|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det verkar vara riktigt knepigt att reda ut om vanosproblem och hög oljeförbrukning verkligen åtgärdades from -01. Vissa hävdar det andra att det inte är någon skillnad. Jag tog det säkra före det osäkra och riktade in mig på -01-03. Du får då en originalmonterad facelift, nya ratten, 16:9 navi (tror jag kom -01). Du får också en nyare bil. Finns så gott om M5e39 till salu som man kan vara ganska kräsen. För nåt år sedan var bilar från 01:orna och frammåt ganska dyra men idag går det att hitta 01:or för högst rimliga pengar. Den dag du ska sälja kommer det gå lättare med en nyare bil. Lycka till! |
|
|
2002tii: Fotograferat 300+ på "instrument cluster self test" va? :-) Eller körde du mätaren i botten på riktigt? Eller photoshop? Jättesnygg kärra iaf, riktigt fin. Och behåll originalstrålkastarna tycker jag. Jag var _så_här_ nära att byta till angel eyes tidigare, men nu när såna fejk-angel-eyes finns i varannan butik så blev jag bara anti. Nu tycker jag att 99-original är coola. Och hur som helst, vem bryr sig: det är ju körningen som är grejen. Att pimpa bilar är verkligen inte min stil...men vi är ju olika... LK Konsult: att rengöra vanos-enheterna och byta packningar går absolut göra på en parkering, om du bara är försiktig och håller _RENT_. Vilket kanske inte är så enkel på en parkering? Men det är absolut ingen komplicerad operation, och det är inte ens trångt. Jo, 330n och M5an är världar från varandra. Fyra hjul och en ratt är väl det enda gemensamma...:-) Så köööp! Det är lätt den bästa bil jag nånsin ägt...grymt bra och pålitlig, praktisk, säker och R-O-L-I-G :-))) |
|
|
Första årsmodellen av en utgåva är alltid eftertraktad sen får Vanos-hysteriker prata hur länge dom vill. |
|
|
"Första årsmodellen av en utgåva är alltid eftertraktad sen får Vanos-hysteriker prata hur länge dom vill." Ställer mig mycket frågande till detta påstående. Vad är det för modeller du tänker på då? (Visst finns det såna exempel men man får astränga sig lite för att komma på nån.) I min värld är det snarare den sista årsmodellen som är attraktiv. Menar du att en M5e39 -99:a skulle vara mer attraktiv än en -03:a? |
|
|
Ähhh, han skojjade ju :-) Inte fasen är en M5 E39 -99 mer attraktiv än en -03a...det är då sant. MEN å andra sidan...så är ju förändringarna mellan de olika modellerna inte så stora. De "förbättringar" som är gjorda är ju nästan bara kosmetiska. Vanos-uppgraderingen rörde ju bara en backventil som håller kvar trycket i Vanos-enheterna, och till och med denna uppgradering är ju egentligen bara kosmetisk. Exempelvis så är ju inte framvagnen förändrad (som på E46orna), motorn är helt orörd (förutom dessa backventiler) och visst är en snygg ratt kul och andra framstrålkastare fina, men det har lite att göra med bilens generella pålitlighet. Jo, säkert är mer förändrat också, det är liksom ofrånkomligt i en produkts utvecklingsprocess, men några GIGANTISKA förändringar återfinns ej under de år som modellen existerade... |
|
|
ok, missade nog ironin i sageinvests inlägg... goesta, låter som du är påläst. Vet du då vad som är gjort åt oljeförbrukningsproblemet? |
|
|
Nåja, isåfall bara måttligt påläst. Finns garanterat folk som är mer insatta än mig. Men angående oljeförbrukningen så hade de tidiga E39 M5orna sämre fungerande oljeavskrapningsringar, därav högre oljekonsumtion. Dåliga oljeavskrapningsringar är iofs inte skadligt om man bara kommer ihåg att fylla på olja, och meningarna går isär om det kanske till och med är bra med detta oljeläckage för att det skulle ge bättre smörjning mellan kolv och cylinder. S62ans cylindrar är ju Alusil-etsade direkt i aluminiumblocket, dvs cylinderloppen är med avsikt lite råa i ytan, vilket förbättrar chansen för den ack så nödvändiga oljefilmens att "hänga kvar" på cylinderväggen. Om man då förbättrar oljeavskrapningsringarna så måste det då betyda att det att oljefilmen skrapas av mer effektivt, dvs att smörjningen försämras. Eller så resonerar iaf somliga. Nå, det är iaf vad jag har läst mig till... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.