|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Hämtade ut en ny 116i för några dagar sedan. Efter 30 mil varnade check kontroll för lågt däcktryck. Jag gick ut och synade däcken och märkte att höger bakdäck hade lite mindre luft, men ingen större skillnad jämfört med dom andra. Min fråga är om man utan tvekan ser att det är punktering när det är "run on flat" däck? Och jag har inte bytt till vinterhjul än. En annan fråga. Så fort jag trycker ner kopplingen hörs ett fjäderliknande ljud, ganska irriterande. Är detta något slags typfel? | |
BCR |
Gör dig av med RFT däcken så fort du kan. RFT är ett otyg som BMW av obegripliga anledningar fortsätter att envisas med.´ Dessutom är "Run flat tires" inte alls punkteringsfria vilket man skulle kunna förledas att tro. RFT är ett eländigt kapitel i bilhistorien... /Håkan OO=00=OO |
|
Nej, man ser nästan inte om det är punktering på ett RFT-däck eftersom stommarna är så hårda. därmot blir slitbanan nästan lika mjuk som ett vanligt däck om man får punktering. Vettigt att kolla lufttrycket ändå för säkerhets skull BMW CS #5139 |
|
| Om du har punktering så laga däcket så snart som möjligt. Jag tror att det står att man kan köra 25 mil på ett däck som har punka. Men gör man det, så sa däckfirman där jag lagade mitt däck, att det blir svårare eller omöjligt att laga pga att membranen som bär däcket har tagit för stor skada. Pumpa däcket till rätt tryck och nollställ tryckkontrollen. Se om du tappar tryck igen, så vet du. | |
|
Fyllde på luft och körde en mil. Mycket riktigt har däcket tappat tryck, segt. Ryx: Du bor väl i Göteborg? Vart lagade du ditt däck? |
|
|
Däckpoint i Mölndal. 031-87 66 00 Adress: Kryptong. 10 |
|
BCR |
Kör till närmaste soptipp och dumpa RFT-eländet! /Håkan OO=00=OO |
|
BCR Varför är det sådant elände? Ge oss gärna lite kött på benen vad du upplever så eländigt. Själv tycker jag det verkar som alla som inte kan köra bil tycker det är skit med rft. Dom flesta har läst på nätet och sedan skaffat sig en bestämd uppfattning. Att samma perssoner inte gillar rft pga dom hårda stommarna men samtidigt hyllar r-däck tycker jag bara är komiskt. Ungefär lika korkat som linda rosings uttalande ;-) |
|
| Jag hyllar gärna R-däck och häcklar RFT. Orsaken är att RFT har grepp som gatdäck, men komfort sämre än R-Däck. Kort sagt, med undantag av punkteringsegenskaperna förenar RFT det sämsta av två världar. | |
|
Tack Ryx! Får åka dit på måndag. Än så länge tycker jag inte att RFT däcken är speciellt mycket stötigare, men jag kör på 16" fälgar. Kanske blir sämre om man har 17" eller 18". |
|
|
RFT-däck har en egenskap som möjligen kan tala till deras fördel - det går att köra en bit utan luft..... sen är det slut med fördelar. Bland nackdelarna kan nämnas att RFT däck, jämfört med konventionella däck: - är väsentligt tyngre - är dyrare - är stötigare - har sämre grepp på våt, ojämn eller lös väg - har större rullmotstånd - är spårkänsliga (särskilt när de blivit slitna) - har högre ljudnivå - har sämre livslängd - ger längre bromssträcka - 'maskerar' en punktering, så att man luras köra på däcket tills det är förstört och inte går att laga BMW framhärdar i att leverera de flesta nya bilar med RFT-däck, nu senast med motiveringen att 'BMW Assistans gäller inte om du får punktering på ett däck som inte är BMW-godkänt'. Andra krystade motiveringar jag hört är att det är farligt att få punktering i hög fart, att man sparar vikt (ha!), eller att man slipper stanna mitt i trafiken vid punktering. Konstigt nog levereras de BMW som har bäst prestanda (M5, M3, Z4M t ex) med konventionella däck som sjunker ihop vid tryckförlust.... det är uppenbarligen inte lika farligt eller