AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.604

märklig prissättning bmw bilar på blocket och powerbörsen

Sida 1 av 3
hatter
vill inte verka speciellt bitter eller så men är det inte j-vligt konstiga prissättningar på dessa "skepp"?

Har haft två 7 serie nu på kort tid och fått dom billigt. Köpte en sv-såld 740 1995 som rullat 19300 mil med all utrustning för 26000 kr och den andre var en 728ia 1996 som rullat 21500 mil oxå den sv-såld som ja fick i 16000 kr. Bilarna var det inget fel på överhuvudtaget (eller jo 728an hade lite anmärkning på bes. men inga allvarliga saker). Ivartfall ja sålde 728an för 20000 kr och min 740 sålde jag för 30000 kr.

Varför ska alla här och på blocket tro att det ligger gömda guldtackor i bilarna?

Nu letar jag efter en nyare 728ia eller en 740ia som har bra med utrustning men f-n de var ju sören va alla tror vi lever i nån 90-tals yra med pengar som man strör om sig.

Jag anser att många (70%) här inne som försöker sälja sina bilar begår rent åt skogen för mycket för sina bilar, dessutom glömmer man ta bort sin annons m.m.

Frustrerande när man letar bilar ... trodde i min enfald att här på denna sajt var de lite mer seriöst än på blocket men de ju nästintill än värre här. Tror folk inte direkt bryr sig om sidan när man sålt sin bil o då får bilen ligga kvar. Finns massor med bilar som bytt ägare sedan annons lagts in här.

Nåväl, ja lär inte hitta nån bil genom powerbörsen verkar det som och det är tråkigt för ja trodde som sagt att det var en mer entusiastisk sajt med folk som visste mer om saker och ting såsom prissättning m.m.

Dock är det inte alla men många många verkar inte ha en verklighetsuppfattning alls om bilarnas värde i verkligheten utan det är nog som jag skrev i början "en guldtacka" ligger nog med i varje bil här på annonsbörsen.

Roligt med reaktioner - antingen håller ni med eller så gör ni inte det.

Ha de bäst ! ;)

många verkar tro att 7-serien är en guldtacka ... *suck*
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Tja, vet inte om jag håller med eller emot.

En bil är värd exakt så mycket som en köpare och säljare kan enas om.

Om du inte vill betala utsatt pris och säljaren inte vill acceptera ditt bud, då är det väl bara att leta vidare............

Skulle gissa att äldre 7:or just nu är iskalla så vill man ha en sån så borde det vara fyndläge.

Mats
BMW CS #5847
Ja, mitt resonemang påverkas antagligen av den bil jag kör :) Hur som helst vill jag börja med att hålla med t80196. Precis så funkar det..

När det gäller "nyare" E38 antar jag att du menar en facelift och dessa har när man tittar på annonser (både i Sverige och i Tyskland) gjort ett ganska stort värdetapp senaste året. Prisskillnaden mellan bilar före och efter mod -99 har blivit allt mindre vilket i och för sig är fullt naturligt. Men E38 är väldigt slitstarka och komfortabla bilar och även om de börjar bli till åren så är de fortfarande ganska trevliga. Dessutom är de överraskande bränslesnåla om man väljer en mindre motor (jag kör en 728iA). För min egen del tillhör jag dem som absolut inte har lust att "skänka bort" min bil och upplever att bruksvärdet överstiger marknadsvärdet. Således tror jag att jag behåller bilen och slår ut värdetappet på fler år och fler mil. Jämför också gärna med vad du får ge för en riktigt fin E65 så kanske E38orna inte är så farligt dyra ändå?

MEN det är väl inget tvivel om att det just nu är köparens marknad så visst går det säkert att fynda. Hur som helst, lycka till med bilköpet :)

Mvh
hatter
Håller med er i det ni säger om värdet men man måste ju ändå på nåt sätt koppla det med verkligheten så som den ser ut idag. Har ni tittat på spannet mellan bilarna? Det skiljer ju upp till 50000 kr mellan samma bil och samma miltal!? Det är just detta jag menar, hur kan det komma sig att man begär så pass olika för en och samma bil?

Sen är jag trött på att ringa eller skriva till folk som svarar "bilen är såld", ja men herregud radera annonsen då! Eftersom jag har tillgång till vv innersta och kan se lite mer än vad vanligt folk kan se så brukar jag kolla nu när jag ser regnr. för att kolla när man bytat ägare och jag ska säga det att jag nästan varje bil varit såld. vad dom blivit sålda för vet jag inte men det torde vara så att man fått gå ner rejält för att bli av med sin bil.

