AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.172

Ger trasig vattenpump högre tryck i kylsystemet.

Sida 1 av 2
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Hej hopp alla!

Åkte till jobbet häromdagen o märkte plötsligt att värmen i kupen försvann. Tyckte det var märkligt och lite senare så luktade det skumt ur motorn....sen så började det att ryka och när man tittade så var en kylsslang trasig. Motorn började gå varm...och jag fick krypköra hem....med en massa stop för att kyla ner.

Bytte kylsslang...o trodde att felet var så enkelt. tji fick jag då motorn fortfarande överhettade och inten värme i kupén.

Antagligen vattenpumpen då?? För jag hörde en skrikande ljud innan det började ryka. Typ som när en fläktrem slirar. har läst mig till att det antagligen var vattenpumpen som pajade med detta skrikande ljud.

Grejen jag undrar över är varför kylsslangen gick?? Blir det ett högre tryck när inte vattnet cirkulerar? Alltså att vattnet blir varmt men eftersom det inte cirkulerar in i motorn så blir vattnet varmt på en mindre yta och då blir det ett högre tryck??

En annan sak som var lite ororande var att när jag fyllde på med ny kylarvätska och skulle testa med den nya kylslangen var att nivån på kylarvätskan åkte upp ock ner. Pulserande liksom. blev ororlig över att kanske topplockspackningen hade gått. Tänkte sedan att det kanske blir så när man bara häller på ny kylavätska utan att lufta systemet. Samtidigt som vattenpumpen antagligen inte fungerar.

Nån som har svar på dessa funderingar??
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Troligen var slangen dålig!? Men visst kan du få ett högt tryck i kylsystemet om pump impellern står stilla, då bygger värmen tryck av att vattnet inte cirkulerar till följd av ett den går varm som i sin tur kan orsaka skev topp som ger en trasig topp packning som läcker ut kompresion i kylsystemet vilket ger luft fickor och över tryck i kylsystemet då cirkulationen stannar som följd! Ha ha ha ja jag vet att detta ser ut som ett skrämmsel senarium , men det behöver inte ha gått så illa i detta fall. Glöm ej att lufta systemet ordentligt,,, i vissa fall får man trycksätta systemet för att få ut luften ur den

Hoppas du vart lite klokare av denna annorlunda förklaring

DS: nästa gång du får brott på en kylslang, STÄNG av motor och fixa innan du kör vidare!! Kan bli så mkt billigare!!!

Porsche935 TT
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Nää jag tror/hoppas oxå att det inte har gått så långt. har försökt att sniffa till mig avgaser i expansionkärlet, men känner inget sånt. Sedan är oljan fortfarande brun o fin....så jag tror inte topplockspackningen har gått eller topplocket är skevt.

Däremot har jag försökt leta till mig tips om hur man luftar systemet på ett bra sätt. man skall tydligen ha bilen i lite lutning. vart sitter luftningsventilen på en M50 motor. 525:a 92:a E34:a???

Hur trycksätter man systemet?? Vad är bäst att stoppa tryckluften?
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Luft skruv på kylaren ska du ha, ja du kan luta bilen bakåt så blir det enklare. sen om du ska trycksätta systemet bör du ha en eller låna en speciel pump som du sätter direkt på kylaren och pumpar upp tryck i den

vill du ha en utförligare förklaring så kan jag ordna det också

Porsche935 TT
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Du kan ta en bit kartong helst vit och hålla en liten bit från avgasrörets mynning och be någon varva bilen lite så ser du om det kommer något grönt vatten på den ! då e du dessvärre illa ute med topp o packning

Porsche935 TT
Intressanta teorier som läggs fram här. Men att sätta systemet under tryck just för luftningsmomentet, varför? Trycksättning och den speciella pumpen har man för att leta efter läckor.
Kartongbiten bakom avgasröret var häftig: Förmodar att det är glykol som skulle synas där, hur skulle detta kunna passera förbränningsrum, heta avgasrör, hela vägen bak och komma ut i lika god form ur mynningen??
Nog för att det cirkulerar mycket hörsägen och skrönor om vatten och även vattenånga ur avgaserna, men de kommer inte från motorns förbränningsrum där det råder sådär 800-1100° eller så. Kondensvatten i burkarna långt bak i systemet däremot brukar sippra ut, vattenånga också när de varma avgaserna möter kallare luft utanför.

