AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.027

Sorgen är stor, kvaddat min dröm 7:a,

Sida 1 av 2
Su
213
Sune
E60 535d -05
Måste skriva av mig efter vad som har hänt:

Min fru och jag väntar tillökning och behöver ett alternativ till hennes pendlarbil som är en liten sketen Lupo. Jag tyckte att det var dags att köpa min drömbil, en 740d 2000/10 med 16:9 navi och så mycket utrustning som möjligt.

Efter att ha letat runt i hela Tyskland några dagar efter det perfekta objektet, hittade jag min 740d 2000/10 som har varit ägd endast av en gammal gubbe (direktör) sedan den var ny.

Lyckan var stor när jag slog till och köpte bilen. Kändes som att åka på moln hela vägen hem till Sverige.

Fick bilen besiktigad och klar precis lagom innan min födelsedag den 5:e november så man kan säga att jag gav mig själv en riktigt bra födelsedagspresent :) Desutom hade jag beställt en uppsättning fiktigt fina 19" fälgar...

Nu till det tråkiga:

Jag var på väg att köra hem en vän som är bosatt i Knärred, Halland efter en resa till Göteborg. Vi var endast ett par km från vårt mål när ett rådjur av större kaliber plötsligt sprang ut framför bilen. Jag hann knappt bromsa, väjde refexmässigt och bilen for av vägen i en hastighet uppskattningsvis runt 50-60km/h och träffade ett fast föremål i diket som senare visade sig vara en stor stenbumling som låg dold under växtligheten.

Rådjuret klarade sig och skuttade antagligen förskräkt vidare. (nu i efterhand skulle jag ha kört på helvetet istället). Dock gick det värre för oss och bilen. Dikeskörningen tog ovanligt hårt och jag svimmade av den kraftga smällen och kvicknade därefter till en halv minut senare när min passagerare försökte få liv i mig. Airbagen hade löst ut och det luktade krut i bilen.

Jag kände att det ömmade i min högra fot och att det brände i ögonen, dessutom ömmade det rejält i nacken och bröstkorgen. Passageraren klagade på att han hade näsblod och att det sved och ömmade i ansiktet och bröstkorgen. Både jag och passageraren använde bilbälte. Ringde därefter 112 för hjälp.

Efter att ha blivit magnetröntgad och kollad på sjukhuset, konstaterades det att jag hade fått en rejäl hjärnskakning och en mildare whiplash...

Just nu sitter jag mest och deppar över bilen som inte alls såg vacker ut på en bild som en vän har skickat mig.

Om jag fick bestämma vill jag att bilen blir lagad. Vad tror ni om mina chanser? Jag har bilen försäkrad hos BMW originalförsäkringar (helförsäkring).

Bild på eländet:
Länk

/Sune

De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Först och främst - beklagar!

Jag är helt fel person att besvara om det går att fixa eller inte. Däremot vill jag lyckönska, för hade ni åkt i den här Länk för ungefär "samma pengar lagda på en bil" [mellan tummen och pengfingret i alla fall - ni förstår vad jag menar] , så hade nog "ont i foten" varit.... "mer" on i foten...

Hoppas det löser sig med pärlan!
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Usch vad tråkigt! Hoppas ni inte fått några bestående men efter smällen! Fast ni bör kanske vara glada att det inte gick änne värre och att som Depeche_Mode säger satt i en ordentlig bil och inte i någon pingisbil.

BMW originalförsäkring (If) brukar väl vara ganska resonliga, så det kommer säkert ordna upp sig med försäkringen ifall du har helförsäkringen. Själv fick jag min bil fixad för ca 25000kr utan knorrande efter inbrottet för några veckor sen. Länk

Su
213
Sune
E60 535d -05
Jag hann inte titta så mycket på bilen innan den blev bärgad från platsen, men det verkar som om motorn har tagit i princip hela smällen. Enligt fotografen som tog bilderna verkar det som motorn flyttat sig några cm mot torpedväggen.

Nu i efterhand känner jag i alla fall en lättnad över att jag satt i 7:an istället för lilla Lupon. Hade nog blivit värre än en blixtrande huvudvärk och en bultande fot...

Fler bilder:

Länk
Länk

/Sune
alain
Tyvär, det finns alltid djur på olika vägar som är orsaken till många olykor. forst får jag gratta för den fin 740, sen får jag beklaga för endelsen ty det är inte kul och den viktigast är att ni inte är mer skadade (tack den kraftig BMW)
Det verkar som att bilen har fått sitt smäll och det kostar lite för mycket för att laga den men jag är inte försäkringsman och får hoppas för det bästa.
Lycka till.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Alain: Djur är lika lite som halka orsak till olyckor, orsaken sitter oftast bakom ratten.
Sune: Tråkigt med bilen, hoppas den går att (m a o lönar sig att) laga. Dock skulle jag råda dig att ta en förarkurs för att hantera sådana situationer, ett rådjur ska man inte väja för (om man inte vet vad som finns dit man väjer). Kommentaren får låta hur dryg och överlägsen den vill, det är dock inte meningen.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tänk på att krockskyddet blir försämrat vid lagning, det går inte att få samma hållfasthet igen tyvärr...