Nåja, jag tycker att en 740ia 95a med rimliga 20000 mil bör kosta 30000 kr max, men folk begär ju 50-100 000 kr för en sådan bil och sedan kan du hitta en 98a för 50000 kr ... hur tänkte då han som la in sin 95a för 90000 kr???

.. söker vidare tills ja hittar min bil till rätta pengar för mig då ;)

DA
245
DANIEL.KARLSSON
318d Touring -10
X3 3.0i-04
523iT-00
850ia-91
850ia-90
320icab-91
2002turbo-74
M2-75
2002tii-73
2000touring-72
2002-75 2st
2002-69
Varför behöll du inte nån av dom du hade, det hade ju sparat dig bekymmer
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag tycker E38 är ruggigt billiga med tanke på nypriset på dom.

BMW 520da Touring M-Sport -14
Tycker inte att E38:an ligger fel i pris!
Men visst här på Powerbörsen tror dom att bilarna är guld värda......Mycket lägre pris på tex blocket!

Men en E38 för 30k eller 25k kan ju absolut inte vara i bra skick!!!!!!!!!
Ska man få en riktigt fin och välskött så tycker nog jag att 50-70 tusen är rimligt!

Jag menar en Volvo 850 från 95-96 får man betala 25-30 för.........Och gämför bilarna!!!!!!!!!!

Det är vad jag tycker!
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Jag kan absolut hålla med om din uppfattning om överpriser.

Men de summorna du har betalat för dina 7:or tycker jag låter som rena fyndpriserna. Jag sålde min 740 -95a 14000' mil för ca 2 år sedan fick då 81'.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Johodå....
en e38 för 25-30 kan visst vara i bra skick!!!!
Faktiskt har jag tittat på flera som var i förvånandsvärt bra skick...många gånger precis lika bra som en för det dubbla priset så jag håller fullkomlogt med dig Hatter----
Dessutom Craille...dina 850:or hittar man för 12-15000 numera...

Frasse
Om man vill vara billhandlare och göra 4´upp på varje bil man köper får man väl lägga ner lite tid oxå? Det är ju viss skillnad på någon som köper en 95:a för 20000:- och den som köper en 01:a för 120000. Inte riktigt samma typ av köpare...?

Förväntningarna på en nyare bil är ju enorma medans på en 95:a kanske man kan svälja lite mer "oskötsel" för det kostar, trots dessa låga inköpspriser, en rejäl slant att hålla rullande och i toppskick.

Jag håller med om att det är ynkligt att annonser ligger kvar om prylarna är sålda, då får man å andra sidan vara glad att man slipper göra affär med en mer än lovligt underbegåvad medborgare som antagligen varit "lika noga" med underhållet av fordonet...

Jag upplever att de flesta normalbrukade bilar brukar stanna på 15´-20´ oavsett märke och modell och välvårdade exemplar 30´-50´, fast då räknar jag bort Volvo och Ford =)

The way we see the problem is the problem.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Min spaning är att många har väldigt vitt skilda uppfattningar om vad "bra skick" är också. Den enes pärla är den andres lik.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Får inte riktigt ihop resonemanget.

Hatter anser att 7:an är svårsåld och priserna är för höga. Ändå låter det som att många är sålda när TS ringer på annonserna.

Säljs dom i stor utsträckning kanske inte priserna är helt fel?

Angående att annonserna inte raderas, är det verkligen jättejobbigt att tillbringa 30 sekunder i telefonen för att konstatera att bilen är såld?
Kan förstå att det kan vara lite jobbigt om man författat ett mail med 20 väl genomtänkta frågor. Men det extra arbetet brukar jag själv undvika genom att i det inledande mailet helt enkelt fråga om bilen finns kvar och om den är fin.
När jag själv ringer på en bil och den är såld brukar jag passa på att snacka lite med säljaren om han är med på det. Hur var bilen, vanliga fel, vad gick den för osv. nyttig info att ta med sig i jakten på bilen.
hatter
Jag agerar inte bilhandlare, nu föreföll det på det viset att jag letade bil kom över en fin 95a 740ia med komfortutrustning och besiktigad som rullat 19300 mil, min bror hade precis köpt sin 728ia men dreglade över min och ville helt klart ha den så ja sa ge mig 10 emellan så får du den ... lite på skoj ... men han klippte den och jag tog hans 728ia som han köpte för 30 papp veckan innan. Den var dock obesiktigad och skulle ha nya däck m.m. så säg man hade behövt lägga en del på den. Nu la ja ut den för 20 för o kolla läget o den försvann på ett par timmar. Dock får den nye ägaren göra vid det som bes. klanka ner på. Tycker inte de e bilhandlar grejs.

