|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
hatter |
jag skulle oxå vilja tillägga att bilar som servats och skötts med omsorg även dom kan hamna på skroten tidigare än den som inte servades exakt efter schemat .... bara en liten hint ... jobbar som sagt med bilar i min vardag .... har sett många "lik" trots "fina stämplar" med kvitton etc .... |
Lasse Karlsson |
HATTER! Inget snack om saken! dessa bilar är helt felaktigt extremt prisdumpade idag!! Jag förstår till fullo varför de som försöker sälja lägger sig rätt högt till en början!! Varför ge bort bilen?????? Vi försökte sälja vår 750Ial-99 Svensksåld med runt 18000 mil på mätaren för ett tag sen, men det blev att vi behöll den!! Detta är ju underbara vagnar, som inte går att jämföra med vanliga "Svenssonbilar" men ändå oförtjänt hamnat i samma begbilskostnadklass i stort sett!! Dessa bilar har ju underbar komfort, lyx osv, osv. En fin 7-serie E38 är ju enormt med bil för "kaffepengar" Sitter man då på ett fint ex försöker man väl få ut lite för den också!! Du låter besviken att du inte kan fynda!! men återigen: varför ska nån ge bort bilen till dig, då man tror sig kunna få betydligt mer för den????? När vi försökte sälja trodde jag i min enfald att det skulle finnas nån som ville köpa en fin vagn i gott utförande, men de enda som hörde av sig var skambudare och dravelnissar! så vi behöll kärran! Tuffa lånevillkor, dyr försäkring, höga soppapriser, rätt dyrt ägande har gjort att dessa bilar hamnat helt fel prismässigt!!! En 96:a för runt 45 000 är enligt mig löjligt, om bilen är i gott skick!!! Enligt bilpriser-vad är din bil värd, var våran bil värderad till runt 120 tusen för ett år sen, och runt 100 tusen tidigt i somras. Sen för några månader sen, var priset satt till kring 75 tusen??? varför detta fall??? Måste bero på det jag skrev ovan. För övrigt är det konstigt att du inte blivit i stort "idiotförklarad" när du anser att folk försöker ta ut mycket betalt för sina bilar! Det blev jag på detta Forum när jag tyckte detsamma om enstaka objekt av M5:or E39 för ett tag sen! Hoppas i varje fall du hittar din drömbil!! HA DET!! |
| Har min ute för 55K eller 75 med 20" hjul. Bara idag har det ringt två stycken som är beredda att betala vad jag vill ha. Mvh | |
| Brukar man inte säga att värdet på en bil halveras ungefär var tredje år? Då är väl runt 50k ungefär vad en hyfsad 740 -96 borde kosta... | |
|
För den som orkar vänta och är likvid kommer det sannolikt att finnas en stort smörgåsbord med roliga begbilar till vettiga priser. Kommer nog att finnas över en till dig också "Hatter"! För den som vill sälja dyrt kommer inte det kommande halvåret att vara en bra tid. |
|
| Tror nog det dröjer mer än ett halvår innan bilmarknaden är på fötter igen. | |
| Oftast köper man en annan bil efter att man har sålt sin bil... | |
hatter |
vakna precis o kunde inte låta bli att skriva. Jag vill helt klart hålla med om att prisläget är inne i en mkt sjuk period, kan bara instämma men för de ska ja inte betala för mkt för att bilen är en bra bil(!?) Prata med en handlare igår om bilarnas värde som dom rasat och på bara några månader så har beg. bilar rasat cirkus 20-30% ... de e ju mkt den kris som råder ... ingen har pengar mer. Nåja, jag har börjat kolla in en 02:a nu istället men väntar till efter årsskiftet då kommer de trilla in massor med sådana i mkt mkt mkt rätta pengar ... för ingen vill byta in en sådan bil o då ska ja vara framme o klippa en sådan ;) Ja men så e de. Idiotföklarad e ja inte än men de kanske kommer. Låt så va - anser ändå prissättningen har ett för brett spann på annonserna. O till dig som har två som ringt, känner du dig nöjd med att dom ringt? Hör av dig och var ärlig när du sålt den. Berätta ärligt va du fick med. ska försöka sova igen |
|
I regel så sjunker alla större karossmodeller i pris så fort den rullat en kilometer. Samma sak med alla M-Bilar. Värdeminskning deluxe. Hatter: Som många sagt ovan så håller jag med om att prissättningen är individuell för varje bil. Det finns ett snittvärde för varje bil men priset är som sagt var något som köpare och säljare ska komma överens om. Om du anser att en bil är för dyr så tycker jag inte du ska blir irriterad över en sån sak. Leta vidare och till slut hittar du nog en som passar din ekonomi. Åk före du så väntar jag på dig där. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Vetesjutton om bilmarknaden inte redan har börjat repa sig. Anledningen till att det saknas "klipp" som trådskaparen påstår, beror väl snarast på att "klippen" är de som säljs först? Nu när klippen är slut så finns bara normalprissatta bilar kvar. Jag läser mycket på blocket, och de bilar som är "klipp" försvinner direkt, och de billigare av de normalprissatta försvinner förvånansvärt fort. Mvh Johan |