Mvh
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
De skador man ser på bilden kostar mer än man tror att reparera , bara en ny huv med två framskärmar och kofångare samt lack en eller några gånger tills kulören blir acceptabel är rätt dyrt - tvivlar på att det finns någon seriös som krocklagar med 10 år gamla begagnade delar och lyckas få ekonomi i det ökade merarbetet som tillkommer.

Räknar man dessutom med riktning och kryssmätning av chassie och balkar har man en mycket stor summa , detta måste göras eftersom motorn och växelåda flyttat sig innåt , sen skall ju hela motorn bytas eftersom både vev och det mesta kan ha slagit sig.
Man kan säga att bilen har fungerat exakt så som det är tänkt , att energin tas upp stegvis och passagerarna skadas så lite som möjligt.

Här är några bilder från en avåkning jag lyckades med för några år sedan :

Länk
Länk
Länk

Nu var min bil bara halvförsäkrad så att få något från försäkringen var inte att tänka på , dock talade jag lite med karossverkstaden som fick vraket av bärgningsbilen och de bara skrattade när ord som "reparation" kom på tal , runt en halv mille var summan de slutade räkna vid , när jag fick lite snabbt förklarat vad man behöver göra med en bil där ALLT skall bytas så förstod jag ganska snabbt det komiska i att försöka reparera en voltad 10 år gammal bil.

Jag sålde hela vraket till Karstorps bildemontering , fick 20 000:- och någon vecka senare hörde jag av mig till Karstorp för att få köpa loss "min" motor som jag visste var i superfint skick - summan jag skulle få betala var 16 000:- för bara motorn och efter det har jag totalt slutat att handla delar av ockrande skrotar.

ursäkta att jag svävade iväg och lånade tråden men jag tvivlar starkt på att de kommer laga bilen , det viktigaste är endå att ni klarade er bra !

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Su
213
Sune
E60 535d -05
Jag anser mig inte behöva någon förarkurs, yrkeschaufför (Lastbil & Taxi 7-8000mil/år) sedan början av 20 års åldern och dessutom sporthojsinstruktör i SMC´s regi. Jag kan med säkerhet säga att jag har mycket god erfarenhet av att framföra motordrivna fordon.

Har varit med om ett otal liknande situationer där jag kört på djuren istället för att väja. Dock var det horn (kronhjort?) på detta djuret och jag tänkte ÄLG! och väjde reflexmässigt mot höger där det inte fanns någon nivåskillnad mellan vägen och fältet, endast högt gräs. Tyvärr doldes det som skrivet en stor sten under växtligheten...

Hur som helst gick det bra för alla parter, förrutom bilen och mitt sjävförtroende :(
Lasse Karlsson
-PER-

Visst! man ska inte väja för ett rådjur, men SUNE reagerade reflexmässigt, och reflexer råder man inte över! Det är lätt att säga att man skulle gjort på ett visst sätt i en sådan här situation, men det blir nog vad det blir!

Hoppas i varjefall att du Sune blir helt OK igen! bilen fixar dom säkert!

HA DET!!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Beklagar sorgen. Jag hade varit helt knäckt om något sånt hade hänt mig.

Eftersom man gillar sin bil rätt mycket känns det altid svårt att se den smälld :-(

Men tänk positivt. Ingen kom allvarligt till skada. Bilar kan alltid lagas, det kan inte människor.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Var inte det den bilen du försökte sälja för ett tag sedan, som hade problem med motorn?
Su
213
Sune
E60 535d -05
Motorn fick jag rätt på, det var en hydraulisk ventillyftare som bråkade.

"Att betala underhåll till sin exfru är som att amortera på en kvaddad bil"
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Hej
Jag gjorde en liknande manöver med min drömbil, krockade i vad jag tycker var krypfart. Resultatet var skador på en framskärm, motorhuv, stötfångare samt lykcta. Med lack och delar gick detta på 72000:- på BMW. Det drar iväg något fruktansnärt när det skall till och lagas...
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Hade det varit min bil skulle jag hellre vilja få den inlöst än lagad. En krockskadad bil är skit i mina ögon! spelar ingen roll hur duktiga dom som lagar den påstår sig vara den blir ALDRIG lika bra som innan.

Det är helt sjukt vilken skit dom lagar här i sverige i usa tex skrotar man bilar med relativt små skador man riktar tex aldrig en ramsned bil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
mr irwing: Yes, visst skrotar man mer i USA men försäkringarna kostar därefter - svindyra. Att lösa in bilar för småsmällar kostar flis.

wadel: Din bil såg inte vacker ut efter den lilla resan på taket. Lyckligtvis så ser inte Sunes lika illa ut.

