AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.963

Förslag på bra pendlingsbil

Sida 1 av 2
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Oavsett märke så vill jag ha en bra pendlingsbil.

Några krav:
Minst lika bra prestanda som en Volvo 850 T5
Bättre komfort än volvon
Sjysst förbrukning, kör T5an på ca 0.95 vilket även min Bmw 740 tog med samma körning!!

Varken volvon eller Bmwn känns vettig. Bmw = rost och svindyra reparationer.
Volvo halvtaskig komfort och för hög förbrukning för sin lilla femma på 2,3L 225hk :( (Kanske blir bra med 15" vinterhjul och ett chipp?)

Volvon är ju iaf vettigare i längden vad gäller försäkringar och ägande, vad beträffar bensinkostnaden så går det på ett ut.

Allt vad gäller småbilar är uteslutet.

Tacksam för förslag på bilar :)
Skoda Octavia RS (dieselmodellen) borde väl vara en passande bil...

Om du däremot pratar i de lägre prisklasserna (under 100") så vet jag inte vad som kan passa, svårt att kombinera prestanda/förbrukning/ägarkostnader enligt dina kriterier, skulle väl vara en Subaru Impreza WRX av äldre årgång (runt -01) som kanske kan komma på tal...
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
De känns lite svårt att ge ett bra alternativ till dig pga dina krav. Finns många kanonbilar med snål bränsleåtgång osv, men då du gärna vill ha lite pulver samtidigt blir de ju genast svårare.. Som Dawwe skriver är Skoda RS ett hyggligt alternativ. VAd proriterar du mest? Komfort, prestanda osv... Själv har vi en 855 T5-R som brukis och jag anser man åker kanon i den i förhållande till utgifter men prioriteringarna är annorlunda folk emellan.

Volvos motorer är klart snålare efter modell 2000. Kör själv en 9-5 aero kombi, knappast bättre komfort än en Volvo, snittar ca 0,9 året runt med den. 230hk/350NM kombinerat med mycket hög krocksäkerhet. På minussidan är det inte så hög upplevd kvalitetskänsla i bilen om än att den verkliga kvaliteten är bra.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jo efter -00 så blev volvos motorer snålare, men sugarna är inte ens att tänka på. Har tidigare kört V70 2,4T automat -02/03. Prestandamässigt ungefär som en 850 T5 automat men något lägre förbrukning. Tyvärr är kvalitetskänslan i fords volvobilar så uruselt dålig. Den enda volvo jag gillar är 70 modellerna 97-00 och 960/S90

Kör dock hellre en 850 med 15000mil på mätaren för 25.000:- än en V70 med 22000mil på mätaren för 77500:- eftersom jag är petig så har jag svårt att hitta en bil som duger i skicket och i och med det så brukar ju priserna stiga avsevärt :( Skillnaden i värdeminsking per år är ju oerhörd 850n lär jag kunna sälja till våren för 35.000:- medans V70n var ett 2månadersprojekt att få ut 79.000:- för. När jag hade den så såg man ju värdet sjunka för varje meter hehe

Har funderat på en Bmw 528. Borde gå en deciliter snålare än volvon och säkert ha samma prestanda ungefär så länge volvo inte är trimmad.

Jag vill helst ha komfort kombinerat med prestanda slöa bilar är rent farliga och drar inte speciellt mycket mindre soppa, möjligen en atos men det är ju ingen bil haha.

Beträffande 9-5 aero så hade jag det också för ett tag sen den tog ca 1,2 blandat med automatlåda, vet att de är riktigt snåla med manuell låda men saabs manuella lådor och tråkiga utväxling förstör en annars ganska trevlig bil bortsett den dåliga driftsäkerheten ;(

Subarun helt utesluten, octavian verkar vettig men har inte lust att betala pengar för en bil som jag inte kan få igen då jag byter bruksbil såpass ofta.

