AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.043

Pendlarbil i USA?

Sida 1 av 2
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Bor i USA och skall köpa pendlarbil.

(Tänkte avvakta den totala bilkollapsen för att eventuellt köpa en leksak till våren eller sommaren. Har kikat på 328/335 cab/coupé, men måste säga att jag blev mest imponerad av 135 cab/coupé. Vilken raket!)

Men, åter till pendlarbilen. Kommer att ligga en del på motorväg. Har tittat lite på Audi A6 med 3-literssexan eller biturbon, eller kanske t.o.m. 4.2-litersåttan. Har haft biturbon för många år sedan, den var jag mycket nöjd med, men har inte kört vare sig 3l eller 4.2l. Någon som har erfarenhet; är åttan för tung till A6:an? Andra tips? Har precis börjat leta och räknar med att handla inom ett par veckor.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag har precis hjälpt en kompis här i Californien att köpa en A6 4.2 Quattro (2001). Mycket fin bil, med massor av kvalitet och hyffsat förbrukning på motorväg.

Den varvar så lite i 65 mph :-)

Kolla så den inte ryker blått och att all utrustningen fungerar. Lyssna också väldigt noga på drivlinan, den ska vara helt tyst.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Drivlinan säger du. Skall se till att vara uppmärksam på detta, tackar. Du vet inte om de har haft problem med växellådan med V8:n?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
2,7 Biturbon har problem med grenrör och turboaggregat med riktigt dålig hållbarhet. Otroligt skönt drag dock på låga varv.

3 liters sexan har inte de problemen men inte riktigt samma drag

4,2an är beprövad och har varit med ungefär hur länge som helst. Bra hållbarhet men dyr service.

//Lövet
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Så turbon har inte åldrats med värdighet, det ante mig. Får väl satsa på de gamla hederliga motorerna. Tack Lövet.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Nejnejnej, inte en A6 4,2! Jag har haft en sådan, en -99:a, och ALDRIG råkat ut för så mycket fel! Det var en fullservad 18000-milare, och i princip pajade en grej varje gång jag startade den. Inga billiga fel heller, det var framvagn, ventiltätningar, bakrutetorkare, navi, styrsnäckan, servopumpen, missljud i kamdrivningen, mm mm mm. Så för sjutton, köp ingen sådan! Dessutom är den tråkig. Bättre att köpa en 3-liters, den pajar inte varannan minut men är i och för sig lika tråkig.

Varför inte en 545:a? Eller en X5? Eller en Porsche Boxster (nästan gratis i USA)? Eller en Dodge Magnum R/T?

Mvh Johan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bakrutetorkare, navi, styrsnäcka, servopump, framvagnsproblem har ju dock inte med motorn att göra. Samtliga dessa fel kan du råka ut för på alla modeller.

Även om Johan verkar ha råkat ut för ett surt exemplar, är 4,2an känd för mycket god hållbarhet bara den får sin (dyra) service.

//Lövet
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag håller inte med Lövet, 4,2:an är känd för extremt stor oljetörst och svindyra kamremsbyten, samt problem med vevhusventilation, omställningen till kamaxlarna (vad nu Audis "vanos" heter) och just ventiltätningar.

Servopump och styrsnäcka har med motorn att göra, då de är specifika för 4,2. Styrsnäckan är ett standardfel som kostar runt 18000 kr att laga! Framvagnen är också utsatt pga motorns tyngd och effekt.

3,0 är också känd för en glupande oljeaptit, och en dito bensinaptit, men förefaller hållbarare.

Jag skulle absolut avråda från en sådan, tror ni inte på mig så sök på de eminenta diskussionsforum som finns för modellen i USA.

Mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Förresten, det är inte just 3,0:an, utan V6:orna med 2,4-an i spetsen där en stor procent drar väldigt mycket olja, upp till 1,5 l/100 mil.

mvh Johan
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Audi är visserligen inte den enda bilen på tapeten, men vintern är i antågande och det är därför jag har "snöat in" på Audis AWD. Hm, bra synpunkter. Jag skall nog provköra sexan för att bilda mig en uppfattning.

Tack annars för andra tips. Vi har redan köpt en minivan till hämta/lämna skola/allmänna aktiviteter, så det känns overkill med en X5:a. Just X5:orna står sig förresten (fortfarande) ganska bra i pris här och jag vill inte lägga mer än $10,000 på pendlarbilen. Tanken är att ha pengar kvar i kassan för att köpa något skoj till våren. Dodge Magnum och BMW 545 är klart prisvärda, men jag hade som sagt tänkt mig något billigare.

