AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.516

Orolig.. topplockspackning trasig efter luftning av kylsystemet?!?!

Sida 1 av 2
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Hej!

Bytte termostat och termostathus för ett tag sedan på min 323I Touring -96. Hade ett helveete med luftningen. Läste massa trådar här hur man skulle gåt tillväga men fick inte till det. Läste bla det som stog i gör-det-själv. Sen ringde jag Bmw och han sa att det bara var att fylla på i expansionskärlet med luftskruven som sitter bredvid öppen och när det kommer kylarvättska ut luftskruven äre klart. Provade det och då funkade det bra sedan.

Hur som hällst när jag höll på fråb början så som det stog att man skulle låte bilen gå på tomgång, fylla på klämma på slangar osv osv. Så gick tempmätaren upp en bit ung mellan normal och början på det röda. Då stängde jag av den.

Tycker ibland bilen ryker lite mycket men jag vet itne kanske är nojjig bara och inbillar mig. Hade en bil förut då topp packningen gick och den rök betydligt mer. Dermot så har jag fått lite vitt klägg i oljepåfyllningslocket. Torkade bort det och tänkte att det kanske bara var så som det kan bli ibland vad jag har hört om man kör bilen korta stäcker med kallstaret och så. Kollade se efter några dagar och då såg det bra ut. Sen nu en vecka senare när jag kollade var det vitt klägg igen. Så nu börjar jag bli lite orolig.

Vattennivån när bilen är kall är normal. Men nu öppnade jag locket på expansionskärlet med motorn i gång efter jag kört en kurva och då tröcks massa vatten ur. Är det normalt eller betyder det att topp packningen kan vara trasig. Eller kan det ha varit så att det har varit förmycket vatten i systemet? Om det nu är förmycket vatten i systemet och det blir väldigt högt tryck kan det då på nå vis sippra över till ställen där det inte ska vara. Eller är det någon form av backventil i locket till expansionskärlet?

usch va less jag blir

tacksam för svar!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Öppnar man locket när motorn är varm är det helt normalt att det trycks ur vatten. Locket har en övertrycksventil som öppnar vid ca 1,7 bar (lite olika beroende på modell). Vatten på oljelocket är troligen bara kondens. Titta på oljestickan i stället. (även där kan det finnas lite kondens vid ytan) Om det är vatten i oljan ser den ut lite mer åt cappucino-hållet.
Det är hög luftfuktighet nu och många bilar ryker p.g.a kondens i avgassystemet.
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Tack!!!

Du ger mig hopp i min förtvivlan =)

Oljesitckan ser jättefin ut! Kanske bara är nojjig då :)
ny
154
nyppa
323i Touring -96
En liten fundering... Om det är så att den ryker pga kondens i avgassystemet. Så borde det ju försvinna efter en stund om man kör ett tag. Ska ta en regäl repa och se om det blir mindre rök
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Efter mycket kortkörningar kan det ligga en skvätt vatten i botten på ljuddämpare och andra låga punkter, så beroende på mängd så ångar vattnet förr eller senare ur vid en riktig långtur som du säger. Ibland ser man hur det formligen rinner vatten ur avgasrör på framförvarande bilar i uppförsbackar, så du kan ju påskynda förloppet genom att dra iväg utav bara h***e i ett rejält motlut till att börja med :)
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Sbdolut det ska jag göra!!!

måste bara fylla på lite kylarvättska först.. för den tröck ur sig en del..

Men asså fan va förvirrande det är det här med luftning. Verkar vara ett stort problem på bmw bilar.. Sitter och läser trådar nu. Eller så äre bara som så att många som inte vet vad dom pratar om har skrivt inlägg om hur dom har gjort. Men känner ändå lite tvivel till hur bmw mek killen sa. Hummmm
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Rent statistiskt så verkar det vara lite knivigt att få ur all luft på många BMW-modeller. Det vill gärna bli någon luftficka kvar. På tidigare modeller fanns luftskruv på termostathuset, vilket var bra för då luras inte denna att stå stängd p.g.a luft.
Allmänna råd är väl att ställ fronten högt, ha full värme på vid luftning.
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Okej. Enligt bmw mek killen så någon sådan luftning var inte nödvändig sa han. Bara fylla på vatte tills det ran ut luftskruven sen vare klart. Han sa att ja visst kan man öppna skruven lite gran sen men det ska itne vara nödvändigt.

