|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Du har nog inte läst på. Det är ca 320 hk i N54 motorn. + att vridet finns hela tiden. |
|
|
Jag hade nog valt nya 330d om min åf hade hunnit fått deras demobil. Den har ju trevliga siffror och drar riktigt lite bränsle. |
|
|
Fortfarande väldigt imponerande med 280 hk på drivhjulen...... Och fortfarande imponerande att man "tar in" på en bil med lägre vikt och högre drivhjulsmoment..... Men eftersom du nämner "vridet" så kanske du menar 80-130 på en given växel. I så fall förstår jag att man kan ta in på en M3 E46.... Men max accerelation: NEJ Ut och prova i verkligheten.... M.V.H Dennis |
|
| Haha, here we go again. :) | |
|
Jag valde 325iA när det var dags för en 3:a. Jag provade 320 och 320d, mest för att ha provat men de föll ju bort pga för få cylindrar, de var aldrig riktigt aktuella. 330i hamnar för nära 335i i pris och Jag känner inte att prisskillnaden mot 325i är motiverad. Med BMW´s utmärkta automat så maskeras "bristen" på vridmoment i 325i väl. Jag känner ALDRIG att Jag saknar kraft. Med manuell låda så kan den kännas aningen tunn på lägre varv. Jag kör ca 5000mil om året och trivs alldeles utmärkt med 325:ans motor som är alldeles lagom. |
|
|
Fortfarande väldigt imponerande med 280 hk på drivhjulen...... Och fortfarande imponerande att man "tar in" på en bil med lägre vikt och högre drivhjulsmoment..... Men eftersom du nämner "vridet" så kanske du menar 80-130 på en given växel. I så fall förstår jag att man kan ta in på en M3 E46.... Men max accerelation: NEJ Ut och prova i verkligheten....M.V.H Dennis Ut å prova själv! "Vi kan fortsätta diskutera detta i oändlighet - ändå kvarstår faktum, att en motor med brett vridmomentregister ger bättre acceleration än en motor med smalt dito, även om motorernas toppeffekt är identisk." |
|
|
Hej Upplevelsen av en motor är mycket kopplat till hur man kör. Min fru upplever tex sin C30 2,0D som piggare än mina E9X 325i. Hon varvar heller sällan över 3000 varv. Tror att många "Svenssons" upplever dieselspisar och turbobilar som pigga eftersom de mest kör på låga och mellanvarv. Själv är jag uppväxt i den gamla Alfa-skolan med nedväxling och mellangas inför varje manöver som kräver extra kraft. Jag gillar en varvhungrig karaktär på motorn och störs inte nämnvärt om motorn inte har sitt bästa register under 3000 varv. Valet mellan 325i, 330i och 335i är inte helt lätt tycker jag. Förstår dem som föredrar 335i då den har ett mycket bredare effektregister än sugmotorerna. Å andra sidan så tycker jag faktistkt att sugmotorerna har en "racigare" och mer varvhungrig karaktär som verkligen belönar den förare som gillar att vrida ur motorn. Sen det här med automatlåda: Kör just nu en automatare och måste säga att det går ju inte att jämföra körglädjemässigt med att köra manuellt. Bekvämt, visst - kul, nej. Efter att ha provkört 335i och 335d med automatlåda var det skönt att sätta sig i min manuella 325i, den är faktiskt roligare att köra även om den inte alls är lika kraftfull eller snabb. Man kommer hela tiden tillbaka till att det är personliga preferenser (och saldot på bankkontoto:-)) som avgör. Ut och provkör. Mvh Arese |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.