|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej igen! Får tacka för alla svar, och en hel del intressant läsning! Nu pekar det mest mot en 325:a. Då får jag i alla fall den vackra sången från en rak sexa. Håller med Arese om att prispåslaget till 330 är i mesta laget. Jag provkörde gamla motorn med 250 Nm för några månader sedan, och tyckte den var OK. Som någon skrev beror det lite på vilken bil jag kommer ifrån, och det är en tysk lågstatusbil med 2.0-liters bensinmotor. Så jag är inte så bortskämd :-) Den nya 325-motorn med 270 Nm borde ju dessutom vara lite bättre än den gamla. Visst, jag har läst att vissa tycker 325:an "saknar det där lilla extra" o.s.v, och det vore kul att ha en 330. EVENTUELLT kan jag få bättre ekonomi snart, och då kan 330 bli aktuellt, men annars vågar jag nog inte provköra någon 330 (det man inte vet lider man inte av) En 335 känns faktiskt FÖR bra. Den verkar "be om mer gas", det tror jag blir farligt för körkortet. Och sen har vi ju den (något) större bensinförbrukningen på det. Trots att inte 325d känns som en huvudkandidat kommer jag i alla fall antagligen att provköra en, så att jag kan jämföra med 325. / qserena |
|
|
Provkör alla du kommer åt - fast kanske inte 335i då, och definitivt inte 335d - och köp den du gillar bäst av de du har råd med! Det funkar alltid - det viktiga är ju att man själv trivs med bilen, inte vad andra tycker! |
|
| Vridmoment-diskussionen i all ära...har det kanske något med att dieselmotorn har 35-45% högre verkningsgrad än bensinmotorn att göra....?! | |
|
qserena: Vilken 3-seriemotor vill du ha? Du vill ha en 318d. |
|
Gunget |
Jag hade satsat på en 325i. Valde själv mellan 325xi och 330xi och valet föll på 325an eftersom jag då hade möjlighet att sikta på en maxutrustad (beggad) sådan. Visst är en 330 snabbare, men tycker 325an matar på bra trots att jag har både x-drive och automat! Har provat 320d och håller med ett av de tidigare inläggen att den låter bedrövligt på tomgång och har lite kort register. Men den går ju snålt som f-n (till skillnad från min 325Xia...). Tycker dock personligen att det i Sverige blivit en lite väl hysterisk bränsleförbrukningsdebatt. Mellanskillnaden mellan en "snål" och "halvtörstig" bil blir kanske 3-4 kkr/år om man kör 1500 mil. Detta bör ställas i relation till vad bilägandet kostar totalt, i synnerhet värdeminskningen! |
|
Jag skulle satsa på en 325d, där får du både bra prestanda och vettig totalekonomi. Enda riktiga tipset är att provköra alla motoralternativ som du valt ut. lycka till;-) //Stefan |
|
|
Självklart ska du provköra 335d;-) //Stefan |
|
| Köp den dyra direkt så slipper du värdeminskningen efter ett par år på den du tänkt köpa och hoppar över det steget. | |
|
gunnare: Jag tar till mig det du skriver - låter klokt! henke lexus: OK, då återstår väl bara att lägga in en beställning hos handlarn? Gunget: Skönt att få support för "ekonomivarianten", som det mycket väl kan bli fråga om i slutändan! StefanL: Jag lovar att provköra en 325d! 335d kan jag inte lova. fastEddie: Måste säga att det var ett rätt klurigt och tänkvärt inlägg i debatten! :-) Jag vet inte vilken du syftar på som "den dyra". Antar att du menar 330, och då ska jag verkligen ta mig en extra funderare på det. Om det är 335 du menar, så verkar den GRYM. När jag hamnar bredvid en sådan vevar jag ner mitt fönster och njuter av ljudet jag hör, men är inte säker på att jag själv vill bli sedd i någon sån pass häftig bil, om du förstår vad jag menar. Hur som helst skulle det vara intressant att höra dig jämföra din 335:a jämfört med din 325:a! |
|
|
