AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.127

Missljud e30 (låter som ett modem...)

Sida 1 av 2
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Hej!

Har ibland ett missljud på min e30 touring. (320 -89)
Kommer bakifrån och troligtvis från vänstersidan.
Uppstår när man har 2 eller fler passagerare bak samt vid hårdare kurvtagning åt höger. (tyngden på vänster sida.)
Ljudet kan beskrivas som ett skärande/vinande ljud, ibland kan man tycka att det låter som ett gammalt modem... (!) Mkt säreget ljud.

Jag har haft bilen upphissad och inte sett något uppenbart fel.
Hjullagren är relativt nya, ca 1år gamla tror jag.

Någon som har en bra gissning?

Tack på förhand.

mvh Conan
Ti
608
TimS
325i -88
däcket som gnisslar mot ngt?
Ku
118
KuLLeN
325iM Coupe -89
320ik Coupe -87
en passagerare som gillar att låta som ett gamalt modem? =)
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Ja det är mkt konstigt. Man kan tro att bilen har en (gammal) internetuppkoppling ibland, ;-)
Hursom så har jag idag besiktigat bilen ua vilket var både Bra och oväntat då bilen inte är i bästa skick.

Hoppas någon mer har bra ideer... :-)

mvh Conan
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
är den sänkt eller har stora fälgar framför allt så kan det va att dom tar i fjäderbenen pga belastningen som blir pga av vikten.
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
klipen,

Den är inte särskilt låg och har org 14" plåtisar m normala v-däck.

Jag har haft den upphissad i samband m avgasbyte och såg inga uppenbara konstigheter som väckte misstankar hos mig.

Får kanske lasta ner den rejält och åka till OK och hissa upp den så man kan se under medans bilen har tryck på hjulen/bakaxeln.

mvh Conan
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
okej hmm låter himla konstigt borde garanerat ha med vikt fördelningen att göra.
är dämparna bak i hyfsat skick eller är det ziggis merca stuck på dom?

mvh kim
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Dämparna är ca 1år gamla bara!
Sitter lika gamla sk sportfjädrar också.
Men bilen är inte särskilt låg, den ser normalhög ut så att säga...

mvh Conan
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Kan diffen ge detta ljud?
Det sitter diffbroms på bilen.

mvh Conan
DMZ
Tycker onekligen att det låter som ett gnisslande hjullager, vem bytte hjullagret för ett år sedan? med vilken moment Nm drogs då kromuttern fast? använde du en ny låsning till kronmuttern? annars kan hjulet i värsta fall vara på väg att lossa från själva axeln. det är tyvärr mkt vanligt att man struntar i låsningen. Man tror det går bra ändå, tills man plötsligt ser bakhjulet komma rullandes framför bilen;-))

Mitt tips är att du känner på kronmuttern. den stora 36mm muttern i mitten av hjulet, den sitter gömd bakom fälgens centrumkapsel. Vill minnas att den skall dras med ca 140Nm (dock osäker på momentet?)

En annan möjlig felorsak kan vara ett kärvande bromsok bak eller kärvande bromscylinder. Törs även gissa på att någon av handbromsens belägg kan ha lossat inne i själva bromstrumman. Du har väl även kollat så inte klumpen har gått torr?
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Tack. Får kolla klumpen och kronmuttern som byttes på verkstad. (jag är lat.)
Bromsarna känns inte troligt då ljudet ENDAST uppstår vid relativt hög belastning på vänster bakhjul. (medelhård kurvtagning, acc med passagerare bak etc.)

mvh Conan
DMZ
Om kronmuttern är loss så är hjulet glappt. Om du vickar kraftigt på hjulet, så känner du omg om detta är löst. Om däremot hjullagret är dåligt (har skurit) eller på gång, då känner du efter på fälgen om den är het efter ett par km körning.(med mkt lite inbromsningar) jämför värmeutvecklingen på höger & vänster bakhjul.
DMZ
Kom att tänka på ytterligare en möjlig felorsak. Verkstaden kan ha fuskat när de återmonterade drivaxeln efter hjullagerbytet, det sitter ett stort antal insexbultar vid den ingående knuten intill klumpen. Kontrollera så dessa är väl åtdragna?
I bland kan även drivknuten lossa lite vid klumpen, då får man skjuta in den på plats igen.

I bland kan även dubbdäck generera väldigt säregna ljudupplevelser;-))

Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Tackar för svaren, får kolla detta när det inte är så s*tans kallt ute... ;-)

mvh Conan
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Har nu kollat det mesta.
Det enda jag "hittade" var att det var lite dåligt m olja i diffen, dock var den inte snustorr.
Har fyllt på och skall försöka köra lite hård kurvtagning el liknande snarast så får jag se om ljudet är borta!!

Tack för svaren så länge!

mvh Conan
DMZ
Vilken sorts olja fyllde du på med?
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Matolja!

;-) Nävars, Valvoline minns inte vad den hette exakt men det stod uttryckligen på flaskan att den passade även till bromsade differentialer. ("limited slip diffirentials")

Fö så är ljudet kvar...

mvh Conan
DMZ
När E30 var aktuell på 90-talet, så fick återförsäljarna in mängder med skurna diffar och även vanliga klumpar, detta p.g.a att ägarna ej använt BMW.s egna olja.
Vill minnas att det endast fungerade med Valvoline samt BMW:s egna olja.

En fråga: Är du helt säker på att du har en bromsad diff på din E30? Detta är annars mkt ovanligt på en E30 320iK. Brukar endast sitta på de motorstarkare modellerna. Men du kanske har satt dit den själv i efterhand?
DMZ
Du kan kolla om den är diffad genom att hissa upp bakänden, snurra sedan medurs på ett av bakhjulen, då ska det andra hjulet snurra moturs? snurrar de båda två åt samma håll, så är den ej diffad. I så fall har du hällt i helt fel olja.
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Med växeln i friläge snurrar hjulen åt samma håll.
Det skall innebära att det är diffbroms om jag läst rätt i detta forum.
Samt att tidigare ägare sa att det var diffbroms.
Det var ganska mkt utrustning på bilen från fabrik, tex sportinredningen, eltaklucka, nivåreglering, (borttagen nu dock). Den är fö svensksåld.

mvh Conan
DMZ
Du har nog rätt, med vxl i friläge, så snurrar båda bakhjulen åt samma håll = diffbroms. Men har inte den betydligt högre utväxling än en vanlig klump?
Jag har faktist aldrig beskådat en E30 320i med bromsad diff. Och jag har sett åtskilliga E30 genom åren;-))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.