AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
53.881

Sälja en volvo s80-07 summum

Sida 6 av 15
tvesovla: Fulare inredning får man leta efter. Jag har även mycket mer utrustning och du får även med 18 tums och 17 tums fälgar. Det värderar jag högt. Men som sagt den bilen är mycket billig men tror nog priset är utan vinterdäck. Sen har jag satt 236 tusen för alltid när någon köper bil vill de pruta. Sen tänker jag likadant som d-power, det spelar ingen roll om man köper från en seriös privatperson eller en handlare. Får hoppas att jag hittar rätt köpare som gillar min utrustning och färgkombination. 236 tusen är billigast på blocket om du kollar på 2.5T summum och automat.
Den bilen är uttagen okt 06 och vår i april 07. Kanske ej spelar så storroll. Förutom att jag har nybilsgaranti kvar. Men med den bilen får man ju med någon annan garanti vad jag kan se. Men som jag sa innan fulare kombination i inredning finns ej. Smaken är som baken.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
18" höjer inte värdet nämnvärt på en S80. Tänk på att det är gamla gubbar du ska sälja till. (Medelåldern på S80 köparna är inte 30 direkt...) Det är ju inte du som ska värdera utrustningen dessvärre utan köparna. Än så länge har de visat tydligt hur de värderar din bil = ingen har ringt.

Visst är det bra att lämna prutmån på sin bil, problemet är bara att om grundpriset är för högt så hoppar alla över din bil eftersom de inte anser det värt besväret. Kan man köpa en S80 2,5T Summum -07 857 mil hos Bilia för 242' hur många tror du då tittar på en privatsåld (oavsett vad du tycker så sänker detta priset) S80 2,5T 2000 mil för 236'?

Andreas: 1800mil;) Ska lägga om annonsen på nytt om ett tag och sänka priset till 229:-. Alu-fälgar, nyligen lackbehandlad och mer utrustning värderar jag mer. Sen tror jag inte många gillar den där inredningen.
Ska du köpa den bilen för 242 tusen sen köpa vinterdäck på originala 17 tums fälgar det är 15 tusen kr, sedan ska du betala skatt på bilen, och köparen kanske även vill tona rutorna och göra en lackbehandling. Du kan nog räkna ut vad slut priset hamnar på. Men men nu ska jag forsätta jobba.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sevak, en köpare av en S80 kommer i 99% av fallen inte köpa 18" däck, tona rutorna och göra en lackbehandling och således är inte detta något som ingår i köpet. Det är 50 åriga gubbar du riktar dig till.

Det som ingår i ditt fall är däremot sämre garantier, sämre finansieringsvillkor och högre mätarställning. Att då försöka ta lika mycket betalt som hos Volvohandeln är dömt att misslyckas.

229' är en bit på vägen, hoppas det räcker för att väcka intresse.

Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sevaks argument är i grunden riktiga...om bilen i fråga hade varit t ex en 330Ci eller något liknande. Tyvärr är det som Andreas är inne på att majoriteten Volvoköpare är ute efter en bruksbil. Självklart så uppskattar de flesta att en bil är välskött och att den har rätt färg och utrustning men pris, finansieringmöjligheter, garantier samt "tryggheten" att köpa hos handlare är högre prioriterat.

Har inte erfarenhet av just S80 men har tidigare haft en V70 och när jag letade bil och när jag sålde den så märktes en enorm skillnad på de personer jag var i kontakt med jämfört med vad jag upplevt när jag köpt och sålt BMW. Flertalet "Volvoköpare/säljare" vet välditgt lite om modellen i fråga och de vanligaste frågorna man fick om utrustning var om den hade förvaringspaketet och dragkrok. En annan sak när det gäller Volvo är utbudet och dom flesta som ska köpa sin Volvo gör det i närområdet. BMW-köparen är oftast mer insatt och petigare i vad han/hon vill ha och är också mer villig att resa över halva landet för att få "rätt" bil.

Som Andreas är inne på så är flertalet presumtiva S80-spekulanter inte de som direkt smäller på 18" och tonar rutorna. Färgvalet är säkert till din födel men inget som direkt många skulle betala stora pengar extra för. Tror faktiskt det är ännu svårare att locka med utrustning och skick på en S80 'n en V70 för när det gäller V70 så är det ändå en hel del yngre bilintresserade personer som hamnar i livssituation (barn + tillbehör ;) där V70 känns som det bästa alternativet och för att det inte ska kännas för trist så är 18" ett sätt att få det bli lite mer attraktivt ;) Been there, done that...

