AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
25.183

Tror ni att saab som bilmärke kommer att gå i graven?

Sida 2 av 3
J.L: Det är nog inte så konstigt, var ganska ovanligt med BMW under 60-70-talet i sverige. Då gick ju Saab på högvarv med sina saabar, detsamma gjorde volvo med sina härliga Amazoner och PV :) Kan dock inte komma ihåg vilket forum jag läste denna infon.

Andreas_Lofgren: Nej tro det eller ej, när jag ägde min bmw e34 540ia fick jag pisk utav min kompis og900 T16 Aero -88b.

Och i somras piskade jag min kompis bmw e34 540ia med min og900 T16 -89.

Piskade var väl fel ord, men drog. Bortsett från start och efter 170km/h, då vann bmw:n.
Nej, saabarna var orginal, samt båda bmw funkade som de skulle? De var iaf inte sämre skick än saabarna motor mässigt. Men tänk då på att bmw väger 400kg mer oxå, och en stress fläkt gör under ;)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag skulle vilja ha en Saab, en rostfri svart 900 Aero -87 (den med lutande front)
och det stora kjolpaketet som påminner om M-tech II till E30.
Oxblodsfärgad skinn ska det vara.

Någon som vet var man kan hitta en? :)

/L
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Anders-72: 2002 Tii hade inte turbo, däremot 2002 turbo som kom -73. 1962 kom Oldsmobile Cutlass Jetfire och Chevrolet Corvair Monza med turbo.

Så man kan väl sammanfatta det som, SAAB var den första europeiska biltillverkaren som tillverkade en bensinturbobil i större volymer. 2002 turbo tillverkades endast i 1672 ex, så den är väl närmast att betrakta som ett experiment. Fast vem skulle inte vilja ha en 2002 turbo i garaget?, eller en fin 99 turbo... =)
Leffo: Tyvärr är en Trubbnos Aero sällsynt idag, och de som väl äger en som ÄR i fint skick håller den stenhårt!
Tror inte att märket saab kommer att försvinna. Hur framtiden ser ut är däremot väldigt oklar.

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Skrattar mig harmynt av inlägget där det påstås att en orginal og900 T16 skulle ta en frisk E34 540 i NÅGOT intervall.Knappt den kan hänga med en E34 525 vanos,antingen "trollar" du,eller så har du blivit rejält lurad.
iofs E39 på filmen:
Länk
Bimmerbåjj: Skratta på du! Men varför länkar du till en E39 540 MANUELL mot en Saab 9-5 Aero AUTOMAT ? Klart som korvspad att saaben i det läget får pisk.

Du kanske inte visste att og900 T16 *175hk* var världens snabbaste bil mellan 70-140km/h på sin tid?

Men varför bråkar du om detta? Är du som bmw ägare så känslig när en svensk bil slår en tysk? Det var ju för bövelen mina egna bilar, varför skulle jag vilja ljuga om det? Det var skit skämmigt för min del, eftersom jag hade lagt ner 40.000kr på bmw:n och min kompis hade precis köpt Aeron för 5.000kr.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Du kanske inte visste att og900 T16 *175hk* var världens snabbaste bil mellan 70-140km/h på sin tid?"

Glömmer du inte nåt viktigt tillägg i den meningen? Nåt om en viss växel kanske?

Annars är även Volvo 66 (rem-johan) en av världens snabbaste bilar! (bakåt)

PS. Är utan BMW just nu och åker faktiskt SAAB 900 turbo med 185hk och jag kan inte tycka den är speciellt snabb. Får bli en högst tillfällig bil.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Strongman, det är fullständigt vansinnigt att påstå att og900 T16 skulle ha varit världens snabbaste bil mellan 70-140 km/h. Så kan det bara ha stått i Saabs reklammaterial.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Saab körde under tidigt 90-tal en reklam där de jämförde accet på högsta växel mellan Saab 9000 2,3T och någon Ferrari och Porsche i ett visst intervall. Naturligtvis var Saaben snabbast där. Om den var världens snabbaste vet jag inte.

