AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.049

Hastighetsspärr

Sida 1 av 3
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Hej.

Är det någon som har kopplat bort sin hastighetsspärr manuellt utan att chippa bilen (på M5 E34 är det en wire som drar tillbaka gasreglaget, mycket lätt att haka av.)

Vad händer då när man kommer till gränsen vid 250 (260 på mätaren)

/Janne
Jag har förstått att det har med bränslet att göra? Jag har endast en annan vaijer än gas och det är farthållaren...

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
mp
29
mpower5
530e Sedan G30 -21
540i Sedan E60 -09
745i Sedan E65 -02
320d Sedan E46 -05
318i Sedan E46 -02
320i Sedan E30 -86
hej hej jag har snacket med (Need Fore Speed) i malmö och de sa att även om man chipptrimmar bilen så går inte spärren bort men lycka till
ao
69
aolsson79
520i -83
528i -84
jasså är den tredje wiren för hastighetsspärren.
Låter lite väl simpelt tycker jag.

M5 POWER
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Allt som man hört tidigare säger att fartspärren försvinner om man chippar bilen iaf på M3..

Den som har flest saker när han dör vinner...
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Min undran är hur den datoriserade delen av hastighetsspärren reagerar när den försöker minska farten genom att lätta på gasreglaget mekaniskt, och detta inte fungerar, ökar farten eller händer det något annat?

Bilen borde göra 280-285 på mätaren när varvtalsstoppet går i. Hastighetsspärren går i vid 260 på mätaren.

/J
3,6l har endast 2st gas "kablar" Ena gaspedalen och den andra är hastighetshållaren. Låter lite väl simpelt att någån vaijer skulle dra tillbaka gasreglagen??? Då måste ju också man känna detta i pedalen? Och finns knappast en så stark motor där att man inte skulle kunna "överrösta" den?

Nej jag tror att elektoniken bryter/minskar bränsletillförseln. Så är det iallafall på typ alla andra bilar.?

-or else-
NOMADS FINLAND
J
146
J
M5 -93
540iA -93
bayerischemotor: Elektroniken borde inte kunna minska bränsletillförslen eftersom den gör det genom att dra tillbaka gasreglaget och den vaijern är ju avhakad.

Om man i BMW:s stora test dator kör testprogram "Hastigetsspärr test" åker gasreglaget tillbaka med hjälp av den tredje vaijern.

Detta känns inte i pedalen eftersom den drar tillbaka reglaget med följd av att gasvaijern slackar och det märks inte när gasen é i botten "plattan i mattan"

Bilen accar med sådan fart att det finns mycket kraft kvar när spärren går i därav inga tvivel om att den inte skulle orka ända in i varvtalsstoppet.

Åkte på autobahn för en vecka sedan, i en nedförsbacke så hann inte h-spärren med och hastighetsmätaren touchade 270-strecket innan bilen bromsades upp.

/Janne

J:
Men hur funkar det då på min bil? På t.ex Volvon bryter väl bensinen? Jag har INGEN 3 vaijer och det har ingen annan 3,6l heller.

-or else-
NOMADS FINLAND
Glömde säga, om det endast skulle vara en vaijer, så farför då chipstrimma bilen för att få bort hastighetsspärren? Fram med en avbitare:)

-or else-
NOMADS FINLAND
Ke
59
Kempa
M5 -91
Fick vi någon klarhet i om det bara är och plocka fram avbitaren eller inte !?
3,6 och 3,8 har inte samma typ av spärr. På 3,6 chippar man bort den och på 3,8 plockar man bort vajern.
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Det fungerade inte för mig att ta bort vajern.

M5 TOURING DEN SNABBA HUNDBILEN
Preben,
Hade du chippat din bil också eller menar du att det inte höll för det?
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Nu ska vi inte vara såna:) Det sitter något Kalle Anka chipp i bilen både då och nu. Men jag hade tänkt att Claus skulle mappa bilen när jag får tid,lust,ork,och mindre att göra.

Tydligen hade vaijer inte lösningen?!"

-or else-
NOMADS FINLAND
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
NEJ!!

Som jag trodde. Men ingen lyssnar på mig:)

-or else-
NOMADS FINLAND
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Men jag undrar fortfarande vad den gör där? den ska tydligen ha något med hastighetsspärren att göra.

J
146
J
M5 -93
540iA -93
Kan nu meddela att om man tar bort vaijern på en M5 3,8
så gör bilen ca 282km/h på mätaren därefter håller man nästan på att åka av när varvtalsspärren går i, men bilen accar fint ända dit.
Fram med en sjätte växel, visstja finns ju på 95orna
Är det någon som har en 6vxl M5:a utan spärr?

/Janne
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Då måste du ha ett chipp utan hastighetsspärr för min stannar vid ca 262-267km/h med eller utan vajer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.