Nu var det givetvis lite generalisering från min sida men jag tror inte att jag är så långt från sanningen.

___
//Ulf
Ni har helt rätt men finns många s80 där ute som rullar på 18 tums. Får vänta lite och se om någon seriös dyker upp. Sänker priset snart lite. 236 000 satte jag som utgångspris får se vad slut priset hamnar på.
d-
38
d-power
BMW 530iM/6 M-sport -13
Mercedes E220 CDI AMG -12
Ett litet lugnande tips är att ta det lugnt.
Att sälja en bil oberoende av konjukturläget så tar det tid. Har för mig att många handlare i genomsnitt står 3-6månader med bilar i hallen innan de säljs. Sen är väl heller inte januari en månad som är den allra lättaste rent allmänt.
Att vänta 3-6 månader innan man förändrar villkoren för det man vill sälja låter spontant som ganska lång tid. Är det tyst efter en månad tycker jag att man bör omvärdera villkoren man satt för försäljningen, det behöver inte bara innefatta pris utan även ta in finnansieringsmöjligheter, ta inbyte, acceptera prisförhandling på telefon etc som man inte erbjuder ursprungligen.

Jag behöver bli av med bilen senast slutet av mars. Finans kan jag ej ordna. Det kan den som köper ordna själv och snälla börja inte ta upp massa skit om finans nu.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vadå inte ta upp en massa skit? Vi har på ett mycket tydligt sätt beskrivit varför du aldrig kan få lika bra betalt som en bilhandlare. Du måste ligga lägre, väsentligt lägre! Om du envisas med att försöka med nuvarande prisnivå kommer försäljning innan mars bara vara en utopi.

Såhär ser en spekulant antagligen på din bil

Lackbehandling = 0kr extra
18" = 0 kr extra
Vinterdäck = 2-3000 kr extra

Ingen finansiering, inbyte eller garanti = 10% mindre = runt 23.000kr mindre än närmaste motsvarande bil hos handlare. Där bör du sätta priset.

Andreas: Varför tar du åt dig? Det har redan pratats om finans i denna tråd därför skrev jag så. lackbehandling=0kr extra i dina ögon. Tror folk värderar 17 tums fälgar med nästan nya vinterdäck mer än vad du gör. Du kan ju åka till volvo lr kolla på blocket vad de kostar. 3000 kr får du 15 tums lösa däck för. Sen jag inte sagt något om att jag ska kräva 236 eller hur. Kommer det en seriös person som vill köpa bilen så gör jag ett bra pris.
Alla tänker inte och värderar inte som dig. Jag är iallfall petig när jag letar bil.
Bilpriser säger 208-220 kkr vid köp privat och jag tror du måste under lägstanivån i den värderingen för att få den såld. Om köparen inte värderar 18" fälg så kan du kanske sälja dessa separat istället.
Jag tror att många kanske tänker som mig också. 1800 mil, redan 2 ägare, säljes privat, måndagsex?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du kan vara hur förhandlingsvillig som helst, men med nuvarande pris är det tyvärr tveksamt om folk ens hör av sig.

Dock finns det de som har du som blir av med bilen utan prut och det går snabbt.

Kan inte prisbilden alls på S80 II så jag ger mig inte in i prisdiskussionen. Har ingen aning om vad som är möjligt att få en ny outrustad liknande bil för, vore intressant om inte annat för dig att få som jämförelse att dra slutsatser ifrån.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det beror ju på hur bråttom du har. Med nuvarande pris har ingen hört av sig och detta är ett ganska tydligt tecken på att priset inte är lockande nog. Jag tror du måste ner mot ett annonspris på 220' för att locka spekulanter. Sedan kan du vara hård i prutningen när du väl har fått dit spekulanten.

När folk väl kommer och provkör brukar "suget" komma fram och då är de redan fast även om du inte förhandlar så mycket om priset. Realistiskt slutpris ligger kanske kring 210'

3d pinball: Det va en gubbe som köpte blilen han bytte in den efter 2½ månad mot en lexus för en halv miljon. Sen stod den i en firma från juni 07 tills vi köpte den i slutet på nov 07. Den hade då rullat 750 mil. Vi har kört ca 1000 mil på ett år.
d-
38
d-power
BMW 530iM/6 M-sport -13
Mercedes E220 CDI AMG -12
Om priset på bilen inte är helt fel så tycker jag att, som skrev tidigare, man ska vänta och ta det lugnt ett tag.
Tror inte att alla tänkbara bilköpare hela tiden kollar av varenda annas på t.ex blocket.
Ska man ha sålt snabbast möjligt är det nog bara priset man har som verktyg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.