|
Lasse Karlsson: "dessa bilar är helt felaktigt extremt prisdumpade idag" Vadå felaktigt, jag upprepar vad jag skrev i ett tidigare inlägg, en bil är värd exakt så mycket som en säljare och köpare kan komma överens om. Det är alltid den s.k. marknaden som bestämmer, inte en enskild säljares tyckande. Du försökte ju uppenbarligen sälja din bil men fick inte det du ville så då behöll du den, alltså var inte bilen värd så mycket som du trodde. Mats BMW CS #5847 |
|
hatter |
ja de e väl klart att bilar prissättes var för sig men förklara för mig hur det kommer sig att det skiljer 50000 kr på bilar i samma utförande? Sen om de finns en mindre repa på den andre eller om servicen ej är komplett med aukt. service stämpel kan ju knappast göra 50000 kr i skillnad. Det handlar inte om att jag inte har råd att köpa mig en bil utan jag anser att jag vill köpa en bil som är relevant prissatt och det anser jag inte alls bilar är om det skiljer dom pengarna på bilarna. För övrigt ett jäkligt ruggigt väder ute ... *brrrrr* |
hatter |
Till Johan: Nej bilmarknaden har inte ens sett djupet i detta som händer! Detta är början, arbetar som sagt med bilar dagligen. Vänta och se vad som händer nu i december, jag lovar ni kommer se prissäkningar ni aldrig skådat förr! För mkt bilar i lager hos GA och som måste ut till vilket pris som helst. Det är nu det är köparens tid inte säljarens! En sådan svacka som denna är inte lätt att återhämta, det kommer ta minst 1 år för bilmarknaden att kunna någorlunda börja visa bra siffror igen men inga större vinster. Det största problemet bilmarknaden har idag är faktiskt beg. bilarna, alla har för stora lager och vet inte hur dom ska bli av med dom. Ingen handlar dessa bilar i dessa tider. Fast jag måste ju ändå säga såhär: "folk är skapligt okunniga och fega i dessa tider. det torde vara så att den som har planerat ett bilköp ska absolut köpa i dessa tider det är nu chanserna för extremt stora rabatter finns att hämta, men det är som aktiemarknaden... sjunker aktierna säljer folk och när dom stiger och blir dyra köper man igen .... finns ingen logik i det men så är människan skapad ... inte speciellt smart med andra ord" |
Lasse Karlsson |
t80196! Vad jag tycker är att dessa kärrors prisbild felaktigt alldeles för mycket styrs av bensinpris, försäkringskostnad osv! Det finns med all säkerhet massor med personer som knappt vet vilken bil de har! men vet att den är hyggligt bensinsnål, billig att försäkra osv. För många är bilen bara ett sätt att ta sig mellan A och B! I mitt tycke är en fin 7-serie ingen dussinbil utan mer en entusiastbil! Därför tycker jag det borde finnas köpare som är villiga att betala lite mer för ett bra ex, som vet att de har råd att äga bilen + att sköta den. Som kort och gott vill ha en 7-serie för att dom gillar bilen som sådan! När jag försökte sälja våran 750 verkade det dock inte som om köpare av ovan nämnd dignitet finns! Dessa bilar har rasat ner i en prisklass som gör att de vänder sig till helt fel sorts köpare! Jag hade tex en spekulant som hade prutat bra, och han skulle få köpa till det pris han ville ha, men backar ur då han inte har råd att komma och hämta bilen(resväg dryga 40 mil)!! Har man inte råd med detta, ska man inte ha en sån bil!!! Så kort och gott: jag tycker BMW 7-serien har en felaktig prisbild pga rådande omständigheter! Men det är ju min åsikt!! Andra har sin!! HA DET!! |
|
"Därför tycker jag det borde finnas köpare som är villiga att betala lite mer för ett bra ex [...] När jag försökte sälja våran 750 verkade det dock inte som om köpare av ovan nämnd dignitet finns!" Eller så var ditt pris helt enkelt alldeles fel? Att skylla på att man inte har råd att resa är patetiskt men frågan är hur sant det var? Eller hade han bara tappat sugen kanske? Det vet vi ju inte så länge inte köparen ger sig tillkänna här på AP (vilket han säkerligen inte gör) //Lövet |
|
|
