|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
I manualen står det "BMW Longlife". Jo, ja, men BMW lär inte ha några egna oljekällor så vilken standard/kvalitet motsvarar det? | |
|
Efter ytterligare studier så hittade jag att det var en ACEA A3/B3/B4 som rekommenderades. Har någon erfarenheter för eller emot vissa fabrikat eller är det bara att åka till Biltema? :o) |
|
Transocean |
Det är bara att besöka Biltema och handla longlifeolja, eller vanlig om man byter oftare. |
| Jo, Biltema har ju heller inga oljekällor. Enl obekräftade uppgifter är det väl Statoil-olja i Biltemadunkarna. | |
|
Biltemaolja i en 530d-06... ja jag hoppas ni skojar =) Castrol Slx 0W-30 skall det vara gissar jag, som "alla andra" nyare BMW-bilar BMW CS #5139 |
|
|
Är det verkligen 0W-30 i dieslarna? Länge sedan man körde diesel.. Angående fabrikat kör jag själv på Castrol, men stämmer bara klassningen är det väl en smaksak. Hasso blev ju t.ex besviken på Castrol som skummade redan på 70-talet och kör fortfarande på Mobil. Castrol har naturligtvis avtal med BMW och tjänar fina slantar på att det står Castrol på oljelocket. Naturligtvis finns det bättre oljor än så :) Är nog bara psykologi som fjärmar folk från Biltema-olja, inkl. mig själv lite grann. Finns några här på forumet som kör på den oljan i nyare BMW. |
|
|
Men 70-tal, vad är gemensamt mellan oljorna nu och då? ;-) Appropå castrol, deras rekomendation: Länk och visst finns allt 0W30 med bland rekommendationerna till 530d. Om vi skall följa BMWs klassning skall det väl vara minst LL-04 till den maskinen. |
|
| Kör Castrol SLX 0W-30 LL-04 i min 330d, den rullar då fortfarande ;) | |
|
Ok, tack för svaren. Själv har jag inga "psykologiska" problem med Biltemas olja. Har alltid använt deras helsyntet i mina Ducati och det är betydligt fler literhästar i dem än i BMW:n. Just det där med att det är samma som Statoil har jag hört från flera olika håll. Uppfyller man klassningen så ska ju oljan vara good enough, men just en diesel smutsar ju ner smörjoljan betydligt mer än en bensinare gör. Lite om klassning: Länk |
|
|
OBS! Speciell olja till dieselmotorer med partikelfilter! Läs med om DPF: Länk Rekommendationstabell till din 530d -06: Länk P.S. Håller med J.L. Får lite ont i magen när det skrivs om att hälla Biltemaolja i en 530d... Det är lite mer komplicerat än att jämföra med en Ducati, som förvisso har fler hästar per liter. Motorn rasar nog inte även om man skulle hälla i två-taktsolja (kortsiktigt), men ändå... |
|
|
Teknisk info om oljor till dieselmotorer: Länk |
|
|
"Tribologi..." Jag har aktivt sysslat med smörjmedel i mer än 20 år och jag är inte knuten till något särskilt märke. Personligen så väljer jag medvetet att inte köra på olja med så låg viskositet som 0W-30. I min 530D -06 kör jag lite motvilligt på 5W-30 som uppfyller BMW LL-04. I en perfekt värld så skulle jag igentligen vilja använda 5W-40 på vintern och 10W-50 på sommaren (kanske t o m 15W-50 eller 10W-60 med husvagn i Europa eller vid hård körning). I E34:an skulle det aldrig falla mig in att köra på olja med låg viskositet eftersom den motorn absolut inte är konstruerad för detta!!! Enligt min uppfattning har de extremt lättflytande oljorna som 0W-30 tillkommit i huvudsak för att spara några centiliter bränsle i den teoretiska körcykeln. Men ingen kan med bästa vilja i världen påstå att den skulle vara till fördel för livslängden på turbon. Vad är bäst för bilägarens ekonomi; att bilen teoretiskt drar någon cl mindre eller att man slipper byta turbo? Enligt min uppfattning har också antalet turbohaverier generellt ökat under senare år och vissa biltillverkare har ganska stora problem med ofta förekommande turbohaverier. Men även med den "tunnaste" oljan så håller de allra flesta turboaggregat åtminstone garantitiden ut (så biltillverkarna kanske inte tycker att problemet är prioriterat?), men i vissa fall inte så värst mycket längre... Även slitna kamaxlar och slitna lager tycks ha ökat i omfattning och jag tror att i vissa fall så kan de extremt "tunna" oljorna bidra till problemen. Detta i kombination med dagens extremt långa bytesintervaller är då absolut inte till någon fördel för turbons och motorns livslängd. Mot bakgrund av mina egna erfarenheter byter jag alltid motorolja och filter en extra gång mitt i intervallen (minst..!). För övrigt skulle det heller aldrig falla mig in att köra "livstid" på någon transmissionsolja, för