|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
DuceBigalow: jag tror att Jarls Bilservice menar för _låg_ oljetemperatur, inte för hög... |
|
|
klart, men vilken bil mår bra av att dras när den är kall? eller inte i rätt arbetstemperatur igentligen :) ? aja man kan spekulera mycket, men detta är vad som händer i praktiken. Det är många som tror sig kunna en massa. pga av efter vad dem har hört & kanske sett lite men i själva verket gissar sig fram istället och tror sig kunna en massa där efter. vi gör alla fel :) |
|
|
DuceBigalow: Felet du beskriver låter mer som en givare som glappar i mina öron, men jag är långt från någon expert. Självklart menar de att man varvar för tidigt, innan man har uppnått arbetstemperatur på oljan. Då oljan är mer trögflytande vid låg temperatur blir det ett högre tryck än vid normal arbetstemperatur. Har du lyckats få din M5 olja 120grader? |
|
|
allt hänger på hur du kör med smg håller du på och gör 8 hela dagarna så skälvklart håller inte bitarna som dom ska . den smg som sitter i nya m5 har snackats om att den går sönder och det stämmer tydligen enligt dom meckar jag pratat med så har det bytts ett par lådor på m5 i sverige på garantin och det har gjort att många har svårt att få sina m5 e60 inbyte och sålda då garantin varit förbi eller snart slut . men kör du som du ska så håller smg minst lika bra som vanliga lådor. därför köp en bil som känns tät och fräsch gärna från någon som kan köra bil någon äldre herre som aldrig burnat i väg skulle vara det ultimata men dom är få . lättare att hitta m5 e39 som körts som den ska skulle personligen aldrig köpa en m bil av en 20 åring om han ny inte är pro... sen vad det gäller vanos så är det samma sak där har man skött bilen som den ska så spelar det ej roll om den 99 eller 03 dom låter och rasar om man varvar för tidigt och missköter olje byten mm. sen man bör byta ojla innan 1000mil på en m bil följer man bmw servic plan då går dom över 2000mil det är på tok för långt enligt dom som vet... personligen väljer jag m5 beror på att jag ganska lång och så har den mer vrid och skönare drag en m3 .. sen är m5ans prisbilden bättre man får mer bil för mindre pengarna... man kan undra varför m5 har ett lägre pris en m3 då den kostar betydligt mer vid ny köp .. god jakt... |
|
|
"sen vad det gäller vanos så är det samma sak där har man skött bilen som den ska så spelar det ej roll om den 99 eller 03 dom låter och rasar om man varvar för tidigt och missköter olje byten mm." Spelar det ingen roll om det är en 00:a eller en 01:a? Menar du att ingen uppdatering av vanosen gjordes -01? Vill inte veta vad du tror eller tycker utan fakta. |
|
|
Den enda förändringen av VANOS på E39 M5 som är gjord under modellens livscykel är införandet av backventiler. Dessa infördes för att hålla kvar oljetrycket i VANOS, för att förhindra initial-slammer när motorn startas. Och detta är rent kosmetiskt, eftersom att det "låter dåligt" när motorn slammrar vid start. Men det är dock inte skadligt. Så alltså: backventiler införda, och detta av rent kosmetiska skäl. Inga andra förändringar. |
|
|
Precis, så har jag också fattat det hela. Alltså spelar det rätt stor roll om om det är en 00:a eller en -01 när det handlar om rassel. Har mycket lite med skötsel att göra. |
|
|
Martin_M = tjena! nej det va ingen givare, antaligen hade väl kille som ägde bilen innan en annan sorts olja, detta verkar ha gjort så att vanos hängde sig, låter inte så troligt med det var det som hände.... eftersom bilen nollställdes men det hjälpte inte direkt. Nej ja har aldrig lyckats, men vet att många har fortsatt dra på hårt, fast oljan varit en bit över 100 grader. |
|
|
Björn B: "stor roll" spelar det om man tycker att några få sekunders "rasslande" vid uppstart är en stor grej. Jag har en 99a, och jag reagerar överhuvudtaget inte på något påstått rassel eller slammer, men å andra sidan så _kanske_ min bil har eftermonterade backventiler, eller så är det stor skillnad mellan olika individer ur 99-batchen? För ärligt talat så hör jag inget rassel överhuvudtaget. Sen påverkas visst även rasselbenägenheten av vilken olja man använder, och tydligen så ska det slammra och rassla mindre om man använder de av BMW rekommenderade Castrol-oljorna. Jag fyller min kära bil med Biltemas finaste (hukar mig), och den rasslar ändå inte. Märkligt... Så för att sammanfatta: somliga 99- och 00-ägare har upplevt ett "icke-premium-ljud" under några sekunder vid motorstart, och det beror alltså på a) vilken bilindivid man äger, och b) om bilen är sen -00a eller senare (backventiler installerade). |
|
|
putte,m = stämmer vi hade 7st M5 e60 samtidigt ett tag, pga vxl problemen till och med en M6a som inte vill stänga av motorn fast man lyckades ta ut nycklen då och då eller ibland gjorde den tvärrt om att den inte vill starta. Men det e inte själva lådan som pajar utan vxllådan har en massa sensorer och det är dem som pajar! därför kommer dessa fel upp! men i tyskland vill man väl att man bytar hela lådan istället. (vissa lådor har pajat helt iförsig) |
|
|
Goesta, jag lägger ingen värdering i hur pass allvarligt rasslet är. Konstaterar bara att tidiga modeller rasslar och de nyare (från -01) rasslar inte om man generaliserar. Rasslet kan vara klart besvärande när man ska sälja bilen. De flesta känner inte till att det framför allt är ett skönhetsfel. Alla lär inte låta sig övertygas då du i egenskap av säljare påpekar att "jodå det ska rassla, det gör inget". Oavsett hur rätt du har. Hade en spekulant på min M5-02:a som mycket nöjt konstaterade "vad tyst och fint den går, så här ska det låta". Han hade innan tittat på en eller 00:a. Man kan ju gissa vilken bil han tyckte var intressantast. |
|
|
Ojoj, så din spekulant hörde skillnad? Undrar vad det berodde på? Det vore kul att lyssna på din bil, jämfört med min bil. Inte för att försöka överbevisa dig på något vis, utan för att jag verkligen är nyfiken på skillnaderna. Du har såklart rätt: rasslar det blir man misstänksam. Med all rätt. |
|
|
Jag har inte kvar M5:an. Vid kallstart lät den precis likadan som vid varmkörd motor, dock lite högre tomgång under någon minut eller två. Jag påstår heller inte att alla -99 -00:or har en rasslande vanos. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.