FP
Folke: Vid fullständig förbränning bildas det ju endast vatten o koldioxid, nu är ju förbränningen aldrig 100% så det bildas lite andra godsaker (NOx,HC,CO osv...). Vattnet som bildas vid förbränningen måste ju ta vägen någonstans kan ju inte bara "försvinna", alltså följer H2O molekylerna med ut o "klumpar" sedan ihop sig till "droppar" när temperaturen sjunkit tillräckligt....Eller??
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Folke: Du kan under många fall med hjälp av pumpen lyckas få ut luft fickor i systemet !!

Sen om du tycker att min teori med kartongen verkar skruvad så föreslår jag att vid tilldfälle tesstar själv ! Skulle gärna vilja se din motor som verkar förbränna 100% av allt den tillsäts istället för 60-70% som en vanlig fyrtaktare gör!

Spelar ingen roll om det blir ånga av kylvattnet så återgår det till vätske form när det svalnat på väg ut

och visst kondens fins altid med i avgaserna men för den delen är den inte grön!!!!
Detta är bara ett enkelt sätt om man är hemma pulare!!

Hade jag nu inte velat att hjälpa denna kille med problemet som denna tråd är till för så skulle det stå KONTAKTA GENAST VERKSTAD på alla trådar med liknande innehåll på detta forum!

inget illa menat

Mvh Patrick

Porsche935 TT
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Dawwe: tack för att du fattade poängen med det hela :)

Porsche935 TT
Det är lite tråkigt när folk känner sig trampade på tårna och liknande, när så inte är meningen.
Att hjälpa folk med tips och råd är en stor del av meningen med forumet, men om det matas ut fel uppgifter så blir det ju lika gärna stjälp istf hjälp.
För att återknyta till exemplet med glykoldroppar ur avgasröret så har ju inte detta så mycket att göra med normal förbränning som i exempeln ovan. Så åter till teorierna med glykol och vatten som skall passera genom förbränningen och ut genom avgassystemet.
Patrick, du som pysslat med bilar i över 15 år, du har säkert då också stött på motorer med vatteninsprutning. Saab hade t.ex detta i vissa tidiga modeller. Menar du att dessa motorer då kör omkring med vattenånga sprutande ur röret pga vatteninsprutningen? Om vi börjar där så kan vi utveckla resonemanget med vatten och glykol vidare sedan.

FP
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Fp: Jo visst men jag har lite svårt att tro att de häller glykol i vatten insprutningen? På den tiden jag mixtrade med B20 och förgasar turbo så hade man väl vatten insprutning, men det funkade bättr med metanol i den vatten insprutningen pga av kyleffekten av alcohol, dock efter en del justering av bränsleblandning.

Men men Glykolen är färgad och det syns om du har ett läckage in i motorn.
Kanske inte i alla fall men om det är långt gånget så blir din kartong belagd med ljusgrön vätska

Tror inte jag är ensammen om att använda det som en slags förstadie koll om man mistänker något!!

Jag vet att det låter som Bosse Bilmördardoktorn men funkar om det som sagt e långt gånget

Mvh Patrick

Jag hoppas det finns fler på detta forum som kan bekräfta detta

Porsche935 TT
Nu vet jag inte riktigt hur du manövrerar? Klart att man inte tillsätter glykol eller annat i de fall man kör med vatteninsprutning. Men om du är säker på att du har tillämpat vatteninsprutning så kan du väl försöka dra dig till minnes om det kom vattenånga ur avgasröret pga det vatten som man tillsatte vid förbränningen?
Vad jag försöker förklara är att om du skall ha en rimlig chans att kunna forsla vätska från motorn genom avgassystemet och ut så får det vara bra kallt, dvs en eller flera cylindrar får gå utan förbränning, katalysatorn får vara ganska utslagen och då behöver man nog inte fundera eller testa med andra metoder, det lär som du förstår märkas.

FP
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Som sagt vatten kan ej förbrännas men förångas och vad händer efter den förångas???

Snälla Folke nu räcker det!!!

Porsche935 TT
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Vad användes vatten insprutning till ??? För att slippa heta avgaser som resulterar i spikningar som resulterar i kolv/ventil ras!!!!!!!!

