|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Kan verkligen en liten 1,8T gå bättre? Sen är grejen lite det att en volvo innan -00 trimmar jag i stort sett gratis. Annars börjar ju bra chippens kostnad på ca 5000:- och för att få upp en audi som motsvarar volvos 290hk och 430 i vrid som jag får med chippet lär det bli en kostnad på säkert 25.000:- Volvon har ju redan original ca 75hk mera. Vill bara tillägga at chiptillverkarnas uppmätta effekt är inget jag bryr mig om, jag brukar säga att jag har ex 200+ hk inte som många som tror blindt på vad tillverkarna anger. Bsr trimmad 850 R skall ha 330hk.. Aldrig en chans att det är riktiga hästkrafter snarare kalleankarafter. Jag låg jämsides med en sån R med min S70 2,5T som var chippad av bsr (239hk) ferritasystem samt större turbo. Uppskattade hästar till ca 250-260. Men tanken är ändå god A6 är ju lite "mera" bil än en gammal 850. fast hade jag köpt en A6 så hade det nog fått bli en 6 cylindrig A6 kombi som är bra utrustad. Även sexorna är ju relativt snåla. Lägger hellre mer pengar på soppa än kör 4 cylindrigt, möjligen en 4 cylindrig diesel eller saab aero mad automatlåda så mycket längre sträcker jag mig nog inte med en 4 cylindrig bil. Som sagt jag är som en groda utan ben.. hopplös :) |
|
Jag menar en chiptrimmad A6 1,8T mot en org. 850 T5. En chippad 1,8T går förvånansvärt bra och en uppdatering kostar runt 2000:-. 1,8T:n är dessutom väldigt driftsäker och drar betydligt mindre soppa än en T5. 2,4 och 2,8 V6 är inget att rekomendera då de är betydligt törstigare, går sämre och ofta drar mycket olja. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Okej du menar så. Hade ingen aning av att audis V6 hade problem med oljeförbrukningen. Nu är chippet på G till Volvon iaf, har jag tur löser det sig i nästa vecka :) Oavsett jag behåller bilen ej så kan det vara kul att laborera lite :) lär ju ändå ha den kvar över vintern. |
| Det är sällan problem med att motorerna rasar, men de drar som sagt ofta en del olja. Audi/VW V6 är inga dåliga motorer, men det är icke att jämföra med BMW:s raka sexor... | |
|
Crille 82:Har ägt både 850 t5:or (original) och en chippad a4 - 97 med 1.8T men till volvons prestanda kommer inte audin ändå, och då ska man komma ihåg att a6:an är tyngre än a4:an, men visst går dem bra - borde vara tillräckligt för fagerstens krav. Ett annat tips kanske kan vara audi s4,s6 (årsm 1992-1996) femman på 230 hk är pålitlig och härlig plus att du får fyrhjulsdrift - något högre förbrukning men det kanske det kan vara värt. Fin komfort i dem men det börjar bli svårt att hitta någon i bra skick för dem pengarna. En alfa romeo 156 v6 kanske kan vara något? Billiga i inköp men hög försäkring.... |
|
|
En liten tanke bara: Om du har bilen till pendling så antar jag att du kör ganska mycket landsväg? Om du isåfall har en förbrukning på 0.95/milen så antar jag att du har en tung gasfot... Hade själv inga problem med att köra mina T5:or på 0.75/milen landsväg. För att få en lägre förbrukning borde du nog försöka undvika turbo bilar eftersom de har en tendens att dra rejält med soppa om man har tung gasfot och använder laddtrycket ofta.... Med dina krav så kanske en bmw 528 (1996-1998) är det optimala alternativet. Ligger inom din budget och komfort/prestanda är kanon samtidigt som förbrukningen säkerligen kommer sjunka något. |
|
|
