AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
25.187

Tror ni att saab som bilmärke kommer att gå i graven?

Sida 1 av 3
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Vad tror ni? Man ser ju aldrig något positivt om saab automobile i tidningarna numera.
Det står mest om förluster och i alla biltest klagas det på att modellen 9-5 är urgammal. Men trots att dom har en sån gammal och "beprövad" konstruktion verkar den inte ålla något vidare bra heller. Dom kommer inte precis på första plats på listan som visar antal större & mindre fel/100 nya bilar.

Nu kostar det ju minst 25% mer att åka på etanol så då borde biopower modellerna miska i försäljning också.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Risken finns väl, blöder GM tillräckligt mycket så prioriteras nog inte Saab.

Man kan alltid hoppas att det i så fall träder fram något företag som köper Saab och kanske kan få ordning på lönsamheten.

Tror att både Volvo´s och SAAB´s dagar är räknade... försäljningen till Ford resp. GM var början på slutet.

/Håkan
OO=00=OO
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det vore sorgligt om Saab försvann :( 9-3 gillar jag skarpt, ser riktigt bra ut också till skillnad från sitt större syskon efter senaste faceliften.

/Masten
Nej jag tror inte det då saab är ett stort varumärke och inte bara förknippat med bilar, krisar det sig så sälj det av gm även om det så skall vara 1 dollar.

Hörde ett ryckte att Bmw köpte rover för 1 pund, vet inte hur historien uppkom.
Jag tror inte att SAAB överlever, skulle dom mot all förmodan göra det så blir det genom badge-enginering i sann GM-anda till 100%.
Dom har på tok för litet modellutbud för att klara sig på sikt.
Jag blir lätt illamående när jag tänker på hur gammal och daterad stackars 9-5 är.
delorian:
Dom sålde Rover för ett pund, minns inte för hur mycket dom köpte Rover.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tycker det skulle vara synd om SAAB går i graven. De har trots allt historiskt sett kommit med ganska innovativa och egna lösningar.
Jämför man med Volvo så har SAAB historiskt sett stått för "en friskare fläkt" , även om Volvo alltid varit ett snäpp driftsäkrare.

Håller iövrigt med Masten om att 9-3:an är riktigt snygg, även om den modellen också börjar bli gammal...

Tror tyvärr som flera andra att både SAAB och Volvos dagar är räknade, de kommer säkerligen inte komma med speciellt konkurrenskraftiga modeller iaf.

Både SAAB och Volvo hade byggt upp varumärke som vi svenskar kunnat vara ganska stolta över och även om de inte kunnat konkurrera med tyska märken, så är det synd att det blivit såhär...
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ja
Kanske nya 9-5an kan öka livslängden för saab en aning. Hoppas det iaf!
Hoppas verkligen att GM tänker om och gör om saab till SAAB. Den sista saaben var og900. Där ser man överallt vad en saab står för, egen design och kärlek i varenda skruv. Inte nån plastig äcklig GM inredning som har varit densamma i snart 15år. Usch nej, nu får de verkligen tänka om innan de försvinner på världskartan!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
För Sveriges skull vore det ju naturligtvis tråkigt om SAAB försvinner. För övriga världen spelar det väl ingen större roll. Ett bilmärke ingen behöver och få kommer att sakna

BMW CS #5139
Mja J.L, där kom din egna åsikt fram :D Du menar att ingen kommer sakna eller varken behöver saab?
Att man inte kan redigera då !
Saab har ju släppt ut världens mest avancerade xwd teknik, och blivit bäst i test. Så att säga att ingen behöver saab eller kommer sakna är inte smart sagt.

Själv skulle jag inte gråta en droppe ifall t ex Rover, Kia, Mercedes försvann från världen, men gråta floder ifall SAAB försvann.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Givetvis är det mina egna åsikter men dom står jag för.

