AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.578

Tips ang. köp av Bmw M5

Sida 1 av 2
LK
12
LK Konsult
Bmw 330iA Touring -01
Hej!
Jag är en relativt ny Bmw ägare (Sen 2007) och har verkligen fastnat för bilmärket!! Kör idag en 330iA Touring som jag är väldigt nöjd med. Och hade faktist inga funderingar på att byta upp mig tills jag provade en kolegas M5:a E39 -02!
Nu är jag helt såld för den bilen och vill gärna få tipps om vad man ska titta på vid köp av sådan?
Jag syftar mest på om det finns en särskild årsmodell man bör satsa på, samt allt man har lyckats läsa om vanosfel som kostar skjortan, om man nu kan undvika det genom köp av nyare M5?

Uppskatar all upplysning jag kan få! Tack på förhand!!

Gud skapade två sorts bilar:
BMW och de andra.....
Välkommen till forumet!

Här finns lite begagnattips: Länk

Här finns sökfunktionen: Länk
Skriv exempelvis "e39 and m5" eller bara"m5" så har du läsning ett par veckor.

Lycka till!
LK
12
LK Konsult
Bmw 330iA Touring -01
Tack för välkommsten och länkarna Bmw-lelle!!
Har tittat på dom lite hastigt men blir lite besviken att man inte verkar komma ifrån Vanos-syndromet även om man väljer en M5 från 01- och uppåt!
Lite eller väldigt synd faktist!!

BMW och de andra.....
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag har inga problem vare sig med vanos eller hög oljeförbrukning!
Bi
3.797
Bianca

Och inte LMM heller ,peppar,peppar:)
LK
12
LK Konsult
Bmw 330iA Touring -01
Verkligen ,pepper, peppar =)!!!

Men hur långt har din bil gått?
Sen är det en -03:a om det nu har betydelse!

BMW och de andra.....
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Har helle ringet strul med nått av ovan men förra ägaren har bytt vanosen :-)

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 igen och Audi A4
Jag har en 99:ans M5:a och har aldrig haft strul tack och lov med varken vanos eller lmm.

min bil: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ofta är det ju idé att välja från något av de sista åren i en modellcykel för då är många av typfelen åtgärdade. När det gäller Vanos och oljeförbrukning så har förändringar gjorts, framförallt under modellår 2000. När jag själv letade bil så var det framförallt 02-03 som jag tittade på.

Min är en 03:a och har gått drygt 9000 mil och jag har inte haft något av ovanstående problem däremot så fick jag byta koppling i våras.

___
//Ulf
Bi
3.797
Bianca

8400 mil
LK
12
LK Konsult
Bmw 330iA Touring -01
Tack för tipsen,
det känns mycket bättre nu. Man har lite mer koll i alla fall!

BMW och de andra.....
Lasse Karlsson
Tjena LK Konsult!

Jag har en tidig 01:a som gått dryga 10-tusen, har inga problem med oljeförbrukning eller Vanos! På modell 01 o framåt är detta åtgärdat, så satsa på en sån årsmodell!

HA DET!!!
Det jag har hört ryktesvägen är att V10 modellerna skulle ha stora problem med trasiga växellådor ( svindyra). Hoppas att någon på forumet kan bekräfta, eller dementera dessa illavrslande rykten. Lycka till!/ Back seat driver.
Toomas Pahv: Har både hört och sett bilar med dyra växellådsrelaterade problem. Nu gäller ju detta de nya modellerna av M5 samt M6... Har för mig att det är kopplingen som är den svaga länken...

M.V.H
Dennis
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Halloj, det så kallade "vanosproblemet"; existerar det verkligen?
Eller är det en urban legend som aldrig dör?

Jag har aldrig råkat ut för mekaniska problem med VANOS, däremot så bytte jag packningar och gjorde rent, men det var varken dyrt eller svårt.
Men själva mekaniken, själva kugghjulen och de hårda metalldelarna: är det verkligen ett existerande problem?

Jag har en 99a, och den går som en klocka...(men slitdelar måste jag förstås byta)...

Förr hade jag också en 330, men M5an och 330 är verkligen inte jämförbara :-) Vette fasen vad som är jämförbart med den uuunderbara M5an...
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Tror att det ligger till så att verkstäderna inte hade riktig koll på vad dom höll på med när m5orna var relativt nya.Då byttes det vanos till höger och vänster fast det bara var det numera kända vanos rasslet som vissa bilar har.På min bil har bägge enheterna bytts på båda cylinderraderna samt att vanosöverföringen byttes två? gånger vid 4000 mil.Detta på garanti.Nu mera så vet dom flesta verkstäder bättre hur M62 motorerna fungerar och vad som kan fela tex kamaxelgivare.Tror inte att man behöver vara nervös för att vanos ska pajja.
LK
12
LK Konsult
Bmw 330iA Touring -01
Goesta: Tjäna! Ja då vet du precis varför jag föll för min kolegas M5:a! 330 känns helt plötsligt som ett skämmt!!
Du berättar att du bytte packningar och rengjorde själv! Nu är inte jag en mekaniker men jag har inte heller tummen mitt i näven, Är det inte väldigt svåråtkommligt att göra den proceduren?? Gör man det på "garageuppfarten" eller får man pilla några dagar med det i en verkstad?

2002tii: Hej! Jag tänker då när jag läser det du skrev "ska man satsa på en typ-99:a där allt är bytt eller hosta upp några tusenlappar till och satsa på -01 och frammåt".

PS: Känns jätteroligt att man får denna respons av allihopa!!!! Verkligen en toppen sajt och forum!!

BMW och de andra.....
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Tycker inte att årsmodellen har någon betydelse utan att det är skick och historik som är avgörande.Min bil drar inte onormalt med olja och går som en dröm så att 99-00 skulle vara sämre än 01-02 tror jag inte utan att det är nog från bil till bil hur den är servad och körd som är det viktiga.
Så ser min "gamla" 99a ut :) Länk
LK
12
LK Konsult
Bmw 330iA Touring -01
2002tii: Imolaröd M5:a
Den är brutalt SNYGG!!!! Snygga bilder! Gör den verkligen 300+ på mätaren när den inte har spärr (på raksträcka)?
Min personliga åsikt, det ända du kanske borde ha är ORGINAL
angeleyes!

BMW och de andra.....
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Nä det blir inga angeleyes då jag vill ha bilen i orginalskick.Bilen är ju ändå så gammaldags då karossen kom 96 så faceliften står jag över.Men visst är angeleyes snyggt.300+ gör väl alla M5or? :)
Bi
3.797
Bianca

2002tiis imolaröda e riktigt läcker...gillar oxå den färgen!

Min Titansilvermet 2003.03 kan du skåda i mitt galleri LK Konsult...fastän titansilvermet är en vanlig färg så är den ändå rätt så ovanlig för m5e39
de vanligaste färgerna är carbonsvart o Le mans blå..

le mans blå e oxå riktigt fin!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.