//Lövet
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Det är ju lika dant i tyskland. Där löser man in bilar som är illa tilltygade men här i sverige så får det vara väldigt liten skillnad i pengar om bilen ska lösas in typ kostar det 80000 o laga o 100000 o lösa in så lagas skräpet.

Man kapar till och med av skadade ramben och svetsar i nya vilket är helt vansinnigt! Bilen blir inte hälften så bra som innan för att inte tala om rostskyddet. Jag har sett många bilar som är rostiga som fan på bara en viss del och när man tittar närmare så har bilen varit smälld och lagad på just det stället.

Såg en filmsnutt från ett engelskt motorprogram där dom krocktestade två likadana bilar där den ena hade varit krocklagad och gissa resultatet det va helt skrämmande. Jag vill inte omkomma i en olycka för att jag åker i en bil som har blivit lagad efter en tidigare olycka när jag hade kunnat kliva ur bilen om den varit som tillverkaren ritade den. Biltillverkarna lägger ner otroliga resurser på att bilen ska ta upp energin vid en krock så bra som möjligt men när tex rambenen kapas och "nya" svetsas i så har de helt andra egenskaper vid nästa krock.

Som sagt hade jag smällt min bil skulle jag ställa till ett helvete för både försäkringsbolaget och reperatören om dom beslutade att den skulle lagas (om det inte bara va löstagbara delar som va skadat) Bilen ska ju vara i likvärdigt skick efter reperationen som den va innan och det är den inte om den riktas och det kapas ur delar och svetsas i nya.

Tyvärr är det ju så att det är vi som försäkringtagare som avgör vad som är godtagbart om 99 av 100 bara hämtar ut sin bil och litar på att verkstaden gjort ett så bra jobb att den e lika bra som innan så kommer ju detta fortsätta men om fler satte ner foten och vägrade hämta ut sin bil med urkapade och isvetsade balkar så kanske försäkringsbolagen hade börjat tänka om. Det går ju faktiskt att laga en bil som är sned också men då får man ju byta hela karossen och det är ju dyrare så för att tjäna några kronor så äventyrar försäkringsbolagen och verkstäderna våra LIV!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Man lagar upp till 80 (85?)% av bolagets uppskattade marknadsvärde.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
I Tyskland löses inte bilar in alls, utan man får kontant ersättning från försäkringbolaget som täcker kostnaden för reparation. Sedan får man välja själv om man vill reparera eller, eller sälja bilen i krockat skick. Därav den stora marknaden för krockade bilar i Tyskland.

Vad jag hörde senast är lagar man faktiskt upp till 90% av bilens värde här i Sverige.

Jag kan väl hålla med om att jag kanske inte hade velat ha en som varit ordentligt smälld, men tyvärr är det frågan om för stora ekonomiska värden för att man skall kunna välja

BMW CS #5139
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
irwing: Det test du såg på Fifth Gear mellan två Focusar är skrämmande men inte helt relevant. Den lagade Focusen var så fusklagad att den typen av lagningar inte är jämförbara med hur det går till på auktoriserade verkstäder. Bilen i testet var mer eller mindre limmad ihop.

Visst, du får gärna kräva att vi ska lösa in allt som krockas, men skapa inte en tråd om hur dyrt du tycker att det är att försäkra bilen sedan.

Att du sedan inte alls vet hur försäkringssystemet ser ut i Tyskland är ju en helt annan fråga.

//Lövet
Transocean
Det var synd att en så pass fin BMW måtte offras! Men det viktigaste är att du och din passagerare klarade er! Jag vet inte hur det funkar i Sverige men det bör väl fungera på samma sätt som i Norge...alltså om FB föreslår inlösning istället för reparation så kan man själv välja om man vill ta bilens värde i pengar och behålla vraket eller låta FB att behålla det. Jag blev påkörd i vintras och då reparationskostnaden blev för stor ville FB lösa in men jag sa nej och fick behålla bilen samt ersättes med bilen ungefärliga marknadsvärde. Sedan reparerade jag bilen själv.

Så här såg min BMW ut efter olyckan: Länk

Jag rev skärmen, stötfångaren och lycktan, köpte en begagnad fångare med fel färg samt nya delar för totalt 2000 norska kronor och monterade dom dit.

Länk
Länk
Länk

Länk
Länk
Länk

Så här blev det:
Länk
Länk

FB gav mig 32 000 norska, delarna kostade 2000 norska, 30 000 i fickan.
Bilen går som den skall och behöver inte tvättas.

Du kanske skall göra likadant och åka "gratis" bil? Fast det är klart, om motoren har flyttat på sig så blir det kanske inte så bra, du får provköra bilen först vilket jag antar att du redan gjort?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.