|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk! Jag lurar lite på att skaffa en ny 325i, 330i eller 325d som tjänstebil (touring). Naturligtvis är det olika karaktärer på dessa. Har bara provkört 325i hittills. Vilken tror ni är bäst om man vill slippa motorproblem i framtiden? (kanske köper ut bilen efter avtalstidens slut). Jag tycker mig ha läst på detta forum om rätt så många dieselbilar som har fått problem (inte just 325d, mest 320d men den är ju vanligare). Är 330i mer riskfylld för att den är hårdare trimmad än 325i? 330i verkar klart coolare än 325i, men det skiljer ju så förbaskat i pris (ca 55-60 tusen om jag förstått saken rätt). Och tittar man på 330i så flyger lätt "vill-ha-jävulen" i en när man ser att 335i ligger så nära i pris. Men den drar ju mer soppa och då får man - i och för sig en härlig - turbo som eventuellt kan orsaka krångel nån gång. Nä, jag får nog klara mig med en 325i, eller vad säger ni? MVH/ Tom | |
|
Du ska helt klart köpa en 330. Nya 272 hk motorn drar nästan lika lite bensin som 325 motorn det skiljer bara 0.01 liter milen. 330 motorn är mycket roligare att köra och det känns att det finns mer kraft om man behöver. 330 är inte mer riskfylld än en 325:a. |
|
|
Jag skulle satsat på en 325d,skulle vilja säga att den dieseln är bland marknadens bästa, med både kraft så det räcker och blir över, hygglig förbrukning och även "hyfsat" pris.. Vill du ha ändå lite mera motor och har ekonomiska möjligheter så>>>330i! Visst,någon 330d har haft problem med turbon enligt min egen erfarenhet(men det var visserligen E46 som då kanske inte ska jämföras med nya modellen egentligen), men inte speciellt vanligt vad jag vet. Vet inte om 325d E90/91 har problem med t.ex. turbogrejorna idag :/ Jaja,mitt val hur som helst om jag skulle vara i sitsen att handla ny BMW 3-serie idag med "lagom budget". Mvh Janne. |
|
|
Beror ju lite på hur mycket man kör i tjänsten. Personligen gillar jag diesel.. Speciellt på långfärd då jag tycker gången är behaglig och vridet kommer till sin rätt i lite högre farter. Vad är den beräknade tjänstemil sträckan och hur mycket kör du/kommer du att köra per år? //amullo |
|
|
Clubsport: Du rekommenderar en 330 trots att du själv valde bort den för en 335 :-) Men visst, en 330 skulle räcka gott för mig. Och som du skriver är den billigare i drift. Dock återstår den maffiga prisskillnaden mellan 325 och 330, som gör en hel del på förmånsvärdet. Janne T: Jag bör kanske provköra en 325d. amullo: Jag tar ut den som förmånsbil med bruttolöneavdrag (och så klart förmånsbeskattning). Kör inte direkt i tjänsten, bara till och från jobbet. Det blir totalt ca 1500 mil per år. / Tom |
|
|
Ska tillägga att även om jag inte ska förkasta diesel, så är jag något mer inne på gammal hederlig bensin. / Tom |
|
|
Betalar du också skatten med bruttolöneavdrag? Med den korta körsträckan så kommer inte diesel att löna sig för dig i så fall. //Lövet |
|
|
Provkör absolut en 325d, tvivlar på att du blir besviken(beror naturligtvis på vad du kör nu osv).. Härlig maskin, skulle vilja säga att en 325i känns slöare i "normal vardagsåkning" trots mera effekt på toppen s.a.s. En 325i skulle iaf inte vara med i mitt val av bil, men därmed inte sagt att den är en "katastrof" heller.. Men visst, ska du börja räkna på driftkostnader så är väl en diesel som är såpass dyr ingen direkt sparbössa, beror bl.a. på vad skatten är för en dylik och andrahandsvärdet mm.. Men besviken på själva bilen(325d) blir du nog icket.. Mvh Janne. |
|
|