mig är det absolut självklart att byta olja i mina dyra och fina transmissioner! T ex så rekommenderar ZF själva att man ska göra oljebyten i deras automatlåda medan BMW säger att oljan är "life time". I detta fall väljer jag att tro på ZF som har utvecklad lådan och som tillverkar den... Att snåla på oljebyten, filterbyten och/eller att snåla på oljekvalitet är nog det dumsnålaste en bilägare någonsin kan göra. Priset på olja och kostnaden för oljebyte är helt försumbar i förhållande till ett haveri, eller hur? För övrigt så är jag även lite frågande inför "universaloljor" som är godkända för både bensin och dieselmotorer. I proffsvärlden och för tunga fordon så är de bästa oljorna alltid åtskilda för antingen diesel eller bensin eftersom dessa bränslen i viss mån ställer olika krav på smörjmedlens egenskaper. Det är inte ovanligt att lastbilar går uppemot 25 000 mil på ett år så här visar det sig ganska snart om en olja inte skulle uppfylla kraven och lastbilstillverkarna drabbas hårt av garantikostnader om man skulle börja att få haverier redan vid 25 000 eller t o m vid 50 000 mil. I dag räknar man ganska allmänt med att lastbilsmotorer i fjärrtrafik ska gå problemfritt i mer än 100 000 mil! Vad jag känner till så rekommenderas inte 0W-30 olja till tunga fordon, trots att man där har extremt mycket pengar att tjäna på lägre bränsleförbrukning... Vilket oljemärke ska man då välja? Tyvärr så är det inte så enkelt att svara på. Jag tycker generellt att man kan känna sig tryggare genom att välja ett välkänt oljemärke, jag menar produkter med ett eget riktigt varumärke, som åtminstone måste vara rädda om sitt varumärke och som man också kan tro är mera benägna att ta sitt ansvar. Mot bakgrund av min erfarenhet så väljer jag aldrig smörjmedel från butikskedjor eller liknande. De köper ofta in sina oljor på anbud, vart som helst ifrån, med pris och sina marginaler som högsta prioritet. Ibland kanske det finns risk att vare sig de själva eller någon annan vet riktigt säkert vad som tappats upp i deras förpackningar(?). Men även de "bästa" oljebolagen har ofta lågprisprodukter i sitt sortiment, för att klara lågpriskonkurrensen. Så det gäller att se upp för även kända oljebolag kan ha vissa oljor som ligger ganska långt ner på skalan, så tro inte alltid på butiksbiträden, eller för den delen "oljenasare", som påstår att ett oljemärke generellt alltid är bäst... Om du känner att du alltid måste köpa din olja till absolut lägsta literpris så skulle jag nog rekommendera dig att köra en billigare bil än BMW... (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
PS: "Tribologi" i generell mening avser friktions- och förslitningsfenomen i kontaktytorna mellan olika komponenter som rör sig relativt varandra (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Tack ulf530 för inlägget håller med helt och hållet. Jobbar själv inom tung industri har också insett hur viktigt smörjmedel är. Intervaller,kvaliteten och rätt typ av olja. Det som räknas är stillestånd och det är i pengar. En sak till varför finns mineraloljorna kvar? Kör min gamla saab 900-86 på castrol magnatec 5w-40 den har aldrig gått så bra,men det hade räckt med 4l biltema för 98kr.skillnaden märks tydligt. inget fel på biltema men man får vad man betalar för. |
|
|
Jo, jag har också hållit på en del med tribologi, men mest på fettsidan. Däremot vet jag inte särskilt mycket om syntesen när man skapar de långa kolkedjor som bildar syntetoljor. För att en olja ska klassas enligt ett visst system så ska den ha vissa egenskaper. Hur ser dessa egenskaper ut? Är det så att dess oljefilm ska ha en viss bärighet? Troligen. Ska den ha en viss livslängd, dvs att den efter en viss tid, med viss last, ska ha kvar en viss del av sina egenskaper? Ska den ha förmåga att plocka upp de föroreningar som skapas i motorn under drift? En riktigt svart och skitig olja har ju gjort sitt jobb och tagit hand om sådant som man inte vill ha kvar i motorn. Ska en viss % av kolkedjorna ha minst en viss längd efter en viss tid med viss belastning? Nåväl, efter genomgångna tester så får en tillräckligt bra olja sin (godkända) klassning och det är denna klassning som olika motorfabrikanter refererar till i sina manualer. Då kan man undra; skulle en motortillverkare rekommendera en olja som trots att den uppfyller en standard ändå är på gränsen att vara tillräckligt bra? Dvs, varför nöjer man sig med att rekommendera