Jag är omöjlig hehe Kanske vettigast behålla volvon chippa den vilket jag i princip gör gratis.. Sägs man kan få ner förbrukningen på en chippad, vet inte om de stämmer hade en s70 2,5t 98 bsr chipp större turbo ferrita system mm gick lika med 850r modifierad av bsr till 330hk, eller nordicuhr steg 3 trimmad 9-3 aero 280hk vilket jag själv tror är kalleankakrafter då min bör ha legat på ca 250-260 riktiga hästar.

Jo just det ja den 2,5tn drog runt litern normal blandad körning (manuell) och klart mindre på långsträcka..
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
När du är klar med din kravspecifikation kan Du patentera den som ett ny olöslig ekvation! :)

-- fjalar
köp en lada 110 :) dålig krocksäkerhet,ganska högljud, klarar sig i normal hastighet, ingen servo föruttom 05-, kommer ingen likandan imot iallafall :).
Så beställer du trimmdelar från ryssland så flyger den och du kan även beställa AC!!! Det blir en HÄFTIG upplevelse för dig. stjälv körde jag 1600mil och det var vad de va, kommer vad det kommer och kostar inget att köa!
Sen inköp priset är knappast över 20000kr för en 05 Lada tänk dig vilket klipp!!!
d.fagersten,

ditt resonemang känns som en kopia av mitt eget tänkande...ql!

Verkar som att min automatlådeskräck är lönsam....:)

Har en manuell aero. Visst är växellådan inget under av trevlighet. Tror dock att jag fått tag på ett ovanligt fint exemplar. 24000mil och inga problem med bilen. På minussidan finns att man måste byta olja var 1000e mil om man vill undvika sludgekuckel.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jaså de finns fler som mig hehe

Simon_en var j-vligt noga med servisarna på din aero, motorerna är felkonstruerade så minsta misskötsel så skiter det sig direkt. Inte som en gammal volvo 940 som går många tusen mil på samma olja hehe

Har man en 9-5a utan problem är det faktiskt en riktigt trevlig bil, visst finns det lite nackdelar med de också, men de är grymt mycket roligare än en V70 oavsett det är före eller efter -00. Hade min aero kombi jag hade i våras varit i fullgott skick hade jag nog haft den kvar ännu för den var rolig och dessutom nästan till halva priset av en V70, bytte den mot min 523 99 på 24500mil så jag hade ju knappt betalat något för den :) Men tyvärr så var inte bilen bra trotts ett lågt miltal så jag sålde och köpte en V70N istället den var trevlig i 3 veckor sen insåg jag hur plastig den var och hur hemskt det är med adaptiva automatlådor hehe
Jag sköter servicarna extremt noga med extra oljebyte efter 1000mil. En kusin till mig hade tre motorras på sin aero 00:a innan jag köpte mig så jag måste vara en vågad person..:) Känner till sludgeproblematiken, därav oljebytena.

Har även ägt en v70 03:a 140hk som jag gillade riktigt bra, tycker inte att den är så plastig som du säger. Kan gärna tänka mig att ha en igen, då gärna v70 T5 05 el 06 som verkar trevlig när de kommer ned i rätta pengar.

Just nu ser det faktiskt ut som att det får bli ytterligare en aero eftersom de är så pass prisvärda. Är dock öppen för 728, 528, Golf V6, Mondeo 04- (rationell och underskattad bil), C70 etc etc...:)

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Skulle rekomndera en 04a eller senare då blev motorerna på Saab mycket stabilare :)
Vet att det är 04 och framåt som gäller om man vill vara trygg med motorn på saab 9-5. Dock är jag för snål för en 04a aero...beror iofs på vad de går för i praktiken. Kanske är annonspriserna helfel. Prutade min nuvarande aero från 80 till 60 för 1,5 år sedan, nu är den väl värd kanske 35? 04or vill de flesta ha över 100KSEK för...kanske går de för 60-65KSEK..:)

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Priserna du ser på blocket är sällan vad folk får ut. Jag fick endast 40 för min 740 alla andra såna bilar ligger runt 65000:- många över det priset om de är fina. Min bil var jättefin men skicket kvittar folk ser bara till att köpa så billigt som möjligt. Att pruta en bil idag är inga som helst problem. Många är livrädda för sin ekonomi och vill bara bli av med sina "kostsamma" bilar och väljer att sälja billigt och istället köpa en miljöbil eller ingen alls. Så rätt tid för bilköp är nu, framförallt när det gäller exklusivare bilar. Sålde min Aero kombi -00 nyskattad nybes för 55000:- försökte få ut närmare 70.000:- som de flesta andra står i då var det stendött.

