|
Sida 4 av 15
|
|
|---|---|
| Gamla S80 var inte samma botten som V70 däremot. Plats för tre vuxna bak. | |
|
Tycker det är bra med plats där bak man sitter och åker bekvämt. Jag ska sätta ut min bil nästa fredag på blocket för 236 tusen. Under 230 kommer jag ej att gå. Ska sälja den privat för min volvo åf kan ej ha den inne i hallen och jag vill ej att den står ute. Hur mycket tror ni man får för vår bil. Volvo S80-07 2.5T Summum 1800 mil Detta är inte en S80 i mängden, det är istället en extremt pedantskött bil. Nyligen lackförseglad för andra gången, även skinninredningen är behandlad. Jag är andra ägaren. Uttagen 4 april-07. Alla garantier finns kvar. Den är påkostad utöver Summum-paketet med: Oystergrå metallic Aktiva Bi-Xenon följer rattens rörelser Sidorutor med laminerat glas och WRG 3 stegs progressiv styrning Inbyggd Bluetooth telefon Elmotorvärmare m. kupéut Eluppvärmda spolarmunstycken Eluttag med 12 volt i bagaget Tonade rutor Bagagerumsmatta Originalfälgar Zubra 18 med sommardäck Kumho KU-31 235/40-18. Endast 600 mil Originalfälgar Regor 17 med Nokian WR-G2 dubbfria 225/50-17. Endast 400 mil Silver Seal Nano 2k lackbehandling med certifikat |
|
|
Sevak: Hur många entusiaster tror du är det som letar efter S80 2,5T? Svaret är inga, dvs lackförseglingen, skinnbehandlingar osv kommer inte att avspeglas på priset. När bilen dessutom har gått 1800 så är skillnaden mellan en "entusiastägd" S80 och en "vanlig" otroligt liten. Jag vet att du är prisoptimist men det kommer visa sig ganska tydligt när du lägger ut annonsen hur konkurrenskraftigt priset är. För egen del skulle jag inte ens titta åt en privatsåld bil om inte priset är väsentligt lägre än hos en handlare. Länk //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Skillnaden i mätarställning mellan din och mitt exempel ger enligt KVD en priskillnad på 3000kr. Där värderas din bil förövrigt till 205-215 färdigprutat vilket enligt mig låter högst rimligt. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Andreas: Kvd ger inte alltid rätt pris. Tycker du har lite drömpriser. Lycka till att hitta en summum automat för under 220 000. Tycker ej jag är en prisoptimst. Jag har tittat på andra bilar på blocket med samma utrustning och kommer lägga mig under dem. Gör så här Andreas gå in på blocket sök: Volvo S80 2,5T välj sedan max 3500 mil från 2007 och automat. Du hittar momentum för 219 000. De volvo handlare jag pratat med har netto priser. Du kan ju sedan kolla vad summum ligger på. Letar jag bil kollar jag på utrustning, miltal, skick och om den varit välvårdad. Inte en naken bil som Kinetic som du kanske tittat på. Sen värderar kvd min bil till 212-222 000 kr ej de du skrev. Från firma 237 000. Säger ej att den blir lättsåld för de priset jag sätter ut. Men jag hoppas som sagt att den blir såld. Vissa säger det gäller att hitta rätt köpare och vissa säger det gäller att ha ett lågt pris. |
|
| Andreas: Bilen du länkar till kanske inte ens man får vinterdäck till. Min bil får du 18 tums sommar och 17 tums vinter, 2200 mil mindre, mer utrustning plus att du ej behöver betala skatten när du köper bilen och de bästa av allt för samma pris. Alla kanske inte är lika rädda som dig för att köpa privat. Finns många dåliga firmor där ute också. I mina ögon är vår bil värd 10 000 kr mer än den där. Men som sagt jag kommer gå ner till samma pris. | |
|
Vad är problemet med denna Summum för 229'? 4000 mil eller 2000 mil ger ingen större skillnad. Länk Om jag ringer och säger 220' till honom så sätter jag 100 spänn (hämtas i Bromma) på att han tar det direkt. Framförallt om jag inte har något inbyte. Du som ska sälja bilen privat måste ligga väsentligt under detta pris, runt 10% lägre skulle vara mitt estimat. Du har rätt i att KVD inte alltid ger rätt pris. Jag har själv köpt mina bilar till ett pris som har legat LÄGRE än privatvärderingen, hos märkeshandlare... Jag kanske är en exceptionell prutare? Med tanke på att de dock säljer 18000 bilar om året har de dock ett rätt så bra underlag att sätta sina priser från. Bytte regdatum till ditt exakta (körde 010107 förut) och får då 209-220 Köppris 235 000 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare. Privatpris 209 000-221 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson. Vald bil Fabrikat Volvo Modell S80 2.5T (200hk) Årsmodell 2007 Mil 2000 1:a dat. i trafik 2007-04-04 Standardtillval Direktimporterad Nej Vinterdäck i OK skick Ja Servicebok&serv. enl. plan Ja Taxi/Budbil/Lb-reg Nej Vit/Beige/Brun Nej Metallic Ja Hund/Djur/Rökt Nej Småstad/Landsort Nej //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Du