"fastEddie: Måste säga att det var ett rätt klurigt och tänkvärt inlägg i debatten! :-) Jag vet inte vilken du syftar på som "den dyra". Antar att du menar 330, och då ska jag verkligen ta mig en extra funderare på det. Om det är 335 du menar, så verkar den GRYM. När jag hamnar bredvid en sådan vevar jag ner mitt fönster och njuter av ljudet jag hör, men är inte säker på att jag själv vill bli sedd i någon sån pass häftig bil, om du förstår vad jag menar. Hur som helst skulle det vara intressant att höra dig jämföra din 335:a jämfört med din 325:a! " Jag tackar! Den du vill ha. Hjärtat bestämmer om du ska bli nöjd innerst inne. Det skiljar bara 23000 mellan 330 o 335. Förstår inte vd du menar jag vill inte bli sedd i ngn häftig bil.Den ser ut som en vanlig 320 förutom avgasrören. Min 325a gick som bäst när jag bytte in den efter 3000 mil. Den drack lika mkt ny som min nya gör nu. Där slutar likheten i siffror. Man kan inte jämföra en 325 med en 335. Som Pommac o champagne. 325an går mkt bra men är timid lillasyster till 335n. Nackdel är att farten inte känns.Den sätter sina egna gränser.Ångrar inte att jag betalade 230000 mellan.Värt varje krona. Bara ljudet när man sätter fingret på startknappen.Den går mjukt o civiliserat när man tycker det o ändrar karaktär när man vill.Ta in på en M3E46 är inga svårigheter. Bilförsäkring är 4-500 billigare året än 325an pga statistik. Du vill inte ha en ekonomivariant. Unna dig en 335 o i 2 hand en 330. 330 går lite bättre än 325 men 335 presterar flera ggr mer.Så känns det. |
|
|
FastEddie, roligt att läsa din beskrivning - på papperet är det ju inte SÅ stor skillnad mellan 330 och 335 (272 resp 306 hk) - kan den upplevda skillnaden möjligen förklaras med att 335:ans dubbelturbo-maskin har extremt högt vridmoment över ett brett varvtalsområde, medan 330 är 'toppig' på traditionellt BMW-vis? |
|
|
Skillnaden mellan 330i och 335i är inte gigantisk i verkligheten när man utnyttjar bilens maxeffekt hela tiden, vilket visserligen blir betydligt svårare i 330i pga relativt sett ett smalare/sämre "effektband"(kräver en extremt duktig förare+vxl.låda), en 335i med turboassistans är lättare att uppleva fartkänsla i pga högre effekt över hela registret(med reservation för att jag inte har effektkurvorna för respektive motor)..+ att man inte känner sig tvingad att växla "hela tiden" för att uppnå max upplevelsekänsla av fartökning.. Skulle tro att en duktig förare på bana inte skulle känna samma sak som "fastEddie" beskriver skillnaden mellan 330i och 335i..+ att varvtiderna inte skulle skilja speciellt mycket mellan dessa båda vagnar. "fastEddie" har ju dessutom automatlåda på sin 335:a vilket är ett utmärkt val för den som gillar att köra denna bil med lite "avslappnad stil", men ändå får den att gå bra utan ansträngning från högerhanden...skulle tro att det är därför som "fastEddie" upplever skillnaden som "monumental" mellan 330i och 335i(i detta fallet med tillägget A) :) Mvh Janne. |
|
|
"FastEddie, roligt att läsa din beskrivning - på papperet är det ju inte SÅ stor skillnad mellan 330 och 335 (272 resp 306 hk) - kan den upplevda skillnaden möjligen förklaras med att 335:ans dubbelturbo-maskin har extremt högt vridmoment över ett brett varvtalsområde, medan 330 är 'toppig' på traditionellt BMW-vis? IP: ...[1.55.99]" Tack för berömmet! Det finns dynotester på 335i som säger att det finns ca 280 bakhjulshästar. Jag läste igår att man kan dra av 11% från effekten vid vevaxeln och få drivhjulseffekten. Kommer inte ihåg websidan. Turbona gör att det finns kraft överallt. Jag provade en 330i-08 manuell i höstas och tyckte att det inte fanns så mkt skillnad till en 325a antagligen hade jag för högt ställda förväntningar efter att provat flera 330:or med 258 hk maskinen som jag tyckte väldigt mycket om. Bl.a ljudet i 258 hk:n var mkt bättre än den nya direktinsprutade motorn + att det lät bättre från avgasrören.Alltså jag var inte speciellt impad av nya 330 med en gång,men när jag körde min egen 325 efteråt märkte jag att det fanns en klart märkbar skillnad i hastighetsökning. Om jag går till en 335i från vilken som av dem är upplevelsen STOR. Det bara drar iväg ordentligt. |
