|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| En av anledningar till att Biltema har så pass mycket billigare produkter är givetvis inte bara att kvaliteten kan vara sämre utan att de köper stora volymer, desutom så kör de det mesta under eget "namn" vilket gör att de förmodligen får ännu bättre pris pga detta, säkerligen så får de heller "inga garantier" från tilverkarna utan de får "överleveranser" istället, dvs köper 3 extra lambdasonder per 100 beställda eller vad vet jag...En reklamerad bromsksiva hos Mekonomen tex reklameras säkerligen vidare i "försäljningsledet"... | |
| Dom har garantier som alla andra, men i detaljhandeln skickar man inte alltid tillbaka allting, då det är billigare att kassera än skicka tillbaka små volymer. | |
| Delorian: VET du det...??? Man KAN köpa utan garantier... | |
| Ja jag vet det, är väldigt vanligt | |
| Ja men nu gällde det Biltema...Jag vet att man kan förhandla bort garantier o på så vis få betydligt bättre pris...Sen vad som är brukligt är en sak, hur Biltema gör kanske en HELT annan..Jag vet inte men jag skulle inte bli förvånad om de har detta upplägg på vissa produkter... | |
| nej vet inte hur det är med biltema, men dom lämnar ju i alla fall garanti på deras grejer. | |
| Hur jag vet att de gjort så (rimligen) är pga att när jag var o lämnade tillbaka en defekt termostat nyligen så slängde Biltema-killen termostaten bums utan att fylla i nån"reklamtionsblankett" som de gjorde tex när jag lämnade tillbake en spännrulle som hade ett litet oljud.... Jag frågade varför han inte reklamera den, fick det kryptiska svaret: det går inte...Likväl så lämnar de garanti till slutkunderna... | |
| Att Biltema lämnar garanti till kunderna betyder inte att de har garanti i sin tur...Visst kanske inte sååå vanligt men ett ställe jag arbetade på tidigare (ej detaljhandeln) sålde produkterna med 3-års garanti gentemot slutkund men hade själva bara 1 år från tillverkaren, år 2-3 "gamblade" man eftersom att köpa till garantin skulle "bli för dyrt"... | |
|
Det var somsagt en väldans massa åsikter om detta med kvaliteten på Biltema men man kan väl säga att generellt så är den inte 100%, som sagt man får välja ut det som går i deras sortiment. Jag tycker att man inte kan förkasta allt pga hörsägen men det klart det kan kosta att köpa sämmre grejer eftersom att man oftast får byta dessa pga av att det inte alltid passar eller känns spinkigt, Då står man där med skägget i brevlådan och svär över sin snålhet.Håller helt med om oljor skulle jag aldrig använda om fabrikatet är okänt. ph1 |
|
|
Biltemas dyrare verktygslåda med 10 års garanti tillverkar ju tillexempel Kamasa för dem. Har en Biltema-låda samt en motsvarande Kamasa-låda som köptes iår och verktygen är likvärdiga i finish samt kvalitet - däremot finns det prisskillnad mellan dem båda! Oljan hos Biltema ska vara densamma som hos Statoil. Antingen är mackoljan rent skit eller så är Biltemas inte så dålig helt enkelt. Bromsskivorna tillverkas utav Brembo. Hjullagrerna utav SKF. Vad mer har vi säkra källor på om vem som tillverkar vad? |
|
|
Jag måste bara fråga hur du vet att skivorna tillverkas utav brembo? Och verktygen av kamasa? (kan hålla med på denna punkten då spärrskaften är otroligt lika). Vet att en del fläktremmar var tillverkade av goodyear då det stor tryckt på dessa. däremot är det inte sagt alla remmar är tillverkade av goodyear. Lika väl som att inte tro att deras skruvdragare är tillverkade av bosh bara för att biltemas skruvdragare är blå =) |
|
J.B |