//Lövet
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jo, eftersom Saaben på högsta växeln var växlad för 220 Km/h och jämförelseobjekten var växlade för uppemot 300 km/h på högsta växeln så är det en ganska skruvad jämförelse.
Om förarna i respektive bil använder den optimala växeln har inte Saaben en chans.
Gemini__
Saab har väl bra segdragningsförmåga, men är väl bara för Ferrari och Porsche och växla ner ett hack så är man förbi.

Jeremy Clarkson tyckte 9-5:an gick ruggigt bra vid ett visst intervall iofs:
Länk

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Missade att E39an var manuell faktist,men sen iofs jämnförde väl du e34 automat mot manuell Aero antar jag,så då är vi lika ;)
Inte för att det skulle ha någon betydelse,för en frisk automat E34 540 skall ta en frisk og900 Aero,inget snack om den saken.Problemet är nog att där finns en jädrans massa sönderkörda 540 där ute.Jag har haft ett friskt exemplar av E34 540,och tro mig,den drar Saab 9-5 2,3Turbo manuell i alla intervaller,likaså en steg1-2 ng900 Turbo (som jag själv ägt btw)!Jag drog även min brors V40 T4 200hk,det var jämnare,men jag tog den.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Ang alla kommentarer om att "förr i världen gjorde Saab riktiga bilar minsann":

När tjänade Saab pengar senast? De visade väl röda siffror under typ hela 90-talet...?

Det ser ju tyvärr inte ljust ut för Saab som eget märke.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Nån som vill köpa? Länk

Men det jag kan säga är att ni är välkomna att höra av er till mig när ni passerar jkpg så bjur jag på en åktur i en og900 Aero, folk blir förvånade varje dag när jag drar dem på motorvägen. Det är ju trots allt en "farfars" bil :)

Och med allt detta vill jag inte försöka påpeka att saab är bättre än bmw eller etc, jag har kärlek för båda märkena. Båda har sina egenskaper!

Jag kan bara tala om egen erfarenhet, och jag vet med 100% att min väns e34 540ia (automat) var frisk i motorn eftersom den var precis nyrenoverad på jkpg's motorrenovering.
Men visst fick saaben pisk så det sjöng om det i starten och på motorvägen :) Annars är ju något galet :)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Kanske är din og900 som är trimmad av tidigare ägare? Annan växellåda och/eller primär i lådan?

Men utan klockningar av tider eller bänkpapper är det nog ingen som sväljer rakt av att en original 175hk og900 tar en 286hk E34.

Som jämförelse, en god vän hade för några år sedan en og900 Aero -88 men ny utbytesturbo, den gick ungefär jämt med min 9000 2,3T -94 200hk automat

Bor också i Jönköping, vi kanske ska ta ett race för skojs skull :), min 740 mot din aero? Är vansinnigt sugen på en og900 Turbo för övrigt, det var min första "prestanda-bil" när jag hade färskt körkort.

Hoppas verkligen Sverige köper tillbaka både Volvo och Saab, på så sätt kan sverige stärka sin finanskris genom att skapa jobb I Sverige, och inte mass utflytta massa företag utomlands pga billigare arbetskraft!
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Weeeman,tänk på att det är 175 TURBOHÄSTAR i Saaben,inte vanliga hästkrafter som i en gammal BMW. ;)

För att hålla mig till ämnet,så ser det väl kanske kört ut för Saab,men jag hoppas verkligen att dom får finnas kvar.Gärna med Svenska ägare!
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Saabs dagar är räknade ett så litet märke kan inte överleva om man inte är Exclusiv som Porsche tex...då spelar inte försäljningsvolymer någon roll ,för det kommer alltid att finnas folk med feta plånböcker.Och varför köpa en Opel med Saab emblem? känns lite Biltema/dekaltrim...likadant me Volvo varför köpa en Ford med Volvo emblem?...känns som att köpa falukorv med oxfile etikett.Det går inte att lura bilkunder hur länge som helst, när det blir en framhjuldriven BMW med citroen motor då kan BMW hälsa hem.

gb
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.