AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
22.353

Hur gör ni utan reservdäck?

Sida 1 av 2
32
17
320 Diesel
Bmw 320D Touring-09
På sommaren har jag ju dom bedrövliga runflatdäcken, men nu på vintern så har jag "vanliga" vinterdäck på min 320 D. 3-serien har ju som bekant inget reservdäck. Jag som bor i norrland och på vintrarna åker till t.e.x fjälls kan ju ibland vara 50 mil från närmsta civilisation eller däckverkstad. Hur fan skall man göra? Skall jag måsta köpa en lös fälg och däck och slänga med mig den i kofferten när jag far och långåker? :S hur gör ni andra? Funkar dessa "lagning på burk" som nödlösning? Hur tål dom i sådana fall att ligga i en bil i 30 minusgrader på vintern?

Helt vansinnigt tycker jag att göra en bil utan reservdäck!
Ja det är bedrövligt. De som bytt till vanliga sommardäck har detta problem året runt.

Hur gör man när man byter från sommardäck till vinterdäck hemma på garageuppfarten?
32
17
320 Diesel
Bmw 320D Touring-09
Exakt! Glömde jag ju helt bort! Inte ens domkraft eller fälgkors finns med !! Så lägger jag in ett löst däck med fälg i bagaget på långresan så behöver jag även lägga in en domkraft och fälgkors. Så sjukt så jag blir ju bara upprörd när jag tänker på det! Tar ju upp halva bagaget.

Problemet för mig som bor i norrland är ju att även om jag kör punkteringsfria däck sommar som vinter så garanterar man ju bara 15-20 mils körning på dom vid punktering. Har jag då 50 mil till närmsta däckverkstad så kvarstår ju problemet. Surt detta! Annars så är det den bästa bil jag någonsin haft :D
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Lagning på burk, måste värmas innan det används typ på defrostervärmen.
Använde ett par stycken förra veckan dels till skottkärran och till pyspunka på Seatens vinderdäck.
iofs är det inte ofta men får punka, men bor man som du, skulle jag inte åka en meter ut i obyggden utan reservdäck med tillbehör. Är väl menining man ska ha RFL på vindern också.
Här känns the old fashion way betydligt tryggare om man nu kollad lufttrycket i reservhjulet :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
På E61:an har jag nu blivit av med "Run on Flat"-däcken på både sommar- och vinterhjulen.
Och vilken fantastisk glädje, skillnaden blev faktiskt stor! (För mig är det helt obegripligt hur BMW kan envisas med dessa däck. Jag är BMW-fantast men på denna punkt tycker jag att de gör ett fundamentalt misstag!).

Hur som helst;
Jag har lagt i en "lagning på burk" och även en 12V mini-kompressor. På E61:an finns det gott om plats i reservhjulsbaljan.
Jag har frågat runt en del och "lagning på burk" lär ska fungera och den ska tåla att lagras länge, både i kyla och i värme (vi får väl se...).

12V kompressor har jag provat även tidigare, bra att ha på semestern osv. Köpte då en billig och lätt ("leksaks"-) kompressor för 149 kr. Men den hade plastmotor och slutade snart fungera.

Nu har jag köpt en kompressor som jag hoppas är bättre (har ännu inte testat den). Den är något tyngre, med motor i metall, den klarar 7 bar och ska klara att gå kontinuerligt i 15 minuter, tillverkaren påstår att den är avsedd för att pumpa däck. Hoppas denna är bättre...
Den var fortfarande mycket billig, om jag minns rätt omkring 250 kr(?) på Swedol (De har butiker på vissa ställen samt även webshop). Finns säkert motsvarande på andra ställen...

Jag har alltså både "lagning på burk" och luftkompressor i bilen så hoppas jag klara en punktering (när hade man f ö en punktering senast..?).

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har också vanliga däck som vinterhjulen till min 520d, har köpt BMW:s egna M-Mobility kit med kompressor och lagningsvätska, men har som tur var inte behövt använda det än

