AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.066

Spacers bak M3 E46

Sida 1 av 2
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Tacksam för lite feedback från er som kör med spacers bak.
Vilken tjocklek är max innan det tar i skärmkant, innerskärm ?

Hade helst gått på spacers med navstyrning, men måste då gå upp till 15mm. Vilket jag tror blir lite väl..

Kör med std hjul (265) och -2,5 grader camber.

Filip_J
10mm fram och 12mm bak blir bra.

Är den sänkt?
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Japp, sänkt en aning (PSS9)

Kör du med 12mm bak samt bilen sänkt?

Några problem med vibrationer när du inte kör med navstyrda spacers?
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Tänk på att spacers sliter mer på hjulupphängningen.
Filip_J
Nej jag kör inte med spacers.
Jag skulle kört med ca 15mm fram och 10mm bak.
Kan gå med 15mm bak iom du har mkt camber, jag hade nog ca 15 eller till och med 20mm bak fast original höjd, det funkade..
Rka
Jag kör med 2,5°camber bak och 15mm spacer, det funkar fint fint för mig
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
ryk 330xi: Har för mig att vi snacka lite spacers vid Gelleråsen (BMWSC) i höstas. Om jag minns rätt så körde du även med 15mm spacers fram på 265:or vilket var maxat...:).

Skulle passat på att kolla in hur tajt däcken satt bak.
Är du säker på att det är samma ET på dina fälgar som std. M3 18".?

PS! riktigt imponerad av tiderna du kört på Gelleråsen.
Var det 1:13:8 du hade som bäst?
Ko
63
Konstapeln
M3 E46 -03 SMGII
kör 265or i bak med -3 i camber, har 18mm spacers, sitter perfekt.

kör också 265or i fram, men om man har 15mm spacers och 265or måste man väl ha uppåt -4-4,5 i camber känns det som
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
man måste nog ta och inkludera ET (off-set) på fälgarna när man pratar spacers och inte bara däckbredd å camber

"don't imitate, innovate!"
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Stämmer bra det du skirver "p-car"

Konstapeln: Kör du med std M3-hjul el. samma ET ?
Rka
Stämmer bra att jag kör med 15mm spacer fram och med et 25 på fälgen, men då kommer det nära kanten.

Tackar för beröm ;-) Stämmer också bra. 1.13.8 är bästa tiden jag haft på gelleråsen.
Rka
glömde den andra frågan. Jag kör med et25 på fälgarna. Har iofs en omgång med et43 (vill jag minnas) också som jag varvar med så jag alltid har frächa däck på fyra fälgar. 9,5" breda fälgar och 265:or runtom
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Std M3 bakfälg har ett ET på 26, så det borde funka med 15mm spacers bak även för mig.
Kör även med bakfälg och 265:or fram. Har kört utan spacer i år, men tänkte ev. köra med 6-7mm spacers till nästa säsong.

Ja det bör inte vara några somhelst problem. Jag tycker nästan det är luftigt bak och funderar på att testa 30mm spacers. Mest för att se om det påverkar tiderna negativt eller positivt.
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
ryk 330xi: Rätt inställning, att prova olika spacers utifrån tider på bana...:-)

Har du koll på hur de spacers som du nu kör med har påverkat tiderna på bana.
Dvs. har du tagit tider utan spacers, alt. spacers fram inga bak osv.?

Nej tyvärr har jag dålig data på det. Fram måste jag alltid ha spacer för att inte oken ska ta i. Jag har däremot kört någon gång utan spacer bak och tycker bilen beter sig sämre utan spacer. Jag har dock inte tidsskillnader så känslan kan ju lura en också. Ska försöka mig på något lite seriösare test i sommar, självklart inte vetenskapligt men att pröva olika tjocklek och jämföra tider.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Jag spånade på om det går med 25mm bak, då går de ju att bulta fast.
Fram måste jag nog ha ut hjulen en bit, tror det skrapade i på insidan på grund av cambern när man bottnade dämparen.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Spacer fram eller inte? 9 tum breda, et40 och 265 breda toyo. Bak blir det 20mm spacer.
3 grader camber fram och 2.5 bak.
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Mina däck ( 265, ET26 9,5") tar ibland i innerskärmen vid en u-svängar.
Räknar jag rätt så borde du borde nog åka på att köra med spacers för att däcket inte ska ta i innerskärmen.

Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Ursäkta, att jag skriver som en kratta. Får skylla på klockslaget...:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.