Svar ja det återgår till vatten när det lämnat motorn och sjunkit i tempratur

Lägg ner nu för faan och kolla fakta!!

Porsche935 TT
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Detta har spårat ur helt ledsen för det Uffe ....

Hoppas du kommer fram till vad som kan ha varit felande länken i din bmw

Mvh Patrick

Porsche935 TT
Sp
15
Speedy 59
518i E34 -95 Sedan
Hej,
Den här tråden började väldigt bra. Jag har nämnligen nästan exakt samma problem.
Jag bytte kylare och termostathus på min E 34.
När jag fyller systemet igen så uppstår samma fenomen som beskrivits tidigare i detta inlägg. vätskenivån i expansionskärlet hoppar upp och ned.
När jag kört ca 10 mil så försvinner värmen i kupén och vattennivån i expansionskärlet har sjunkit markant.
När jag fyller på systemet gör jag så här: först fyller jag på upp till nivåstrecket under tiden som motorn är igång, därefter varvar jag den till ca.2500 varv så att nivån sjunker sedan fyller jag på glykol igen upp till nivåstrecket. Så här h¨ller jag på ända tills dess att nivån håller sig konstant, Jag har hela tiden värmen och fläkten på för fullt.
Luftningsskruven är stängd.

När jag dagen efter öppnar huven har nivån sjunkit igen.

Vad gör jag för fel. det känns som om jag inte lyckas få ut all luft ur systemet,

Beskriv gärna, steg för steg, hur ni själva gör när ni har tömt systemet och skall fylla det igen.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, det börjar bli kallt att köra utan värme.

Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Öppna luftskruven medan du har bilen igång och låt det cirkulera i motor/värme system. fyll efter mellan varven

Mvh Patrick

Ds försvinner det vatten el har du onormalt högt tryck i kylsystemet? Känn på kylar slangarna så dom inte blir sten hårda vid arb temp

Porsche935 TT
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Öppna luftskruven medan du har bilen igång och låt det cirkulera i motor/värme system. fyll efter mellan varven

Mvh Patrick

Ds försvinner det vatten el har du onormalt högt tryck i kylsystemet? Känn på kylar slangarna så dom inte blir sten hårda vid arb temp

Porsche935 TT
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8

Mvh Patrick

Porsche935 TT
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Sorry att det vart tre svar hmmm datorn hängde sig lite tror jag

Porsche935 TT
Speedy och Uffe: Säkert är det kvarstående luft som gör att vätskenivån pulserar och att cirkulationen inte kommer igång, precis som Patrick beskrivit. Ibland är luftningen besvärlig, ibland går den som en dans. E39 har också rykte om sig att vara svårluftad, fast min erfarenhet är att det går galant, man bara följer verkstadsmanualen och luftar genom luftskruvarna. Jag har två tyska manualer och en från USA (Bentleys), alla beskriver likadant och det verkar stämma bra.
Även en liten läcka som ev. släpper in luft när motorn svalnar, liksom defekt vacuumventil i påfyllningslocket kan göra att luftningsproblemet verkar att aldrig ta slut i vissa fall.
Patrick: Om du nyanserar lugnar ner dig och nyanserar lite så inser du att det är nåt som inte stämmer i ditt resonemang. Du svarar aldrig på frågan: Ryker det vattenånga ur avgaset på bilar eller motorer med vatteninsprutning? Eftersom du antingen inte vill eller inte kan, eller aldrig har pysslat med tekniken så svarar jag: Nej, det kommer ingen vattenånga, trots att man tillsätter vatten till förbränningen.
Anledningen är att det råder 900-1100° eller däromkring i förbränningsrummet, vattnet "förbränns" helt enkelt i sina beståndsdelar. Kom igen nu, nog har du väl studerat lite motorlära iaf, och man kan överhetta vattenånga till bortåt 400-600° i högtrycksturbiner, men knappast mera, sen blir det ingen ånga längre. Du vidhåller att den klarar det dubbla?
Man tillsätter heller inte vattnet för att kyla avgaserna utan för att minska temperaturen något internt i motorn, främst för att öka fyllningsgraden och därmed effekten.
Vi får väl enas om att vi inte kan enas då, jag lutar mig bara mot vad jag själv sett och lärt mig.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.