AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.240

rek. skivor och belägg

Sida 1 av 2
ri
699
riku
740iA -97
Hej! Jag ska byta skivor och belägg under vinteridet. Har ni förslag på återförsäljare med kvalitet och vettiga priser för en glidare (ej några racing prylar)?
alain
Min kompis Pierre ha sålt sin 735 92a han hade köpt ny skivor, belägg och handbroms belägg men hane aldrig att byta delar som han har kvar hemma.
Jag vet inte om det passar din 740 men kanske någon som vet?.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk

ri
699
riku
740iA -97
Tyvärr inte samma på e32.
Länk
ri
699
riku
740iA -97
Tackar för länken,blir dock fundersam när dom "skriverCentric erbjuder något som vi kallar standard bromsskivor när priset är viktigt och kvaliteten avgörande. "Våra standard bromsskivor är tillverkade av original specificerat gjutgods men med en något enklare gjutmetod vilket gör att vi kan erbjuda denna produkt till ett mycket bra pris. Samtliga skivor är parallellsvarvade och dubbelslipade.

Samtliga ytor är bearbetade och skivorna är fräsbalanserade.

Detta sammantaget gör vi kan erbjuda det bredaste och mest omfattande bromsprogrammet till högsta kvalitet och ett mycket bra pris". Och visst är det ett MYCKET bra pris. Jag efterlyser lite erfarenheter DU kanske har några, f.ö. kanske vi skulle ha en tråd där vi kunde samla tips på reservdelar(om det inte redan finns). M.V.H. Risto

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
I bästa fall får du vad du betalar för och absolut inget mer , hursomhelst så finns det ingen "hemlig" återförsäljare som säljer kvalitetsbromsdelar till lägre priser än någon annan , priserna är väldigt jämna mellan de olika kedjorna i sverige.

Allt billigt du hittar på Ebay och liknande kostar som det gör av en anledning , tänk också på att bromsskivor är väldigt tunga och frakten kan bli dyr , handlar man utomlands har du ingen form av garanti eller returätt ifall dina billiga skivor slår sig eller är slagna redan i kartong - även om du får en garanti är det så dyrt och bökigt att skicka tillbaka bromsskivor att man inte gör det i praktiken.
Sen får ju bilen stå utan bromsskivor i några veckor i väntan på retur medans din lokala reservdelsnasare ger ett par nya direkt i näven.

Köp vanliga bromsskivor på BMW eller ett vanligt kvalitetsmärke som Brembo annars blir du bara besviken.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
ri
699
riku
740iA -97
För att jämföra, har du någon uppfattning om priser på BMW?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det ungefärliga priset kan du se på Länk , så får man översätta till kronor.
Du kan också titta på Länk och få en uppfattning om vad de tar , sen finns det flera andra reservdelskedjor som ligger ungefär lika i pris.

En jag själv handlar regelbundet ifrån är Länk just för att de har en butik precis där jag bor - då slipper jag frakten och jag handlar bara bra bromsdelar som ATE och Brembo , handlar man lokalt kan man ju ofta få en stående rabatt om man är stamkund i butiken.

Jag har endast köpt bromsbelägg bak från twinovatics och dessa fungerar utan problem. Angående bromsskivorna så har jag ingen aning om hur kvaliteten är på dessa.
Länk
ri
699
riku
740iA -97
Googlade på Centric och det verkar vara en svensk mekanisk verkstad. Men man vet ju inte hur det är med gjutningen.
Centric parts är från USA Länk Det verkar vara kvalitetsprodukter såvitt jag kan bedöma.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Min erfarenhet är att 7-serien är en så pass tung bil att bra och hållbara bromsar krävs om man vill använda bilen "fullt ut" , billigare skivor KAN vara bra.. men har man tid/ork/lust att chansa när vinsten blir några hundralappar i bästa fall ?

På en 316 när man bara kör inne i stan på 50 o 70 vägar kan man ju ha de billigaste skivorna man hittar , fast jag skulle inte vilja ha det på en 7-serie , särskilt inte som det är ganska vanligt att skivorna slår sig på 7-serien.

ri
699
riku
740iA -97
Du har nog rätt Wadel,varför chansa för så liten ev. vinst.Det blir nog Brembo
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tarox slitsade skivor fram, BMW-original bak + Red Stuff belägg runt om. Inte för bankörning/racing, men för hållbara bromsar som inte slår sig eller tappar effekt vid en kraftig inbromsning från hög hastighet. 2 Ton ska stoppas, det krävs bra grejer!

---
Min bil: Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag kan nog beskrivas som en "entusiastisk glidare" och på min E38/M62B44 har jag EBC Standard skivor och EBC Red Stuff belägg runt om - och är klart nöjd. "Orginal" främre skivor köpta och monterade hos ÅF blev oanvändbart skeva långt innan de var nerslitna till min.-mått.

