|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Försöker felsöka varför min bakre torkare inte fungerar. Finns det ett relä för denna? Var sitter det? Har kollat alla säkringar och de är OK. Jag hittar totalt 4 reläer till höger i skuffen. Vad jag förstår så är de för eluppvärmd bakruta, bränslepump och 2 (?) avlastningsreläer? Jag har en e39 540iAT 2002. Hjälp! | |
|
Det finns två vanliga fel, det ena att lagringen kärvar ihop, det andra att kabelstammen blir skadad vid luckans gångjärn. Börja med att öppna glasluckan så att torkararmen frigörs från motorn. Vrid torkaren för hand, den skall gå lätt. Ställ sedan armen i rätt läge innan du stänger luckan så att tappen träffar spåret i motormedbringaren. |
|
|
Tack för tipset. Jag har kommit förbi den delen av felsökningen. Torkararmen går lätt. Kablarna "ser" hela ut men jag ska försöka ohm-mäta dem vid tillfälle. Jag har också hört att både torkare och spolare kan sluta fungera om spolarpumpen inte fungerar. Ska kolla pumpen vid tillfälle eftersom spolningen bak inte heller fungerar. Men jag skulle vilja kolla relät till torkaren bak, om det finns ett sånt. |
|
| Ok, då har du gått rätt väg. Vet tyvärr inte var reläet sitter, men det kan ju vara nästa felsökningspost. Sedan kanske mata motorn direkt med 12v för att utesluta att den gett upp. Kablarna vid gångjärnet kan nog ev. ha inre avbrott. | |
|
Jag har samma problem. Pratade med en kille som bytte torkaremotorn, men det var ej felet. Han berättade att det ska vara den lila och den svarta kablarna i kabelhärvan under de högra gångjärnet för huvudluckan, ej glasluckan och att man för ta ner den högra högtalaren i taket för att komma åt! Har ej hunnit göra detta än, men ska prova så fort tid finnes. Hör gärna av dig när du hittat felet, det kan underlätta även för mig. Min torkarearm går också hur lätt som helst och jag fick den att fungera stundtals, men nu är den helt död. Tyder på kabelbrott/dålig kontakt och ibland hamnade kablarna ``rätt´´ när man stängde luckan. Spolaren funkade när armen funkade, men la av samtidigt av som torkarearmen och det tyder kanske på nollfel om de har gemensam minus? Mvh Magnus |
|
|
Idag rev jag bort inredningen på bakluckan för att komma åt torkarmotorn. På motorn sitter 2 kontakter med sladdar. Den ena kontakten har ett antal (6?) tunna kablar, gissar på att det nån styrning. Den andra kontakten har 3 grövre kablar: blå, röd/vit, brun. Brun är tydligen oftast jord och vid mätning mot jord ger den 0 V. Blå ger också 0 V, men vad är den till? Röd/vit tror jag är spänningsmatningen men den mäter jag till 3,6 V när tändningen är frånslagen och 7 V nånting när tändningen är på. Skumt! I säkringspanelen i skuffen till höger hittar jag säkring 55 har jag för mig, på 20A som är till bakre torkaren. Den är ansluten till en röd/vit kabel. Då tror jag ju att den går raka vägen till torkarmotorn. Men när jag Ohm-mäter däremellan verkar det inte vara nån kontakt. Drar jag ur säkringen har jag ingen spänning på röd/vit vid torkarmotorn. Jag förstår inte hur det fungerar. Och vad är den blå kabeln till? Jag har både Haynes och Bentleys handböcker men det är typ ingen info om bakre torkaren som jag får nån hjälp av. Fattar inte! |
|
|
Nu förstår jag efter ett antal timmars tänkande, rivande, mätande och testande. Den bruna kabeln är jord, den röd/vita är matning 12 V, den blå är vidarematning 12 V till spolarmotorn (bakom höger framhjul). Den röd/vita kabeln går mellan säkring 55 där bak och torkarmotorn. Jag har kommit fram till att den röd/vita kabeln är (nästan?) av någonstans. Jag matade nämligen motorn med 12 V och då fungerade den. Så har jag också lagt på 12 V på den blå kabeln och spolaren gick igång. Spänningsmätning på röd/vit kabel ger 7 V vid motorn och 12 V vid säkringen. Drar jag ur säkringen ligger det ändå 0,4 V vid säkringen och vid motorn. Vad kan det betyda? Jag har kollat hur kablarna ser ut vid gångjärnet och där ser det helt ut. De enda ställena som man hyfsat enkelt kommer åt kabeln är väl vid torkarmotorn, vid gångjärnet, vid höger bakhögtalare i taket och vid säkringen? Jag antar att man får skala av kabeln vid gångjärnet och högtalaren och mäta här och vid motor och säkring. Eller finns det nåt annat sätt? |