Precis, Lövet. Diesel skulle inte vara för ekonomins skull, utan i så fall för vridet. Men en rak bensin-sexa har varit en dröm för mig länge, med 25 år gamla rötter då jag jobbade som allt-i-allo på en konsultfirma och ibland fick köra konsulternas och chefernas BMW:ar till service m.m. :-) En chef hade en M535i eller vad det hette. Har för mig att den hade 208 hästar, och det var mycket -84 eller -85. Ett annat minne är då jag skulle hämta ekonomichefens 518 från service. Trots att det inte var den häftigaste motorn så dreglade jag och hade tunnelseende när jag satte mig och startade bilen. Upphetsningen gjorde så att jag backade in i ett träd precis när jag skulle åka iväg. Trodde jag skulle få sparken, men jag fick jobba kvar :-) När det gäller diesel så provkörde jag en 320d för något år sen, och den motorn skulle egentligen räcka gott för mig - en bra bil! Dock är något så banalt som tomgångsljudet det som stoppar det alternativet för mig. Därav är 325d åtminstone med bland kandidaterna än så länge. En 325:a skulle jag vara nöjd med, men OM jag skulle kunna lura mig själv att jag hade råd med ytterligare 57 tusen KANSKE det skulle kunna bli en 330 (57 tusen är ju inklusive moms, skillnaden i nybilspriset minus värdet av 17-tummarna man får med 330). / Tom |
|
|
Hur ser specen ut i övrigt? Självklart så mycket motor som möjligt men för 99% av alla som frågar så har priset betydelse... :) Efter att ha åkt 3-serie hela mitt vuxna liv, för att nyligen ha köpt en beggad E60 525i också så skulle valet hamna på en 520d om jag bytte idag. Nu har jag kört min 320d i 1,5 år och tycker motorn är "lagom" stark om än inte jättespännande. Nu gällde det valet på en 3-serie och jag skulle, precis som jag gjorde, välja en 320d med mer utrustning hellre än mera motor men det är jag det. Skinn och M-paket gör en stor skillnad för mig. Det gör motorn också men jag anser dieseln tillräckligt bra. Tygsäten är däremot inte tillräckligt bra... :) En 330i skulle jag gärna välja, men inte på bekostnad av den blev "utan tillbehör"... |
|
|
325d lever i marginalen pga just prispåslaget mot t.ex 320d, men det är en helt annan körupplevelse i den,rent av BMW känsla ;)) Magnifik vagn!, måste upprepas.. Ska du börja snåla, så köp en Volvo V50 1,6D eller nå´t :) Ser att du snackar gammal E28 M535i(204hk/310nm på svensksålda ex), en sådan ägde jag i dryga 11år, och den bästa bil rent körglädjemässigt jag ägt hitintills, bra vagn rent generellt sett också(hållbarhet/driftsäkerhet osv). Mvh Janne. |
|
|
Anders S: Specen är inte riktigt satt, beror delvis av motorval eftersom det påverkar ekonomin som du är inne på. Men det viktigaste: - Xenon - Sportstolar m. svankstöd - Isofix + förvaringspaket (en säljare tipsade om dessa som "måsten") - Manuell låda - Sportratt (ev. M-ratt) - Takrails - 17"-fälgar Eventuellt: - Skinn alternativt M-paketets alcantara/tyg. - M-paket - LOGIC 7 - Panoramaglastak - Farthållare - PDC bak (om det är problemfritt, har för mig att vissa haft problem) - Klimatautomatik - Skidsäck - USB-anslutning för MP3 - Rökarpaket (om det är enda sättet att få 12 V-uttag, har ej kollat upp detta) EJ aktuellt: - Navigation - Comfort Access Janne T: Nu MÅSTE jag nog provköra en 325d :-) / Tom |
|
|