Ska fylla på lyfta och ut och brassa lite nu. Återkommer!
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Nu har jag varit ute och brassat. Drog på ordentligt på e4:an å såg värden jätte rökmoln bakom mig. Tänkte faaan nu äre fuckat. Men sen gick det till sig. Kom ju på det också att jag tvättat bilen i dag och kanske råkade spola in vatten i avgasröret. När jag kom hem efter 3 mil rykte den ingenting. I oljepåfyllningslocket var det inget vitt klägg. Så det känns fruktansvrt bra fy faan vilken lättnad!!!

Frågan är nu bara hur det är det här med luftnignen. Såg ett annat inlägg och där var det en som menade på att om man öppnar locket till expansionskärlet så ska den inte alls trycka ur sig vatten. Om det gör det kan det bero på luftfickor.. Förvirrad

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Både vatten och luft expanderar ju volymmässigt vid uppvärmning, dock expanderar luften mycket mer. Men ändå kan det pysa över en del om man öppnar locket vid varm motor även utan luftfickor i systemet.
Håll ett öga på tempmätaren då och då den närmsta tiden. Tecken på luft kan vara en pendlande temperatur (upp och ner med en minut eller ett par i frekvens) eller dålig kupévärme.
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Okej! Tempen är helt klockren står rakt upp hela tiden. Och det kommer riktigt go värme. Men på tomgång så försvinner värmen. Men tempen är fortfarande stabil. Så var det inte innan

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tar för givet att v-pumpen Länk
är frisk.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Kanske dubbelkolla att kylvätskenivån är rätt oxå.
Kupevärmen kan bli dålig på tomgång om nivån är lite låg.

Svekke
Du måste ha värmen på max när du luftar....
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Tar också för givet att pumpen fungerar. Det lär ju knappast ha gått sönder för att jag öppnade locket till expansionskärlet och kylarvätska rann ut.

Jag har gjort som jag blev instruerad av bmw mek killen som jag beskrev tidigare i tråden. För det funkade sist. Ska kolla nivån i morgon när motorn är kall och eventuellt efterfylla.

Finns det någon annan som VET hur man SKA göra när man luftar så är jag villig att prova det!
Jag VET inte men har aldrig misslyckats med att lufta någon motor hittils (har gjort det på M20,M30,S38 samt diverse VW-motorer). Jag brukar göra som så att jag börjar med att dra på värmen på max, Därefter letar jag efter lämpliga slangar att lossa varigenom man fyller på kylarvatten, bortsett från expansionskärlet. Fyller på detta vis upp systemet "till max", startar sedan bilen med öppet kylarlock o fyller på OM det skulle sjunka undan vilket det inte brukar göra. Därefter varmkör jag bilen med ett vakande öga på tempen, max värme i kupen. Låter motorna svalna o efterfyller om så behövs. Håller sedan koll på kylvätskenivån ca 3-4 dagar, därefter bör all luft vara borta, man brukar inte få efterfylla mer än max 2-3 dl....

Blackbeard punkt se...För oss som surfar på fler ställen än nätet:-)
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Okej jag är tacksam för ditt svar. Även om det fungerar så känns det väldigt omständigt, det kan inte vara meningen att man ska behöva göra så tycker jag. Vad är då luftskruven till för??
Tillägg: På BMW så brukar det finnas "luftningsskruvar", givetvis fyller jag på tills det kommer kylvätska från samtliga sådan ställen. Det går bra att öppna dessa skruvar när bilen varmkörs för att på så vis säkerställa att inga luftfickor finns. Jag har dock hittills aldrig råkat ut för att det kommer luft från dessa utan det har bara kommit kylvätska...Denna lilla luft som blir kvar hamnar oftast i expansionskärlet inom några dagar, varvid nivån kan sjunka något

ny
154
nyppa
323i Touring -96
Okej så den här mekanikern på bmw har fel ?
Omständigt eller inte med det funkar...Luftningsskruvarna (tex 3 till antalet på S38, en vid värmeventilerna,en vid termostaten och en starx ovanför vattenpumpen) är till för att få ut "den sista luften", systemet måste vara välfyllt. Har du stora luftfickor kan du lufta i evigheter o ändå inte lyckas....Givetvis måste systemet vara tätt annars kan luft sugas in...

Nej han har nog rätt men han fyller nog systemet noga innan start, kanske rentutav på "mitt sätt"....Som sagt jag har aldrigt upplevt problem med luftning, och S38:an är rätt kinkig o lufta men det gick utmärkt med min metod, eller rättare sagt jag behövde knappt lufta alls....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.