ace84: Kan nog hålla med i ditt resonemang. En T5 är säkert lite snabbare allt som allt, har faktiskt aldrig kört någon. Men det måste sväl ändå vara vara bättre vrid på låga varv i en chippad 1,8T? En S4/S6 är ett trevligt alternativ, men det tenderar till att kunna bli rejält dyra ägandekostnader jämfört med som sagt A6 eller E39. En 540 kanske? =) |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Acer84 antar att dina T5or varit manuella? Om jag kör lagligt med min som är automat har jag kommit ner på ca 0.88/mil. Senaste resan låg jag på 1,18/mil då kör jag i stort sett bara 90-110 väg. Höll en hastighet mellan ca 110-160km/h ett flertal kickdown men det var ju mest en engågsföretelse., Med relativt normalkörning, dvs max 20km/h för fort ligger jag på ca 0.95/mil. Har funderat på en Bmw igen (528-540) men det som talar emot Bmw är rost, vibratoner och alla de där negativa sakerna som vi alla känner till här :( Ser det lite så med volvon att jag äger den väldigt billigt. Har kontakter på reservdelar, reparationer, trim mm. En bil med sugmotor känns inte så lockande så länge jag inte skaffar mig en 740 eller 540 igen. Möjligen en 528 men då mest sett till förbrukningen. Ska chippa volvon i nästa vecka om jag har tur att få hjälpen då, enligt kompisen så har hans morsas 850T gått ner en halv deciliter i förbrukning. Då har man relativt lågförbrukning i förhållande till prestandan. Någon som vet hur en chippad 850T automat (290hk 410nm) går jämfört med en Bmw 740/540? Hur går kalleankakrafterna mot riktig råstyrka? |
|
Har haft en manuell och en automat. Vid jämn körning på landsväg (ca 100 km/h) har jag inte haft några problem att komma under 0.8/milen med automataren, brukade ligga mellan 0.75 och 0.8/mil på landsväg. Så länge man inte lät den växla ner och "slira" något så var den snål tycker jag. Du gör nog bäst i att hålla dig till 850:n. En riktigt lyckad bil, säker, komfortabel, och ekonomisk! Dessutom är ju T5:orna riktigt vassa! Lycka till med chipningen.... För övrigt har jag kört en del med en C70 -99 med steg 1 trim - 290 hk och ca 400 nm (min brors). Den gick riktigt bra vill jag lova, svårt dock att få ner effekten i backen på lägre växlar. Någon lägre förbrukning uppmättes inte på det exemplaret men inte heller någon ökning, så jag vet inte om du kommer tjäna så mycket i förbrukning på trimmet. Men eftersom du kan få det gratis så kan det vara kul att testa - va rädd om automaten bara.... |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Har fixat till volvon nu, chippad, spänt upp wastegatefjädern eller vad det heter, bytt lite vakumslangar, och bytt olja/sköljt ur automatlåden. Gjorde stor skillnad bilen blev mycket trevligare på alla sätt. Ylar på bra vid kickdown nu :) Laddade 0.4 men laddar nu 1,0 så det blev viss skillnad ;) |
|
Jag körde en chippad 850turbo med automet T&R Italien för något år sedan. Den gick RIKTIGT bra! Vi var 4 personer och hade antiksilver vägande runt 200 kilo + vår packning i skuffen och den marschade utan problem 240 km/t på mätarn på autobahn. Vid ett tillfälle så skulle jag klippa en lastbil från ca. 45-50 km/t och gjorde kickdown, varvid båda framdäcken rök loss ordenligt och det var snäppet under R-döck som satt på bilen. Billig att åka var den inte då förbrukningen låg runt 1.1-1.2 i höga hastigheter (förståligt med tanke på last och att det var stekvramt så AC´n jobbade övertid) men den var riktigt bekväm. Personligen kanske jag skulle titta på en BMW 330D.. Åkte med en polare som har nya E91 med chipp och den gick ruggigt bra. runt 290 hästar och gud vet hur mycket vrid enl ägaren som inte har för vana att överdriva. Bra förbrukning och bra effekt. Manuell låda är dock ett måste med det vridet. Mina 2c. //amullo |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Jämfört med Bmwn (740) så går volvon ruskigt bra om man ligger och segar i ca 70km/h och trycker kickdown. I den hastigheten har nog inte ens bmws V8 någon chans men jämför man 140km/h och uppåt så är volvon en bra bit efter skulle jag tro. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.