Hittar du en 04a aero för 60.000 är det bara att slå till, det låter så lockande så jag ska nog kika lite på blocket nu hehe Allra helst hade jag velat ha en röd eller svart aero kombi med nya karossen de är riktigt snygga :) Volvo V70 eller ska jag säga ford mondeos fula kopia, kan slänga sig i väggen vad gäller utseendet hehe
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Några -04 Aero för 60' är det inte dags för än. Men under 100 är nog det verkliga slutpriset trots att många försöker få ut mer än så.

90' kanske du kan få loss en sån här för om säljaren verkligen behöver bli av med bilen Länk

//Lövet
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Du skulle behållt din E38 :)
Annars är 9-3 sportsedan kanske något att testa. Bra prestanda och förbrukning, kanske bättre lådor än 9-5?

Svårt att riktigt veta var priset ligger på en aero. Vet om att det på leasingauktioner redan i våras gick att få 9-5 2,0t 05 or med runt 13000mil för styva 60KSEK. 100KSEK för en aero från 04 idag känns som att ha 40-50KSEK i värdeminskning på ett år. Går helt bort för mig.

Har dålig framgång i min prutning, är som småbarnspappa och heltidsarbetande inte så rörlig samt jag bor strax utanför Linköping så den omedelbara närheten till en stor marknad saknas, tar mig dock till Sthlm på 2h och GBG på 3h. Skåne funkar också, men då helst med tåg.

Prutning på telefon gillar jag, men många säljare är tveksamma. Själv har jag dock inte möjligheten att åka och kolla på alla intressanta bilar långt bort.

E38 vore ql, men de självklart ett fint exemplar till ett bra pris. 65KSEK för en 95a går bort direkt, hälften är väl rimligt. 728 lockar mest, men även 735, 740 och 750 funkar.

Vad tror ni om en c70 från 00- finns många till salu...de måste dock rasa lite i pris först innan de är intressanta.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
köp en 750 e38
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag tror jag ger upp jakten på den perfekta bilen. Kör nog turbon över vintern iaf, känns som ett bekymmersfritt bilägande faktiskt och skulle något inträffa så fixar man ju allt själv i stort sett på en gammal 850 från 95. Med tanke på bilens låga miltal så känns den riktigt fräsch inte som gamla sunkiga volvo med 30.000 mil på mätaren.

Får kompisen bara tummen ur sin bakre region så ska den väl kunna gå lite också ;) Tror den laddar 0.6 original med chippet han fixar åt mig så laddar den ca 1,0. hans morsa har också en 850 turbo, men den är chippad och den går ruskigt mycket bättre. Ett helt annat vrid på lägre varv än vad jag har och efter man kört V8 så uppskattar man ju mycket vrid på låga varv :) Så ett enkelt ingrepp som gör en hel del men sen får det räcka inga vansinnes system och sånt skit en 850 blir ju så fruktansvärt lätt en raggarbil. Tycker en 850 är snyggast helt i originalutseende med turbopaket, och dimljus som tillval. Tror inte ens jag vill ha på mina 17" titan till våren, är risk för att det blir lite raggarstuk då..eller var tror ni?

OBS.. jag tycker inte en 850 är snygg för 5 öre hehe ;)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Audi A6 1,8T med chip? Går både bättre, billigare och bekvämare än en 850 T5. Man får en fin 98-99 för runt 50000:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.