Lasse vad är det som gör 7an till en entusiastbil. Imte en nya M5 klassas väl in som en sådan. bilar so tillverkats i den omfattning som din har kommer aldrig aatt ses som äkta entusiastbil utan hamnar i segmentet smal kundkrets med rätt många alternativ, där mman köper en sådan bil för att det är en kool bil till en rimlig peng. har man pengar över köper man någor riktigt kul eller något som bevarar värdet "små serier" du har ju bara en bil. nästa som köper den köper en bil, 3 års regeln stämmer rätt bra. |
|
Lasse Karlsson |
Vibbe! Nej! Entusiastbil kanske är fel ord, vad ska man kalla det då?? Jag skulle i varje fall inte köpa en 750 och ha som slit och slängbil! till sånt kan man ju ha nått annat skit!! Jag har ju en M5:a nu och hade även en annan M5 förut, och den vårdar i varje fall jag ömt!! Men det är klart, den ligger ju fortfarande ett par prisklasser upp, så det är väl en betydligt smalare krets som har råd med dessa bilar. Man kanske måste krypa till korset och inse att en fin 7-serie idag är som vilken dussinbil som helst!! Tycker hur som helst att det är tragiskt på en så underbar bil! Det innebär ju också att bilarna hamnar i händerna på "fel" köpare som varken har ambitionen att hålla efter eller vårda bilen!! Snart finns då inte några "goa" ex kvar!! SYND! tycker i varje fall jag!! HA DET!! |
|
En annan reflektion; Jag tycker absolut att 740 och 750 är löjligt billiga nuförtiden. Men jag har inget jobb just nu, så jag har helt enkelt inte råd att ha en för tillfället. Min 328 + resten av bilparken är tillräckligt dyr :). Sen är kanske inte prisdumpningen oförtjänt, det är ju helt enkelt marknaden som styr priset, beroende på faktorer som t.ex efterfrågan på begbil, bensinpris (i fallet 740/750), det allmänna konjunkturläget etc etc. Där kan vi väl vara överens? Dessutom är det ju inte bara dessa modeller dumpade...det gäller ju marknaden som helhet. Sen är det väl så att köpkretsen är rätt smal på sådana här begbilar från början? 90% av svenska folket går bort direkt. De vill antingen ha en nyare bil, ett annat prestigemärke (Audi, BMW, Lexus) eller en A till B bil som t.ex Skoda Octavia, Nissan Primera osv osv eller liknande. Några till går bort pga 750 inte är coolaste modellen att skryta med (som t.ex M3 eller M5 som klingar "lite mer", även om man som insatt vet att 750 också är en häftig kärra) Några till försvinner på att de vill ha en bil som anses mer "körglad". En liten 3-serie kanske? De spekulanter som ändå finns kvar är kanske grymt sugna att slå till, men här försvinner ändå några till. Vissa vågar inte köpa en 12 cylindrig motor pga att man är livrädd för kostnaderna... för det har man läst någonstans att det kan bli superdyrt om det skiter sig med dessa bilar. (vilket ju är helt sant) Av fåtalet som ändå vågar slå till, så tänker nog rätt många att "nej jag köper inte den dyraste 750:n, kanske inte någon mellandyr heller....jag köper ju det billigaste (eller nästan billigaste) som finns och som ser ok ut. Detta resonemang är dock farligt, eftersom man då råkar ut för kostnaderna i stycket ovan, pga att man antagligen sköter en bil som skötts lite sämre = ryktena att 750 skulle vara sjuuukt dyr att ha och dålig kvalitet späs på. Hur många 750 spekulanter finns det kvar som vill köpa en "riktig" bil i dagsläget? Inte många tyvärr. Facts of life. Om vi säger som så ... Det dräller inte av spekulanter på min 328 heller, och skulle jag få för mig att sälja min 9-5 Aero skulle jag inte bli nerringd heller. Har man råd ska man nog behålla sina finbilar i dagsläget, eftersom bruksvärdet antaligen överskrider pengarna man får vid en försäljning. mvh Jeppe |
|
|
Ser på blocket att det fins någon 02a och 03a under 200´, lite smått fantastiskt tycker jag nog. För ägare av E32 och E38 som går i säljartankar börjar snaran dras åt betydligt iom dessa priser som antagligen kommer att fortsätta sjunka mot sommaren. The way we see the problem is the problem. |
|
hatter |
Till Kaptenskillen: Skulle inte vilja ta i dom ... har kollat upp dom med vägverket. Många ägare och korta ägarbyten borgar för skruvade mätare. Kolla upp en igår som hade bytat ägare 1 gång i månaden. Ringde en ägare från 05 och med den informationen så skulle jag inte ens betala 1 krona! Sen har du en 02a svart i skåne som också är väldigt skum! Nåja, behåller min 520 o köper mig ett annat märke .... alles glada ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.