|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
| tja undrar lite angående bmw m3e46 och m5e39 ska köpa bil om cirka 3månader och har bestämt mig för någon av dom. men undrar lite vad m3:an har för svaga sidor m5:an har jag läst mig trött om. typ vanos lmm bränslepump osv. men inte hitta lika mycket info om m3:ans problem. undrar också om någon kört båda modellerna och kan säga vilken som är roligast att köra. m5:an är ju en större bil med mer plats osv och det är ju skönt. m3:an är mindre men snyggare. jag är kluven haha. men skulle bli glad om någon orkade ge mig lite info . johan | |
|
Välkommen till detta forum!! Du kommer hitta mycket bra info här i framtiden.... Det finns en sökfunktion. Där kan du skriva: tex. "m3 e46, m5 e39" så kommer det upp en hel del läsning. När jag valde bil hade jag samma funderingar. Jag resonerade som du att M3:an var snyggare och när jag senare insåg att jag inte har familj blev valet enkelt!! M3 E46 hade väl en del problem första året/åren med bla. vevstakslager. Dessa är oftast bytta av BMW på garantin men är ändå värt att kolla upp. På senare årsmodeller har i varje fall jag inte hört talas om några typfel. Om du bestämmer dig för M3 så har jag en till salu om du skulle vara intresserad... Lycka till i valet av bil!! M.V.H Dennis |
|
|
Jag köpte mig precis en M3 E36, men har redan börjat spåna efter nyare M-bilar. Precis som du säger johan så är det även E39 eller E46 som gäller för mig om nåt år. Det är väl ganska olika bilar egentligen.. M3an är mera sportig, en "kurvtagare" så att säga, medans M5an är en bil som är byggd för autobahn (eller nåt åt det hållet iallafall). Nu menar jag inte att M5an har dålig väghållning eller så, den tar säkert kurvor bra oxå. Jag kan tänka mig att M5an är lite törstigare än M3an, eftersom det är en större bil med fler hästkrafter. Försäkringar har jag ingen koll på, med det är väl ganska lätt att kolla upp. Reservdelarna vet jag inte heller hur mycket dom skiljer i pris. Men jag tror att en M5a från -01 är lite billigare i inköp än vad en M3a är från -01, om det har nån betydelse för din del.. jag vet inte vad din budget är menar jag =) men lycka till iaf! /Jonas |
|
pg_ice |
det finns bara en M bil och det är M3 köper man en M bil så vill man väl kunna köra aktivt varför annars köper man en? sen kan man ju undra varför M5an heter M5? då den inte är gjord för "Motorsport" Motorsport anser väl bankörning och där är ju extra vikt sämre att släpa på. ta sig från A till Ö snabbt och bekvämt= M5 ta sig från A till Ö med ett stort flin och omskakad= M3 är det fler än jag som tycker M3 E46 ser ut som en padda? ;) |
pg_ice |
Casy: jag förstår om du tröttnar på din du kör ju helt original för att locka fram det bästa från M3an och som den borde ha varit från fabrik så krävs det lite modifikationer :) en standard M3a är inget att ha man köper en för att bygga vidare på enligt mig |
|
pg-ice:"är det fler än jag som tycker M3 E46 ser ut som en padda? ;)" Japp, en grymt snygg ! Länk |
|
|
Istället för att lägga ner ex antal tusen på att tune'a en E36, så tror jag att en E46 i orginalskick är roligare att äga. Nu kommer jag inte köpa en E46 inom det närmsta året, men man kan ju ändå se framåt i tiden och börja planera ett köp. Jag är inte missnöjd med min nuvarande E36, långt ifrån. Men varför ska man inte få byta upp sig till en nyare generation? /Jonas |
|
|
Både M5 E39 och M3 E46 lär vara sjukt roliga bilar att äga =) Dom lär knappast vara sämre än M5 E34 och M3 E36 menar jag. /Jonas |
|
|
pg_ice Varför pratar du i nattmösa hela tiden?? Jag ser att du aldrig har varken åkt eller kört en m5 e39 där av dina utalande. Jag har haft en moddad m3 e46, och jag har kört ett tusentals ggr en m5 e39 då min bror har en sådan, och upplevelsen i en m5 är minst sagt omskakande i en m5 e39, ja tom mer omskakande än i en m3 e46, jag uplever den råare än en m3 e46 med sina 400hk och 500 nm från typ 1000rpm eller vad det är ;) Den fullkomligen slår dig hårt mot bröstet när du ger fullt från 50 med tvåan :) Back to topic Har du familj köp en m5 e39, vill du vara nästan oövervinnlig på motorvägen köp en m5 e39, fin väghållning, och vill du tanka hela tiden köp en m5 ;) M3 snyggare, modernare, råare ljud tycker jag. |