verkar fortfarande inte inse att skillnaden mellan att försöka sälja en bil privat för över 200.000kr är väldigt svårt och kräver ett väsentligt lägre pris än hos en handlare. Du kommer dock tyvärr att bli varse detta rätt så fort när du försöker sälja bilen. Den svarta 2,5T som låg till salu i Olofström såldes för övrigt för mindre än 220 tusen. Den var identiskt utrustad som din och hade runt 2000 mil har jag för mig. Du skriver att "i mina ögon är min bil värd 10.000kr mer än den där". Jag skriver att den tvärtom är värd runt 10% mindre. Tiden får utvisa vem som har rätt. Jag är för övrigt inte ett dugg rädd att köpa eller sälja privat eftersom jag vet vad jag håller på med, men det är inte till mig du ska sälja. Du ska övertyga medelsvensson att komma med 220.000kr till dig istället för till en handlare och det är inte det lättaste. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Som Andreas säger så får tiden utvisa om du kan sälja den till önskat pris eller om du behöver prut(t)a. |
|
| 2000 mil för mig och de jag känner är mycket kvd och vissa andra bryr sig ej om en bil gått 2000 mil eller 4000 mil. För dem som kanske kör ca 1500 mil per år så kanske det är mycket. Ring och kolla om han släpper den för 220. Han kommer säkert säga 225 utan vinterdäck 230 med vinterdäck och sedan be dig att titta vad alla andra summum ligger på för pris. Som jag sagt innan så är bilar över 150 000 svåra att sälja. Tror ingen människa kommer och köper bil med cash för 220 000. Sånt ordnar man upp på banken. Den som gick i olofström hade gått 3000 mil inte så stor skillnad men han hade ett bra pris. Min har med utrustning och gått mindre samt annan färg. Många som ej köper svart. Men men vi får se hur de blir. Kanske inte ens får sålt på bilen. Marknaden är vädligt trög just nu. Men jag tycker fortfarande vår bil är värd 230 tkr. | |
|
KVD's värderingar ger jag inte mycket för längre, varierar väldigt mellan olika modeller, ibland under ibland övervärderat. __________ |
|
|
weeman har rätt. Kollar man på deras värdering och sen klickar på visa liknande bilar så kommer det upp bilar som rullat mot 5000 mil och som är kinetic utrustade. Reggar man tex en bmw 335ic 07a som gått 1800 mil med comfortpaket, dynamic och basutförande får man ett pris 285-300 tusen. Bilhandlare 318 tusen. Kolla på blocket vad dessa ligger på. Vartifrån de får detta pris har jag ingen aning om. På blocket ligger dessa bilar ute för 320-365 tusen. Finns en 07a som ligger ute för 320 och en för 330. Hos bilhandlare 349 tusen. |
|
|
Sevak, du får ett livetest om du försöker att sälja din bil om du eller kvd har rätt i sin värdering. Eller kanske har ni båda fel? |
|
|
Hur ska vi båda ha fel? Sen när man heter Sevak Yousef är det inte lika lätt att sälja en bil som om man heter Anders Karlsson. |
|
|
Att KVD har sämre precision på BMW är jättelätt att förklara. De sätter sina värderingar utifrån sina egna försäljningar. Av 18000 sålda bilar är inte många BMW men desto fler Volvo, dvs precisionen för Volvo är mycket bättre. Tyvärr tror jag att du är ute på hal is när du säger "min bil är värd 230 tusen" för det är ju inte du som ska tycka det utan köparen. Det finns ett gäng killar på det här forumet som tror att de kan "bestämma" vad den köpare ska betala och alla dessa sitter kvar med sina bilar allihop - osålda. Ut med bilen på blocket nu så får vi se hur det går. Det går alltid att ändra priset i annonsen, kostar 10kr så det är inget att oroa sig för. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
| Det jag menar med bra pris är att om jag skulle leta efter en volvo s80 summum och jag hitta en som min med den utrustningen och så lågt mil skulle jag slå till för 230 000. Därför jag säger att den är värd 230 i mina ögon. Jag tänker ej som vissa att aa kolla där har en handlare en likadan som gått 4000 mil och med mindre utrustning för samma pris. | |
|
Sevak, ni kan båda ha fel om slutpriset hamnar under eller över det ni förutspått. |
|
|
Vad bilar ligger ute till för pris på blocket och vad de till sist säljs för kan skilja stort, det är svåra tider och folk håller hårdare i stålarna. Vill man bli av med en bil nu så får man räkna med en större förlust än väntat, så är det bara. |
|
|
ca 60-70 tusen, 1000 mil och 1 år senare ser jag som en stor förlust. Tur att jag ej köpte bilen ny från fabrik. |
|
|
Dock ingen uppseendeväckande värdeminskning. Räkna med att 50% försvinner på 3 år, det ger runt 5000kr i månaden på en S80 2,5T Summum. Du hamnar nästan exakt där. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.