BMW CS #5139
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Nu är väl inte BMW ensamma om att inte ha reservdäck, men de är relativt ensamma om att sätta "RFT" däck.
Man kan också fundera över hur ofta man har punktering som gör att man måste lägga på ett reservhjul.
Jag har inte behövt detta på de senaste 30-35 åren så min oro över att köra utan reserv har lagt sig.
Håll tummarna o fortsätt kör
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Detta är/kan vara ett problem då man inte har ngt reservdäck. Jag själv löser detta med ngra burkar "lagning på burk " som ni kallar det, en inköpt kompressor (12v), och på långresa domkraft. Har även en sk. nödförsäkring som omfattar hjälp om ngt inträffar.
Vill man nu så kan man ju införskaffa dessa delar hos närmaste BMW Shop.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
När jag köpte vinterdäck till min 1:a så blev det icke RFT, köpte också BMW Mobility pack innehållande lagning på burk + en liten kompressor.
Det intressantaste var i och för sig att bränsleförbrukningen gått ner med mellan 5 o 10% efter bytet till vinterdäck utan RFT jämfört med sommardäcken med RFT.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Ku
96
Kung Elite
328 Touring M-sport -13
Hur vi gör?? Chansar! Har kört många tusen mil och fått punka en gång - på uppfarten :-)!
Visa användare
6
Jogga
BMW 525i E60 -04
Har kört i många år, typ 20 haft punka en gång för tio års sedan. Man får ju inte punka längre om man har fräscha däck. Visst har man otur så, men tyvärr hjälper inte luft på burk för RFT däcken.

Kör själv på RFT däck och inte kommer jag att satsa på det igen, har dock reservhjul med tillbehör.

Skulle nog kunna vara utan även det genom att man inte får punktering.

Ha det!
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har kört min 116i utan RFT hela sommaren. Har en burk däcklagningsspray där bak och funderar på att skaffa M Mobility kit. Just nu sitter vinterdäcken på och de är tyvär RFT.
Det handlar delvis om säkerhet, men även om pengar/vikt/miljö.
Biltillverkarna jagar som alla vet vikt, och då menar man verkligen även små extravikter, ner på 100-tals gram osv. Så ett insparat reservhjul, alternativt ett litet nödhjul, eller en insparad domkraft är godis för billtillverkaren.
Säkerhet: Den som varit med om ett snabbt tryckfall alternativt en däcksexplosion i motorvägsfart och överlevt vet vad det innebär. Vi är en liten skruttmarknad här i norden jämfört med t.ex Tyskland och autobahn osv. Det är säkert inga problem för biltillverkaren att påvisa statistik på minskade dödsolyckor pga däcksexplosioner i Tyskland eller nere på kontinenten, och vi kan nog sparka oss trötta på att ogilla RFT, tyvärr.
Förhoppningsvis utvecklas däcken lite, och så himla dåliga är de väl ändå inte, iaf inte om man kan lita på tester i utländska biltidningar.
Ett alternativ till att ha med sig en kompressor osv är att ladda tryckluft på ett lämpligt tryckkärl. Jämför med de flyttbara luftbomberna som man hade förr på macken, man kan t.ex använda en liten förbrukad gasoltub och ladda med t.ex 10 bar vilket är en bra bit under deras provtryckning. En tät och bra kran osv finns ju redan, bara att meka dit en lämplig slangstump med luftnippel.

FP
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Folke,
om man använder insparad vikt som argument, talar det snarar MOT RFT-däcken.
Ett RFT-däck är betydligt tyngre än motsvarande konventionellt däck, det kan skilja över 1 kg(!) per däck! Förvisso sparar man vikt jämfört med ett fullvärdigt reservhjul, men ett M Mobility Kit väger inga 4 kg. Den ökade vikten med RFT är till råga på eländet ofjädrad vikt - det verkar totalt intelligensbefriat att först lägga massor av pengar på att göra lätta länkarmar och annat i exklusiva material, för att sedan hänga på ett däck som ökar den ofjädrade vikten mer än man lyckat banta bort.
För övrigt - om det är tolerans mot däckexplosioner i hög hastighet som är anledingen till att BMW envisas med RFT, kan man ju undra varför de allra snabbaste BMW-bilarna (M3, M5, M6, Z4M) fortfarande har konventionella däck....
Jag tror det handlar om något mycket enklare - pengar. BMW tjänar mer på RFT-däcken, helt enkelt, hur den kalkylen är gjord kan man bara ana.... sen kan jag tänka mig att det är en fördel att slippa ha utrymme för reservhjul rent konstruktionsmässigt - det tar plats, och påverkar karossens styvhet och krockegenskaper att ha ett reservhjul. Lösningen har man redan på M-vagnarna....
Jag har inga problem med att BMW erbjuder RFT-däck till bilarna - det jag är förbannad på är att man inte låter oss konsumenter välja! (Det går ju bra på 5-serien, som man kan få både med och utan RFT - varför i hela friden finns inte det valet på 1- och 3-serierna?).
Visst är däcket i grunden tyngre, men som jag skrev, utveckling sker ju. Hela hjulet behöver inte vara tyngre, typ av fälg och material i denna påverkar ju en hel del eller hur?
De är garanterat lättare än t.ex mina Rondell 58:or. Tyngre hjul än dessa får man nog leta efter. Monterade just på vinterhjulen, (med BMW original alu-plåtfälgar), dem är mycket lättare än sommarhjulen.
Sen kör väl inte stora flertalet med M och Z-bilar kan jag tänka mig, säkerhetsaspekten för de "vanliga" bilarna överväger nog en del.