Jag undrar vad Saab har utvecklad för avancerad teknik (som fungerat och satts i produktion då!) förutom XWD-systemet? (är det inte Haldex som är inblandade där?) Strålkastaretorkare imponerar inte på mig, ej heller att programera styrboxarna på samma gamla motorer så de kan köras på etanol, och sedan kalla det miljöbil...

Nej skräpig kvalitet är det ju det första man tänker på när det gäller Saab, och så har det ju nästan alltid varit. 9-5an är ju ett bedrövligt kapitel, och har ju varit det i flera år, så fruktansvärt uråldrig att det knappast sålts en enda om det inte vore för den för Saab skräddarsydda miljöbilstämpeln. Oilsludgeproblmet är ju bara sista spiken i kistan

Givetvis finns det några som kommer sakna Saab om det försvinner, men dom är inte så många...

BMW CS #5139
De har utvecklat turbo tekniken t ex? Saab har alltid varit först och ett steg före när det gäller stress fläkten! De byggde klockrena motorer fram till Trionic 7 systemet (MY01), där har jag inget gott om att säga.

Saab 9-5 är inte så skräpig, alla bilar behöver kärlek helt enkelt. Tycker det är jätte roligt när folk t ex klagar på att deras bilar beter sig konstigt när de inte servar dem.

Men visst, 9-5 är ett urmjölkat koncept, ingen tvekan om den saken.
Och inredningen, njaa faller inte in mig i smaken. Men finns folk som tycker om den oxå.

Och till sist igen, din egna åsikt på slutet igen ;)
Jag läste på något annat forum, statistik om hur många bilar som var i bruk, och vilka modeller etc. Det var nästan dubbelt så många Saabar i trafik än BMW år 2006.

Min nuvarande Saab har 175hk, drar lätt min polares 540 med 286hk.
Min har rullat ca 32000mil, inga bekymmer med motorn där inte.
Hans har rullat 27000mil och tickar satan.

Nej, saab är en bra bil helt enkelt. Allt beror ju på vad man är ute efter? Familjebil, bensinsnål, pigg, räser etc etc. Finns folk till allt!
För fasen, det finns folk som väljer Kia framför allt annat!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
JL: Saab har inte haft någon oilsludgeproblematik sedan 2003. Sedan är det främst bilar som körts endast korta sträckor som rasat. (Ingen ursäkt men en viss förklaring. Självklart borde de tålt detta egentligen)

Strongman: Att din Saab 175 hk skulle slå en frisk 540 är det nog bara du som tror på. Antingen har du lagt ut mycket pengar på trim eller så är din kompis 540 ett vrak.

//Lövet
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Statestik som visar att dubbelt så många Saab-bilar som BMW är i trafik 2006 hade jag gärna viljat ta del av, givetvis inte bara i Sverige då

BMW CS #5139
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur svårt är det att förklara? Hur många Saab har det sålts historiskt i förhållande till BMW i Sverige?

Intressantare hade varit att se andelen, inte det absoluta antalet.

//Lövet
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Forskingen hos SAAB har varit rätt intressant även om vi tyvärr sällan har sett något gå till produktion. Variabel kompression eller vad det var senast lät ju smart som tusan. Var inte SAAB 9-5 det säkraste bilen i Sverige enligt Folksam dessutom?

Tyvärr har inte SAAB förknippats med kvalitet alla gånger men ofta har det haft en egen utveckling till skilland från många andra företag. De har släppt in många uppfinnare genom åren.

Opel kommer tyvärr vinna striden över SAAB tror jag, speciellt nu med BMW-kopian Insignia som utsetts till årets bil.

Jag kommer faktiskt sakna SAAB om de försvinner!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har haft Saabar från före GM-tiden. En 900T8 Aero var den sista som man tänker tillbaka lite nostalgiskt på ibland.
Slänger ändå in ett vedträ i turbodebatten till BMW´s fördel.
1974 hade Saab ingen Turbo i sitt sortiment. Däremot fanns 2002 Tii, som väl var den första serieproducerade personbilen med turbo om jag är rätt påläst..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.