en standard utan att ytterligare binda den till ett oljefabrikat som har egenskaper utöver standarden? Är det troligt att det finns oljor på marknaden där man ljuger om uppfylld standard? Gör en oljetillverkare oljor som är sämre än vanligt för att sälja till Biltema och liknande affärer? "Silar" man fram de bästa oljorna och sätter en annan etikett på dessa, samt tredubblar priset? Eller är det så att man ibland har överproduktion och säljer av oljorna på någon sorts "spotmarknad"? Eller kan det vara så att vissa kunder (jämför systembolaget) är så stora att de kan förhandla om priset? Kanske har ett sådant företag också en väl fungerande logistik och en slimmad organisation som inte kräver så höga pålägg. Ovanstående funderingar bottnar i den inte ovanliga, generella, negativa syn på vissa butiker som saluför varor till ett lägre pris än på "fina gatan". Finns det verifierade belägg för att t ex Biltemas olja inte lever upp till standarden som föreskrivs eller är mackarnas olja så markant mycket bättre att den betydligt förlänger livet på vilken motor som helst? Vad säger ni ... ? |
|
|
För att förenkla det hela pratar jag här motorolja och jag försöker också att hålla mig till generella och förenklade resonemang (men glöm inte att transmissonsoljorna är minst lika viktiga!). Som exempel vill jag nämna att biltillverkarna prioriterar vissa saker, t ex låg bränsleförbrukning. Vad avser turbons och motorns livslängd så ska allt hålla åtminstone garantitiden ut. Jag personligen ställer helt andra krav på t ex livslängd. Jag prioriterar livslängd framför någon futtig centiliter i minskad förbrukning, ett turbohaveri efter att garantitiden har gått ut står mig nämligen mycket dyrare... Generellt kan man inte säga att oljorna alls genomgår några särskilda tester. Att inbilla sig att t ex varuhuskedjornas oljor skulle ha genomgått något test av BMW anser jag i det närmaste vara befängt. I vissa fall räknar jag även bensinmack-kedjornas oljor till samma kategori som varuhuskedjorna. Möjligen att Castrol (=British Petroleum. Castrol, BP och Mobil tillhör idag samma koncern och det förekommer att man "byter" oljor mellan varandra...) och BMW skulle ha ett sådant samarbete att oljorna "testas". De riktiga och seriösa oljebolagen genomför dock egna regelrätta tester, både i laboratorium och i fältprover i verkligheten. Smörjmedel är dessa bolags kärnverksamhet och affärsidé, det är denna verksamhet som man livnär sig på. Mig veterligen genomför inte varuhuskedjorna några som helst "tester". I princip fungerar det så att biltillverkaren ställer upp en viss kravspecifikation som oljan ska uppfylla sedan intygar och lovar oljeleverantören att de uppfyller dessa krav. Jag menar då att det för mig är viktigt att välja ett oljemärke som jag tror på, där deras intyganden och löften betyder något för mig och att de inte skulle riskera sitt varumärke genom falsk märkning. Biltillverkarnas krav är ganska generella och universella, t ex för att de ska kunna gälla på olika marknader och i olika klimat, logistiska skäl väger tungt och t ex att man ska kunna ha en universalolja som (hjälpligt..?) fungerar både i bensin- och dieselmotorer (den bästa motorljan måste dock enligt min uppfattning vara anpassad för antingen bensin- eller för dieselmotorer!). Därför blir de märkta oljorna också kompromisser. Kompromisserna är helt ok i de flesta fall. Om du t ex kör tjänstebil i 2-3 år upp till 10 000 mil så behöver du ju personligen inte bekymra dig om "vilken skit" som fylls i motorn... Men om jag ska köra min bil mycket längre, eller köper en begagnad bil som kanske kommer att ha gått 20, 30 eller kanske 50 000 mil innan jag är färdig med den, ja då bör man nog ställa helt andra krav på oljan. Detsamma bör nog gälla den som använder sin bil till "sportig körning" och liknande aktiviteter... Jag har själv erfarenhet från aktiviteter där turboaggregatens normala livslängd ofta är omkring 30 minuter. Ett undermåligt smörjmedel skulle då förkorta turbons livslängd ned till kanske 1- 2 minuter (!!!), detta skulle nog tyvärr gälla även för vissa oljor som är märkta med BMW LL-04... Den klassade oljan intygar oljeleverantören att den uppfyller de generella kraven. Man intygar alltså att man klarar det lägsta "tröskelvärdet". Jag vågar påstå att de riktiga oljebolagens bästa oljor klarar mycket högre krav än det lägsta tröskelvärdet. Personligen så nöjer mig aldrig med