Har dessutom åkt på långresa med Range Rovern med gas som hade hängt sig (4.6l V8 - jag trodde det var nerförsbacke i mil efter mil... - ärligt, hur dum får man vara?) så det blev en hel del bromsande på den resan, i synnerhet mot slutet till den grad att det luktade rejält varma bromsar när vi väl stannade - detta utan en tillstymmelse till slagna skivor nu ett halvår efteråt, detta var också EBC standard skivor runt om och med EBC 4x4 Green Stuff belägg.

Mitt favoritinköpsställe för bl.a. bromsar är: Länk men det kanske är av begränsad nytta. Jag instämmer verkligen i att har man en bra butik inom räckhåll är det kanon att handla där, i synnerhet för så tunga delar som bromsar.

---
Bilblogg: Länk
Hur många är det inte som har råkat ut för att Brembos skivor slår sig? Jag har läst spaltmil med inlägg här där just Brembos skivor har slagit sig och jag har själv råkat ut för det och håller inte Brembo särskilt högt.
ri
699
riku
740iA -97
Undrar just om inte inkörningen är det avgörande, ifråga om skivan slår sig eller ej. Kan inte riktigt tänka mig att det tillverkas så dåliga skivor idag att dom inte skulle hålla normalkörning. Vet dock ej om det finns någon testning av eftermarknadsdelar,någon som kan det här?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag kör brembo skivor på alla mina bilar och har gjort så senaste 5 åren , har inte haft några problem med att de slagit sig , vare sig bättre eller sämre än andra välkända och lika dyra fabrikat.
Jag kör ett par skivor max en säsong så jag har hunnit med att testa ganska mycket till E38.

Innan hände det nångång att det slog sig men inte särskilt vanligt då heller.
Jag tror att de flesta kvalitetsskivor från välkända tillverkare är ganska bra , självklart skall man köpa det man själv tror på , dock brukar det vara så med de flesta produkter att man får vad man betalar för i bästa fall.

Om skivorna slår sig - lämna tillbaka i butiken !

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Wadel, skivorna kanske inte hinner slå sig om du bara använder dem en säsong? Jag vill då kunna använda skivor mer än en säsong. Varför byter du så ofta? Kör du extremt mycket?

Nä jag tror inte heller originalskivor slår sig vid hyfsat sansad körning, men det är säkert lätt hänt om man tvingas göra en panikinbromsning från hög hastighet med en så tung bil.

En fördel med de skivor jag har (slitsade) är ju att dom inte blir lika varma, och därmed klarar sig mycket bättre. Största fördelen är ju dock att om man måste bromsa från 200+ Km/h till noll med max bromskraft, så bromsar dom hela tiden precis lika bra, eftersom att slitsarna transporterar bort gasen (eller vad det nu är) som bildas mellan belägg/skivor. Känns grymt skönt att veta att man alltid har 100% bromsförmåga.

Jag kan förresten nämna till dig Balmgren, att dom låter inte alls mer än vanliga skivor. Första tiden innan dom nött in sig så var det lite ljud från slitsarna, men det är så gott som helt borta. Möjligen kan dom ge ifrån sig lite ljud efter ihållande hård körning, men vid normalkörning är det fullkomligt tyst.

Kolla här: Länk
Rekommenderas starkt! Exempelvis mekonomen kan ta hem, men de kostar ju en slant.

---
Min bil: Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Johan : Jag kör så pass hårt att en säsong är ganska lagom innan skivorna är slut , tex. ibland vid aktiv körning slår det ut rökpelare från bromsarna framtill om man stannar , då kan man säga att man ligger på en relativt hög slitagenivå för att komma upp i den värme som krävs för rökpelare , jag kör inte heller på vanlig bromsvätska utan den lite bättre "Valvoline racingbromsvätska" som inte börjar koka vid aktiv körning.

Sen vill jag ha allt sprillans nytt , fräscht och nylackerat inför varje säsong och det är ju inte mycket mening med att stå och slipa på ett par halvslut rostiga bromsskivor... setup innan säsongerna :

Länk
Länk

På bilden ser vi först de 4-kolvare med bremboskivor jag körde på för några år sedan - funkade skapligt även om man önskade mer.

På andra bilden ser vi de lite större 2-kolvarna med lite större hålborrade skivor av något tyskt fabrikat jag inte mins - funkar väldigt bra på en lättare 728a med stålomspunna slangar och bra bromsvätska som inte kokar.
Man kan med lätthet börja använda bilen mer aktivt och få så hög däcktemperatur att ett 4-pack Michelin-PS äts upp på en sommar.

Jag använder oftast medelhårda bromsklossar från Ferodo som greppar bra från start långt upp i temperatur utan att gnissla eller skrika , har testat det mesta bla. Gula pagid som skall vara lite extremt och de måste man bromsa upp i temperatur innan de tar och sen gnisslar de som attan , inget bra förutom de lyckliga som köra på bana.
EBCs lågdammande tycker jag dammar nästan lika mycket som Ferodos medelhårda belägg.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.