besvärligt att få punktering på en M5 som på en 550i! Sanningen är nog en helt annan än BMW försöker slå i oss kunder - att man tjänar mer pengar på att tvinga på oss RFT-däck! Däcken är dyrare (i alla fall i konsumentledet), har sämre livslängd och ska enligt BMW kasseras efter en punktering. I och med att man inte heller utrustar bilarna med domkraft, får BMW-verkstäderna mer jobb med säsongskifte av däck. Nån som undrar om BMW är måna om sin eftermarknad? BMW sparar också pengar på att inte skicka med vare sig reservhjul eller domkraft - för sänker bilpriset i motsvarande mån gör dom knappast.... Allt detta är illa nog, men värst av allt är att RFT-däcken ger en falsk trygghet. Visst, det går att köra upp till 25 mil på ett lufttomt däck.... i max 80 km/h, och förutsatt att bilen är lätt lastad. Vad händer om man får pyspunka en lördagkväll, med fullpackad bil, på väg till fjällen i 20 graders kyla? Jo... först kör man ett antal mil med halvdåligt lufttryck, innan trycket sjunkit så pass att punkteringsvarnaren reagerar. Redan nu har däcket tagit stryk, och med fullastad bil kommer du kanske 10 mil till.... Enda räddningen är en däckverkstad - dit är det garanterat mer än 10 mil, och den öppnar på måndag morgon. För att komma dit får du ringa en bärgare.... Fast dom lär inte ha något dubbat RFT-däck i dimensionen 225/45-17 på hyllan, utan det måste skickas efter. Ditt punkterade däck är sönderkört efter ett antal mil utan luft, och är omöjligt att reparera..... Hade du istället haft ett 'vanligt' däck, hade punkteringsvarnaren larmat redan vid kanske 0,5 bar tryckförlust, långt innan däckstommen tagit skada. Är det en smygande punktering fixar du det med punkteringsspray eller punteringsvätska + luftkompressor. Är det en för stor skada, får du ta samma bärgning som i RFT-fallet, med skillnaden att däcket antingen går att reparera, eller att det finns ett nytt däck 'på hyllan' hos däckverkstaden. Allra bäst klarar du dig såklart med ett riktigt reservhjul (inget nödhjul), då kan du fortsätta resan med kanske en halvtimmes fördröjning för hjulbyte. Tyvärr har många nya BMW inte utrymme för något reservhjul, men det finns alltid plats för 'nödutrustning' i form av punkaspray och luftkompressor. BMW säljer f.ö. själva sitt 'M Mobility System' (som är original i M-bilarna) för cirka tusenlappen. Väl värt pengarna, man kan till och med nödreparera - och pumpa! - RFT-däck med den, så att man kan fortsätta färden betydligt längre än med ett lufttomt RFT-däck! |
|
BCR |
ryk 330xi; Däcken är som du vet väldigt avgörande för bilens prestanda. Då kan man ju fråga sig varför inte Porsche, Ferrari, Audi/VW, Lamborghini, Maserati, Alpina etc utrustar sin bilar med RFT-däck? Och varför går det inte att montera RFT-däck på BMW´s M-modeller? Hmm.... Mig veterligt är BMW det enda sk. premiummärke som fortfarande envist framhärdar med RFT-däck. Obegripligt och oförståndigt. /Håkan OO=00=OO |
|
Håller helt med Gunnare. Jag bytte mina RFT på min 116i mot Nokia Hakka V. Oj vad tyst det blev, de små vibrationerna eller stötigheten försvann och de spårar inte. Kollade först på nya RFT men de var slut överallt och hade många veckors leveranstid. Egentligen ska man ju inte laga RFT. Kul då att behöva ställa bilen hos däckhandlaren i några veckor i väntan på däck. Det blir ju enklare att bärga bilen med icke RFT till däckhandlarn och få däcket bytt direkt. Har fortfarande RFT på vinterhjulen för jag var dum nog att välja det när jag köpte bilen. Intressant är att BMW nu har utökat utbudet icke RFT till 5-serien. Förra året fanns ingen större dimension än 16" men nu kan man även få 17" utan RFT från fabrik. |
|