Men till saken hör att det finns en otrolig skillnad i priserna, jag menar att om man bill sälja en bil så bör den väl vara i rätt pris? Sen måhända att man själv uppfattar bilen i ett högre värde än vad verklighetsvärdet är.

Men ta ett exempel, ja kollar en 98a 740ia. Killen begär 70000 kr för en 20000 milare och dessutom import. Åt skogen för mycket! En likvärdig bil kan du också hitta i stockholm som begär 49000 kr. Kollar med killen som har sin ute för 70 (eftersom jag bor i skåne) vad han kan släppa den för, han svarar 60. Ja men varför ska ja köpa den för 60 när ja kan köpa för 49 o möjligen pruta ner den ytterligare? Var ligger logiken? Eller skicket kan avgöra 21000 kr en repa hit eller dit? Men om man får tolka annonserna så är bilarna båda i ett nyskick m.m.

Nä, jag anser att man bör få en fin 740 95a för en cirkus 35 tusen kr om bilen är skött. Mer än dom pengarna bör man väl inte betala för en bil som är 13 år (snart 14 år) gammal?? Jag instämmer med att 26 000 kr som ja betala var extremt lågt, glad jag kunde göra min brorsa glad ivartfall och killen som köpte 728an var nog med glad för dom pengarna.

Nåväl, idag har de kommit ut en jädrans massa nya bilar på blocket så ja kollar runt o ser vad de kan bli ... pengarna ligger i "låddan" o väntar på att få växlas in mot en bmw igen ;)

Önska mig lycka till !

Håller med trådstartaren vad gäller priserna på Powerbörsen. De är i de flesta fall högre än på blocket, både vad gäller bilar och delar.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag tror också att det som möjligen varierar mer än priserna på gamla 7-seriebilar är folks uppfattning vad som är "bra skick", som tidigare nämnts. Det har jag fått erfara många gånger...

BMW CS #5139
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Instämmer med Björn, uppenbarligen är priserna marknadsmässiga eftersom bilarna de facto är sålda när du ringer, eller hur?
Hittar du en bil till E34-pris: good for you, bara att tacka o ta emot.
Det här med att bilarna är likvärdiga kan man ju inte vara säker på förrän man sett dem i verkligheten. Som sades tidigare : Den enes pärla är den andres lik. 11000 är ingen orimlig priskillnad beroende på skick.
mvh
Jeppe
hatter
jag säger inte att alla är sålda men om dom är det betvivlar jag att dom är sålda till utsatt pris. Därför menar jag att det är rolig läsning när man ser alla annonser och man drar sig från att höra av sig på annonser som är "dyra" eftersom man vill inte förnärma säljaren genom att ge "skambud" eller som jag skulle vilja säga relevanta bud.

Men, jag lägger ner detta. Har precis varit och tittat på en 728ia i HBG nu som annonseras för 39000 kr och jag måste säga att man blir besviken. Import med tyska plåtar på och en "icke patrik" som säljare.

Ogillar oärlighet i annonser där man skyller på saker och ting varför man säljer sin bil.

Nä, de kanske inte är så konstigt att man vill pressa ner bilarna i botten idag med tanke på mycket skit som förekommer.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Och alla som köpt en billig 7a känner sig säkert helnöjd med sitt kap.Av ngn anledning börjar dessa bilar förfalla snabbt när åren tickar på främst då pga att det inte är gratis o ge vagnen den vård den är värd.

Visst finns det kap av alla bilar men oj vilken skillnad det är på en bil i "bra skick" och en i Bra skick.
För min del räcker oftast en blick för att se om bilen är ett "lik" eller inte.

Och om jag säger att hälften av just 7orna skulle må bäst på skroten så skarvar jag nog inte såå mkt.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Och så lever myten vidare med dessa lik som kreti och pleti köpt på sig och underlåtit att serva, att BMW är så sjukt dyra att äga...

The way we see the problem is the problem.
hatter
bra då "trucker", då kan man anlita dig så hittar jag mig en fin bmw 7 serie till rätta pengar ... ??

du, ja håller på med bilar med o kan nog en del med för att se om bilen är i ett ok skick dock kan jag inte se in i motorn eller än mindre i framtiden vad som kan hända med bilen. Trodde inte heller de fanns nån annan som skulle kunna sådant men se så fel man har... vidhåller att bra bilar är så bra dom kan vara sen vad som händer vet ingen skulle jag vilja säga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.