|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
köpte dessa länkarms bussningar till en bmw e46 /02 jag tycker att den känns och ser ok ut defakto är den made in germany.Kan väl inte vara mkt sämre än org som höll ca 10.000 mil ph1 | |
| vad ska man säga. Grejen med Biltema är att det är ett lotteri. Man vet inte vilken kvalité man får. | |
| Jag personligen skulle aldrig kunna åka med en BMW av nyare modell och ha Biltema delar på den, om du endå ska snåla kolla med Autoexperten, Mekonomen eller Meca istället. | |
|
Jag har otroligt svårt att förstå att man köper en BMW för kvaliténs skull och sedan ändå går till Biltema, köper skitdäck m m. Varför kör ni BMW? Köp en Volvo 240 då kan ni gå till Biltema. Speciellt om man har en så ny bil som E46. Men visst alla gör som de vill. Personligen skulle jag vända om jag såg ett enda Biltema kvitto vid köpa bil. Samma om det sitter skitdäck på bilen. Det säger så mycket om ägaren. Som sagt. Detta är min personliga åsikt. Jag älskar BMW för känslans skull och allt det runtomkring. Att veta att det sitter prylar från biltema i en av världens bästa bilar avtar den fina smaken. |
|
|
Hur många kryper under bilen och kollar fabrikat på ingående delar... Det ser ut som att du sitter med svaret. Jämför bussningarna när du byter dem och har en av bägge i handen. Materialet i metallen, hur ser gjutningen ut och om det skiljer i utförande på gummit. Hur lika/olika är de egentligen? Ska byta själv och vill gärna veta! If it works, don't fix it. |
|
| BMW528M: Du e rolig du:-). Jag är själv "originalfantast" men har (hör & häpna!) ett Biltema bilbatteri i min M5 (har haft det i 3 år, o trots att bilen används mycket sparsamt så håller batteriet, dvs det verkar inte sulfateras nämnvärt), dessutom så är jag tämligen säker på att spolarvätskan är även den från Biltema... För övrigt så håller jag med TS att kvaliteten kan inte ha varit alltför hög på originaldelen om den "bara" höll i 10" mil...Hur länge en Biltema del håller har jag ingen aning om, men de gånger jag monterat Biltema grejer på mina bruksbilar (kamremmar,bromsskivor, mm) så har alla delarna hållt så länge jag haft bilen (som längst 6000 mil sedan sålde jag bilen men Biltema delen var det fortfarande inget fel på...) | |
|
Det finns dem som har bytt länkarmar till E46 efter 5000 mil t.o.m och dessa har varit bmw origina delarl! Bytte mina efter drygt 6000 mil men det gick på garanti. Håller biltemas prylar mer än 5000 mil så skulle jag självklart köpa dessa delar från biltema oxå. Bmw original delar är inte alltid dem bästa direkt!!! Sen måste man tillägga att det finns delat som jag inte inte skulle köpa på biltema typ oljefilter mm BMW M-POWER |
|
|
Förstår inte allt rabalder om att biltema bara är skit? Om så är fallet, hur kommer det sig då att biltema är en av sveriges största butikskedjor? Det va lite av mina funderingar. Nu ska jag sluta skriva å åka till biltema och köpa nya bakbromsar till min E46, måhända att bilen blir osäljbar i framtiden. ;) //Markku |
|
|
nu har jag jämmfört grejerna från biltema,mekonomen, osv det ser ut att vara av likvärdig kvalitet då bitemas har en riktigt fin gjutning utan en massa gjut skägg o dyl, tycker i alla fall att orginal är bäst men har kollat fabrikat där och det verkar som om dessa inte är bättre på ngt sätt om man tittar och jämför tex gjutning så är nästan biltemas renare och snyggare. Men som sagt det kan kanske bero på var de har köp in dom ngn stans. sen måste man ju kunna rucka på principen att orginal skulle vara bäst. ph1 |
|
| Är ni allvarliga eller? Tror ni att ni genom att titta på länkarmen kan avgöra kvalitén? Gör ni så på bromsar också? Tuggar lite på den? | |
Malman |
Ok, jag kanske inte rätt person att uttala mig om detta efter som jag själv jobbar på Mekonomen. MEN allvarligt, att jämnföra någon som kommer från mekonomen, meca el Autoexpeten tex finns inte med på kartan. Den som säger att det är samma kvalitet ljuger. Jag har en länkarm från en passat liggandes på jobbet som referens. En kraftig inbromsning från ca 90km/h krökte hela länkarmen!!!! det säger väl lite om kvaliten från biltema. Som någon skrev innan, har man en gammal 240 FINE! köp dina reservdelar på biltema. men en bil av nyare modell aldrig i livet. |
| Jag blir mörkrädd av att man tittar på en del och tycker att den ser ut att hålla samma kvalité. Det är just sånt många inte tänker på. Vad händer när jag måste tvärnita från 90km/h?. Det är vid såna tillfällen kvalitén visar sig. Samma med däck, bromsar m m. Vill man riskera detta för att spara ett par tusenlappar? | |
|
Om du måste tvärninta från 90km/h så stannar med största sannolikhet bilen även fast delarna är från biltema. Att en inbromsning från 90 skulle knäcka en länkarm är undantag och inte nåt som jag tror händer särskilt ofta. Finns bromsskivor från BMW (Brembo eller vad de nu använder) som slagit direkt också, så undvika orginalbromsskivor! ..... Mvh Johan |
|
| Visst, jag köper att det är ett undantag. Men vill du ta risken? | |
Malman |
