|
Sida 1 av 15
|
|
|---|---|
|
Hejsan ska sälja vår volvo s80-07 summum, aut, 1600 mil m.m Ska sätta ut för 259 000. Men går det ens att sälja en bil privat för de pengarna. Värkar vara lite svårt. Har sätt att endel privat personer skriver finans kan ordnas hur gör man de. Ingen behöver skriva att de ej finns många svenssons som har 200 000 i sin madrass. Man kan ta BANKLÅN. | |
| Bilens ska säljas för att jag ska köpa en bmw 335i coupe. | |
|
Hade det inte varit billigare att köpa rätt bil från början!? Skämt åsido, det är väl ganska svårt att sälja en så dyr bil privat iom att du inte kan erbjuda finans. Det går kanske att överlåta finansen på bilen om du har lån på den, tala med ditt kreditinstitut. Hoppas att du lyckas bli av med Hisingstraktorn..... Hur var det här då? |
|
|
Har heller aldrig ritkigt förstått det där med 'finans kan överlåtas - kan inte köparen skaffa en egen finansiell lösning är det väl mindre troligt att ett befintligt finansbolag skulle acceptera honom?? Eller är det en förmånligare än standard finansiering som generalagenten använt att locka till nybilsköp som avses, och kan en sådan överlåtas på annan än nybilsköparen? //nyfiken |
|
| Finns inget lån på bilen. Vad kan man skriva i annonsen typ för finans kontakta din bank. eller de vet dom ju redan. Folk på jag volvo forumet säger att folk hellre köper från firma för de har finans. Men det kan man ju ordna från sin bank och kanske få bättre ränta. | |
|
Var en på mitt gamla jobb som skulle köpa bil för 20-30 000. Han ville bara köpa på en firma "för att då kan jag få den på avbetalning". Kan tilläggas att han alltid hade kass ekonomi, trots att han var gammal nog att vara min farsa... Det kan nog locka köpare som kanske har lite svårt att få ett bra banklån, medans vanliga kreditgivare kanske är villigare att låna ut utan kontantinsats. Ofta går det att ta över krediten. Ringde upp GE Moneybank en gång för att kolla att allt stod rätt till med en bil jag skulle köpa, slutade med att hon på GE försökte "sälja" in sig och få mig att ta över ägarens avbetalningsplan på bilen. __________ |
|
|
Vid köp mellan privatpersonen kan bilen inte användas som säkerhet = hög ränta. När du köper från firma kan du använda bilen som säkerhet i finansieringen och därmed få lägre ränta. Denna finans går att överlåta på nästa köpare men går inte att nyteckna. Därför finns det en fördel i bilar som har en finans knuten till sig i och med att man kan överlåta det fördelaktiga lånet. Har inget med "att ha råd" att göra //Lövet |
|
|
Lövet: Man får alltså bättre ränta hos en bilhandlare än hos banken om man har en fast och bra inkomst. |
|
|
Just så! Ta tex Volvo som har eget "finansinstitut" och brukar ge väldigt bra ränta har jag för mig. Alla stora bilmärken har väl egna utlåningsinstitut då det är bra business att utöver priset på bilen även under lång tid håva in räntor med skottkärra. Hur var det här då? |
|
|
Man får även gratulera, inte fel att som 21åring ha en sprillans gubbglidare cashad och klar. Det är väl bara att köpa 335an och vänta tills rätt köpare dyker upp på volvon. Lycka till! Hur var det här då? |
|
| Volvon har farsan cashat ej jag. Det är familjens bil men jag som köpte den, sköter den och fixar allt. Men 335an ska jag betala sj. Men måste först sälja volvon för vi vill ej ha 4 bilar. Har lärt mig att sälja först och sedan köpa. | |
|
Det var lite ironi i mitt inlägg ovan! Jag menar att det måste vara skönt att ha kapital att köpa så pass dyra bilar cash. No hard feelings? Btw, välkommen hit!! Hur var det här då? |
|
|
Sevak: Om du ska låna pengar på bank till en bil som du köper privat så accepterar inte banken bilen som säkerhet. Därför måste du använda sk "blancolån" dvs ett lån utan säkerhet. Dessa är de sämsta och dyraste lånen du kan ta. Din inkomst spelar ingen för räntan här. (Det gör den däremot om du tar blancolån på Finax, Ge Capital och några till) Om du köper bilen hos en handlare så är bankerna villiga att ta bilen som säkerhet för lånet. Detta gör att risken för lånet blir betydligt lägre och därmed blir räntan också lägre. //Lövet |
|
|
När jag skulle sälja vår förra bil i samma prisklass så erbjud sig två lokala bilfirmor att de kunde ordna finansieringen för köparen, så hör med dina lokala bilfirmor så kanske de kan ordna det. M3 E30Länk |
|
|
Lövet: Så de bästa att låna hos är Finax eller Ge capital. Abbe: Erbjöd dom de kostnadsfritt? |
|
|
Nej, snarare det absolut sämsta eftersom deras lägsta räntor är betydligt högre än bilfinansbolagen. //Lövet |
|
|
Det handlar ju mycket om vilken situation man är i med jobb, inkomst, övriga tillgångar, bankhistorik, andra skulder. T ex SEB har Enkla lånet där man kan låna upp till 350.000kr utan säkerhet. Räntan sätts efter några av ovanstående parameterar och jag gissar på att man i dag hamnar på 7,5-8,5% i ränta. Hur högt ligger räntan på finansieringsmöjligheterna vid bilköp hos handlare idag? ___ //Ulf |
|
|
Runt 7% När jag tittar på enkla lånet på SEB är ränta 9,05% för tillfället. Ungefär den skillnaden (1-2 procentenheter) har jag uppfattat som skillnaden mellan blancolån och bilfinans med bilen som pant. //Lövet |
|
|
BMW handlarna bör kunna ge ränta på 4.95% - 5.95%. Det fick iallafall jag när jag köpte bil förra veckan. // Jonas |
|
| Fast det är inte heller riktigt sant eftersom den effektiva räntan oftast är betydligt högre än 4.95-5.95%. Läser man det finstilta är det det inte så stor skillnad mellan ett banklån (som SEB exemplet ovan) och bilfinans. | |
|
Dock så tillkommer det uppläggnings och aviavgifter på de 9,05% som SEB tar så skillnaden består oftast. //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.