|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Tack Johan B! Som vanligt mycket matnyttig information som presenteras begripligt. (för alla?) |
|
| elwe82: Du har PM! | |
|
Och jag fick svar på frågan om det finns nackdelar med låg kallviskositet :) De nackdelar jag kan tänka mig är i så fall att det är svårare att hålla bredden och varmviskositeten dras ner. |
|
| API/ACEA CH/B4 0w/30- 0w/40 5w/30 5w/40 Syntetisk enl tilverkaren!!! | |
|
Slår liv i den gamla teåden igen. Har aldrig fattat vad grejen är med dessa oljor. Min 530D e61 (2007) gick precis 1500 mil sedan förra service (halva intervallet) så jag hällde ut bmw oljan (helt jäkla kolsvart) och fyllde på med ca 8l Castrol Magnatec 5w-40C3 och satte dit ett nytt oljefilter från Mahle. Har jag gjort något galet nu? Tycker att bilen går precis lika bra som innan och oljan är ju märkt med: ACEA A3/B3, A3/B4, C3 API SN/CF BMW Longlife 04 Meets Fiat 9.55535-S2 dexos2* MB-Approval 229.31 Renault RN 0700 / RN 0710 VW 502 00/ 505 00 I min instruktionsbok så rekomenderar bmw att man helst skall använda en olja märkt Longlife 04 eller Acea A3/B3. Magnatecen har ju båda märkningarna! Varför skulle inte den duga? |
|
|
Den duger även om det finns bättre olja... Att oljan blir kolsvart i en dieselmotor är helt naturligt och sker efter några få mil igen efter bytet - det är sotpartiklar från dieselförbränningen som du ser i oljan och det är helt naturligt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| kolla gärna här Länk | |
|
....eller så köper man samma olja för nästan halva priset t ex. här: Länk Men nu behöver man iofs inte hålla sig till just Castrol, det finns många andra alternativ som är minst lika bra och oftast till lägre pris. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.