något som endast är tillräckligt bra för att klara det lägsta tröskelvärdet, i så fall skulle jag inte välja att äga en BMW. Det kanske är av liknande skäl som jag i vanliga fall inte är kund hos Rusta, ÖB, Biltema, etc..?. (För ordningens skull kan dock påpekas att jag anser mig vara ekonomisk och jag är inte höginkomsttagare.) Ja enligt min mening så förekommer falsk märkning, eller om det är "misstag" i märkningen..? Vissa varuhuskedjors eller liknande förpackningar kan sannolikt innehålla olika oljor från tid till annan... Det är väl sannolikt för att undvika risken för sådana "misstag" som t ex BMW rekommenderar ett specifikt oljemärke. Men som jag sade i mitt tidigare inlägg så ska man ha i åtanke att även de riktiga oljebolagen ofta har oljor som finns längre ned på skalan, för att klara priskonkurrensen. Så enbart för att en oljeförpackning är märkt med ett visst namn så är det ingen garanti för att du ska få den för dig bästa produkten! Sidoimport av kända märken kan ytterligare ställa till begreppen då det ibland kan vara olja som är avsedd för helt andra marknader och helt andra krav och den kan även vara producerad på annan plats med andra råvaror. (Jämför t ex Coca Cola som jag tycker kan smaka ganska olika beroende på var i världen den är producerad. Kanske skulle en undersökning kunna visa att den Coca Cola som du köper i lågprisvaruhuset inte alltid smakar lika som den Coca Cola som du köper på ICA eller Hemköp?). Som exempel vill jag även nämna att i proffsbruk och för tunga fordon så ställer motortillverkarna mycket mer specifika krav (som jag sade i mitt tidigare inlägg så bör en lastbilsmotor gå minst 100 000 mil utan problem...). T ex Volvo, Scania och Mercedes ställer så specifika krav så att det krävs tre olika oljor i lager för att kunna serva dessa motorer och för att uppnå längsta möjliga bytesintervall. Alla dessa tre oljor är extremt bra produkter för vart och ett av sina ändamål men de får alltså inte blandas ihop. Ingen av dessa utmärkta oljor är heller lämpliga i bensinmotorer. Jag väljer här att sätta punkt för nu även om ämnet i sig skulle räcka till en ganska tjock bok. Elwe82 med flera har nog i ovan i det allra väsentligaste fått mina svar och synpunkter på sina frågor och påståenden. Detta är alltså mina personliga åsikter. Med detta inte på något sätt sagt att jag skulle sitta inne med hela sanningen. Det står var och en fritt att ha sin egen åsikt. PS. Vid personliga kontakter och i mån av tid kan jag vara mer specifik vad gäller t ex vilket/vilka oljemärken jag själv väljer att köra på. Om tillräckligt intresse finns kan jag nog även få fram riktiga smörjmedel till rätt pris, men för detta krävs en viss volym. (Jag håller med om att märkesoljorna ute i handeln ofta är väldigt högt prissatta, milt uttryckt...). (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
Transocean |
Protos skriver: "Kör min gamla saab 900-86 på castrol magnatec 5w-40 den har aldrig gått så bra,men det hade räckt med 4l biltema för 98kr.skillnaden märks tydligt. inget fel på biltema men man får vad man betalar för." Hur märker du skillnaden? |
|
Tack för svaret Ulf. Jag undviker inte Biltema, men vet t ex vilka verktyg och andra tillbehör som jag köper där och vad i deras sortiment som jag bör undvika. |
|
Gemini__ |
Ang. Statoilolja hos Biltema. Kommer ihåg att jag läste en inskickad fråga i tidningen "Vi bilägare" nyligen, en av frågorna behandlade just detta ämne. Svaret blev, utan någon större fördjupning, att Biltemas olja mycket riktigt är från Statoil. Mvh: Thomas |
Transocean |
Det är inte Biltemas olja som är problematisk, det är de blåögda skandinavernas otroliga oförmåga att bestämma ett riktigt pris på oljan som är problemet. |
|
biltemas olja är från statoil.Enligt statoilsförsäljaren,vi köper allt smörjmedel från statoil på jobbet.Rustas olja tillverkas av Ashland som äger valvoline.ÖB olja är väl från texaco.Dessa oljor fungerar utmärkt till äldre bilar typ min 20år gamla saab 900 har själv provat men bilen blir mer lätt startad med syntetoljan(magnatec)går mjukare på något sätt mer som en ny bil/motor sen tror jag den drar lite mindre bensin. En reflektion Toyotas bilmotorer går på lägre klassad olja överlag på sina modeller. Frågan vad som skiljer,de brukar ju inte haverera precis och går tufft i afrika,asien och autobahn i tyskland.Intressant detalj tycker jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.