AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
25.185

Tror ni att saab som bilmärke kommer att gå i graven?

Sida 3 av 3
Så det skall enbart produceras bilar för folk med feta plånböcker?

alla kanske inte vill köpa en bil för 500 000, det måste finnas bilar i olika kategorier.
Tror inte man hittar något positivt om saab som bmw har negativt i detta forum, just för att det är ett forum för bmw entusiaster.
att säga att saab är en opel är lite att ta i i så fall kan man lika gärna säga att det är en cheva eller dodge pga g:ms inblandning?

Men jag håller med om att det var bättre förr när saab var sabb och volvo var volvo.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Självklart vill vi se bilar i flera olika kategorier, men problemet för Saab är att märket är litet samtidigt som det inte står ut i någon kategori. En märke med en tydligt egen profil kan klara sig lättare som liten tillverkare, men utan denna tydliga och egna profil behövs nog större volymer för att få det hela att gå runt.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
delorian: jag tror du missförstår mig...givetvis kan man inte bara producera dyra bilar,men det jag menar är att om Saab hade varit ett lyxmärke så spelar inte små volymer någon roll,och det jag menar är att om man lyckas bygga dyra värstingbilar så säljer det...för rikt folk kommer alltid att finnas.Tro inte att jag ogillar Saab eller Volvo men sedan de blev uppköpta avtog mitt intresse. Jag har 2st Volvo en PV från 1960 och en 740GLE-86 som jag gillar skarpt. Jag e väl lite kräsen men har jag en Saab med bottenplatta från vectra och motor från Opel eller som i diesel Fiat tja då vet jag inte hur mycket Saab det är...jo stolarna är väl deras egna. detta gäller inte bara Saab...V70 är ju mångt å mycket en Ford Mondeo i alla fall 2.0:an är en Ford med Volvo kaross.

gb
A.
50
A.I.C
Z3 Coupe
Lite dagisnivå ibland på forum när man säger att någon bil inte kan ta en annan. Dessvärre tänker jag ge mig in i debatten. Har ägt en 900 og från 1990 samtidigt som en Z3 2,8. Min SAAB var skruvad ca 15hk och då var Z:an långsammare mellan 40-160 km/h Min en kopis hade en 740 från 1999 och en annan kompis en e46 328 och en annan kompis 540 från 2001. Alla fick stryk utom 540 som SAABen hängde inte med. Det var inte mycket men den halka efter. Man får tycka vad man vill men SAAB gjorde egna bilar på den tiden och bra sådana efter priset. dessvärre köptes inte så många utomlands. Numera har ju GM räddat SAAB ekonomiskt men inte som bilmärke. Jag hoppas att SAAB överlever och att de får ge ut några nya modeller som de har på gång. Bilvärlden mår bra av konkurens. Många märken driver den generella utvecklingen frammåt.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Jag och min kompis körde en litet rejs,han med sin Z3 2.8 Roadster,jag med min 540iA -93.Han hade inte en chans! Vi blev förvånade båda två kan jag säga.En frisk 540 har 286hk,en Saab 900T16 175Hk.540in väger ungefär 1800kg,Saaben 13-1400 ?Det blir ungefär 6,3kg per Hk i Bmw´n,och 7,7Kg per hk i Saaben.Vrid skall vi inte tala om,400nm i BMW´n o 240 kanske i saaben.Men slänger man på ett par 18" 265or på en 540 t.ex så drar dom kanske jämt,vad vet jag.Men 2 helt orginala 540is och Saab900 T16 är det inget snack om vilken som är snabbast.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Länk "Saab har förlorat 45 miljoner i veckan - i elva år "

Otroligt att Saab fortfarande finns...

Det vore inte fel av staten att gå in om det fanns något att rädda och få något tillbaka, men det blir konstgjord andning, oavsett volvo eller saab vi kan inte konkurrera med asien där arbetarna arbetar för en 3:e del av lönen knappt.

Det är en egentligen en normal fas, kina har legat efter på vissa punkter men nu kommer dom och det stort se bara på huawei, inte en käft visste vilka dom var för 5 år sedan nu ser man dom både på på konsument och business segmenten.

Tror att vi ser en framtid då Utveckling och design sker i sverige och tillverkning i låginkomsttagarländer.

Man blir väldigt ledsen när man ser alla svenska företag försvinna på så kort tid, jag minns när jag var liten när posten var posten , och telia var statligt, och när det stod ericsson på knapptelefonen med en märklig R knapp.

Ibland undrar jag hur ser det ut om 10 år, hade det var bättre om vi inte gick med i EU m.m. , man vågar knappt spekulera.
Lite mera på "gå i graven" temat:

En stor biltillverkare i Sverige har en egen kedja med återförsäljare här i landet ( och även utlandet ( till namnet iaf)).
De anställda meddelades nyligen att löneutbetalningen ( som skulle skett på en torsdag) kom på fredagen "p.g.a. dataproblem" i verkligheten skede inte utbetalningen av löner för än på nästkommande tisdag....
Framkom från ett flertal väl insatta på "rättnivå" i företaget att det rörde sig om ett klassiskt företagare problem: Dålig likviditet...

Vi får väl se om fortsättning följer ....
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Bilia?
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
blaikarn: Du vet väl om att BMW har gjort en framhjulsdriven bil med toyotamotor! Mini Cooper D heter den:). Men det är ju ingen riktig BMW. Angåend Saab är det nog tyvärr kört. Kommer dock inte sakna dom då de bra bilarna redan är gjorda. Senaste åren har det ju bara varit skräp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.