|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Folke vad kallas det när man har heta avgaser? Spikningar pga för hög värme i förbrännings rummet Eller? Sedan har du en fyrtakts motor och vad gör dom fyra takterna? Du har väl inte förbränning pa alla fyra?? Finns det då en möjlig het att det följer med vatten/glykol ut i avgas takten om du har en läckande packning som råkar sitta väldigt nära avgasventilen, hur du än vänder på det så sitter den nära ! Överens? Dessutom så om du har ett läkage in i någon cylinder så uppnår du inga 1100grader i förbrännings skedet! Inte ens i närheten ! Du kan i värsta fall ha en cylinder som är nästan släckt! Då mängden vatten/glykol överstiger mer än 30-40% av inblandningen bensin/diesel/etanol så får du mycket slagg i form av vatten/glykol i detta fall!!! Som sagt vätska går inte att komprimera men den kan följa med ut i avgaserna i mindre mängder! Samt vatten insprutningen tillsätter så ytterst lite vatten i mkt finfördelad dos ! Öka dosen lite el om den kommer i större ofördelad stråle så släcker du cylindern The END! Porsche935 TT |
|
|
Sen innehåller vatten syre som kan med fördel användas men bara i små finfördelade doser! Ungefär som att det känns som bilen kan gå bättre på höstkvällen när det är rått i luften vilket stämmer men ta en blom spruta och tryck in en dusch i insuget så ska du se att tempraturen i cylindrarna sjunker 3ggr om och motorn gillar det inte ....... Porsche935 TT |
|
|
om du då tillsätter vatten i en cylinder vart ska det då ta vägen eftersom mängden ej är hanterbar för förbränning och tempraturen i cyl sjunkt avsevärt!? Jo på papp skivan! Enkelt Porsche935 TT |
|
|
Nu har vi diskuterat färdigt om detta Folke... Jag förstår vad du menar och jag hoppas du förstår vad jag menar. ok? Mvh Patrick Porsche935 TT |
|
|
Visst, nu börjar vi bli överens, men i fallet med Uffes bil eller där en motor är körbar eller går synbarligen normalt, med en katalysator som är i drift osv är det väl knappast relevant att förvänta sig glykol ut ur avgasröret? Även om du lyckas pytsa ut kylvätska som du menar via närhet till avgaskanalen, direkt ut i grenröret, så råder där runt 4-6 bar tryck när avgaserna rusar ut, medan kylvätskan kanske ligger på 0,5-1,5 bar. Vilket trycker undan vilket tror du? Om vi ändå spelar med att det på nåt vis kommer ut vätska i alla fall så har vi det där med temperaturen igen i grenröret, från alla de fullt friskt arbetande cylindrarna, och så skall vi passera katalysatorn också osv.. Som jag redan skrivit så kan det säkert finnas fall där en eller gärna flera cylindrar är kalla och då blir förhållandena säkert annorlunda. Det rör sig fortfarande om små mängder vätska, jag är inte riktigt säker på hur du menar med 30-40% inblandning. Skulle en kolvmotor som tvingas komprimera vätska lyckas snurra mer än ett kolvslag innan den sprängs? Knappast, som du själv skriver så går vätskan inte att komprimera. Visst, vatteninsprutningen sker med en liten och kontrollerad dos, men inte mindre än att den mycket väl kan motsvara det läckage av kylvätska som det ibland skrivs om, nån dl eller två per dygn osv. Men någon vattenånga pga detta (eller glykol), no way. FP |
|
| Ett ofrånkomligt faktum ÄR att det bildas (bland annat) vatten vid förbränning i en "vanlig bilmotor". Om man då tillsätter extra vatten så gör man väl detta precis som Folke skriver för att sänka temperaturen. Detta tillsatta vatten "förångas" o följer sedan med ut avgaserna med det "vattnet" som bildades vid förbränningen. När tempen sedan sjunker så kondenserar ångan till droppar som vi kan känna om vi håller händerna bakom avgasröret på en bil, man blir lite lätt fuktig om händerna efter ett tag. Nu är det ju inga stora mängder vatten som kommer ut (iaf inte så det "ångar" som ur ett ånglok) utan det är mindre mängder (vore intressant att veta hur många liter vatten det bildas per liter bensin vid en genomsnittlig förbränning, nån som vet?). Däremot är jag tveksam till att om bilen "drar kylarvatten" att det utkommande vattnet skulle "färgas" av glykolen. Vad jag förstått så är de flesta "kylmedium" färgsatta, frågan är vad som händer med dessa färgämnen när de förbränns, jag håller det inte så troligt att de efter att ha blivit "förbrända" skulle "hitta tillbaka" till sin föregående kemiska sammansättning...Enda gången jag kan tänka mig att man kan få "färgat vatten" är om läckaget är av stor dignitet, dvs ett ordentligt läckage som resulterar i att en cylinder mer eller mindre "vätskefylls med kylvätska", men inte så mycket att ingen förbränning sker... | |