|
|
Jag kan bara hålla med i resonemanget ovan. Den stora behållningen tycker jag ändå är att man inte saknar kraft när man väl behöver den, för en omkörning od. Det man kan sakna från 335coupen är ljudet. Men när man väl trampar plattan i mattan i 335 dieseln (mappad) så försvinner behovet av ljudupplevelsen för tillfället. Jag tycker ändå att 325d ger mycket bil för pengarna. Skulle jag välja mellan 335i och 335d i dag skulle valet gå till bensinaren för att den har en rappare karaktär och för att det finns riktigt bra eftermarknadskit. //Stefan |
|
|
"fastEddie" har ju dessutom automatlåda på sin 335:a vilket är ett utmärkt val för den som gillar att köra denna bil med lite "avslappnad stil", men ändå får den att gå bra utan ansträngning från högerhanden...skulle tro att det är därför som "fastEddie" upplever skillnaden som "monumental" mellan 330i och 335i" Jag har haft en 75 bilar med manuell låda och ett halvdussin med aut. Jag tror nog att jag kan bedöma en bil varesig den är manuell eller inte. Det är avsevärd skillnad mellan bilarna. Ut och prova bara! |
|
|
ang 325d har jag provat den med och håller med att den ger mkt för pengarna. Den drar iväg duktigt. Om man väntar på att komma ut till höger i en korsning hinner man iväg bra kvickt och det är ingen risk att bli påkörd bakifrån! Den är inte alls långt ifrån 330d med 500 nm motorn. Den nya har ju 520 nm och 245 hk. Men dieslar ska ha automat. Och det passar väldigt bra med Steppen till en 335i för att lådan lirar så bra ihop med vridmomentet. Hittar du en öppning i trafiken när du kryper bakom Hugo och tio andra gubbar o kärringar är det bara att sträcka lite på tårna så är du om allihopa innan de hinner blinka. Med en handjagad låda måste du skicka en signal till foten att trampa ner och en impuls till högernäven att flytta spaken samtidigt som du synkar rörelserna med gasfoten efter att du sett luckan. Med en aut står hjärnan i direkt förbindelse med drivlinan ;-) På en tiondels sekund har automaten rätt kugge i och du är halvvägs om ett ögonblick senare. Alla vet väl hur svårt det är att hänga på en automat i lite tätare trafik. Sen är det ju upp till var och en om man gillar att vispa runt i lådan. De säger att de har en närmare kontakt med bilen. Det är ju roligt det med de första 20-30 åren. |
|
|
ang automat så har jag haft några bilar med fina automatlådor som passat bra till bilarnas karaktär i synnerhet till diesel. Själv uppskattar jag mer en fin manuell låda. Ibland vill man vara lite mer aktiv bakom ratten. //Stefan |
|
|
Jag tycker tvärtemot dig Eddie att automaten största nackdel är då man ligger och väntar på en lucka och vill vara snabb iväg. T.ex. vid 2-1 vägar så lägger man i trean alldeles innan det blir tvåfiligt. Då vet jag att "hjärnan står i direkt förbindelse med drivlina" utan någon automat som måste hinna uppfatta vad jag ska göra och sedan växla ner. Allt sådan är redan gjort. Dock ser jag vid många tillfällen fördelar med automat och förstår att många gillar det, men i de läge du nämner här föredrar jag manuell. Mvh Johan |
|
| 2-1 vägar är i särklass. Då vet du ju när det går att köra om. Om du förstår vad jag menar. På vanliga bonnvägar med mötande,backkrön, korsningar och ibland mörker tar det xtra soppa att ligga förberedd med trean i. | |
|
Det var verkligen inte dåligt av en bil med 306 hk att leverera ca: 280 på drivhjulen. En M3 E46 ligger på ca: 285 hk på drivhjulen med 343 hk i motorn.. Och på det: Med 335:ans hörgre vikt "ta in" på M3 E46 är verkligen en prestation. Speciellt med tanke på att drivhjulshästarna denna 335i får på hjulen är aningen lägre jämför med M3 E46...... Fast det kanske syftar till segdragningen och inte max prestation. För i så fall ser jag inget hinder att så skulle kunna ske... Ut o prova i verkligheten..... M.V.H Dennis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.