|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Monclair, hade du haft en flaska punkaspray i bilen, eller ännu hellre ett M Mobility Kit, hade det klarat 'spikpunkan' galant. Att ditt RFT-däck gick att laga var nog ren tur - har ett RFT gått mer än någon enstaka mil utan luft är det oftast bara att kassera! I det andra fallet hade som sagt ett reservhjul varit guld värt, men det finns ju ingen plats för i 1-serien. 3-serien E90/91/92/93 har inte heller plats för reservhjul, men det finns i alla fall ett rymligt fack under skuffgolvet där man kan lägga annan nödutrustning. Både 1- och 3-serierna har däremot plats för domkraft bakom sidoklädseln i skuffen. |
|
|
Kommer att köpa ett Mobility Kit till nya bilen, pyspunka råkar man trots allt ut för ibland och jag kommer att byta till vanliga däck så fort bakdäcken blir lite slitna vilket inte lär ta så lång tid... |
|
|
Hur blir det för däckverkstaden om man lämnar in ett däck med skum för lagning?? Får dom harva bort allt skum för att hitta ett litet hål sen? |
|
| Däckverkstäderna svär högt över däck som är lagade med spray/vätska, men dom har rengöringsmedel för att få bort klegget. Dock brukar det uppskattas att man berättar att däcket är "lagat" med västka, så däck-killen är förberedd med trasor och rengöringsmedel. | |
|
Vad går ett Mobility Kit loss på hos den lokale handlaren? Skulle även uppskatta ett artnummer. Det sitter standard i Z4M som inte har RFT-däck och heller inte en tillstymmelse till balja i skuffen men i Z4 saknas det. Till våren åker RFT-däcken av på den vanliga Z4:an och ett par vanliga sulor åker på vilket innebär att en backup-lösning måste införskaffas - gärna ett Mobility Kit... |
|
|
Kostar runt 1100 kr (minus ev. rabatt om du är medlem i BMW Club Scheden), finns i två utföranden - en smaksak vilket man vill ha. Den nyare, smidiga varianten har art.nr 71 10 0 415 035, komplett med däcktätningsvätska, och ligger i en snygg liten väska. Den äldre varianten, art nr 71 10 2 228 911, har lite kraftigare luftkompressor, men är större och klumpigare. Den levereras utan flaskan med vätska, som har art.nr. 71 10 2 229 882. |
|
|
Jodå, medlem i BMW Club Schweden är man! Hade tänkt köpa ett likadant kit som sitter i Z4 M Roadster så att det sitter samma kit i båda Z4:orna, vore därför intressant att veta när generationsskiftet mellan de två var. I värsta fall får jag ge mig på lådan i M Roadstern och helt enkelt se efter om där finns någon flaska med vätska. |
|
| Var idag en sväng hos BMW Gbg och kikade lite på en helt ny E61 520d och lyfte på locket i bagaget och där fanns minsann ett riktigt reservhjul inkl domkraft. Är det så att de säljs utan RFT nu förtiden? | |
|
E60/E61 har inte RFT som standard, det är tillval. Så borde det vara på alla modeller..... |
|
| Typiskt att förra ägaren valde det på just min bil :( | |
| Någon som vet ett pris på retrofit av nödhjulet med domkraft, för det måste väl gå att eftermontera? | |
| Köpte nödhjulet med domkraft i maj och betalade 2200:-. Var är tvungen att byta ut "baljan" á 400:- | |
| Vad var det med gamla baljan som inte funkade? | |
| Den var för liten, inte mycket, men nödhjulet gick inte ner. | |
|
Ett tips till alla som använder punka sprej, däcket måste tömmas helt på luft för att fungera, luften i burken räcker för att pumpa ett hjul, och sedan lköra 5-10 km i lugn fart så vätskan fördelas. EFTER NÅGRA DAGAR TÖM HJULET PÅ LUFT HELT FÖR ATT FÅ UR DRIVGASEN, fyll sedan däcket med vanlig luft, drivgasen i burken är nämligen explosiv. Detta kan ju ioförsig skilja sig mellan olika tillverkare, men varför chansa? Det är ingen fara att tömma hjulet, hålet kommer ej tillbaka för att det töms på luft, det är bara att fylla på igen vid med mackluft. By the way idag skulle jag fylla på luft, vid mack 1 var mätaren sönder på luftstation, vid den andra var munstycket sönder, och vid den 3 var halva munstycket överkört, men gjorde jobbet som tur var. *suck* säger jag bara |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.