|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nej endast under history som sagt: Länk - TEAM 667 RACING - - Next door to heaven racing - |
|
|
Nej endast under history som sagt: Länk - TEAM 667 RACING - - Next door to heaven racing - |
|
|
Väcker lite liv i tråden då det hänt lite. Vid sista besöket hos bmw försökte jag få lite klarhet i hur det egentligen ligger till med torsendiffarna, ingen på bmw verkstaden hade hört talas om denna typ av diff i en bmw men dom lovade att göra ett sk. puma ärende av det och höra med bmw centralt. Jag fick efter några veckor ett 4 sidigt brev på posten som ger lite info. 1:a sidan innehåller information om införandet och de 3 sista beskriver funktionen med bilder. Detta är vad som står på sid 1: Införande Torsen differentialen införs från 4/98 för första gången på BMW och är en differential med spärrverkan, som arbetar utan spärrlameller. Denna spärrdifferential har utvecklats av den amerikanske ingenjören Vernon Gleasmann och tillverkas hos firman Zexel i belgien. Namnet Torsen härleds från TORque SENsing (Vridmoment-känslig). Till att börja med införs den endast på Z3 med spärrdifferential (Z3 1.8 lit/1.9 lit med extrautrustning M- chassie och alla Z3 2.8 lit). På Z3 Coupé 2.8 lit införs den från seriestart. Inte heller Torsen spärrdifferential har, som normalt på Z3, något grundspärrmoment. Den under last angivna spärrverkan uppgår till 25% vid drivning och 40% vid motorbromsning. Vid något tillfälle ska jag försöka scanna in hela dokumentet så ni kan ta del av bilderna samt resten av texten. /Martin |
|
|
Om man går på Monobike sista inlägg kan man då anta att även en Z3 2.0 -00 med M-chassie har en torsen diff enligt utrustningslistan kod S209 då bör man väl inte använda olja avsedd för lamelldiff nu vet jag inte vad BMW msp/A olja är för typ men dom har ingen annan så vad är rätt eller fel. |
|
| Problemmet löst med med diffen enkelt att kolla direkt på bilen | |
| Vid byte av hardy-skiva upptäcktes glapp i baxväxeln. Det är en 2,8L -99 och det är en Torsen-diff. "Min" verkstad (ej BMW) har försökt finna nån som kan renovera diffen men har inte lyckats hitta någon. Och det tycks vara omöjligt att få tag på nya eller begagnade bakväxlar eller torsen. Någon som har tips på hur man kan få sin torsen fixad/utbytt? Verkstaden gav mig 2 serienummer: 33141428350 och 33101428439 | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag tror Peder på Mobimech fortfarande håller på, kanske han har koll även på Torsen-diffarna. När jag behövde min lamelldiff genomgången så körde jag helt enkelt upp med min diff till honom (och hämtade den lite senare när jag ändå var i de trakterna). |
| @bmw-slangen: Verkstan har pratat med Peder men han var inte intresserad. Har även varit i kontakt med Gibb Performance och Service som troligtvis kan fixa det men det vet han först när han har prylarna framför sig. Lite osäkert men kanske sista utvägen. | |
|
Det finns väl gott om torsen som passar på en 188 diff. Sen finns det ju Åke Perssons Bilverkstad som säkert fixar det. Länk Länk |
|
|
Lite info gällande olja i bakaxeln när man har en torsen diff. Thanks for contacting Torsen. Normally, I’d tell people to stick with the OEM recommendation, since the differential is not the only (or most important) component dependent on that lube. In this case, the application is a little removed from a stock situation. Ford uses their own 75W85 oil with friction modifier from the factory. They mainly do this to reduce oil windage drag load in the axle, though it comes with a slight penalty of the quality of lubrication it provides. Previously, they used 75W140 for anything that was high torque or severe duty. Typically, heavier oil weights provide better protection since they leave a heaver film of oil on parts. This provides better lubrication, it also can provide better shock protection. It is worth noting, however, that the heavier the oil film is, the more it will reduce locking effect (or torque bias ratio) of the differential. Essentially, anything that reduces friction in the diff reduces its locking characteristic. Between 75W90 and 75W140, you probably won’t know the difference. But in applications (like FWD cars) that run in ATF, the difference is notable. Also, heavier weight oils typically absorb and handle high heat better before breaking down. With all of that in mind, I would personally use the 75W140. With regards to friction modifier, it is there for NVH reasons. Limited slip differentials – even helical gear designs like Torsen – can make assorted noises in tight turns with low to moderate loads. Clutch diffs chatter, gear diffs squeak or moan. Modifier usually fixes these noises because it helps manage the frictional transition between static and dynamic modes. But in doing this, it does reduce the overall friction in the differential. As I said above, this has bearing on the differential’s performance as a result. In some cases, it can reduce the locking effect as much as 10%. For normal street cars, this is worth the tradeoff. For you, it may not be. However, you always have the option of adding modifier to the lube later on if needed. I hope this helps. JTEKT Torsen North America, Inc. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Kör med Castrol 75W-140 olja (samma som till E46 M3/Z4M) i diffen på min Z3 Coupe banbil, fungerar utmärkt! |
|
Westersund Har du Torsen eller Lamelldiff? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det sitter original diffklump på bilen, så torsen. |
| Jag tycker också att den oljan fungerar bra, är ju i princip samma olja som BMW trattar i, jag undrar om man tappar så mycket diffbroms 10% verkar vara i överkant. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Har inte haft några problem med greppet bak i Z3:an, dock har den inte enormt med effekt och körts med 255 breda r-däck. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.