| Är det någon här på Autopower som använt BMW´s mobilitet set, alltså som har fått punktering. Fungerar det bra? Ska köpa vinterhjul nästa vecka. BMW handlarn har ett väldigt bra erbjudande nu på 16" original fälgar med RFT, för 11995:-. Blir lite osäker nu när de flesta här pratar illa om RFT däcken. Vad ska jag välja? | |
|
Niclas116: (Ett delvis svar) Från en annan tråd som jag postade detta utdrag: "På landsväg är asfaltens och däckens beskaffenhet dominerande på ljudnivåen - speciellt här i nord-Norge. Det kommer seg av de där förbaskade RFT-däcken! Dom er stenhårda och är med på att försämra bilens komfort (!). Jag tog upp detta med BMW före köpet men det är nu en gång så att dom (fortfarande) föredrar RFT-däck, så det blir skifte på egen räkning när sommardäcken ska på igen. Som sagt, idag (för 3 veckor sedan) lade jag på vinterdäcken (Conti Winter Viking 2, små dubbar) och det var en ren förnöjelse jämfört med RFT-däcken!" Så du må för tusan inte välja RFT vinterdäck! För övrigt är jag enig med upplistningen som "gunnare" gjorde tidigare. Jag gissar att BMW har ett "bra" kontrakt med leverantörerna av RFT-däck; det är kanske OK på tyska motorvägar men f-n inte på nordnorska asfaltsvägar med tjälskador och reparerade sträckningar med inblandad recirkulerad asfalt!! |
|
|
Jag instämmer helt i gunnares uppräkning av nackdelar med RFT-däcken, utom på en punkt. Gunnare skriver att spårkänsligheten kommer när de börjar slitas, det stämmer inte. På min nya bil satt det Pirelli-däck som var fruktansvärt spårkänsliga från första milen, jag stod ut i 10 mil sen satte jag på andra däck. Ryk skrev att "Själv tycker jag det verkar som alla som inte kan köra bil tycker det är skit med rft" Jag tror att det är tvärtom, de som kan köra bil och känna bilens beteende märker direkt skillnaden mellan RFT och andra däck. Du som funderar på att köpa nya RFT vinterdäck, tänk dig noga för!! |
|
|
Nu finns det ingen anledning att ifrågasätta ryk:s förmåga att köra bil, tvärtom. Men just när det gäller jämförelsen mellan R-däck och RFT tycker jag man kan sammanfatta på följande vis: R-däck: bra på bana, inte bra vid vardaglig körning. Konventionella däck: inte bra på bana, men bra vid vardaglig körning RFT: inte bra på bana, inte bra vid vardaglig körning. |
|
|
För att citera en tidigare ställd fråga: "Är det någon här på Autopower som använt BMW´s mobilitet set, alltså som har fått punktering. Fungerar det bra?" |
|
|
Jag har använt mitt M Mobility kit en gång, när jag fick pyspunka på ett vinterdäck (Icke-RFT, Hakka 4) ett par veckor innan sommardäcken skulle på. Jag chansade och 'lagade' däcket med punkteringsvätskan. Körde sen ca 250 mil utan att det försvann någon luft. Dessutom har jag vid ett flertal tillfällen använt själva luftkompressorn (utan att sätta dit flaskan med punkteringsvätska) för att slippa åka till macken och pumpa däck - har pumpat tomma bildäck, mopeddäck, skottkärredäck samt granngossens fotboll. Mycket användbar liten apparat! |
|
| Fick punktering förförra veckan för första gången i mitt liv. Måste säga att jag var tacksam att jag hade RFT däck då, bara att köra till däckverkstaden och sätta på vinterdäcken :) Har inget reservhjul i bilen. | |
| Var inne på BMW idag och kikade på vinterhjul. Om jag vill ha vanliga däck på originalfälgar så blir det så jädra dyrt. Alternativet är att bara köpa fälgarna på BMW och sen beställa från Däckonline. Priset för bara fälgarna hamnar på 11000:-, plus nya däck. Då hamnar man väl på cirkus 16.000:-. Kampanjpriset som BMW har nu på originalfälgar med RFT ligger på 11995:-. Får helt enkelt stå ut med lite stötigare gång tills det blir dags att byta däck. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.