bytte själv på min i sommras. finns en guide här Länk | |
| pulk: Blev det någon skillnad? | |
| Hade i redline olja, bilen har gått 19k mil men känndes skaplig i lådan förutom 5an som är lite tung när den är kall. Blev ingen skillnad alls som jag kunde känna mer än jag slapp oron för att det skulle vara för lite eller dålig olja i bilen. | |
| Pulk eller nån annan som har lust att länka till pumpen på biltema har kollat runt lite men inte hittat nån. | |
|
Kan det vara den här Länk |
|
| Backard den borde fungera tack för det. Ska eventuellt ge mej på detta i helgen. | |
| Har bytt olja i lådan idag men tyvärr vart jag inte av med missljudet nästa steg är väl att kolla oljan i diffen. Men nu vet man iaf att man har fräsch olja i lådan. | |
|
racing-jimpa: Fyllde du på tills det rann över eller? Använde du biltemas pump? BMW M-POWER |
|
| Hann inte iväg till biltema men jag köpte en liknande pump på mekonomen som kostade 109:- Japp fyllde tills det rann över och kände även med fingret för att vara hundra vart lite slabbigt med oljan så ville se så att det verkligen var fullt och inte jag som hade spillt bara (var lite nervös, första gången jag bytte växellådsolja) Men var inga större problem tyckte jag. | |
|
Tack, då vet jag. Tänkte oxå byta växellådaolja och bakaxelolja inför våren fast än bilen har bara rullat runt 8600 mil. Det känns lite onödigt med tanke på miltalet på bilen men men, då kan man sova gott om sommarnätterna kanske :-) BMW M-POWER |
|
|
Tack, då vet jag. Tänkte oxå byta växellådaolja och bakaxelolja inför våren fast än bilen har bara rullat runt 8600 mil. Det känns lite onödigt med tanke på miltalet på bilen men men, då kan man sova gott om sommarnätterna kanske :-) BMW M-POWER |
|
| Min har gått ca 12500 nu när jag bytte men som sagt det var ju i hopp om att få bort ett missljud ska väl byta i bakaxeln oxå men det lämnar jag bort p.g.a verktygsbrist och att pluggarna såg ut att sitta så förbannat hårt =) | |
Proctologist |
Många som klagar ändå på att Redline oljan gör växlingarna jobbiga om man läser dom amerikanska bmw forumen. Även fast den oljan är känd för att göra dom lättväxlade. Kommer testa Royal Purple eller Amsoil i min växellåda till våren (e39 dock) och se hur den blir. |
|
Råkade höra i tunnelbanan när två pers. diskuterade angående ämnet och en av dem nämnde att när man byter växellåda olja gäller samma princip som vanligt oljebyte för motorn, att inte fylla på för mkt olja än det som är nödvändigt. Ngn växellåda guru som kan svara på om det är sant eller inte? BMW M-POWER |
|
DMZ |
Jag har sedan 1998 (11år) kört med Valvolines helsyntetiska motorolja 5*40 i vxl-lådan. Fungerar helt utmärkt bra, extremt tyst samt smidiga växlingar oavsett väder eller kyla. En gammal mkt känd bilmek gav mig tipset. |
|
Väldigt intressant information DMZ. Frågan är, måste det vara valvoline eller? duger vilken 5w40 olja som helst? Obs! Min fråga i tidigare inlägg kvarstår :-) till växellåda gurun. BMW M-POWER |
|
DMZ |
Det går nog utmärkt bra med vilken helsyntetisk motorolja som helst, gärna med vikositeten: 0*40, så är den mkt lättflytande redan vid start. Om du känner på motoroljans smörjegenskaper mellan fingertopparna, så framstår Red line m,fl som rena rama vattenblasket. Finns inget klibb i dessa oljor. Man kan ju undra hur väl vxl-lådan smörjs med detta röda blask? med prislappen 160:-per flaska. Snacka om Kejsarens nya kläder;-)) Pyttsa i riktig motorolja i vxl-lådan, så håller den bilens tid ut, eller ännu längre. |
DMZ |
Ska väl kanske förklara att detta oljebyte endast gäller för manuella vxl-lådor. |
|
DMZ: Hur blir det med hållbarheten för vanlig motorolja i växellådan? Longlife oljor håller 2500 mil i motorn tex , så i växellådan håller samma olja för all framtid då eller? Nu har du rört till i skallen på mig :-) BMW M-POWER |
|
DMZ |
Motoroljan lär hålla i ALL EVIGHET i växellådan. Den utsätt ej för förbränning, den blir ej heller upphettad eller förorenad. Den enda uppgift den har i lådan är att helt uteslutande smörja, vilket den gjort i min vxl-låda under de senaste 11 åren. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.