AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.737

Punktering RFT?

Sida 3 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Inte samma E90 både med och utan RFT. Men jag är snart uppe i 2800 mil med min E91 som körs på RFT och jag har kört en annan E90 med standard hjul (ej RFT), senast sträckan gbg - jpkg t/r ~ 35 mil. Sen har jag åkt en hel del i J.L's fd 318d, även den utan RFT, men då är det inte jag som har kört.

Det där med 80 km/h vet jag inte, jag var uppe i en 130 - 140 på motorväg vid några tillfällen och det gick bra. Körde totalt 16 mil med punkterade däck innan jag lämnade tillbaka bilen till BMW Group.

Jag provade att köra lite inspirerat för att testa däcken och så småningom tappade baken greppet men det krävdes att man pressade bilen en del. Det var över förväntan.

Jag vill ha RFT, men helst skulle jag vilja ha RFT som reservhjul också.

För mig är det oftast så att jag alltid är ute i sista sekund när jag ska någonstans och det är absolut nödvändigt att jag kommer fram. Ex om jag ska på kundbesök/annan körning i tjänst eller om jag är på väg till annan privat tillställning, då behöver jag att bilen tar mig dit utan krångel. Jag har oftast inte tid eller lust att behöva stå vid vägkanten att byta däck. Där är RFT underbart, jag kan lungt köra dit jag ska och se över punkteringen vid ett senare tillfälle när schemat tillåter.

Antag att du fixat i ordning dig för att du ska på fest, bröllop eller om du bara vill gå ut och äta med någon. Inte vill man behöva stå och byta däck vid vägkanten finklädd. RFT ger dig valmöjligheten att skjuta upp problemet.

__
Min bil:
Länk
Visa användare
91
rolando
MB220E/Diesel/
twinTurbo170HK
"gunnare" och "Nockenwelle":

Jag är stort sett enig med er. Och till ngn som sa att de flesta på denna tråden har läst vad andra tycker och inte har en egen uppfattning vill jag säga, de flesta som har uttalat sig här, _har_ faktisk förmedlat egna intryck!

För min del, som körde ca 200 mil på Michelins RFT-däck innan vinterdäcken (Conti Vinter Viking 2 - tror jag dom heter) kom på, blev ju dom dubbade vinterdäcken en komfortabel förbättring jämfört med RFT sommardäck. Om tidigare RFT-däck hade sämre egenskaper och bullrade mera än de "nya", ja då var det väl liten vits med å köra bmw!?

Efter att ha kört ca 400 mil från nord-Norge till södra Sverige och hem igen för en vecka sedan, har jag faktikt inte tänkt mkt på bullret från dubbdäcken! Det hör ju också till saken, att dagens dubbdäck har ju väldigt små (fyrkantiga) dubbar - tror det är s.k. miljödubbar, så jämfört med vad vi hade för några decennier sedan - är det ju lite mindre "störande".

Mitt intryck, efter att ha informert mig här på forumet är att BMW nog har "modererat" sig lite - i varje fall här i Norge. Det var ingen diskussion om vilka vinterdäck jag skulle ha; och absolut inget snack om restriktioner i garantien vid valet av vinterdäck. Dom frågade bara om jag ville ha Hakkapelitta eller Continental dubbdäck! Så garantien praktiseras nog lite olika i de nordiska länderna.

Men, om det skulle visa sig att jag inte får "assist" efter en eventuell punktering på vinterdäcken, är jag glad för mitt medlemskap i NAF (Norsk Automobilförbund); det finns väl motsvarande i Sverige?) och den årliga avgiften på ca 800 kr kommer väl till pass!

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Någon skrev att en möjlig orsak till BMW:s policy är skillnaden i vägstandard mellan kontinenten och Skandinavien. Det kan kanske stämma, för på fin asfalt skulle jag gärna köra med RFT. Då märks inte nackdelarna, samtidigt som fördelen finns kvar.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Mugge,
om du vill ha RFT är det ju bra att du kan få det - det jag tycker är galet, är att jag (och alla andra) som INTE vill ha RFT-däck på våra 1- och 3-seriebilar inte får välja.
Jag kan förstå synpunkten att man vill kunna köra vidare vid en punktering - just att kunna köra vidare är ju den lilla fördel som finns med RFT-däcken.
Jag tycker den lilla fördelen kostar alldeles för mycket - utnyttjar jag den, är det bara att kasta däcket efteråt, och jag får hela tiden dras med de nackdelar RFT-däcken har i luftfyllt tillstånd, jämfört med lika luftfyllda normaldäck.
Och - om jag är uppklädd och på väg till något slags evenemang, ställer jag mig inte heller och byter däck - jag har nämligen inget reservdäck i min E90, jag heller... istället kör jag åt sidan där det är lämpligt, och tar fram min punkteringsspray alt. M Mobility kit. De allra flesta punkteringar är fixade på 5 minuter - utan att jag behövt skita ner mig mer än möjligen om tumme och pekfinger, för att ta loss ventilhatten.
För övrigt kör jag ofta långsträckor sent på kvällen eller mitt i natten - får jag punka då, och har 30 mil kvar, hjälper inte ett RFT-däck - jag lär knappast ens hitta en öppen mack för att 'nödfylla' luft. Med mitt M Mobility Kit kan jag stanna direkt och nödreparera, och jag kan stanna så ofta det behövs för att själv 'efterpumpa' om lagningen inte håller helt tätt.

För övrigt - det där med 80 km/h maxfart för lufttomma RFT-däck står i instruktionsboken, liksom att RFT-däck som körts utan luft inte får repareras utan ska kasseras.

gunnare skriver i sitt inlägg att han tycker den lilla fördelen med RFT är att man kan köra vidare med punka.

Jag tycker precis tvärtom. Det är ju det som är poängen/ stora fördelen med RFT. Argumenten för RFT finns redan.

NN/
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Eastwood:
Du tycker det är en stor fördel att kunna köra vidare. Jag tycker den fördelen är en liten och tveksam, och att det inte på långa vägar räcker för att uppväga nackdelarna.
Vi tycker olika, och det är helt OK - det som inte är OK är att BMW vägrar leverera min nya 3-serie med annat än RFT-däck, trots att man bevisligen tycker det duger på andra 3-seriemodeller (M3).
Självklart så borde BMW låta kunden få bestämma däcktyp.

Vet man varför BMW inte låter kunden bestämma RFT eller inte på nya 3 seriebilar. Någon skäl borde väl BMW kunna lägga fram tycker man.

NN/
BCR
Håller fullt och fast med "gunnare" i allt om FRT.
Speciellt absurt är det att att körglada bilar som 1 och 3-serien ska hämmas av RFT och att det inte går att få bilen levererad med "vanliga" däck.

Anledningen måste vara ekonomisk. Sannolikt får BMW en ansenlig "kick-back" av någon stor däcktillverkare för att man marknadsför RFT på sina premiumbilar.

Det man förlorar är nöjda kunder.

Dåligt BMW!

/Håkan
OO=00=OO
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Vad kostar ett M Mobility Kit och får det plats bredvis batteriet eller var förvarar ni det?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Mobility kit finns i två utföranden. Kostar kring tusenlappen, och får gott och väl plats i utrymmet under skuffgolvet i 3-serien E90/E91/E92/E93.
I 1-serien är det lite sämre med plats, det får inte plats vid batteriet - i min förra 120d satte jag fast det med ett spännband i urgröpningen på höger sida i skuffen, bakom bakhjulet. En annan variant kan vara att fästa det under passagerarstolen, eller på golvet alldeles framför.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.