|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| transocean: Provköra bilen? Har du ens kollat på bilderna? Jag skulle iaf inte provköra en bil med helt sönder sprucket oljetråg. | |
|
Provkörning blir det knappast tal om. Hela främre delen av oljetråfet är krossat, intercoolern väck och det ser värre ut när man lyfter på locket. Fick besked idag av bolaget att bilen kommer att bli inlöst, dock vet jag inte vad de kommer att erbjuda mig för den. Jag vill ju trots allt ha en likadan bil med likvärdig utrustning som den som är krockad (Individual med massa lullull). "Att betala underhåll till sin exfru är som att amortera på en kvaddad bil" |
|
|
Jag hade blivit otroligt förvånad om de inte löst in den med de skadorna man såg på bilderna. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
| Här är krockfilmen: Länk | |
|
Ja där va filmen. Det dumma här i sverige är att här finns inget register där man kan kolla om en bil varit krockad som tex carfax.com där man kan kolla alla USA bilar om dom varit med i någon olycka eller flodvågskatastrof. Det finns ju tydligen i UK också vad jag förstår utav filmen. Då hade ju köparna kunnat välja själva om dom vill ta risken att köpa en bil som tidigare varit smälld. Jag visste inte att det gick till som det gör i tyskland men jag tycker det va ett väldigt bra system. Då kan man ju välja själv om man vill laga sin bil eller sälja skräpet vidare och behålla "reprationspengarna" men då hade det ju varit bra om det fanns ett register där man kan kolla om bilen varit med i en olycka så inte hederlige harry köper skrotet billigt och fusklagar för att sedan sälja vidare till nån som bara kollar ytan på bilen och inte har en aning om dess historia. Kolla på USA importer så ska ni se hur mycket skrot som rullar här i sverige. Jag skummade blocket efter en corvette c5 för nåt år sen och slog ca 20st c5or på carfax.com och ca 15st av dom hade salvage title mao inlösta av försäkringsbolag i USA. Tänk om man kunde kollat tyskimport på samma sätt så skulle vi nog sett att det är massa skrot som kommer därifrån med. Jag begär alltid kontantreglering när jag får skador på mina bilar även om försäkringsbolaget då bara betalar ut 65% av kostnaden. Mina egna erfarenheter säger mig dessutom att så fort det är ett försäkringsbolag som betalar så saltar verkstaden på duktigt på offerten. Jag har många exempel på det men orkar bara skriva ett. Jag fick min z3a påbackad med småskador på stötfångaren och sprucken innerskärm frågade först vad verkstaden skulle ha för jobbet om jag betalade det själv och då sa han 3000kr men när jag sedan ringde försäkringsbolaget och frågade vad offerten va på så va det helt plötsligt 10500kr vilket gjorde att jag fick 7000kr i kontantreglering och lagade bilen själv. Om vi skulle få så mycket dyrare försäkringar om fler vrak löstes in beror ju på hur långt man tänker. Säg att personen som krockar med en tidigare krockad och lagad bil blir invalidiserad istället för bara blåslagen så kostar det försäkringsbolaget grymma pengar men dom kanske inte tänkt så långt? Eller så tror dom att dom ockrande verkstäderna kan göra bilen lika krocksäker som den va från början men det enda sättet att göra det är att byta ut ALLA delar som är skadade och inte kapa av och svetsa ihop eller räta ut och rikta! |
|
|
Att räkningarna till försäkringsbolag saltas är också min egna erfarenhet ! , försäkringsbolagen skiter i vilket och ökar bara premierna - alla "vinner" utom försäkringstagaren som står för notan. När det gäller vissa typer av arbetet som exempelvis lackering uppfattar jag det som vanligt att lackfirman skiljer kraftigt på "försäkringsjobb" och "kundjobb" , där försäkringsjobbet bara fuskas till lite snabbt eftersom kunden endå inte förväntas ställa några krav, "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
Tanner |
Är det den bilen som står i Bendt Bil i Halmstad? Då har jag sett den. Jag tror nog den går att reparera... Men hur lång har du slått in bilen för bakdäcken stog lite snett ut ut:S |
|
Jepp det är min gamla övergivna älskling som står där uppe. Försäkringsbolaget valde att lösa in bilen. Tyvärr fick jag inte tillräckligt mycket pengar för att kunna köpa en ersättare här i Sverige. Riktigt tråkigt att man ska behöva leta i Tyskland igen. Det är trots allt inte gratis att spendera en vecka med hotelövernattningar mm. för att hitta den rätta bilen. Speciellt nu när euron ligger över 10kr... Verkar som om det är lika bra att lägga ner just nu och köra en sur Passat till sommaren. Bakändan ska vara hel, det var bara fronten som fick stryk vad jag kunde uppleva vid olyckshändelsen. "Att betala underhåll till sin exfru är som att amortera på en kvaddad bil" |
|
Tanner |
Har du turen hittar du en finare, håll ett extra koll bara ;) |
|
Bråka lite med försäkringsbolaget? Din ersättning borde motsvara vad du får betala för en motsvarande bil som redan finns i Sverige. Men i dagens svångremstider kanske det går att hitta en prisvärd till salu i Sverige ändå.. __________ |
|
| Sune: vad har hänt sedan sist? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.