|
| Stick in en nål och mät slipper du göra så stor åverkan på kabeln. | |
| Tack! Det ska jag göra. Fasen vad enkelt, tänkte inte på det! Jag är (uppenbarligen) inte elektriker. | |
|
Nålen gjorde susen! Tack igen för det tipset. Nu var det rätt enkelt att mäta sig fram till var kabeln var av. För den röd/vita kabeln som spänningsmatar torkarmotorn var verkligen av. Inte vid gångjärnet men längre ner, ungefär vid mitten av luckan. Man kommer åt kabelstammen på höger sida i bakluckan om man tar bort ett plastskydd som sitter i luckans högerkant. Kabelstammen går vertikalt i en ränna i kanten av luckan. Jag lagade genom att löda på en skarvbit på den trasiga kabeln och hurra nu fungerar min bakre torkare och spolare. Tack för tipsen! |
|
| Bra att det löste sig. Konstigt att den inte gått av där den rör sig som mest, men det är ju bra att veta att detta kan hända också för de som felsöker. | |
|
Hej igen nu har jag också lagat min bakrutetorkare. Den röd/vita och den lila var helt av inne vid gångjärnet och en hel del av de andra var i mycket dåligt skick också. Allt var genomblött och jag måste säga att denna konstruktion är inte BMW´s bästa. Regnvatten, biltvätt gör att vattnet rinner ner med kablarna. Jag måste ha haft något jordfel med det hela också. Nu funkar pixlarna perfekt i kombiinstrumentet efter att jag fixat kablarna. Mycket konstigt, jag tycker även att xenonljuset har blivit bättra också, kanske inbillning. Det som är kvar att göra är att fixa pdc´en. Tutar när den inte ska tuta och vice versa. mycket irriterande. Har Ni några tips? Gäller både bak och fram. Går det att byta bara det blästarde glasen på framlyktorna, annars blir det svindyrt? Föraremattan ska också bytas, sedan är det mesta fixat, som har irriterat mig! Tack för alla tips! Mvh Magnus |
|
| hoganas-2007. Va är det för bil du har? Kan plocka fram lite skisser samt art. nr om jag vet modell och vilket år den är tillverkad. | |
|
Hej Chris, BMW 530i Touring tillverkad oktober 2001. Tack på förhand! Mvh Magnus |
|
|
På länken nedan kan du titta runt på alla skisser som finns beträffande din bil. Länk |
|
|
Har ett liknande problem på min 2001 525i Touring. Bakspolning fungerar och verkar som säkring är ok med. Torkare verkar fastkärvad. Om jag fattar detta rätt så när spolningen funkar borde det inte då vara motorn som gett upp pga av torkarn fastkärvad.Reläet borde ju också vara ok när spolningen fungerar. Jag tror att jag måste fixa så torkaren inte är fastkärvad och också byta motorn till den. Tacksam för svar om ni tror detta också innan jag skaffar delar. |
|
|
Lars Öppna glasluckan och prova om du kan röra torkararmen för hand , kom ihåg utgångsläget på torkararmen så den kommer rätt när du stänger glasluckan Om den rör sig kan det räcka med att fetta in axeln ( typ propeller fet som man har till båtar ) Detta har funkat för mig på två olika E39 touringar |
|
| Innan du provar att röra den för hand spraya på typ 5-56 | |
|
Torkaren gick sönder när jag försökte med glasluckan öppen. Torkararmen rör sig inte det minsta. Jag skall kolla om ström till motorn för att se om ok eller ej samt köpa ny axel från Schmiedmann. Jag tror den är 800 ungefär men, jag tror det bästa är att sätta i nytt. Om motorn är trasig har jag hittat begagnade på ebay för 200 till 500. Nu gäller bara att få tid för detta men, jag klagar ej för detta är det enda problemet med denna bil. |
|
| kolla här Länk | |
|
Tack för tipset. Nära är det också.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.