|
Filip_J |
Pg_ice pratar för det mesta i nattmössan och han tror hans M3 är den snabbaste på jorden, när det kommer upp till bevis så vågar han aldrig heller, skulle inte du cado köra mot honom? Jag ägde M3an tidigare som han kör nu, den har rullat långt, ca 18 000mil så den behöver nog en ordentlig genomgång innan den går som den ska, du bänkade ju bara 280hk med dina "mods" och ändå tror du att den slår en M3 E46? Det är en härlig bil, synd bara att M3 E36an inte sticker ut från vilken sönderstylad E36 som helst. Hade den fått bredare skärmar som E30 M3 och E46 M3 så kanske man haft en sådan som lekbil. M3 E46 & M5 E39 är båda underbara bilar som flyttar på sig bra. M5 är mer ett lyxskepp & M3 är klart busigare av dem två men ändå har du lyxkänslan. Det är inte många sportigare bilar som förmedlar den känslan. |
|
FILIP_j Ja visst, jag ville ju köra mot han, men han backade ur :) |
|
Filip_J |
Cado: Han insåg väl sanningen till slut :) Min bror's M3 3.0 har filter, köhlers chip + köhler kattar och köhler avgas: Bänkad till 314hk och 360nm, dem var väldigt jämnt även om han drog mer och mer uppåt 200km/h med mina gamla (pg_ice's nuvarande) Min M3 E46 mot min bror's 3.0 går inte jämföra, han hänger inte med i någon intervall och det är inte ens nära. |
| jag hade valt en m3:a i alla lägen och då naturligtvis med smgII...den är betydligty råare än m5:an alla kategorier, det är två helt olika bilar....köp en m3:a typ 05:a med få mil så kommer den garanterat dra alla gamla sura o sönderkörda m5 lik..för sådana finns det tyvärr gott om... | |
|
pg_ice: Det är väl klart man kan köra aktivt med en M5 E39, och det går utmärkt att ta ut den på bana ibland. Dög den som ringtaxi i 5-6 år så duger den nog åt dom flesta. Länk Men visst, det finns roligare banbilar. Själv så föredrar jag M5:an före M3:an, det känns som att man får mycket mer bil för pengarna ifall man köper en Femma. Men M3:an är ju snyggare, det kan man inte säga något om. |
|
|
Två olika bilar, men ack så roliga bägge två.. Jag valde m3 före m5 för att jag mest sikta in mig på bankörning. Skulle jag bara ha en bil till vardags skulle det nog bli m5 istället, mer komfort, mer mos i en bil som det går att drifta fint med ;) Helst skulle man ju ha en av varje. Nu är m3'an familjebil med bakåtvänd barnstol i baksätet på somrarna ändå.. ;) |
|
|
Hur mycket skiljer det i bensinförbrukning mellan E39 och E46? /Jonas |
|
Filip_J |
Casy: Den frågan behöver du aldrig ställa om du ska äga en sån här bil =) man kan sammafatta det med att dem är oerhört törstiga, går att ligga runt litern (enligt färddatorn) mer i verkliga fall. Blandad körning på M3an är ca 13.3l /10 mil. Vid stadskörning är det runt 2liter milen. Bunkra upp med ett fint bensinkonto och tanka bara när det behövs, fungerar bäst så :) |
|
M3'an går faktiskt att köra extremt snålt om man nu skulle vilja det, det är väldigt svårt dock. M5'an får man aldrig ner till "normala" nivåer hur försiktigt man än kör, förutom möjligtvis motorvägskörning under tillåten hastighet med ett tre ägg under pedalen. Men som sagt, soppakontot blir rätt dyrt. Kör man med lite attack i m3'an är det ju närmre fyra liter milen... Hur man får tanka fullt fyra gånger på en helg, fast man bara åkt 20 mil hemifrån... ;) |
|
Filip_J |
Känner igen det sista i din mening oFFkeFF :) Nej men du har rätt som du skriver, det är ingen mening att räkna någon deciliter hit eller dit på en sådan här bil, det är liter / mil du får räkna, hur du än kör så sörplar dem i sig något fruktansvärt mycket bränsle och det stör mig inte ett dugg. Jag hade kört en Lupo 3L om jag ville köra under halvlitern :) |
Buspelle |
Förbrukningen på en M5a behöver inte alls vara så förfärlig. Min 01a snittade kring 1,4 vid normal körning i stockholmstrafik, vilket är ungefär som en gammal volvo. |
|
Precis som de andra säger så är inte M3an snål direkt.. men fy f-n vad kul man har det :) // Mvh. Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.