Kom i håg !!!!!!!! . Fastän det är samma produkt så har olika beställare olika krav på toleranser ,,,glöm inte bort det då ni jämför allt ni pratar om ... OM NI VET VAD TOLERANSER ÄR och VILKEN INNEBÖRD DOM KAN HA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! J.B Länk |
|
alla delar är inte rocket sience ibland är det enbart branding eller att man beställer stora volymer och då prata vi inte 10 000 st Jag köper tex inte thule lasthållare om jetbag lasthållare står bredvid till min bil Tag tex bilbatterier 55ah global , micro och okq8 är samma batteri . Men det gäller att veta jag köper inte i tron om att saker och ting är samma innan jag vet. Men får inte vara blåögd och tro att allt kommer från samma tillverkare, min meec slagborrmaskin på 710 w skulle jag aldrig säga att det är samma tillverkare som tex dewalt. Dock så är det samma som rusta, biltema, jula säljer samma pris +-10 samma gjutskägg , ventilationshål slagg ettikett på samma ställe samma form osv. Dock är det ett exempel på en asienprodukt som sälj på fler ställen. ett annat exempel. Det finns en gul dewalt den billigaste som sälj, är egentligen en black & decker. innan dw köpte upp dom och satte sitt namn på maskinen. Samma produkt samma spec annan färg annat namn. |
|
|
Har nu köpt bussningarna, ser helt OK ut. Får se hur länge de håller:) Kollade på knackstagen och de är exakt lika de jag köpte på Mekonomen (OEM), men billigare... Länkarmar får jag två på Biltema för priset av en på Mekonomen! If it works, don't fix it. |
|
| Du slängde väl in en rad på lotto när du ändå gamblade? =) | |
| J.B: Klart vi vet...Men du vet väl oxå att numera räknas "alla delar som uppfyller OEM-tillverkarens spec/krav som originaldel"...Vet inte hur det är med "Biltemadelarna" när det gäller den biten men uppfyller de samtliga krav som OEM-tillverkaren har så är de att betrakta som "originaldelar"... | |
J.B |
Dawwe : .... Låter bra det där ,,,då kommer nog snart NASA snart och köpa delar till sina raketer på Biltema ,,Mekonomen , kullager ,,kanske en bra hubb till styrsystemet mm, *asg* ... Skämt o sido Man kan ju ta saker o ting för vad dom är ,,,och sortera ... allt är inte vad man tror bara för att det står en sak på förpackningen ... Ta som ex ,,,köp en Volvo och få en Ford *s* Rulla vidare med diskutionen ni .. J.B Länk |
|
Skojig diskussion egentligen, i andra trådar diskuteras köp via nätet från firmor i Europa (eBay.de) där pratas det om hur billigt det är. Att gå till billiga firmor i Sverige där det på produkten står Made in Germany verkar helfel... If it works, don't fix it. |
|
|
Jag har alltid undrat vad OEM tillverkarnas spec /krav? Tror aldrig denna diskussion kommer till ett slut, tur det för jag har 8 h att averka på jobbet och behöver sysselsättning. |
|
|
Tja jag minns som parvel när jag satt o glodde storögt i farsans kataloger från tema. Från att starta i en källare 1963 till vad dom är idag har dom knappast blivit på o kränga skräp. Visst har man blivit besviken ibland på tema,men det har även hänt när man får ett oljefilter hos bmw som är märkt med slovakia:0 Är bara o inse att dom gamla goda tiderna är förbi när det stod W-Germany på pryttlarna.O se nu blev det genast roligare o titta igenom mitt eget lager. Mekonomen Meca Micro osv handlar jag väldigt sällan ifrån känns liksom fel att betala bmwhandlarpris,då är det enklare o maila artnr till bmw så finns delen där dagen efter. O vill jag ha billigt är det tema som gäller,så det känns skönt att dom kommer till gävle snart så man slipper brotta in tradaren i S-vall eller U-sala. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.