|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Visst är det som sageinvest skriver. Alla bilar rostar (inklusive Delorean) och har en begränsad livslängd. Problemet med med e39 och e46 är att det går lite väl fort på vissa ställen. Men det är som du också skriver det är ju bara att åtgärda och så går det ett tag till. Min fd M5-02 hade innan jag ägde den fått ny baklucka, huv och åtgärdat "fågelbad" på garantin. Nästan samma sak på den e46:a (01:a) jag hade samtidigt, huv och baklucka bytta redan då bilen var ett par år gammal. Det man kan göra om man är spekulant är att kolla rosten NOGA. Komplettera med extra rostskyddsbehandling (gjorde jag på e46:an). Kan också vara fiffigt att satsa på en -03:a med garanti kvar. BMW är trots allt ganska hyggliga med garantiåtgärder i dessa fall. Minsta bubbla och man får vanligtvis en ny dörr, lucka, huv eller vad det nu är. |
|
|
Jag tycker det är riktigt kasst av BMW att inte lyckas rostskydda sina dyra premiumbilar bättre! En sketen Volvo 240 är ju bättre rustad mot rost. Om man lägger 500 lök på en bil ska man inte behöva acceptera att byta plåten var 3:e år. Hur svårt ska det vara egentligen? - de har ju för bövelen lyckats bättre förr! |
|
| Det tråkiga är att de inte under såpass långlivade modellserier inte har åtgärdat produktionskedjan. Detta kan inte drabba bilar i nordiskt klimat enbart. | |
|
Det drabbar i alla fall bilar som rullat i tyskt klimat...Båda mina bilar har haft begynnande rost på vissa av dom klassiska ställena då dom köpts i Tyskland. ___ //Ulf |
|
|
Ulf, har du använt dig av rostskyddsgarantin i sverige? Har det i så fall funkat bra trots privatimport? |
|
|
Björn: Har använt den två gånger på 530'n och en gång på M5:an och det har inte varit några problem alls, åtminstonde inga som har att göra med att bilarna är direktimporterade... När jag för ett år hade inne M5:an på Theanders för något annat ärende så sa jag att insidan motorhuv och tanklocksbaljan hade begynnande rost. Dom skulle då låta sin "inspektör" titta på detta och godkänna. Jag bad dom då att han även skulle kolla runt på övriga bilen vilket han tydligen med nitiska ögon gjorde för han hittade sedan även rost på baklucka och vänster framdörr. När jag sedan själv kollade på dessa delar så kunde jag inte se någon rost men jag såg ingen anledning att ifrågasätta. På 530'n var det först bakluckan i skarven som man ser när glasluckan öppnas. Ett år senare hittade jag några bubblor i tanklocksbaljan samt nere där C-stolpen och tröskeln möts. Båda dessa skador åtgärdades av Förenade Bil. Från båda verkstäderna var det inga diskussioner och dom visade att dom var väl medvetna om de rostproblem som finns. ___ //Ulf |
|
| Inga problem här heller med rostskyddsgarantin,när jag åtgärdade skarven i fågelbadet.Även jag bad dom att kolla resten av bilen,men inget hittades. | |
|
En sak till...På Förenade Bil så ville dom se serviceboken innan dom godkände reperationen. Jag frågade varför och svaret var att bilen måste ha varit servad enligt bok. Jag frågade då om den måste ha varit servad på auktoriserad verkstad och då var svaret först Ja. Nu var ju detta inget problem för mig då bilen är servad på aukt verkstad men då jag vet att dom inte kan ställa detta krav så diskuterade vi ändå det en stund och han ändrade väl ståndpunkt att det nog räckte med att bilen var servad enligt serivceplanen. Att dom kopierade serviceboken var tydligen mest en formalitet som BMW i München krävde. Då skulle alla garantiåtagande godkännas i Tyskland men numera tror jag varje verkstad kan godkänna reperationen, fick i alla fall den uppfattningen. ___ //Ulf |
|
|
BMW ÄR riktigt sjyssta jämfört med andra märken vad det gäller rostskyddsgaranti.....egentligen ska det ju va genomrostat innan nånting byts om man läser innantill!!! Kollegan fick 2 av sina dörrar utbytta på sin 320 -03 pga av rost som inte syntes......tyvärr blev dörrarna en annan färg!!!!! Hm han ville då har tillbaks sina gamla dörrar men det gick inte....:-) Så.....ibland kan det va bättre med lite rost.... Oj det här är verkligen utanför ämnet.... Mvh Peter |
|
| Då är det upp till lackverkstaden att "göra om och göra rätt". Man skall naturligtvis inte godta att det blir nyansskillnad... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.