|
Jag lägger ned !! Porsche935 TT |
|
|
Jag lägger ner!!! Porsche935 TT |
|
|
Dawwe är inne på riktiga funderingar här. Helt riktigt att det krävs en kondensering för att återskapa det vatten som bildas vid förbränningen. Denna kondensering kan bara komma till stånd i bakre delen av ett avkylande rörsystem, t.ex ett avgassystem på en bil. Gör gärna ett experiment: Starta upp en motor med fritt blås direkt från topplocket, försök att få tillstånd vattendroppar eller vattenånga där... Kanske detta kan hjälpa till att knäcka myten om att den bolmande vattenånga som ibland bildas bakom bilen INTE stammar från motorns ev. läckande kylsystem. Tycker vi sover på detta och kommer med nya friska inlägg i senare trådar. FP |
|
|
För att återgå till problemet med att få ut luften ur kylsystemet, Behöver man "pumpa" på kylarslangen för att få ut luften eller är det bara till att fylla på och varva motorn tills dess att kylarvätska kommer upp ur luftningshålet. Jag förmodar att motorn skall vara varm när man fyller på, vätskan expanderar ju när den blir varm. Kör inte fortare än att din skyddsängel hinner med. |
|
|
Det kan hjälpa till att pumpa på de grova slangarna. Helt varmkörd behöver inte motorn vara, tänk på att kallt vatten in i en het motor kan spräcka metall om man har otur. Dock bör termostaten börja öppna, annars cirkulerar vätskan mest internt i motorblocket, man kan ju även ha varmt vatten att slå på i påfyllningen. När det slutar bubbla ur luftningshålet/hålen brukar jag stänga igen allt och köra några minuter, därefter öpnna igen och släppa ut ev. luftbubblor osv. FP |
|
|
Trevligt med engagemang i tråden!!!! Tack för alla tips angående luftningen. Är dock inte riktigt där ännu. Har köpt termostat och vattenpump som jag skall montera i helgen. har dock ytterligare en fundering! Termostathuset. Jag har läst mig till att det är i plast och kan lätt spricka. men jag har inte lyckats få tag i ett termostathus. Någon som har tips på vart de säljer det?? Eller kan man använda samma termostathus när man byter termostat?? |
|
| Nu vet jag inte hur det är på E39, men på de bilar där jag tömt kylsystemet HELT (E34,E30,VW Passat) så har jag gjort som så att jag fyllt på kylarvatten "från alla håll o kanter", dvs inte bara genom expansionskärlet utan även genom väl valda kylarslangar, på så vis är systemet välfyllt redan vid första start o det är sällan man behöver lufta, brukar inte få efterfylla med mer än några dl.... | |
| Uffe6: Köp nytt termostathus inkl packning på BMW, Kostar kanske några kronor men å andra sidan kostar det minst lika mycket om termostathuset spricker o då blir tvungen att bli bärgad, eller om du inte lyckas få det gamla termostathuset tätt o får göra om större delen av "luftningsprocedeuren" samt att du i ett sådant fall fortfarande har det gamla och förmodat sköra termostathuset...Så stalltipset är: köp nytt hos BMW | |
|
Ja Uffe, Köp ett nytt termostathus på BMW. Jag gav 500 kr för hus, termostat och packning. Sen var det bara att skruva bort det gamla huset och smacka dit det nya kittet. Kör inte fortare än att din skyddsängel hinner med. |
|
|
Bytte vattenpump och termostat i helgen. Bytte inte termostathuset då det var redan bytt en gång och var i metall. så det bidde bara en massa packningslim så höll det tätt o bra. Nu fungerar bilen som det ska. Hällde kylar vätska direkt i kylarslangen in i motorn när jag skulle fylla den. Var lättare att lufta den då. Tack för alla tips!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.