AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.668

Nån som har mer info el vart o tittat på den här E39 M5?

Sida 2 av 3
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Alla E46/E39 rostar.
Det är motorhuvar, dörrar, bakluckor och innanför tanklock. Sedan brukar även rutkarmslisterna ha en tendens till att rosta (om man har högglans shadowline som brukar sitta på bl.a. e39 m5)
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Alla rostar inte. Min e då helt rostfri. de ni !

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 igen och Audi A4
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det beror ju helt på skötsel hur bilen används och framför allt var och när.En vinter körd M5a som är körd på saltade vinterväga är med 99% rostangripen men det är inte säkert att det syns vid en hastig syning.Har sett M5or som är riktigt angripna under.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Även min är helt rostfri....:)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Mercafreak, skulle man kapa isär din bil i molekyler så skulle man säkert hitta rost någonstans (som på alla bilar)

Ferrari F430 -09
BMWSC #367
100% rostfri har man ju genomskådat några gånger...(finns det såna bilar?)
Skriv istället att bilen klarat sig bra så kanske någon tror på det.

Kollar man under kitsträngen på dörrarnas insida hittar man nästan alltid rostangrepp. Till en början syns det knappt men en bra ficklampa och en radiomejsel brukar man hitta rost på de flesta e46:or och e39:or.

Tyvärr för båda modellerna är riktigt trevliga!

Bi
3.797
Bianca

Jag lämnade in min bil till en bekant som håller med rostskador..Bad honom syna hela bilen noggrant...MEN inga tendenser alls nånstans...inte ens under kitsträngen på dörraranas insida:)

Bilen är ej vinterkörd...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Grattis, fortsätt vårda bilen!
Visa användare
128
putte,m
m5 e39 99
samma här bianca inget rost non stans = aldrig vinter körd.
jag kommer aldrig så länge jag äger att köra på vintern det räker att man kör en vinter så börjar det att bubbla upp rost ..
Bi
3.797
Bianca

putte,m

Snygg o ovanlig färg du har på ditt ex:)
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Får väll tillägga att min M5a (som för övrigt längtar till våren och torrt underlag) aldrig heller är vinterkörd vad jag och 2 ägare tillbaka vet om.

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 igen och Audi A4
Lasse Karlsson
Har garanterat ingen rost på min 01:a
Håller med BjörnB, det finns knappast några bilar som är 100% rostfria vid en ålder av 5-6 år. Skall det vara 100% rostfria så krävs det nog att de stått inomhus (inte för fuktigt!) o endast brukats vid helt torrt väglag, alternativt totalt omlackad i delar in och utvändigt till en kostnad av ca 70-80"+ (lack + inköp av nya delar där rost finnes, tex ny dörr om man hittar rost under en kitskarv)...Ni som kallar era bilar "100% rostfria" behöver kolla efter bättre helt enkelt:-), men ni kanske anser att "100% rostfri" betyder att bilen har absolut "ingen synlig rost trots lite letande".
Min egen E34 vill jag inte kalla "100% rostfri" utan "ingen synlig rost trots lite letande", men jag tror som BjörnB, under några kitskarvar lär man hitta den bruna döden om än i ringa omfattning, men inget man ser/vet innan man skrapat...
Det är bara att inse: ytterst få om ens några E39:or (eller E34:or för den delen med!) är "100% rostfria" i ordets rätta bemärkelse...

Bianca: Din bil har väl haft rost i fågelbadet har ja för mig, tror min bror nämnde det, iofs åtgärdat på ett snyggt sätt enligt honom.
Bi
3.797
Bianca

Dawwe...:Det var ingen rost utan en ytterst liten mikroskopisk bubbla....
Men om jag hade väntat och inte åtgärdat det så hade den väl blommat ut till slut:)

Gick på rostskyddsgarantin:)

Beror på att det alltid samlas vatten i fågelbadet vid tvättning..Kvittar hur noggrannt man torkar,men det e ju som bekant en skarv där..

Mkt bra o proffsigt gjort..Påpekade att jag e väldigt noggrann o pedant så jag ville ha det ordentligt gjort,annars skulle de få göra om de:)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Angående rost och vinterkörning så är det inte bara saltet som är hemskt mot plåten utan även när bilen blir blöt så tränger fukten in i alla skarvar och dubbelplåtar sen när det blir kallt så fryser det.Då utvidgas spalten och man har spaltrost som ett brev på posten.Varje gång den regnar så fylls det ju på vatten i fågel badet sen fryser det på natten så där har man ju ett stort problem.Tycker att det är otroligt att BMW har missat så grovt när dom konstruerade tanklocket pp E39an.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
E34:an hade samma lösning. Ypperligt tillfälle att uppgradera vid modellskifte, men...
Ang. spalter så tror jag inte att problemen på E39/E46 börjar i spalterna utan under kittet. ED-lack skall appliceras innan kittning för gott resultat, men det tror jag inte görs av praktiska skäl. Finns ju en produktionsvideo för E46 karosser någonstans där den doppas och roteras ett varv i renings och ytbehandlingsbad, med dörrar och luckor på. Troligen är de kittade redan på rena plåten...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Det var ingen rost utan en ytterst liten mikroskopisk bubbla...."
Och vad kan det tänkas att bubblan bestod av? Luft?

Jag är absolut inte ute efter att racka ner på era bilar och har all respekt för att ni säkert har mycket fina och välvårdade bilar men jag tror de som pratar om 100% rostfri och garanterat fri från rost menar synlig rost på lackerade ytor.

Den rost som framför allt e46 och e39 drabbats av i plåtomvikningar och kitskarvar har väldigt lite med att göra hur bilen skötts då man inte kommer åt att tvätta på dessa ställen och det syns heller inte till en början när rosten kommer. När det syns har det gått ganska långt.

E34 kan klara sig (tre av åtta 540i är fria från rost, tror det har att göra med om man spiller bensin och låter det vara, då rostar det annars inte). Medan E39 alltid verkar bli drabbad av rost innanför tankluckan oavsett behandling = den är felbyggd att inget ägaren gör hjälper, vore intressant att studera ett 100-tal E39: or och se om någon klarat sig, min fars superfina 530iA Individual har inte klarat sig och en kompis 1ägares använd två av fem år hade inte heller klarat sig så vad krävs?! Minns han som hade en 523iM-99 i Titansilver köpt ny som rostade bort för honom trots att den typ inte ens användes i regn och stod i varmgarage när den inte användes.

Kan erkänna att jag är grymt besviken att E39 är så känslig, det gör att E39 M5 som var drömbilen nummer 1 för ett antal år sedan inte längre är det ;(

Stephan
"att inget ägaren gör hjälper"
Tja, mitt ågärdades på garanti. När den ej längre gäller så får man helt enkelt åtgärda det. Det upprepas, så länge man har bilen, kanske med tre års intervall.

antar att man kan skruva ned både e34 och e39 i minsta beståndsdel och därmed hitta rost. Vad gör det? Dessa kärror har så mycket att ge ägaren att man antingen kan välja att ignorera rostproblemen eller åtgärda dessa. Själv väljer jag att åtgärda o köra, åtgärda o köra. Jobbigt? Den körglädje BMW ger mig uppväger mer än väl användningen av fuktabsorberande tätningsmedel i karrosseriskarver innanför tanklock samt i dörrfalser. Det går ju att åtgärda?!

MVH

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.