Efter att ha tillbringat en vecka i min fars Audi A4 2,0TDi Quattro (170) -07 så kan jag i alla fall råda dig att om du vill ha körkultur (och inte bara vrid) så hoppa över 320d i alla fall. Knatter på tomgång, effekt endast mellan 1800-3500 varv och totalt svimfärdig strax över tomgång. Nu är det länge sedan jag körde 320d men jag kommer ihåg den som likvärdig som Audin. Ordet körkultur och dieselfyra går inte att kombinera - spelar ingen roll hur mycket M-paket, skinn och automat man petar in i en sådan maskin. Det känns entreprenadmaskin ändå :-( Vad har du för budget egentligen? Det gör det lite lättare att komma med råd. 325d eller 330 är makalöst fina maskiner båda två. Vill du köra manuell tror jag det blir bätte med 330 eftersom kraftiga dieselmaskiner nästan alltid är mer efterfrågade med automatlåda begagnat. //Lövet |
|
|
Lövet: 320d verkar vara en bra bil, men som skrev och som jag skrev längre upp i tråden så går den bort. Jag är en känslig person, och i det ingår känslighet för motorljud. Du satte fingret på en viktig punkt, jag måste nog sätta upp en budget. Det är lätt att bli "fartblind" annars. / Tom |
|
|
(hm, senaste stycket var svar till andreas_lofgren förstås) / Tom |
|
|
Som svar till Andreas så kan jag säga att 320D´n är betydligt bättre än VAG´s 170hästars diesel. Speciellt den nya 177hästarn. Jag provade polarens VW Passat med 170hk och jag blev förvånad.. Min lilla 320D kändes minst lika snabb och då åker jag automatlåda, iofs med trimbox, men iallafall.. qserena.. Prova gärna dieseln, men med de miltal du kör är det frågan om det blir för dyrt.. Med det numera dyrare bränslet så skall det till en del mils körning innan det går att försvara. Dock så skall jag ställa till det för dig.. Jag åkte i sommras med en kamrat som har en 330D kombi som är chippad. Den bilen skulle jag hävda var LIKA snabb som en annan polares 335i i de högre farterna. Bilen drog HELT SANLÖST bra och motorljudet var HELT godkänt (och detta av en Ducati ägare dessutom). Bilen blinkade frenetiskt på tvåan på torrt väglag vid nedspark i 45-50 km/t. Galet.. //amullo |
|
|
amullo: Det handlar inte bara om fart utan om karaktär. Upplever 320d (163) som högst likvärdig och den har samma slangbellaeffekt som VAG motorerna. Audin har åtminstone fyrhjulsdrift så att effekten går rakt ner i marken. Knackljudet och bristen på förfining stör mig enormt. Visst, de är effektiva (prestanda vs förbrukning) men så mycket mer är det inte. //Lövet |
|
|
Om du tänker trimma en 325d så köp den med manuell låda - samma manuella låda som i 330d. Automaten däremot är klenare i 325d jämfört med 330d. Mvh |
|
|
Comfort och Dynamic paketen är ju billigare till 325d jämfört med 320d, det äter ju upp en del av skillnaderna i listpris. För de offerter jag har tittat på skiljer det 18.000:- på nettoraden med samma utrustning, det är 325d helt klart värd!! |
|
|
Lövet, om du bara har kört 'gamla' 163-hästars 320d så tycker jag du ska försöka få en provtur i nya 177-hästaren. Hämtade ut min nya 320Cd -09 i fredags, och skillnaden mot min 'gamla' 163-hästars 320d -07 är markant. Betydligt mindre knatter, och det användbara varvtalsområdet är också klart bättre i 'bägge ändar' . Nu har jag inte tokvarvat motorn än (den har bara gått 55 mil), men när jag provat andra 177-hästare har jag noterat att dom är trevligt varvvilliga. F.ö. gick min 163-hästare rätt bra den också - jag hade trimbox på den, och den varvade glatt till 4500 utan att tappa ork. Jag hade såklart gärna tagit en sexcylindrig diesel, men det hade blivit för dyrt - har den som 'förmånsbil' (med bruttolöneavdrag) och kör 6000-7000 mil/år, så ekonomin jag får med 2-litersdieseln är mer eller mindre en förutsättning. |
|
|
qserena: Ja, 335 var ju inget alternativ för dig. Och säga vad man vill om 335, den är då inte bensinsnål. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.