FP
Usch, jag skrev dem...) jag som brukar agera språkpolis..

FP
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Folke, som jag skrev - vill någon (mot förmodan) köra med RFT så är det ju bra att det finns. Jag fortsätter att hävda, med en druckens envishet, att det inte finns en enda fördel med RFT-däcken som uppväger hela batteriet med nackdelar.
Även om de senaste RFT-däcken blivit lite bättre, är de fortfarande stötigare, bullrigare, rullar tyngre och slits fortare än motsvarande icke-RFT. Plus att RFT är 250-500 kr dyrare per däck. Misslyckat koncept, helt enkelt!
Problemet med däckexplosioner i hög hastighet löstes förresten elegant av Michelin redan i början av 80-talet - konceptet hette TRX, saligt i åminnelse, och hade en extra vulst innanför fälgkanet, som tillsammans med en förstärkt däckfot höll kvar däcket på fälgen även vid total tryckförlust i hög fart.Påverkade inte däckets egenskaper ett dugg, det var andra faktorer som gjorde att TRX-konceptet dog ut. BMW erbjöd som bekant TRX på en hel del bilar, så argumentet om högfartspunktering är inte nytt....
För övrigt var det lite liv om spårkänslighet redan på TRX-tiden. Dåvarande generalagenten Förenade Bil monterade under en period tom. av de fabriksmonterade TRX-hjulen på bl.a. M535i E28 innan leverans, och satte dit BBS Split 16-tummare med 'vanliga' däck istället, just för att man fick så mycket reklamationer på spårkänslighet! Förenade Bil hade ett försvarligt lager med oanvända TRX-hjul liggande på lagret i Malmö ett bra tag efteråt.
Tydligen lärde man sig inget den gången, utan kör envist vidare med mantrat om FRT-däckens förträfflighet. Trist, för RFT fördärvar det fina chassiet på 1- och 3-seriebilarna - de är verkligen usla, det kan (nästan) alla som bytt från RFT till vanliga däck intyga!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Undrar om inte det nya konceptet från Continental, ContiSeal, är en klart bättre idé. Finns bara i enstaka dimensioner än så länge (skulle funka på E60/E61, men inte på 1- och 3-serierna), men man kan ju hoppas att det kommer i fler dimesioner! Länk
Hemskt vad du är negativ...)
Nu vet jag inte om de däcken du nämner är avsedda (klarar av) att köras vidare på vid en total tryckförlust, är det så?
Att de inte flyger av fälgen är ju gott men man lär nog märka om det blir trycklöst, och alla klarar kanske inte att hålla bilen på rak kurs i detta läget.
Märk väl att jag bara försöker lyfta fram lite argument som biltillverkarna använder, jag har inga intressen i att lyfta fram RFT-däckens förträfflighet, om det finns några.

FP
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Folke,
ja, jag är negativ efter att ha kört på några olika omgångar RFT-däck, på både 1- och 3-serien, för att sedan byta till 'riktiga'. Skillnaden är monumental - det är synd och skam att fördärva så utsöka chassin med undermåliga däck!
De gamla TRX-däcken satt kvar på fälgen vid en tryckförlust, och det räcker ganska gott även i höga hastigheter. Faran uppstår när däcket kränger av.
Beträffande de nya ContiSeal-däcken, hinnar det 'laga sig självt' innan luften gått ur, så där får man inte ens en nämvärd tryckförlust! Verkar som ett mycket smartare koncept än RFT, som ju förstörs om man kör med dem utan luft (vilket väl är taknken?).
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Har fått två punkteringar på lika många år. Först en spik en spik, tack vare RFT kunde jag köra direkt till verkstaden och få det lagat.

Andra gången var det ett hål i asfalten, detta resulterade i en buckla i fälgen och givetvis ett däck plattare än en pannkaka, inte speciellt kul att köra de återstående 20 milen med ett punkterat däck och en trasig fälg. Önskade att jag hade ett reservhjul då...

Men å andra sidan vart skulle man ha det förbannade batteriet då?? Det finns väl inga bilar som INTE har batteriet där DOMKRAFT, FÄLGKORS OCH RESERVHJUL annars ska ligga........................

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.