9/10 fall är det inte fel på broms skivan isig.... montören är den vanligaste felande länken.... Har även sett en motorsågs kjedja ingjuten i en biltema broms skiva...Då dom använder sig av järnskrot vid tillverkning för att hålla kostnader nere. Brembo och Zimmermann osv är alltid 100% nyvara. känns ju tryggt vid en panikbroms för en älg eller nått... Böhöver jag säga att den gjorde mer skada än nytta den skivan?? Men visst, dom som vill får gärna forstsatta köpa sina delar "där" Vi ser dom inte ens som konkurenter. |
|
Ha snacka om att man kan ha olika åsikt om detta men jag hävdar fortfarande att det inte är ngt större fel på den här delen från biltema men har samtidigt kollat in deras stabilisator stag och de såg ej förtroende givade ut, nu har jag jagat runt efter dessa länkarms bussningar ett tag och tycker att prova bör man men man får se jag återkommer med rapport om detta senare när jag har monterat dessa ph1 |
|
|
Man kan diskutera Biltemas kvalite i oändlighet utan att egentligen få reda på mer än att "deras produkter fyller sin funktion". Jag vette katten om tex Felonomens "Brembo" skivor är såååå mycket bättre än Biltemas... En sak är säker: en överväldigande majoritet av de som handlar på Biltema monterar delarna själva, dvs det är inte alltid det blir "fackmannamässig" montering vilket kan vara ytterligare en anledning till att vissa delar ibland får dåligt rykte, därmed vill jag inte säga att Biltema har "top of the line produkter", men i förhållande till priset tycker jag personligen att kvalitetsnivån är relevant. Jag har köpt en hel del på Biltema till diverse "bruxbilar" bla hjullager,bromsskivor,belägg,fjädrar,vattenpump,termostat,kamremmar osv. Har aldrig nånsin råkat ut för att delarna "går sönder" (med reservation för deras spännrullar till kamremmen på VW 1.8 spisar som verkar börjar ge ifrån sig ett minimalt oljud efter ca 2000mil, fick rulle nr 1 bytt på garantin, sedan började rulle nr 2 låta precis likadant efter ca 2000 mil, samt nyligen en termostat som öppnade någon grad för sent...). Detta oljud är i princip ohörbart om man inte vet vad man skall lyssna efter, men nu är jag en sån där extra nojjig typ så... Hur det är med de nya kamremssatserna (Goodyear) vet jag ej, då de kostar lika mycket som SKF så köper jag hellre SKF som är "original". Har heller aldrig hört talas om "motorsågskedjor ingjutna" (vilket låter som en skröna för övrigt, borde finnas en bild på detta om skrönan e sann...)... Jag försvarar inte Biltema, men man skall inte tro att prylarna hos andra leverantörer är så mycket bättre, även om det givetvis skiljer i kvalite men knappast i samma relation som skillnaden i pris... |
|
Malman |
Ok alla har ju olika krav på vad man får för pengarna helt klart. Jag brukar säga att man får vad man betalar för. Spännrullar som börjar låta illa är väl rätt bra jämnförele på kvalitet... det kan bli oootroligt dyrt när/om dom skär ihop... hur funkar det med garanti hod biltema tror ni... Skit samma, är folk nöjda med det dom får för sina pengar så är det väl bra. det är väl ändå huvudsaken. eller? Förövrigt finns denna motorsågskjedje skiva hos brembo sverige. brukar cirkulera på div utbildningar hos personal. Ska inte svära till 100% att det är en biltema skiva, men det är en piratdel som säljs bla av biltema. |
|
Malman: Låta illa gjorde den inte, men den hade ett litet missljud...Anledningen är att dessa rullar låter/lät högst sanolikt är att de är/var något för snålt packade med fett...Det förelåg absolut ingen risk för haveri då rullen löpte ohyggligt lätt o fint utan hack eller liknande, men med ett mycket svårhörbart missljud,,,Slår vad om att 99 av 100 hör inte ens ljudet...Det var absolut inga problem att reklamera rullen, fick en ny bums...Men sedan när den andra började ge samma lilla ljud så satte jag dit SKF o det har varit tyst sedan dess (ca 2000mil, får hoppas det håller i sig*hahaha*)... Som ett kontra exempel kan jag nämna att min nuvarande vinterbil fick nya hjullager bak, köpta på mekonomen a typ 300kr/st o monterade på fackverkstad enligt verkstadskvittot...Likväl så började lagrena "brumma" efter 4000 mil, är det kvalite???Nu sitter det Biltema hjullager bak a 130kr/st o de har rullar 3000 mil sedan maj i år, o fortfarande knäpptysta...Nu kan det ju vara som så att "fackverkstaden" snålade med fettet (känns det igen?) vilket kanske var den egentliga orsaken till haveriet, även om jag tyckte det var tillräckligt infettat, fast jag fettar ju in betydligt noggrannare än så vilket säkert har inverkan på hållbarheten...Så återigen, hur och av vem delarna monteras har betydelse oavsett om det är Biltema eller originaldel... |
|
Malman |
Allt kan ju hända. säger inget annat. Spara kvittot ensammna med 3års garanti på alla reservdelar. även 3år på arbete hos Mekonomen verkstäder. Usch låter som jag står i butiken o jobbar nu... |
|
Malman:Eftersom du jobbar på dyronomen kan du förklara varför era delar många gånger är dyrare än hos tex bmwhandlaren? Böt förövrigt bromskivor som inhandlades hos er 2 svängar pga att dom slog sig,kompisen köpte då skivor hos tema detta är 3år sedan o skivorna fortfarande som nya. Och att skylla på att skivor slår sig pga montören låter mysko,är ju inte direkt raketvetenskap o montera skivor. Längtar förövrigt att tema ska öppna i Gävle.O vem vet kanske priserna droppar lite hos övriga aktörer. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.