Förresten, när jag ändå har dig Johan på tråden. Jag försöker bli Powermedlem, men det fungerar inte eftersom jag inte har telefon i Sverige. Det går inte att betala med kort. Hur gör jag? Har mejlat två gånger till autopower utan att få svar.
mixtus: Du verkar vara helt inne på ett begagnat tyskt premiummärke "over-there". Ett litet problem är priserna på reservdelar och service för europeiska bilmärken. Reservdelar är svindyra i USA pga deras tullar och avgifter som de har för att värna sin egen haltande bilindustri.
Å andra sidan har vad jag vet flera europeiska märken uppåt 4-5 års fabriksgaranti så väljer man en bil med rätt ålder går det kanske att undvika en del strul.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Johan: Det finns två varianter av 2,4 motorn, en på 165 hk och en på 170 hk. Det är uteslutande 165 hästaren som har hög oljeförbrukning. Har själv haft både 165 hk och 170 hk. 165:ans oljeförbrukning var runt 1 liter på 500 mil och 1 liter på 1000 mil på 170 hästaren.

//Lövet
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag håller med. Det är en fin bil om den fungerar. Dock kostar den skjortan att hålla vid liv.

545'orna kan du få för mellan $25-30k, 04-05'or med under 60k miles.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Men nu borde det väl gå att hitta en Dodge Ram 1500 4 x 4 Hemi Quad Cab för $10000? Det är en töööörstig bil, fast i USA har man väl råd nu igen?

Mixtus, sorry, jag vet inte hur man gör det. Maila janne kanske?

Mvh Johan
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Dodge Ram 1500 4 x 4 Hemi Quad Cab? Visste knappt var det var och blev därför tvungen att kolla. Vilket as till "bil".

Underskattar möjligen servicekostnaderna. Blir kanske till att köpa en Jeep trots allt. Eller något annat amerikanskt as. Synd att man snöat in för mycket på tysk qualität mit predikat.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tankade igår till $2.25 / gallon. Priset var $4.5 / gallon när jag kom hit i augusti.

Köp en tysk bil :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jo, priserna har svängt rejält den senaste tiden. $2.24 här igår (östkusten).

Jag får väl återkomma och berätta vad det blev!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Lite otippat blev det en gammal favorit, men resan dit var lång. Den senaste veckan har jag besökt bilhandlare i tangentens alla riktningar. Makalösa lögnare, bland det värsta jag varit med om. Det spelar ingen roll hur noggrann man är med att ställa de mest detaljerade frågorna. Allt är i jättebra skick och "nej, nej jag ser inga repor - bilen är i strålande skick". De blir nästan irriterade när man försöker göra snabbskanningen per telefon. Alla, precis alla ljuger om skicket. Det tar därför oerhört mycket tid tid att "manuellt" göra sorteringen på plats. Idag skulle jag kika på ännu en Audi, men när jag körde förbi en GM-handlare fångade något mitt intresse. Mot gatan stod en oändlig rad med fordon till utförsäljning och som en katt bland hermelinerna stod en gammal hederlig E46:a. På vinst och förlust svängde jag upp och körde in på fordonsplanen. En 330xi, hoppsan! Kollade lite på utsidan och självklart finns det alltid lite märken på en en bil med några år på nacken, dock ingenting katastrofalt. En del går troligen att polera bort. Efter ett tag kom handlaren och det bar av mot provkörning. Kändes bra. Eftersom det är panik bland GM-handlarna blev det stenhård prutning och han vek ner sig efter lite sprattlande. Klart oväntat, men nu är man med BMW igen! Blev lite dyrare än tänkt, men ingen ko på isen.
Grattis. Hoppas att det är härligt att bo/leva/jobba och pendla i USA!!!!

/Simon i mörkret...:)
Gemini__
Härligt, så du "hittade hem" till slut. Kul att få lite rapporter om hur saker och ting fungerar på andra sidan pölen.

Mvh:
Thomas
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Tror du gjorde helt rätt som tog en gammal bekant bil!

Jag håller helt med om bilhandlarna i USA, vraken börjar beskrivas som "toppskick" och sedan går det upp mot bättre än nytt. Hur någon vågar köpa osett därifrån (som många här på forumet gör) är en gåta. jag har själv gjort det, med dåligt resultat....

Sitter själv på Newark just nu för vidare flight till Las Vegas. Ska bli kul att komma dit igen efter 10 år. Såg förresten att man kan hyra en Corvette Z06 för $189!!

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.