|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Grabbar M3 är otrolig snål för den prestanda, den har, jag tycker jag åkte nästan gratis med den jämfört med min nuvarande bil :) En v8 kompressor på 5.5L 2ton och automat låda där snackar vi bensin förbrukning :) |
|
|
"det finns bara en M bil och det är M3 köper man en M bil så vill man väl kunna köra aktivt varför annars köper man en?" Pg_ , jag tycker aboslut man kan räkna M6 också till M-bilar.Tycker faktiskt den slår m3 på dom flesta områden.. |
|
| det lutar mer och mer åt en m3:a med smg självklart du som sa att du hade en till salu kan ge mig lite mer info. | |
|
Det är väl upp till var och en om vi väljer pg-ice's eller BMW's definition av vad en M-bil är ;) Tycker för övrigt att cado beskriver skillnaden mellan modellerna rätt bra. Jag hade gärna haft en M3 men med familj så funkar M5:an trots allt bättre och dessutom är man mer poppis på macken men en sådan ;) Faktiskt är jag positivt överraskad av förbrukningen, det är faktiskt den första BMW jag har som ligger under de siffror som BMW anger. Det är klart att den under aktiva körpass vill ha en del men i rask vardagskörning så ligger jag strax över 1,3 vilket bara är 0,15 över min 530 och jag kör ju knappas lugnare med M5:an... ___ //Ulf |
|
|
Själv är man jäkligt sugen på en M5a. Jag brukar inte race'a så ofta vilket M3an är till för.. och komfort är något jag verkligen prioriterar. Vad kan en årsmod 01/02 M5 E39 kosta om 1½-2 år, är det någon som törs spekulera? /Jonas |
|
|
Både M5 & M3 är riktigt fina vagnar. M3òrna tilltalar dock mig mer bla pga att den är lite mindre och lite mer kurvkramare än sin större broder. Tycker även M3 är generellt snyggare också vilket även det är en ganska viktigt egenskap. Gällande bränsleförbrukningen är jag sedan köpet ganska positivt överraskad. Jag tycker inte den är speciellt törstig om man håller sig till det vardagliga trafiktempot. Jag sparar inte direkt på dropparna, men tankesättet att bara för att man ha M-bil så ska man inte bry sig om bränsleförbrukningen köper jag inte helt... Visst man köper ingen M-vagn i dagsläget om man vill ha en 0,5l /mil bil, men de finns ju dom som använder dem till vardags och då kan de spela en viss roll om de tar 1 eller 2 liter milen. De flesta jag känner eller har träffat som äger en är inga miljonärer direkt. |
|
|
M5 är the king helt klart |
|
|
a_wingard73: Håller med dig helt o hållet ang. förbrukningen. Den kanske inte slår lika hårt som försäkringen kan göra, men för att skaffa sig en bild om den totala kostnaden är den helt klart relevant. Att vissa undrar över förbrukningen tror jag bottnar i att helt enkelt få en uppfattning om vad det kostar att köra. Inte att man tror den drar 0,5 eller nåt. Köper man en sån bil vet man att den drar mycket soppa. Men hur mycket.....tror det är så dom flesta frågeställare tänkt sig att vi andra ska uppfatta frågan.... Om den drar 1,5 eller 2,5 så är det ju helt klart ekonomi i att veta detta. Sedan beror det ju givetvis hur många mil man tänkt att tillryggalägga per säson. Kör man 500 mil är det kanske inte så viktigt, men ska man däremot pendla med bilen kanske 3-4000 mil per år så blir det ju en liten summa att ta med i beräkningen trots allt.... M.V.H Dennis |
|
Filip_J |
Då jag ägt ett par M3 E36or och en M3 E46 så kan jag utan tvekan säga att E46an drar bra mycket mer. |
|
V8 eller R6...hmmm. En V8 är svårslagen när det gäller "pure grunt". R6an måste varvas mycket hårdare för att ge något tillbaks, och känns ganska klen största delen av tiden. Om man däremot vill ha en motor som _alltid_ känns stark ska man välja V8an. Fråga er också hur stor del av tiden man verkligen _orkar_ köra på höga varv...M5ans V8 är grym redan på tomgång, vilket inte alls kan sägas om R6an. Inte ens om man ljuger :-) Och när man varvar ur V8an...herrejävlar! Lika trevligt varje gång. Men sen finns andra aspekter också förstås... |
|
| m3 e46 med v8 i hade ju inte vart fel om man säger så... ;) | |
|
Ni gemför två helt olika bilar, inte änns samma motor klass! V8 mot R6a, kom igen stackars M3an den har ju inte en chans :) sen är det en smak sak att man tycker M3an e snyggare eller inte. tycker den e lika tråkig som en M5a, inget specielt. Audi har mycket snyggare former på sina RS bilar än BMW (kan va kanske för att ja gillar dem bredare skärmarna på Rs4 m.m :P ) nackdelen med en M3a är väl SMG lådorna som kan strula och det är inte billigt att reparera en sådan. M5an har ju haft sina vanos problem men ja tror nog mer det är själva verkstäderna som gjort fel, för att många ggr e det luftmassmätaren som strular men diagnosdatorn vissar på Vanos. |
|
| Knapppt hört om någon som haft fel på sina SMGII-lådor.. | |
| Dessutom kan man nog inte som en m5 e39 ägare säga att m3 e46 motor måste varavs för att få något tillbaka, så är verkligen inte fallet, den R6 är faktiskt riktigt grymm på segdragning med, inte kanske lika stark som en v8 från m5, men inte heller långt ifrån. | |
|
Angående bränsleförbrukningen tycker jag M3an går riktigt snålt i förhållande till effekt/vikt. Min förra M3a e46 drog i snitt 1,28l/mil. Det att jämföra med 540iaM e39 som jag åker nu, har hittills en snittförbrukning på 1,54l/mil. M3an jag hade var en 02:a med bytta vevstakslager på garanti. I övrigt inga problem mer än slitage delar under de två åren jag ägde den. Har aldrig kört M5 e39 så jag kan inte säga något i övrigt förutom att det känns som man får MER bil för pengarna om man köper e39. mvh Kalle |
|
| Jo, ledsen, jag ska naturligtvis inte dum-göra M3an. Det är såklart ingen klen bil. | |
|
DuceBigalow: Vart har du hört om alla dessa SMG lådor som kan krångla?? Du kanske pratar om SMG I?? I den modellen av M3 vi talar om här sitter SMGII...... Inga problem mer än att en magnetkontakt som känner av om huven är stängd kunnat glappa och i sin tur gett indikation till SMG. Alltså...inget fel på växellådan... M.V.H Dennis |
|
|
Det har fatiskt varit rätt mkt problem med dessa SMGII lådor i staterna. Går man in på ett amerikanskt forum ser man måga SMG trådar där de krånglat på olika vis. MVH |
|
|
Tacka vet jag vanlig växelspak :-) Att knappa på ratten för att växla känns inte så kör-mässigt, tycker jag :-) |
|
|
Har några vänner som jobbar på BMW verkstad. Dom har haft 1!! bil inne för problem med SMG II. Och det är en stor verksad.... Konstigt att ägare i USA haft så mycket problem när det nästan är obefintligt med bilar här som har det.... Aja, kanske är något i lådorna som skiljer. Vad vet jag.... Men att folk i Sverige (och Europa?) skulle ha problem med SMG II lådorna är inte sant. M.V.H Dennis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.